Trainspotting (1996)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Robert Carlyle en Ewen Bremner

Trainspotting vertelt het verhaal van de werkloze Mark Renton (Ewan McGregor) die samen met zijn zogenaamde vrienden het alledaagse leven in Edinburgh kleur probeert te geven. Hun leven bestaat voornamelijk uit bier drinken, uitgaan, drugs en voetballen. Dat is hun manier om de jaren 90 door te komen. Door verschillende gebeurtenissen besluit Mark te kiezen voor een nieuw leven dat hij los van zijn verleden op wil bouwen in Londen. Als één van zijn vroegere vrienden, Begbie (Robert Carlyle), in Edinburgh in moeilijkheden komt, zoekt hij onderdak bij Mark. Wanneer ook de anderen naar Londen komen, lijkt Mark onder de druk van zijn Schotse vriendenclub al snel zijn oude levensgewoontes weer op te pakken.

avatar van JacoBaco
svujunkie schreef:
Wat ik me zo afvroeg na de film was:
dus op een gegeven moment overlijdt baby Dawn op een traumatiserende manier en besluit men om maar nog meer te gaan gebruiken om de pijn te verzachten. Maar daarna, water gebeurt er daarna? Als ik al moet aannemen dat iedereen zo ver heen is dat niemand ooit maar met een woord zal gaan reppen over dit voorval, dan vind ik het alsnog raar dat alles ineens opgelost lijkt (er is wel een baby overleden(. Misschien wordt dit uitgelegd in T2: Trainspotting, maar dat lijkt me niet echt aannemelijk. Iemand die denkt het antwoord te weten? Ik namelijk niet

Ik denk dat je daar het boek voor moet lezen, want in T1 en T2 wordt er in principe niets meer over gezegd. Maar dat lijkt mij persoonlijk ook niet nodig. Hoogstwaarschijnlijk kun je het zelf wel invullen. De baby sterft vanwege ondervoeding/uitdroging en vervolgens gaan ze drugs gebruiken. En daarna (wat we dus niet te zien krijgen in de film) zullen ze zich ongetwijfeld melden bij de politie om te vertellen dat ze met een dode baby zitten en vervolgens uitleggen hoe dit heeft kunnen gebeuren. Geen idee hoe dat in Schotland gaat en of er een kinderbescherming aan te pas komt. Maar ja, het zijn junkies... Je kunt er gerust van uitgaan dat ze zich hebben gemeld bij waarschijnlijk de politie en de baby vervolgens is opgehaald en zodoende opgelost.

avatar van Flipman
Heeft iemand de 20th Anniversary Blu-ray (Nederlandse uitgave)? De mijne heeft geen mogelijkheid om de ondertiteling uit te schakelen. Ik zou graag willen weten of ik hierin de enige ben.

avatar van SillyBilly23
Heerlijk brutale film die geen controverse schuwt en op sommige momenten keihard uit de hoek komt. Bepaalde scènes zijn schokkender dan je zou verwachten als je ziet wat voor weerzinwekkende dingen er vandaag zoal getoond worden. Trainspotting is tijdloos, gevat, afstotend en gewaagd. Ondanks de zware thematiek, weet men de film aantrekkelijk te houden met behulp van (zwarte) humor, een knap kleurenspel, pittige dialogen en een verhaal dat voorbijraast. Het einde kon mij persoonlijk minder overtuigen maar paste niet slecht bij de rest van het verhaal. ‘Choose life’ is een zinnetje dat vaak door je hoofd gaat eens je deze hebt gezien. Zin om het vervolg te gaan kijken

avatar van Metalfist
I mean heroin's got a great fucking personality

Met de komst van de sequel, die à la Terminator 2 de idiote titel T2 heeft gekregen, was het eens hoog tijd om de eerste film te gaan bekijken. Ik was er van overtuigd dat ik dit nog nooit had gezien, maar tijdens het kijken kwamen er een paar scènes wel erg bekend voor. Geen idee of ik dit ooit eens al dan niet in zijn geheel heb gezien of dat mijn geheugen me parten speelt met parodieën of knipogen in andere media. Soit, het ticket voor dinsdag voor de sequel is al vastgelegd dus me gisteren maar eens laten onderdompelen in naar wat het schijnt één van de beste drugsfilms zou zijn.

Al had ik een beetje mijn twijfels met de aanwezigheid van Danny Boyle. Niet echt een vreselijk slechte regisseur, hoewel zijn debuut een film is waar ik geen al te goede herinneringen aan overhoud, maar verder dan 3.5* is hij nog niet eerder geraakt. Trainspotting leek geruime tijd goed op weg te zijn om dat te gaan doorbreken, maar de trip die Boyle zo heerlijk opbouwt begint halverwege verder en verder af te breken. Het breekpunt lijkt zowat halverwege te zitten wanneer Spud naar de gevangenis moet terwijl Renton aan de straf ontsnapt. Hoewel er nog een aantal erg sterke scènes tussen zitten (onder andere Renton die compleet begint te flippen wanneer hij aan het afkicken is), geraakt de film niet meer aan dat niveau van die eerste 45 minuten. Die zoektocht naar de drugs in de 'worst toilet of Scotland' of die door merg en been snijdende scène met baby Dawn.. Toch wel bijzondere scènes. Wel fijn trouwens om eens de Choose Life monoloog in zijn volledigheid te horen. Dat is toch zo'n credo dat gedurende de gehele film, en ondertussen ook al de 24 uur erna, door mijn hoofd speelde.

Toffe cast in ieder geval. Een zootje ongeregeld die niets anders dan elkaar hebben en het is die groepsdynamiek die hier net dat beetje extra geeft. Ewan McGregor steelt de show als Renton, maar de belangrijkheid van Ewen Bremner (Spud), Jonny Lee Miller (Sick Boy) en zeker Robert Carlyle (Begbie) mag niet onderschat worden. Alleen zonde dat Kevin McKidd een beetje uit de boot valt als Tommy. Erg fijne soundtrack ook. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Oasis hun medewerking ging verlenen aan de film, maar die weigerden aangezien ze niet wilden meewerken aan een film over zoiets belachelijks als treinspotters. Een geluk bij een ongeluk, want zo'n nummers als Lust for Life en Born Slippy hebben echt wel hun meerwaarde.

Ben benieuwd naar de sequel in ieder geval. De volledige cast komt terug, altijd mooi meegenomen, en ik wil eigenlijk wel weten wat er met de groep is gebeurd na de gebeurtenissen van deze eerste Trainspotting. De sequel duurt wel bijna een half uur langer als deze, hopelijk breekt dat Boyle niet zuur op.

Dikke 3.5*

avatar van TornadoEF5
Trip-inducerende films zijn altijd wel een beetje riskant. Audiovisueel zit het goed door de mooie en kleurrijke mise-en-scène, de goede cinematografie en de erg goede soundtrack die wel een trancegevoel opwekt. Alleen is het inhoudelijk niet echt mijn cup of tea. Het is moeilijk om je te binden met de personages, en dan doel ik vooral op de bijpersonages die nooit serieus genomen worden. Ik vind de dialogen ook vrij ingewikkeld (en Nederlandse ondertitels helpen niet echt), en ik vind het ook jammer dat de rode draad niet duidelijk zichtbaar was of in welke mate daarvan afgeweken werd. Het doel van de vele scènes bleef voor mij een raadsel, en dat zorgt ervoor dat je een film zoals deze toch heel erg snel terug in de vergetelheid raakt.

avatar van tbouwh
Was waarschijnlijk aan de drugs tijdens kijkbeurt #1. 2,0*-)4,0*

avatar van Pim1993
Toffe film! Niet bijster bijzonder om eerlijk te zijn. Hij zet je enigszins aan het denken en waarschijnlijk denkt elke slechte ziel hier: Oh, zo slecht heb ik het dus nog niet. Verder zit er weinig rode draad in en dendert hij in de sferen van de jaren '90 in Schotland verder. Overigens wel in de drugssferen, waarvan ik denk dat die cultuur best realistisch is geschetst. Het vermaak was prima, niet echt verveeld. Aangevuld door een paar sterke quotes en wat interessante dialogen, afgewisseld met visueel originele beelden en een authentieke stijl komt hij prima tot z'n recht. Ook de cast mag er absoluut wezen.

De laatste minuut van de film is in mijn ogen de sterkste. Ruime voldoende. Ik schakel nu over naar het vervolg: T2 Trainspotting.

avatar van de grunt
Pim1993 schreef:
Niet bijster bijzonder

Quote van het jaar?

avatar van Zwolle84
Kan me er wel in vinden hoor. Leuke komedie, maar heel speciaal wordt het nergens.

avatar van Pim1993
de grunt schreef:

Quote van het jaar?

Tsja, meningen verschillen.

avatar van Brabants
Trainspotting is een brutale, vieze, tragische film boordevol met zwarte humor en hilarische momenten. Het is geen statement tegen drugsverslaafden maar het laat wel zien dat keuzes hierin van grote invloed zijn. De karakters zijn ijzersterk met dank aan zeer goed acteerwerk. Ook de muziek is prachtig en een doorbraak voor velen binnen de muziekindustrie.

avatar van Thomas83
Leuk om weer eens te zien. Zo'n vlot vertelde film, en een vaak luchtigere toon dan in mijn herinnering. Maar daardoor is het ook een beetje alsof je zelf ook uit een roes ontwaakt op de momenten dat we de werkelijkheid op een meer confronterende manier bekijken. En dat hoeven niet eens de meest deprimerende en heftige momenten van de film te zijn. Het gewone leven komt ook heel deprimerend en leeg over. Wat dat betreft is de film heel effectief in het tonen van de aantrekkingskracht van drugs en levensstijl van Renton en zijn vrienden.

In visueel opzicht heeft Boyle er zoals gebruikelijk een opvallende film van gemaakt, en zijn stijl past ook heel goed bij het onderwerp van de film. De soundtrack is gewoon echt iconisch en doet zoveel voor de film. Mede daardoor heeft de film een paar echt memorabele scènes. Vooral de tripscène met de baby en die met het smerigste toilet van Schotland blijven onvergetelijk. Maar ook het vinden van de dode baby en Rentons overdosis zijn ijzersterk. En geweldige komische scènes zoals die waarin Spud 's ochtends het bed onder heeft gescheten.

Spud is ook echt een favoriet van mij. Samen met Renton het enige sympathieke personage van de groep vrienden. Van Begbie kan ik absoluut geen hoogte krijgen. Hij brengt humor, maar ik vind hem vooral ook een griezel. Een volkomen onvoorspelbare en gevaarlijke psychopaat. Hij geeft de film wel wat meer spanning mee. Het slotstuk is erg sterk. 4.5* blijft staan.

Flipman schreef:
Ik ben hierin niet de enige. Maar heeft iemand de bundel van Trainspotting met T2 Trainspotting? Die is van Sony en de foutieve uitgave is van Universal. Volgens Bol.com is de bundeling een combinatie van Sony en Universal maar ik zie nergens het logo van laatstgenoemde, alleen Sony.

Kort gezegd, heeft iemand de bundelverpakking en kan de ondertiteling van de eerste film uitgeschakeld worden?

Dank U.

avatar van Fisico
Sterke marginale film van een aanral Schotse jongelui die op het verkeerde pad terecht komen ten gevolge van hun heroïneverrslaving. Een film met wat bruut geweld en geweldige scènes die de impact van hun verslaving sterk accentueren. Het is niet altijd even heftig met hier en daar ook de nodige absurditeit ('the worst toilet of Scotland').

De roes die de drugs met zich meebracht werd enorm goed weergegeven: het letterlijk wegzakken in de grond, weg van de wereld. Ook de afkickverschijnselen van Renson waren de moeite waard. Die hallucinaties waren echt beangstigend. De angst, het zweten, de koude, ... het werd mooi weergegeven. Ook de onmacht en onvoorwaardelijke (soms naïeve) liefde van de ouders was opmerkelijk. Op dergelijke momenten hoop je echt dat jou dit als ouders bespaard blijft ...
Een ander sterk moment en tegelijk het meest tragische van de film was een rondkruipende baby temidden een kamer vol platgesloten verslaafden. Hallucinant gewoonweg!

Kortom een boeiende film met een sterke casting, uitstekende muziek en mooie camera-uitvoering. En toch miste ik een bepaald doel in de film en stelde ik me bij sommige scènes de vraag waarheen die zouden leiden. Maar al bij al toch Een sterke 3,5* voor deze Trainspotting!

avatar van Black Math
Met het zien van het vervolg in de planning eerst deze maar weer eens herzien. De vorige kijkbeurt was ruim vier jaar geleden; de film zelf is alweer ruim 20 jaar oud. Visueel begint het wel zichtbaar te worden dat de film wat ouder wordt, desondanks blijft de film ook visueel interessant, maar dan met name vanwege de invalshoeken waarop er gefilmd wordt. Zo'n kamer met het treinenbehang die tijdens een afkickscène langer en langer lijkt te worden bijvoorbeeld. Maar ook qua opbouw een aantal sterke scènes zoals de seksscène(s) waarin de verschillende personages afwisselend gevolgd worden.

De vorige keer moest ik blijkbaar aan een aantal andere films denken, namelijk Ex Drummer, Snatch en Requiem for a Dream lijkt te zijn. Het vergelijk is wel logisch, allen films die een element uit Trainspotting liften: gevatte dialogen tussen grappige personages, het leven als een marginaal en de drugs en criminaliteit die daarmee gepaard gaan. Maar alleen Trainspotting combineert het allemaal in een unieke mix. Met daarbij net zoals in die andere films een sterke muziekkeuze. In het geval van deze film niet alleen Iggy Pop en Lou Reed, maar ook elektro; een uiteenlopende selectie dus, maar wel een die de sfeer van de verschillende scènes stuk voor stuk goed treft.

In ieder geval ondanks de leeftijd van de film een fijne kijkervaring weer. Beter zelfs dan de vorige keer, waardoor ik toch op een halfje extra uitkom. 4*.

avatar van de grunt
Ik hoop dat Criterion deze een keer doet

avatar van jippie2010
Ja aardig, maar ik vond het allemaal wat binnen de lijntjes en wat mij betreft had het stukje drama veel dieper uitgewerkt kunnen worden. Misschien is het boek daarin beter?
Prima film verder hoor, zeker voor die tijd, maar hij zal niet lang blijven hangen, daarvoor heeft de film mij te weinig geraakt. *3.0

de grunt schreef:
Ik hoop dat Criterion deze een keer doet
Oh alsjeblieft ja... Heb je hun uitgave van Shallow Grave al gezien? Ligt hier bij mij nog, zou ik een tijdje geleden al zien in een marathon met beide delen van Trainspotting.

avatar van Flipman
M'n vriendin en ik zagen gisteravond 'n stukkie op Netflix en het viel ons op dat ze daar niet het oorspronkelijke audiospoor gebruiken. Ik ken de film zo door en door dat ik 't merk wanneer 't anders klinkt dan zou moeten. Zoals Swanney, die in 't begin Pure as the driven snow that sthit, there zegt tegen Spud. Maar 't woordje 'there' is hier veranderd in 'Danny'. Tijdens de sollicitatie geeft Spud toe dat ie loog, only tae get ma foot in the door. Hij zegt het zelfde maar de toonhoogte van z'n stem is anders. En Begbie, die tijdens zijn 'epische' vertelling over 'n potje pool met Tommy vertelt dat hij nooit ruzie zoekt: Ye ken me is nu opeens You know me en toen wist ik 't zeker.

Sorry als dit mierenneukerig overkomt maar we merkten ook dat de audio soms net niet helemaal perfect synchroon liep met het beeld. En dat gaat dan na een tijdje echt opvallen en behoorlijk irriteren.