T2 Trainspotting (2017)

3,51

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Robert Carlyle en Jonny Lee Miller

Er zijn 20 jaar verstreken. Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. Ex-verslaafde Mark Renton keert terug naar de enige plaats die hij thuis kan noemen. Zijn oude maten Spud, Sick Boy en Begbie wachten op zijn komst, maar ook zijn 'oude vrienden' verdriet, verlies, vreugde, wraak, haat, vriendschap, liefde, verlangen, angst, spijt, diacetylmorfine, zelfvernietiging en gevaar, blijken hem op te wachten. Het duurt dan ook niet lang voordat hij in oude gewoontes dreigt te vervallen.

• vanaf 28 juni te koop op dvd en blu-ray

119 BERICHTEN 17 MENINGEN

geplaatst: 22 februari, 10:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misser van het jaar, film is tien jaar te laat en de 12+ rating beperkte ernstig de vrijheid.

Maar het grootste probleem is dat het secundaire verhaal uit het boek hier het enige verhaal is en dat te mager bleek voor een volwaardige film.

Ook snapte ik sommige keuzes gewoonweg niet, waarom is Mark een lulletje geworden en niet de nachtclubeigenaar, waarom wordt Begbie niet gewoon vrij gelaten? Oh ja, omdat ze hem dan aan het einde moeten laten doodrijden i.p.v. terug naar de gevangenis kunnen sturen en dat kost je weer puntjes op de 12+ schaal en waarom is er voor gekozen om porno uit het verhaal met interessante karakters niet secundair te maken zodat het meer 1 geheel wordt en ze Diane een betere rol hadden kunnen geven

Vermakelijk en nostalgisch, maar van Danny Boyle verwacht ik meer.

avatar van rupie
geplaatst: 22 februari, 13:24 uur [permalink]
heerlijke film, briljant..heerlijke karakters weer en prachtig in beeld gebracht allemaal

avatar van Fortune
geplaatst: 22 februari, 15:58 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Walter S. schreef:

Zijn er überhaupt films die noodzakelijk zijn?

Films worden in de eerste plaats ter vermaak gemaakt, er hebben zich genoeg mensen met deze film vermaakt, dus dan is deze film net zo noodzakelijk als alle andere films.

Er zijn genoeg redenen om een film te maken natuurlijk. Puur vermaak lijkt me een simplificatie van het geheel. En T2 is een melancholisch drama over mannen van middelbare leeftijd die terugkijken naar het verleden waardoor jijzelf misschien ook wel gaat nadenken over je eigen leven. Dat alleen is wel meer dan vermaak. Voor mij is identificatie in film wel heel belangrijk. Ik bedoel noodzakelijk als vervolg op Trainspotting. Er zijn natuurlijk wereldwijd mensen die hier enthousiast over zijn en Trainspotting heeft een gigantische cultstatus met enthousiaste fans. Dus om dan maar gewoon te zeggen het was vermakelijk en dus oke is voor mij niet genoeg. Ik zou zeggen lees het boek en je begrijpt meer wat ik bedoel en dat dit niet echt een geweldige verfilming is en/of noodzakelijk 😉

avatar van Rvdz
geplaatst: 22 februari, 16:35 uur [permalink]
(Willie) schreef:
de 12+ rating beperkte ernstig de vrijheid.

In het Verenigd Koninkrijk heeft hij wel gewoon een keuring van 18+, net als het origineel, dus het is echt niet zo dat Boyle en co zich hebben moeten inhouden voor een lagere rating.

geplaatst: 22 februari, 19:24 uur [permalink]
Schijnbaar past IMDB de rating aan aan het land, dus ik zag alleen de 12, schijnbaar is Nederland de uitzondering.

Nederland heeft het dan als enige correct, het is Boyle's minst spannende film sinds Millions.

En dan snap ik vooralsnog niet waarom ze zich zo ingehouden hebben.

avatar van Walter S.
geplaatst: 22 februari, 20:01 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Fortune schreef:

Het boek heb ik lang geleden al gelezen. Onvergelijkbaar en daarom vergelijk ik het boek ook niet met de film. Te verschillend, dus in mijn ogen totaal zinloos om te gaan vergelijken.

IK heb deze film ook niet gezien als een melancholisch drama (vind ik vrij zwaar klinken voor een film die ik net als Trainspotting eerder zou typeren als zwarte humor vermengd met drama of iets dergelijks). IK vond het een te gekke film, net als deel 1, anders en minder geweldig, maar nog immer geweldig. Me dunkt dat dat meer dan genoeg reden is om een film niet overbodig te vinden.

Jij had er meer van verwacht, hij viel tegen en daarmee is voor jou de kous af, overbodig.
Ik heb me er prima mee vermaakt, van genoten en vond het mooi om terug te zijn in het Trainspotting universum. En zo zijn er zo te lezen (veel) meer. Ergo, geen overbodige film. Niet omdat hij jou tegenviel, niet omdat Boyle Porno niet volgde.

En zo is het bij elke film. De één vindt hem geweldig, de ander is hooglijk verbaast dat iemand er enthousiast over kan zijn. In dier voege is dus geen enkele film noodzakelijk. Vandaar mijn vraag Zijn er überhaupt films die noodzakelijk zijn?

avatar van Fortune
geplaatst: 23 februari, 13:50 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Walter S. schreef:

Ik vind dat wel, dat films noodzakelijk zijn en als je dat breder trekt als kunst: films, muziek en boeken bijvoorbeeld en dan trek je dan nog breder en dan valt dat onder cultuur. Is cultuur noodzakelijk? Dat lijkt me wel. Oftewel als je een wereld/maatschappij voorstelt zonder films, muziek en boeken dan krijg je een hele grauwe maatschappij en gaan we al snel naar een dystopie waarin je je niet kan uiten of iets kan vinden waarin je je kan identificeren of gewoon vermaken natuurlijk.

Noodzaak. De maatschappijkritiek van Trainspotting maar ook Fightclub of American Psycho bijvoorbeeld. Die 3 films/boeken worden altijd bij elkaar genomen vanwege de maatschappijkritiek, geweld en originaliteit qua plot/verhaal of juist het ontbreken van plot. Er zijn heel veel mensen wereldwijd die zich daarin kunnen herkennen en daardoor kunnen identificeren en daardoor denken ehj wacht eens even, ik ben dus niet de enige die een wrijving voelt met de maatschappij en er zijn veel fans dus er zijn heel veel mensen die een wrijving voelen of een probleem hebben met de maatschappij. Dan kan je daar misschien beter mee dealen i.p.v. heroïne gebruiken. Films bijvoorbeeld laten je ook 2 uur in de voetstappen staan van iemand anders of in een wereld die compleet anders is dan de jouwe en daardoor word je als persoon breder volgens mij. Zijn films noodzakelijk! Ja ik vind van wel. Een goede 2e levensbehoefte. Wat dacht je van thema's als religie of dood. Veel mensen zijn daar mee bezig en het lijkt me noodzakelijk dat je dat terug kan vinden in fictie. Is film dan puur vermaak? Nee, lijkt mij veel meer dan dat.

Is T2 noodzakelijk. Ik vind van niet. Het is iets heel anders dan dat ik voor ogen had al maakt dat op zich niet uit, dat is iets waar je rekening mee houdt. Het boek Porno is gewoon weer een te gek, geflipt nieuw verhaal. T2 is een film dat alleen maar leunt op nostalgie naar de eerste film. Ik snap dat niet zo goed en vind dat niet noodzakelijk. De maatschappijkritiek in T2, een monoloog van Rentboy in een restaurant voelde wat mij betreft geforceerd aan en sloeg helemaal niet zo goed aan. De 4 hoofdpersonen denken de hele tijd terug aan de afgelopen 20 jaar en hoe ze nu in het leven staan en wat ze daarin kunnen veranderen en blablabla en er hangt een melancholisch sfeertje over de film d.m.v. de muziek en beelden en daarom noem ik het een melancholisch drama over 4 mannen van middelbare leeftijd. En het boek was totaal niet zo. Dus ik ben niet zo blij met de film en de noodzaak zie ik er gewoonweg niet in.

Het is belangrijk vind ik om te praten over wat je wel of niet goed vindt van een film en daarom zitten we op MM.

Trainspotting is wel meer dan puur vermaak. Het is de Star Wars van Schotland.

avatar van Walter S.
geplaatst: 23 februari, 14:03 uur [permalink]
Met je eerste twee alineas ben ik het eens. Met je derde niet, al begrijp ik wat je bedoelt en kan ik me je teleurstelling voorstellen. Zelf heb ik -omdat ik al wist dat dit niks met Porno te maken zou hebben- boek & film in mijn beleving en beoordeling apart gehouden en me wel vermaakt met T2.

Met je slotzin ben ik het uiteraard wel eens. Maar wat mij op MM wel eens tegen de borst stoot is het stellige "ik vond het niks, dus is het niks". En dat haalde ik in eerste instantie ook een beetje uit jouw stellige stelling dat deze film overbodig zou zijn. Of niet noodzakelijk.
Maar uiteindelijk is mij wel duidelijker wat je insteek is.

avatar van Flipman
geplaatst: 23 februari, 19:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben ook niet van een bewerking van Porno uitgegaan, dat dit niet het geval zou zijn was al aangekondigd. Het enige minpunt - dat voor mij de film alsnog niet bederft - is dat de politie blijkbaar geen prioriteit ziet in het opsporen van Begbie. Het huis van zijn echtgenote is toch de eerste plek waar ze dan gaan zoeken?

geplaatst: 23 februari, 20:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Maar het is wel een bewerking van Porno, die secundaire verhaallijn komt wel degelijk terug, zo gaat Sick boy na wat oplichting de seksindustrie in, in dezelfde bar, geen films, maar een sauna komt Mark Renton terug uit Amsterdam, deze keer niet als nachtclubeigenaar, maar als watje bevindt Begbie zich ook hier buiten de gevangenis ontsnapt i.p.v. vrijgelaten en zonder homoseksuele porno en is Spud bezig met een boek en eindigt het met de Renton / Begbie showdown

Alleen is het grote probleem dat die secundaire verhaallijn uit los zand bestaat en de lijm de primaire verhaallijn is. Ik snap de keuze an sich wel, maar dan had de scriptschrijver wat beter zijn werk moeten doen om de gaten op te vullen.

Het is zonde, want na de eerst tonen, mooie intro als jonge jochies en de meest hilarische scene van de film in het begin Spud en zijn kotszak zat ik er volledig klaar voor, want dit ging het echt wel worden. Maar de humor was flauw, echt memorabele scenes als baby Dawn en Tommy zaten er niet in, hoewel ik die monoloog van Renton wel wist te waarderen en ik werd er niet in meegezogen.

geplaatst: 25 februari, 16:21 uur [permalink]
Vervelend maar waar: dit viel me tegen. Misschien mijn verwachtingen die té hoog waren, of mijn verwachtingen die anders waren na films als 127 Hours en Slumdog Millionaire. Deel 1 heb ik echt heel lang geleden gezien dus daar zat het vergelijkingsmateriaal niet in: ik miste de dynamiek, het tempo van Boyles eerdere films. Verhaal vond ik ook dun: Begbie wil wraak nemen, en zo'n Spud die niet echt weet wat hij nu moet. Want heel erg veel gebeurde er niet in.

Ik had gehoopt op meer elementen uit Porno, een ontzettend leuk boek dat ik laatst heb gelezen en qua verhaallijn veel interessanter vond dan dit. Ik kan me heel erg vinden in het commentaar van (Willie) rond de primaire en secundaire verhaallijn.

Er zaten echt wel een paar aardige momenten in, en camera en muziek waren in orde maar het miste iets. Personages vond ik ook wat saai.

Nee, niet wat ik had gehoopt.

avatar van Leo1954
geplaatst: 26 februari, 12:15 uur [permalink]
Trainspotting is een klassieker, dus een vervolg is bij voorbaat al tot mislukken gedoemd. Dat wist ik en toch had ik wel zin in de film. Trainspotting had een open einde, met potentie en al die acteurs weer te zien, ja dat wilde ik wel. Maar het is helaas slecht gedaan, nergens vlamt de film zoals het origineel continue deed. Vlak en vervelend vervolg.

avatar van John Milton
geplaatst: 27 februari, 10:18 uur [permalink]
bij mij gaat hij in het selecte rijtje van een van de beste sequels ooit.

geplaatst: 27 februari, 10:21 uur [permalink]
Gisteren de trailer .. ehm ... "gehoord" en toch een film waar ik erg veel zin in heb.

avatar van John Milton
geplaatst: 27 februari, 10:33 uur [permalink]
Ik vond de soundtrack ook erg fijn, moet ik zeggen 🙂

avatar van JacoBaco
geplaatst: 27 februari, 11:10 uur [permalink]
Ik zie nog steeds dat de positieve reacties een beetje de overhand hebben.

1 van de vele memorabele scènes uit T1 is bijvoorbeeld deze "Trainspotting" - Bar Scene HD - YouTube Lekker camerawerk trouwens in de eerste 12 seconde.. 😄

In T2 mis ik zulke scènes. En dan heus niet specifiek Begbie die weer is uit zijn slof schiet. Maar zo'n beetje alles wat in T2 gebeurd is echt een gradatie minder. In T2 mis ik de intensiteit, dat directe, het brutale en het provocerende van T1.

geplaatst: 27 februari, 11:39 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Zeer juist.

geplaatst: 4 maart, 00:02 uur [permalink]
Toch wel erg leuk, ondanks dat het verhaaltechnisch en (vooral) als tijdsbeeld van een generatie een stuk minder is dan de eerste.

Het is duidelijk een vervolg dat vooral gemaakt is omdat het leuk is de bekende personages weer te zien. En met name het eerste uur valt er genoeg te lachen. Fijne muziek ook weer.

Het tweede uur wordt het allemaal wat grimmiger. Iets te als je mij vraagt. De fun die echt wel nodig is bij zo'n film verdwijnt zo eigenlijk.

Oh, en There was no more Catholic left 😄 .

avatar van maxcomthrilla
geplaatst: 4 maart, 00:21 uur [permalink]
kos schreef:

Ga de film morgen nog kijken, maar het laatste punt is wel redelijk logisch toch? Als alle hoofdpersonages aan de sociale media etc. zaten zou het geforceerd hip zijn geweest voor een generatie die opgroeide in het Schotland van de jaren `90, destijds zonder alle middelen die ons tijdperk nu kenmerken.

geplaatst: 4 maart, 13:40 uur [permalink]
Ja, ik zeg ook niet dat het onlogisch is, maar dat maakt deze film eigenlijk wel compleet anders dan de eerste.
Dat was toch wel echt een film van onze generatie.

geplaatst: 7 maart, 16:23 uur [permalink]
Veel minder memorabel als 1.
Tijd heeft ze niet goed gedaan.
Schrok van Spud, wat is die oud geworden

Paar aardige scenes (1690) redden de film niet

geplaatst: 7 maart, 16:37 uur [permalink]
Amsterdam zou het zich ook afspelen. NO WAY

avatar van K. V.
geplaatst: 12 maart, 13:47 uur [permalink]
We hadden gratis tickets voor deze film, dus eens gaan kijken. Het was eigenlijk al lang geleden dat ik het origineel had gezien, dus het zat allemaal wel wat ver.
Ik vond dat de film wel een beetje traag op gang kwam, maar de tweede helft was wel beter. Leuk om de cast nog een terug te zien. Het verhaal was niet slecht, maar was ook niet echt van m'n sokken geblazen. De film moet het toch vooral van de nostalgie hebben. 'k vond ook dat de focus veel minder op de drugs lag.
'k vond het zeker geen slechte film, maar een waw-gevoel heb ik er ook niet op nagehouden. Leuk om eens gezien te hebben.

geplaatst: 12 maart, 14:00 uur [permalink]
De film moet het vooral van zijn nostalgische aspect hebben en terugblikken voor kijkers/liefhebbers van de eerste film, want dat niveau haalt het weinig. Leuke start wel met dat pompend nummer in de fitness. Het verhaal zelf weet me echter weinig te pakken, waardoor ik de interesse wat verloor. Ook weinig samenhangend, hoewel de verschillende scènes wel regelmatig de moeite waren. De situatie van Spud was het mooist, maar ook het meest schrijnend om te zien. Ook mooi vond ik de herwerking van Born Slippy, waardoor de film de vorige film als het ware als een herinnering uit een ver verleden ziet.

Leuke film, maar ik zal hem waarschijnlijk niet snel terug zien.

avatar van Metalfist
geplaatst: 15 maart, 13:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
No more Catholics left

Ik moet zeggen, ik had best wel zin in deze Trainspotting sequel. De eerste film had ik afgelopen weekend nog eens gezien zodat de verhaallijn vers in het geheugen zat en ik was oprecht benieuwd wat Danny Boyle en de zijnen er van gingen maken. Helemaal handig dat je via het weekblad Humo aan een gratis ticket kon geraken en gisteren was de laatste dag dat je daar gebruik van kon maken. Het zou wel eens een erg leuke ervaring kunnen gaan worden.

Mocht Trainspotting 2 dezelfde sfeer uitstralen als zijn voorganger. Dat is echter niet het geval. Is dat erg? Neen, eigenlijk niet. Waar de eerste film bulkte van het jonge enthousiasme en de energie van mannen die de wereld willen tackelen, is iedereen hier een stuk ouder geworden. Deze sequel is dan ook gematigder geworden en ergens is dat een goede keuze omdat je hierdoor niet het gevoel krijgt alsof je naar een goedkoop afkooksel zit te kijken. Hetzelfde zou het toch niet gaan worden en dan is het fijn dat Boyle er opnieuw zijn eigen ding mee doet. Uiteraard nog wel met flink wat knipogen naar de eerste film. De Choose Life monoloog krijgt een update, vond hem deze keer wel niet zo pakkend als ik eerlijk moet zijn, maar ook scènes zoals Renton die een ranzige wc passeert of de terugkeer van Kelly Macdonald, deze keer als volwassen advocate, zijn erg leuk. Natuurlijk gaat de film ook verder op de gebeurtenissen uit het eerste deel en dat blijkt nog een degelijke verhaallijn te zijn. Een beetje jammer dat het viertal voor een groot deel apart van elkaar de film doorbrengen, maar die scène waar Renton en Begbie onwetend van elkaar naburige wc kotjes zitten is geweldig.

En zelfs als het viertal niet samen te zien is, blijkt toch dat de personages nog perfect in hun vingers zitten. Het was een beetje afwachten of iedereen waardig ouder zou zijn geworden, maar in het geval van Trainspotting is het een uitstekende keuze geweest om simpelweg 20 jaar te wachten. Ewan McGregor blijft een uitstekende Renton en de dialogen met Jonny Lee Miller, Simon/Sick Boy, zijn van een hoog niveau. Het smoelenwerk van Ewen Bremner is van een geweldig niveau en Robert Carlyle is en blijft Begbie uiteraard. Sowieso één van de leukste personages van de laatste 20 jaar. Wel fijn dat werkelijk iedereen is teruggekeerd, zelfs zo'n kleine rol als die van Renton's vader) wordt opnieuw door James Cosmo gespeeld.

Veel leuke scènes (het nummer dat Simon/Sick Boy en Renton zingen op de bijeenkomst!) waardoor Trainspotting 2 een film is die het waard is om gezien te worden. Verwacht geen verlengde van de eerste film, maar gewoon een film op zichzelf met de nodige referenties. Het walhalla gevoel dat bij deze reeks hoort ontgaat me wat, maar het zijn toch erg fijne films.

Dikke 3.5*

avatar van El ralpho
geplaatst: 16 maart, 13:54 uur [permalink]
Choose life.

Geweldige film. Ik moet toegeven dat hij op alle fronten wel net een heel klein tandje minder is dan zijn voorganger maar alsnog gaat dit ongetwijfeld een van de betere films zijn die ik dit jaar gezien heb. Het grootste verschil met zijn voorganger is dat dit tweede deel wat minder extreme scene's kent en dat de nadruk minder op het drugsgebruik van de personages ligt. Over het algemeen gaat het dan ook meer over de nasleep hiervan en hoe iedereen zich in de afgelopen 20 jaar ontwikkeld heeft.

Het eigenzinnige sfeertje van het origineel is er nog steeds, en deze is onverminderd gebleven. De heerlijke en energieke soundtrack maakt de film helemaal af en ook zit er weer de nodige subtiele humor door het verhaal verweven die, in combinatie met een aantal bizarre situaties waar de personages in terecht komen, bij de meeste mensen wel geregeld een glimlach op het gezicht zullen bezorgen. Wel had ik de nodige moeite om mij te herinneren wat er in het origineel ook alweer allemaal gebeurd was (het is inmiddels alweer 6 jaar geleden dat ik deze gezien heb) waarbij het dus wel handig is om een herziening in te plannen voordat je deze gaat zien.

Ik lees de nodige kritieken over dit vervolg, en dan met name dat het boek waar dit vervolg op gebaseerd is een stuk beter zou zijn. Dit zou mede komen doordat de film maar slechts een klein deel uit dit boek gebruikt. Hier kan ik niet over oordelen, maar de films hebben me zeker uitgenodigd om het bronmateriaal eens te gaan lezen. Zonder de kwaliteit van de boeken te kennen (het origineel is ook gebaseerd op een boek) denk ik dat je de boeken en de films het beste los kan zien omdat het voor een regisseur vaak ook moeilijk is om een heel boek letterlijk naar het witte doek te vertalen.

Persoonlijk vind ik de films opzichzelfstaand in ieder geval al geweldig, en zou wat mij betreft iedere filmliefhebber beide delen een keer gezien moeten hebben. Regisseur Danny Boyle heeft zich wat mij betreft met dit vervolg wederom opnieuw bewezen. Dat daarnaast het plezier van het maken van dit vervolg van zowel de originele cast als de nieuwkomers (wat een plaatje is Anjela Nedyalkova trouwens!) af lijkt te stralen, had ook een positief effect op mij als kijker en deze maakte mijn kijkervaring dan ook compleet.

avatar van luukve
geplaatst: 19 maart, 11:07 uur [permalink]
Heb gisteren het plezier gehad om deze film te zien. Ik ben zelf niet al te veel te spreken over de originele Trainspotting (gaf hem 3*), vooral omdat de stijl niet helemaal klikte bij mij. Ik was verder wel enthousiast over de trailer van deze film en de enige reden dat ik hem niet eerder heb gezien is omdat mijn vriendin de eerste nog moest zien.

Wat ik zo leuk eraan vond was dat het wel zijn eigen film was, in tegenstelling tot veel sequels die dezelfde ingrediënten van de voorgaande films gebruiken voor een makkelijke cashgrab. Deze film zou ik eerder als komedie categoriseren, want er ligt een vrij grote focus op de komedische elementen van het zielige leven dat geleefd wordt door sommige personages. Dat wil niet zeggen dat er geen momenten zijn waar je loyaliteit aan de personages wordt getest door sterke emotionele scènes. De throwbacks naar de eerste film waren vooral goed getimed en hielpen het verhaal van deze film in perspectief te zetten. Het is dus niet zo dat de film ontzettend aan zijn prequel bleef kleven maar elementen van de eerste film op juiste wijzen wist te herhalen en in de tussentijd een volmaakte losstaande film was.

Als ik wat minpunten zou moeten benoemen zou ik in eerste instantie het overkoepelende verhaal en keuzes van personages als wat zwakheden noemen. De vraag bij dit soort films is natuurlijk of het verhaal het waard was om verteld te worden, en daarop zeg ik ja en nee. Het geeft de nodige closure/afscheid wat betreft de personages van de eerste film maar het verhaal zelf zet geen zolen aan de dijk.

Al met al heb ik me wel prima vermaakt, ook door de energieke montage en regie van Boyle, de geweldige donderende soundtrack en mooie shots. Ga dit absoluut zien als je de eerste film ook maar een beetje kon waarderen: misschien waardeer je hem zelfs meer als je deze hebt gezien!

avatar van sandokan-veld
geplaatst: 2 april, 13:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het valt te prijzen dat Danny Boyle voor dit vervolg heeft gekozen voor een aanpak die duidelijk anders is dan het origineel, en toch een logisch vervolg. De meest irritante momenten zijn juist de regie-trucjes waarmee hij aan deze film een soort verse hipheid probeert mee te geven, en ook: de toch wel erg veelvuldige kruisverwijzingen naar het origineel (ik zal het maar spoileren: Rent Boy grinnikt weer door de voorruit van een auto).

Het is op zulke momenten dat ik vond dat deze film eigenlijk dezelfde 'tragic flaw' heeft als al haar karakters: een onvermogen om het verleden los te laten, net iets te verliefd zijn op je eigen maniertjes en neuroses om echt iets te kunnen bereiken. Het helpt ook niet bepaald dat het verhaal grotendeels afhangt van een halfbakken thrillerplotje naar aanleiding van de afloop van deel 1.

Op zich jammer, want op zijn beste momenten zie je door alle schijnbewegingen heen wel degelijk de vuige, anekdotale film die dit verdiende te worden. Leuk (en aandoenlijk) is vooral de gespannen kameraadschap tussen Mark en Simon, die in het origineel minder uit de verf kwam ('no catholics left!').

Had 30 minuten vulsel er vanaf geschaafd en ik had er minstens een volle ster meer aan kwijt gekund, denk ik. Nu zat ik me -vooral tijdens het laatste uur- toch te vaak te vervelen in de bioscoop.

avatar van wilofski
geplaatst: afgelopen woensdag om 07:59 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
sandokan-veld schreef:

Ik wou een ganse review beginnen schrijven toen ik dit volledig vanboven zag staan.
Beter kan ik het niet verwoorden.

Een dingetje dat ik nog zou willen toevoegen: het verhaal van de film kant nog wal raakt. Vooral omdat het constant doorknipt wordt door anekdotes, flashbacks naar - en herkauwingen van - de eerste film.
Spijtig, want visueel zit de film strak ineen en er waren genoeg elementen om een volwaardige, op zich staande film mee te maken.