T2 Trainspotting (2017)

3,57

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Robert Carlyle en Jonny Lee Miller

Er zijn 20 jaar verstreken. Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. Ex-verslaafde Mark Renton keert terug naar de enige plaats die hij thuis kan noemen. Zijn oude maten Spud, Sick Boy en Begbie wachten op zijn komst, maar ook zijn 'oude vrienden' verdriet, verlies, vreugde, wraak, haat, vriendschap, liefde, verlangen, angst, spijt, diacetylmorfine, zelfvernietiging en gevaar, blijken hem op te wachten. Het duurt dan ook niet lang voordat hij in oude gewoontes dreigt te vervallen.

• Vanaf 16 februari in de bioscoop
  • vanaf 28 juni te koop op dvd en blu-ray

107 BERICHTEN 12 MENINGEN

geplaatst: afgelopen woensdag om 10:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misser van het jaar, film is tien jaar te laat en de 12+ rating beperkte ernstig de vrijheid.

Maar het grootste probleem is dat het secundaire verhaal uit het boek hier het enige verhaal is en dat te mager bleek voor een volwaardige film.

Ook snapte ik sommige keuzes gewoonweg niet, waarom is Mark een lulletje geworden en niet de nachtclubeigenaar, waarom wordt Begbie niet gewoon vrij gelaten? Oh ja, omdat ze hem dan aan het einde moeten laten doodrijden i.p.v. terug naar de gevangenis kunnen sturen en dat kost je weer puntjes op de 12+ schaal en waarom is er voor gekozen om porno uit het verhaal met interessante karakters niet secundair te maken zodat het meer 1 geheel wordt en ze Diane een betere rol hadden kunnen geven

Vermakelijk en nostalgisch, maar van Danny Boyle verwacht ik meer.

avatar van rupie
geplaatst: afgelopen woensdag om 13:24 uur [permalink]
heerlijke film, briljant..heerlijke karakters weer en prachtig in beeld gebracht allemaal

avatar van Fortune
geplaatst: afgelopen woensdag om 15:58 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Walter S. schreef:

Zijn er überhaupt films die noodzakelijk zijn?

Films worden in de eerste plaats ter vermaak gemaakt, er hebben zich genoeg mensen met deze film vermaakt, dus dan is deze film net zo noodzakelijk als alle andere films.

Er zijn genoeg redenen om een film te maken natuurlijk. Puur vermaak lijkt me een simplificatie van het geheel. En T2 is een melancholisch drama over mannen van middelbare leeftijd die terugkijken naar het verleden waardoor jijzelf misschien ook wel gaat nadenken over je eigen leven. Dat alleen is wel meer dan vermaak. Voor mij is identificatie in film wel heel belangrijk. Ik bedoel noodzakelijk als vervolg op Trainspotting. Er zijn natuurlijk wereldwijd mensen die hier enthousiast over zijn en Trainspotting heeft een gigantische cultstatus met enthousiaste fans. Dus om dan maar gewoon te zeggen het was vermakelijk en dus oke is voor mij niet genoeg. Ik zou zeggen lees het boek en je begrijpt meer wat ik bedoel en dat dit niet echt een geweldige verfilming is en/of noodzakelijk 😉

avatar van Rvdz
geplaatst: afgelopen woensdag om 16:35 uur [permalink]
(Willie) schreef:
de 12+ rating beperkte ernstig de vrijheid.

In het Verenigd Koninkrijk heeft hij wel gewoon een keuring van 18+, net als het origineel, dus het is echt niet zo dat Boyle en co zich hebben moeten inhouden voor een lagere rating.

geplaatst: afgelopen woensdag om 19:24 uur [permalink]
Schijnbaar past IMDB de rating aan aan het land, dus ik zag alleen de 12, schijnbaar is Nederland de uitzondering.

Nederland heeft het dan als enige correct, het is Boyle's minst spannende film sinds Millions.

En dan snap ik vooralsnog niet waarom ze zich zo ingehouden hebben.

avatar van Walter S.
geplaatst: afgelopen woensdag om 20:01 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Fortune schreef:

Het boek heb ik lang geleden al gelezen. Onvergelijkbaar en daarom vergelijk ik het boek ook niet met de film. Te verschillend, dus in mijn ogen totaal zinloos om te gaan vergelijken.

IK heb deze film ook niet gezien als een melancholisch drama (vind ik vrij zwaar klinken voor een film die ik net als Trainspotting eerder zou typeren als zwarte humor vermengd met drama of iets dergelijks). IK vond het een te gekke film, net als deel 1, anders en minder geweldig, maar nog immer geweldig. Me dunkt dat dat meer dan genoeg reden is om een film niet overbodig te vinden.

Jij had er meer van verwacht, hij viel tegen en daarmee is voor jou de kous af, overbodig.
Ik heb me er prima mee vermaakt, van genoten en vond het mooi om terug te zijn in het Trainspotting universum. En zo zijn er zo te lezen (veel) meer. Ergo, geen overbodige film. Niet omdat hij jou tegenviel, niet omdat Boyle Porno niet volgde.

En zo is het bij elke film. De één vindt hem geweldig, de ander is hooglijk verbaast dat iemand er enthousiast over kan zijn. In dier voege is dus geen enkele film noodzakelijk. Vandaar mijn vraag Zijn er überhaupt films die noodzakelijk zijn?

avatar van Fortune
geplaatst: afgelopen donderdag om 13:50 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Walter S. schreef:

Ik vind dat wel, dat films noodzakelijk zijn en als je dat breder trekt als kunst: films, muziek en boeken bijvoorbeeld en dan trek je dan nog breder en dan valt dat onder cultuur. Is cultuur noodzakelijk? Dat lijkt me wel. Oftewel als je een wereld/maatschappij voorstelt zonder films, muziek en boeken dan krijg je een hele grauwe maatschappij en gaan we al snel naar een dystopie waarin je je niet kan uiten of iets kan vinden waarin je je kan identificeren of gewoon vermaken natuurlijk.

Noodzaak. De maatschappijkritiek van Trainspotting maar ook Fightclub of American Psycho bijvoorbeeld. Die 3 films/boeken worden altijd bij elkaar genomen vanwege de maatschappijkritiek, geweld en originaliteit qua plot/verhaal of juist het ontbreken van plot. Er zijn heel veel mensen wereldwijd die zich daarin kunnen herkennen en daardoor kunnen identificeren en daardoor denken ehj wacht eens even, ik ben dus niet de enige die een wrijving voelt met de maatschappij en er zijn veel fans dus er zijn heel veel mensen die een wrijving voelen of een probleem hebben met de maatschappij. Dan kan je daar misschien beter mee dealen i.p.v. heroïne gebruiken. Films bijvoorbeeld laten je ook 2 uur in de voetstappen staan van iemand anders of in een wereld die compleet anders is dan de jouwe en daardoor word je als persoon breder volgens mij. Zijn films noodzakelijk! Ja ik vind van wel. Een goede 2e levensbehoefte. Wat dacht je van thema's als religie of dood. Veel mensen zijn daar mee bezig en het lijkt me noodzakelijk dat je dat terug kan vinden in fictie. Is film dan puur vermaak? Nee, lijkt mij veel meer dan dat.

Is T2 noodzakelijk. Ik vind van niet. Het is iets heel anders dan dat ik voor ogen had al maakt dat op zich niet uit, dat is iets waar je rekening mee houdt. Het boek Porno is gewoon weer een te gek, geflipt nieuw verhaal. T2 is een film dat alleen maar leunt op nostalgie naar de eerste film. Ik snap dat niet zo goed en vind dat niet noodzakelijk. De maatschappijkritiek in T2, een monoloog van Rentboy in een restaurant voelde wat mij betreft geforceerd aan en sloeg helemaal niet zo goed aan. De 4 hoofdpersonen denken de hele tijd terug aan de afgelopen 20 jaar en hoe ze nu in het leven staan en wat ze daarin kunnen veranderen en blablabla en er hangt een melancholisch sfeertje over de film d.m.v. de muziek en beelden en daarom noem ik het een melancholisch drama over 4 mannen van middelbare leeftijd. En het boek was totaal niet zo. Dus ik ben niet zo blij met de film en de noodzaak zie ik er gewoonweg niet in.

Het is belangrijk vind ik om te praten over wat je wel of niet goed vindt van een film en daarom zitten we op MM.

Trainspotting is wel meer dan puur vermaak. Het is de Star Wars van Schotland.

avatar van Walter S.
geplaatst: afgelopen donderdag om 14:03 uur [permalink]
Met je eerste twee alineas ben ik het eens. Met je derde niet, al begrijp ik wat je bedoelt en kan ik me je teleurstelling voorstellen. Zelf heb ik -omdat ik al wist dat dit niks met Porno te maken zou hebben- boek & film in mijn beleving en beoordeling apart gehouden en me wel vermaakt met T2.

Met je slotzin ben ik het uiteraard wel eens. Maar wat mij op MM wel eens tegen de borst stoot is het stellige "ik vond het niks, dus is het niks". En dat haalde ik in eerste instantie ook een beetje uit jouw stellige stelling dat deze film overbodig zou zijn. Of niet noodzakelijk.
Maar uiteindelijk is mij wel duidelijker wat je insteek is.

avatar van Flipman
geplaatst: afgelopen donderdag om 19:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben ook niet van een bewerking van Porno uitgegaan, dat dit niet het geval zou zijn was al aangekondigd. Het enige minpunt - dat voor mij de film alsnog niet bederft - is dat de politie blijkbaar geen prioriteit ziet in het opsporen van Begbie. Het huis van zijn echtgenote is toch de eerste plek waar ze dan gaan zoeken?

geplaatst: afgelopen donderdag om 20:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Maar het is wel een bewerking van Porno, die secundaire verhaallijn komt wel degelijk terug, zo gaat Sick boy na wat oplichting de seksindustrie in, in dezelfde bar, geen films, maar een sauna komt Mark Renton terug uit Amsterdam, deze keer niet als nachtclubeigenaar, maar als watje bevindt Begbie zich ook hier buiten de gevangenis ontsnapt i.p.v. vrijgelaten en zonder homoseksuele porno en is Spud bezig met een boek en eindigt het met de Renton / Begbie showdown

Alleen is het grote probleem dat die secundaire verhaallijn uit los zand bestaat en de lijm de primaire verhaallijn is. Ik snap de keuze an sich wel, maar dan had de scriptschrijver wat beter zijn werk moeten doen om de gaten op te vullen.

Het is zonde, want na de eerst tonen, mooie intro als jonge jochies en de meest hilarische scene van de film in het begin Spud en zijn kotszak zat ik er volledig klaar voor, want dit ging het echt wel worden. Maar de humor was flauw, echt memorabele scenes als baby Dawn en Tommy zaten er niet in, hoewel ik die monoloog van Renton wel wist te waarderen en ik werd er niet in meegezogen.

geplaatst: afgelopen zaterdag om 16:21 uur [permalink]
Vervelend maar waar: dit viel me tegen. Misschien mijn verwachtingen die té hoog waren, of mijn verwachtingen die anders waren na films als 127 Hours en Slumdog Millionaire. Deel 1 heb ik echt heel lang geleden gezien dus daar zat het vergelijkingsmateriaal niet in: ik miste de dynamiek, het tempo van Boyles eerdere films. Verhaal vond ik ook dun: Begbie wil wraak nemen, en zo'n Spud die niet echt weet wat hij nu moet. Want heel erg veel gebeurde er niet in.

Ik had gehoopt op meer elementen uit Porno, een ontzettend leuk boek dat ik laatst heb gelezen en qua verhaallijn veel interessanter vond dan dit. Ik kan me heel erg vinden in het commentaar van (Willie) rond de primaire en secundaire verhaallijn.

Er zaten echt wel een paar aardige momenten in, en camera en muziek waren in orde maar het miste iets. Personages vond ik ook wat saai.

Nee, niet wat ik had gehoopt.

avatar van Leo1954
geplaatst: afgelopen zondag om 12:15 uur [permalink]
Trainspotting is een klassieker, dus een vervolg is bij voorbaat al tot mislukken gedoemd. Dat wist ik en toch had ik wel zin in de film. Trainspotting had een open einde, met potentie en al die acteurs weer te zien, ja dat wilde ik wel. Maar het is helaas slecht gedaan, nergens vlamt de film zoals het origineel continue deed. Vlak en vervelend vervolg.

avatar van John Milton
geplaatst: gisteren om 10:18 uur [permalink]
bij mij gaat hij in het selecte rijtje van een van de beste sequels ooit.

geplaatst: gisteren om 10:21 uur [permalink]
Gisteren de trailer .. ehm ... "gehoord" en toch een film waar ik erg veel zin in heb.

avatar van John Milton
geplaatst: gisteren om 10:33 uur [permalink]
Ik vond de soundtrack ook erg fijn, moet ik zeggen 🙂

avatar van JacoBaco
geplaatst: gisteren om 11:10 uur [permalink]
Ik zie nog steeds dat de positieve reacties een beetje de overhand hebben.

1 van de vele memorabele scènes uit T1 is bijvoorbeeld deze "Trainspotting" - Bar Scene HD - YouTube Lekker camerawerk trouwens in de eerste 12 seconde.. 😄

In T2 mis ik zulke scènes. En dan heus niet specifiek Begbie die weer is uit zijn slof schiet. Maar zo'n beetje alles wat in T2 gebeurd is echt een gradatie minder. In T2 mis ik de intensiteit, dat directe, het brutale en het provocerende van T1.

geplaatst: gisteren om 11:39 uur [permalink]
JacoBaco schreef: