
T2 Trainspotting (2017)
Alternatieve titel: Trainspotting 2
Verenigd Koninkrijk
Drama
117 minuten
geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Robert Carlyle en Jonny Lee Miller
Er zijn 20 jaar verstreken. Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. Ex-verslaafde Mark Renton keert terug naar de enige plaats die hij thuis kan noemen. Zijn oude maten Spud, Sick Boy en Begbie wachten op zijn komst, maar ook zijn 'oude vrienden' verdriet, verlies, vreugde, wraak, haat, vriendschap, liefde, verlangen, angst, spijt, diacetylmorfine, zelfvernietiging en gevaar, blijken hem op te wachten. Het duurt dan ook niet lang voordat hij in oude gewoontes dreigt te vervallen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=PfgqZYIkIOA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,2 / 113389)trailer (YouTube, ondertiteld)various artists cd (MusicMeter)koop op iTunes voor € 9,99Google Play: € 10,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99kijk op Amazon PrimeEn ja dan kan je zeggen, maar dit is niet het vorige deel... Nee klopt.. waarom maak je hem dan überhaupt? Voor mij echt overbodig... Niet slecht, maar ik mis niks!
Enfin, ik kan nog wel even doorgaan met het uitlichten van de negatieve aspecten, maar daarmee zou ik de film tekort doen. Over het algemeen is Boyle erin geslaagd er een enorm powerful, en ik gebruik dit woord niet om met Engelse krachttermen strooien maar omdat er bij mijn weten geen geschikt Nederlands woord voor handen om de regiestijl van Boyle accuraat uit te drukken, geheel van te maken. In tegenstelling tot de verhaallijn, de gesprekken en de thematiek is de stijl zienderogen gemoderniseerd en verfrist. Boyle weet ook wel dat ie die sfeer van de nineties niet meer kan terughalen, maar dat betekent in dit geval allerminst dat de stijl blasé aandoet. Sterker nog, deze stijl zou van mij trendsettend voor ons nieuwe tijdperk mogen zijn.
Ook aan iconische scenes geen gebrek. Hoogtepunt: alle introducties van de (vier) hoofdpersonages. Op een verdienstelijke tweede plaats: Renton en Begbie die naast elkaar op de pot zitten, na twintig jaar elkander niet gezien te hebben. Derde plaats: hoewel voorspelbaar, en uiteraard teruggegrepen op het eerste deel, de I choose 9/11 never happened, and if it did, it was the Jews-monoloog. Staat ongetwijfeld in de top 10 Weltschmerz-tirades - op nummer 1 staat Edward Nortons spiegelmonoloog in 25th Hour.
Boyle gaat met zijn cinematograaf wel weer behoorlijk los op visueel gebied. Ditmaal is alles digitaal en vaak erg kleurig, wat wel goed past bij de nieuw ingeslagen richting. Het is wel een heel stuk minder grappig allemaal, en vooral richting het einde soms wel erg zoet. Leuk dat goedzak Spud eigenlijk een beetje het laatste woord krijgt, en dat het geld naar een kansarm persoon gaat is wel toepasselijk, maar dat Bulgaarse meisje is een totaal kleurloos en waardeloos gespeeld personage. En het voelt ook een beetje gekunsteld dat nog niet lang voor het einde van de film werd vermeld dat Spud zo goed handtekeningen kan vervalsen.
De soundtrack komt niet eens in de buurt van die van de eerste film, maar dat was ook wel onvermijdelijk. Al die oude nummers van stal halen zou goedkoop zijn. Dat hebben ze nu wel goed aangepakt. Alleen jammer dat de nieuwe muziek eigenlijk maar weinig met de originele film en personages te maken heeft. Als je sommige muziek hoort of van die rare snapchatfilters(?) ziet straalt de film wel echt uit dat het niet alleen een ouder en nostalgisch publiek wil plezieren, maar ook een jongere generatie. En zag ik nou in die parkeergaragescène CGI-bloed? 3.0*.
Hoe lang hebben ze wel al niet beloofd dat er een tweede Trainspotting kwam? Het boek stamt inmiddels al uit 2002 en aan die officiële titel te zien heb ik hier niks gezien kwa porno. Wel een erg sterke reünie... en gelukkig heeft Danny Boyle, na 21 jaar, weer op de regiestoel mogen zitten.
We volgen opnieuw de vier heroïnejunkies... of zal ik zeggen ex?-junkies... Die elkaar na 20 jaar afwezigheid weer in het oog treffen. Renton heeft al die tijd een leven opgebouwd in Amsterdam en keert als een braaf ogende huis tuin en keukenfiguur terug naar Leith... Spud is nog altijd aan het afkicken en faalt echt in alles... Ook wil hij kwa uiterlijk nog altijd jongensachtig ogen... maar daar faalt hij ook in. Sick Boy is nog altijd de idioot als destijds... en dan hebben we Begbie. Die het rotgeintje van Renton nog steeds niet vergeten is.
Eerst vormt zich een driehoeksverhouding. Renton die Sick Boy en Spud meeneemt naar de plekken waar ze vroeger zijn geweest, nostalgie ophalen, herinneringen ophalen en beseffen dat je dingen niet meer kan herstellen of veranderen. Begbie is net ontslagen uit de gevangenis en valt met de deur in huis bij iets wat zijn vrouw en zijn zoon zou moeten wezen. Ja... het is weer pret met de nieuwe Trainspotting.
En in plaats van de jaren '90 stufjes, hebben we natuurlijk hier de '10 stufjes: Smartphones, Snapchat, Facebook... Ook die creatie hoe die chatberichten op het scherm verschijnen is leuk gevonden. En natuurlijk de soundtrack... Met als hoogtepunt de vertraagde versie van Born Slippy.

Ja, ik heb hier weer van genoten. Het lijkt erop alsof de heroïne niet meer de hoofdzaak is... Op Spud na dan. Het blikt eerder op de destructieve gevolgen waar je na jaren nog altijd niet helemaal van ontkomt. En dat was knap gedaan.

4,0*
Zowel alle belangrijke leden van de cast als de regisseur keren ruim twintig jaar later weer terug en stellen geen moment teleur .
Een vlotlopend verhaal,visuele pracht,een sterke soundtrack en goede acteerprestaties,de film heeft het gewoon weer allemaal.Kijk dat de impact minder is als toen dat is logisch maar als je dan persé een vervolg wil maken doe het dan zo want dan doe je het goed.
Prima prestatie van Danny Boyle en een zeer genietbare film.
Vier sterren.
Gewoon lekker vlot..
Terwijl ik deel 1 nog nooit gezien heb.. Dat zal snel gaan gebeuren..
4.0 ****
Oh ja.. Echte wel prima muziek in deze film!
De tweede Trainspotting is lang niet zo baanbrekend als de eerste was (voor mij toendertijd in ieder geval), maar is vooral een nostalgische reis. We zien de oorspronkelijke karakters die een stuk ouder geworden zijn, soms nog steeds in de marge levend en daar mee om proberend te gaan, al dan niet problemen hebben met hun familie, en naast deze persoonlijke beslommeringen zien we om het verhaal wat vooruit te drijven met name een plotje over Sick Boy en Renton die wat klooien met een poging tot het openen van een bordeel, en een plot waar psycho Frank Begbie nog steeds Renton naar het leven staat. Maar het verhaal was toch een beetje van secundair belang. Boyle weet Trainspotting 2 fraai op de plaat te zetten, met een toffe soundtrack en grote hoeveelheden nostalgie over de jaren '90, de karakters en hun drugsgebruik, de muziek, het voetbal - niet vernieuwend en zelfs best veilig, maar goed gemaakt en voor iemand van mijn generatie alsnog een fijne trip down memory lane. Een kleine 4.0*.
Indringende weergave van vier mannen die de trein naar een goed en vooral waardig leven hebben gemist.
Erg expressieve acteerprestaties
Qua verhaal draait het aanvankelijk vooral om de gebeurtenis waarmee de voorganger eindigde. Hoe de draad weer op te pakken. Duidelijk is dat de sfeer anders is. De onderlinge onbezorgdheid is ervan af terwijl de melancholie ook om de hoek komt kijken omdat er nu eenmaal veel op het verleden teruggekeken wordt. Voor mijn gevoel minder humor in de film (hoewel nog wel af en toe zoals de scène op het toilet met Renton en Begbie), maar dat is wat mij betreft niet erg, want je krijgt er voor in de plaats een sfeer van melancholie en retrospectie wat voor een minstens zo sterk resultaat zorgt.
Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe marginalen 20 jaar na een ingrijpend onderling voorval onbekommerd de draad zouden oppakken; de personages kunnen zich haast niet anders ontwikkeld hebben in de tijd tussen de films (met name het prachtpersonage Spud) en daarbij schiet wat mij betreft de film hartstikke raak. Dat doet de film ook met de soundtrack, die wederom behoorlijk uiteenlopend is, maar ook nu weer bij elke scène raak is.
Net zo goed als de voorganger, maar op een andere manier. 4* dus.
Niet zo goed als het eerste deel, maar T2 Trainspotting heeft nog steeds de magie. Het is een feest om Renton, Spud, Simon en Begbie weer te zien, met wat meer rimpels maar nog steeds dezelfde streken. McGregor, Miller, Bremner en Carlyle hebben nog steeds een fantastische chemie, en Boyle zorgt weer voor een audiovisueel feestje. Vooral de muziek is heerlijk, en de cameo van Macdonald als Diana is ook leuk.
McGregor laat met zijn ‘Choose life’ monoloog nogmaals zien wat voor geweldig acteur hij is, en de scene doet denken aan Edward Norton's 'fuck you' monoloog in 25th Hour. Shout out ook naar de geweldige scene met het ‘No More Catholics Left’ lied. T2 Trainspotting voelt als thuiskomen, geheel met cocaïne, vechtpartijen, criminaliteit, afpersing, seks en uiteraard viagra. Gewoon omdat het kan...
Ja leuk, 4
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteurs Ewan McGregor en Robert Carlyle...
Goed camerabeweging...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Goed HD kwaliteit breedbeeld...
Niet te moeite waard...
Laat ik beginnen met het belangrijkste nieuws. Wie vreesde voor een flauw afkooksel, kan opgelucht ademhalen. T2 staat nog steeds garant voor een geweldige trip, zij het grotendeels een trip down memory lane. De film staat bol van de subtiele én minder subtiele knipogen naar de eerste Trainspotting. Bij mij toverde het telkens een nostalgische smile op mijn gezicht. Mission accomplished dus.
Door T2 besef je des te meer hoe iconisch de originele Trainspotting na ruim 20 jaar nog steeds is. Al moet je ook wel vaststellen dat dit vervolg wellicht geen filmgeschiedenis zal schrijven. ’t Is niet dat Boyle het nergens probeert, alleen weet deze sequel nergens de magie van het eerste deel te evenaren.
Maar of dit de pret bederft? Eigenlijk niet. De dialogen in dat sappige Schotse accent zijn nog steeds om van te smullen. Met als exponent de geüpdatete versie van de “Choose life” monoloog. Een spervuur van gevatte oneliners, doordrenkt van cynisme en met een gezonde dosis weltschmerz: dát is Trainspotting ten voeten uit!
De cast is nog geen haar veranderd. Nu ja, figuurlijk toch niet. De acteurs zijn zelfs nog wat gegroeid in hun rol en op de onderlinge chemie zit na 20 jaar nog geen sleet. Begbie springt nog altijd het meest in het oog, maar echt kiezen voor een van de personages is voor mij onmogelijk.
Boyle maakt er op audiovisueel vlak weer een ware belevenis van. Minder grijs dan de eerste Trainspotting, bij momenten zelfs kleurrijk. Het zorgt voor een frisse toets en Schotland ziet er zowaar sprankelend uit, al vond ik die grauwe locaties uit deel 1 ook wel charmant. De muziek is fijn maar blijft niet echt hangen. Ik had het daarnet over de magie van het eerste deel die wat ontbreekt. Wel, het gebrek aan een échte anthem (lees: Born Slippy) zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.
4.5* dus. Normaal betekent dat geweldig. Maar bij Trainspotting betekent dat geen 5*. Fans zullen wel weten wat ik bedoel.
Het verhaal is verder wat verschilt met deel 1. Waar deel 1 draaide om de narcistische zucht naar de volgende shot en de daarbij behorende destructieve inslag, lijkt deel 2 zowaar een plot te hebben die op het einde bij elkaar komt.
Verder lijken de mannen wel aardig op dreef met hun knauwerige Schotse accent. Daarnaast is Carlyle weer prima op toeren als onvoorspelbaar vaatje buskruit. De film is in die zin wel weer typisch Boyle, licht hallucinant, flitsend en snel gemonteerd met de nodige muziek, paar grappige momenten maar al met al is het niet helemaal mijn ding. Leuk een keer gezien te hebben en daarmee basta.
Voor een vervolg is het best geinig en voegt het in feite nog wel iets toe aan het open einde van het origineel. Deze film kon ik ook beter verteren, maar kent minder iconische scènes dan het origineel. Er komt in dit vervolg minder drugs en trippen aan te pas. Het is ook allemaal wat minder marginaal dan in de originele versie. Misschien voor velen een minpunt omdat dit toch gedeeltelijk eigenheid aan de film geeft, maar voor mij makkelijker behapbaar.
Het plot is niet erg ver gezocht. Mark Renton keert na 20 jaar terug en geeft zijn oude vrienden een bezoekje. Die zijn niet allemaal even blij met zijn terugkomst en vooral Franco (Carlyle) wilt hem kapot maken. Hiervoor ontsnapt hij eerst uit de gevangenis door zich te laten verwonden. In het ziekenhuis ziet hij zijn kans schoon wanneer de agent het nalaat om hem te handboeien.
In feite de zwakste scène van de film die wel het verdere verloop ervan weet te bepalen.
De sterkste scène van de film is misschien de scène die zich wederom in een wc afspeelt.
Wat heb ik mij hier diep in vergist zeg! Heerlijk om de meeste personages terug te zien na 20 jaar. Verhaal is een aardig en kan helaas niet tippen aan deel 1.
Dank je Mr Boyle dat ik 2 uur lang met een glimlach en een traan voor de buis heb gezeten.
Zoals we van Trainspotting gewend zijn erg flitsende montage, grof taalgebruik ondersteund met harde muziek. Die zelfmoordpoging van Spud alleen al was erg knap in beeld gebracht in combi met de vrije val die hij maakte om aan te tonen hoe lang hij nog had eer de laatste adem uit zijn lijf geperst werd.
Vervolgfilms worden steeds vergeleken met het origineel, niet altijd eerlijk, maar deze komt niet in de buurt van T1, dat is nu eenmaal voor mij de realiteit.
Meer van hetzelfde dus maar wel op de manier die alleen deze heren kunnen!
Een mooie 7 daarvoor!
Het verhaal van T2 is niet zo bijzonder, het script kleurt binnen de lijntjes en verloopt volgens een stramien, waarbij zaken worden ingeleid om vervolgens te worden verzilverd: zo is Spud's talent voor het vervalsen van handtekeningen niet bepaald random en klaagt Veronika niks te hebben waarmee ze kan terugkeren naar Bulgarije om er uiteindelijk met de buit vandoor te gaan. Het doet veel minder chaotisch en organisch aan wat juist een van de charmes was van het origineel. Ook ontbreekt een echt legendarische scene, al kwam het optreden in de protestantse pub daar wel bij in de buurt.
Verder is het wel mooi om ze weer samen te zien- McGregor en in mindere mate Carlyle hebben na Trainspotting nog wel flink aan de weg getimmerd, maar Sick Boy en Spud had ik niet of nauwelijks meer gezien sinds '96. De laatste had wel echt een ouwe kop gekregen, al past dat natuurlijk ook bij zijn personage. Vond het wel apart dat ze vrienden sinds de kindertijd blijken te zijn, ik had Begbie altijd een stuk ouder ingeschat dan de andere drie (Carlyle is in werkelijkheid ook 10 jaar ouder). Vond Carlyle als Begbie dit keer trouwens ook veel minder geslaagd, zijn dreigende waanzin kwam nu toch minder goed over. De inbreng van Anjela Nedyalkova als Veronika vond ik trouwens niet verkeerd.
Visueel is het gepolijster, het budget was ook een stuk hoger, en er werden af en toe leuke visuele trucjes uitgehaald zoals de WC-scène. De soundtrack tenslotte is niet slecht maar kan niet tippen aan de oude- geen schande natuurlijk.
Uiteindelijk ben ik toch wel positief over dit vervolg, al komt het niet in de buurt van het rauwe, iconische origineel. Maar dat had ook niemand verwacht denk ik.