T2 Trainspotting (2017)

3,42

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Robert Carlyle en Jonny Lee Miller

Er zijn 20 jaar verstreken. Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. Ex-verslaafde Mark Renton keert terug naar de enige plaats die hij thuis kan noemen. Zijn oude maten Spud, Sick Boy en Begbie wachten op zijn komst, maar ook zijn 'oude vrienden' verdriet, verlies, vreugde, wraak, haat, vriendschap, liefde, verlangen, angst, spijt, diacetylmorfine, zelfvernietiging en gevaar, blijken hem op te wachten. Het duurt dan ook niet lang voordat hij in oude gewoontes dreigt te vervallen.

161 BERICHTEN 38 MENINGEN

avatar van MENEER L3GIOEN

Dit nummer in die eerste trailer. Ziet er heel puik uit.

Wolf Alice - Silk - YouTube

avatar van Oldground
Soundtrack is erg goed met Young Fathers (naar mijn genoegen) heel erg prominent aanwezig. Kan niet wachten.

avatar van freek_93
Voor de liefhebber: Pathé draait op 12 februari Trainspotting en Trainspotting 2 achter elkaar!

avatar van de grunt

Echt wow !!!

Ik hou normaal niet van dit soort followups, maar die trailer zag er gister in de bios wel super uit. Zat al meteen stuiterend te genieten in m'n stoel. Bizar. Misschien dus toch maar gaan kijken.

avatar van Walter S.

Mooi. En jammer.

Mooi omdat ik T1 nog wel een keer op het grote scherm had willen zien. Jammer, want het is op zondag en dan ga ik al naar het voetballen.

avatar van Montorsi
freek_93 schreef:

Ook in KINO op 11 februari.

avatar van sinterklaas
12 jaar en ouder? Rot op...

avatar van Inland Rabbit

Boyle had gewoon Porno moeten maken. De trailer is te nietszeggend, maar het ziet er niet naar uit dat het dat boek is. Gemiste kans...we wachten af.

avatar van Walter S.
Boyle vond Porno niet zo'n bijzonder boek (cultuurbarbaar!) en heeft daarom zijn eigen verhaal bedacht wat heel losjes/zeg maar nauwelijks op Porno gebaseerd is las ik.

Hoe dan ook, ik heb er zin in!

avatar van Zwolle84

Slappe trailer. Voelt precies aan als wat het waarschijnlijk is: nog maar een keer een Trainspottinkje doen.

avatar van mjk87
Zwolle84 schreef:

Dan toch maar die marathon pakken?

Walter S. schreef:

Hoe dan ook, ik heb er zin in!

Is ook gepubliceerd als boek: T2 Trainspotting: Amazon.co.uk: Irvine Welsh: 9781784704735: Books

mjk87 schreef:

Dan toch maar die marathon pakken?

Ik kijk de eerste wel twee keer achter elkaar.

avatar van Inland Rabbit

Met helemaal onderaan bij de plotomschrijving: "T2 Trainspotting was previously published as Porno."
Makkelijk en misleidend (?) geld verdienen heet dat. Daarnaast, movie tie-in kaften zijn altijd lelijk. Zeker jammer in het geval van Porno, die een geweldige kaft heeft. Ik heb eens een tie-in versie van Trainspotting gekregen, met die rotkop van Ewan Mcgregor voorop, moet die nog steeds eens vervangen.

avatar van Zandadder
Walter S. schreef:

Kan ik me wel indenken. Dat gaat voornamelijk over een jongen met een pik van 30 cm
De hoofdpersonen komen wat minder voor en zijn dan vooral uit op elkaars bloed, en wat personages uit het boek "Lijm" van Welsh.

Na het zien van de trailer kreeg ik al erg de indruk dat het boek "Porno" niet 1 op 1 wordt gevolgd.

avatar van Fortune
Zandadder schreef:

Porno gaat toch gewoon verder na Trainspotting? Alle 4 de personages zijn weer de leidraad. Wat wel overeenkomt uit de trailer is dat Begbie uit de gevangenis komt en achter hun aangaat. Ik zie geen porno in de trailer dus ze zullen wel geen pornofilm maken. Het einde van Porno de laatste 100 blz. zijn wel echt tof dat ze helemaal doorgesnoven op Cannes zijn enzo. Porno speelt zich ook af in Amsterdam en in T2 zitten ook een deel in dat zich in Adam afspeeld heb ik gehoord. Eerlijk is eerlijk, het boek herken ik niet terug uit de trailer maar heb wel heel veel zin in deze film.

Inland Rabbit schreef:

Ja had het gezien, vind het daarom des te opvallender. Het wekt toch de indruk dat T2 een 1-op-1 remake van Porno is. Anders hadden ze niet gezegd dat het T2-boek al eerder was gepubliceerd als Porno. Had er dan bij gezet dat het een bewerking is. Of het T2-boek wijkt vervolgens ook weer van van de T2 film, dat lijkt mij het meest waarschijnlijke, en dan probeert de uitgever van Porno nu gewoon mee te liften.

avatar van Banjo

Heftig!

Maar ik vind eigenlijk dat je (ik) deze film niet in de bioscoop moet gaan kijken.
Gewoon thuis intiem alleen voor je tv of met mensen die gewoon net als ik, wel weten hoe het werkt in dat onderwerldje. Ik vind de Bioscoop niet passen, dat is net zoiets als naar Slayer toe gaan in een zaal waar je verplicht moet zitten. Dit is zo'n film die hopenlijk weer dat trip effect heeft en dat werk echt niet met die verplichte bioscoop pauzes.

Lv92
Het is even wennen als liefhebber van het origineel, maar de dwingende visuele stijl met aparte keuzes in het verhaal verrassen, en het werkt ontzettend goed!

avatar van Albus Dumbledore
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zowel regisseur Boyle als de vier hoofdrolspelers van de inmiddels ruim twintig jaar oude klassieker Trainspotting keren terug voor een vervolg, getiteld T2. In mijn ogen is Trainspotting niets minder dan een meesterwerkje. T2 is een vermakelijke en nostalgische zit.

T2 brengt veel leuke humor met zich mee, Boyle's typische energieke en kleurrijke stijl - deze ronde heftiger dan in het origineel - en laat je goed meevoelen met de karakters, die elkaars pad weer kruisen na de gebeurtenissen van twintig jaar geleden. Momenten wanneer Begbie en Renton elkaar weer voor het eerst treffen in elk een ander wc-hokje of wanneer McGregor zijn 'Choose Life' speech geeft (deze keer in dialoog vorm en niet als voice-over) zijn goud. Vooral het tweede voorbeeld maakte veel emotie in me los. Ondanks dat was de film rommelig en niet erg samenhangend.

Trainspotting is een film over verslaving, verteld door de ogen van Mark Renton die met zijn vrienden de meest absurde en gruwelijke dingen meemaakt. Elke scène bouwt op de vorige en allemaal werkt het toe naar het ultieme punt dat de film maakt: Renton verraadt zijn vrienden en kickt als het ware ook van hen af (Trainspotting spoilers). Het vervolg is geen film over verslaving, maar over nostalgie. Elk van de vier karakters zijn een groot deel van de film los van elkaar en ieder karakter heeft zijn eigen verhaallijn. Hierdoor komt de film wat traag op gang, en sluit het allemaal niet zo netjes op elkaar aan. De rode draad is natuurlijk de nostalgie die elk van de personages voelen over hun jeugd, maar nergens komt dit echt goed uit de verf, vind ik. Verder was Begbie de duidelijke antagonist van de film. Hij probeerde, begrijpelijk, kostte wat het kost Renton te vermoorden als wraak voor het stelen van zijn geld. Dit leidde tot een erg spannend einde, maar toch twijfelde ik over de keuze om hem tot een antagonist, een echte bad-guy te maken, met als kers op de taart een heuse confrontatie tussen hoofdpersoon en slechterik, zo gezegd. Het past gewoon niet bij Trainspotting, is wat een stemmetje achterin mijn hoofd me blijft zeggen. Ook een klein puntje van kritiek: wel érg toevallig dat net wanneer Renton besluit terug te keren naar Schotland, ook Begbie uit de gevangenis ontsnapt en Spud ontslagen wordt van zijn baan en zelfmoord pleegt.

Een verandering die ik leuk had gevonden, en wat misschien had geholpen de film wat samenhangender te maken, is als de film een duidelijke verteller had gehad in de vorm van een voice-over van Spud. Renton verzorgde een continue voice-over door de eerste film, die in deze film grotendeels afwezig was. Gezien Spud hun oude verhalen aan het opschrijven was in deze film, had ik het wel passend gevonden als hij onze verteller zou zijn geweest in deze ronde. Even een losse brainstorm: misschien was zijn zelfmoord-poging wel geslaagd geweest aan het begin van de film (nadat hij hun oude verhalen al had opgeschreven) en was hij een soort post-mortem voice-over. Zijn dood had Rentons terugkeer uit Amsterdam teweeg kunnen brengen, en na het horen over Rentons terugkeer was Begbie vastberaden geweest uit de gevangenis te ontsnappen.

Verder juich ik de film toe dat het iets compleet anders probeert. Veel sequels tegenwoordig krijgen de kritiek dat ze te hard proberen het origineel te emuleren, iets wat deze film uit de weg gaat. De film voelt volledig anders aan dan de originele Trainspotting en is niet bang hier en daar een paar risico's te nemen. Ik had het dan ook wel gedurfd gevonden als de film Porno had geheten, naar het boek wat Irvine Welsh heeft geschreven als vervolg op Trainspotting (waar deze film geloof ik dan weer niet of slechts minimaal op gebaseerd is). Toch speelt de film heel erg in op je kijkervaring van Trainspotting door veel te spelen met flashbacks naar de eerste film, verwijzingen ernaar en de algemene nostalgie die ook de karakters voelen over hun jeugd. Hierdoor kan de film niet op zichzelf staan en raadt ik het ook zeker aan niet deze film te kijken als je het origineel niet gezien hebt. Dus voor een film die zo anders is als het origineel, speelt het wel weer heel erg in op de nostalgie die de kijker voelt voor het origineel wat voor mij in elk geval soms een wat aparte combinatie vormde.

T2 Trainspotting is een goede, vermakelijke film met een duidelijke grip op zijn personages, de acteurs die allen hun a-game weer brengen, maar een vervolg dat ook wat onsamenhangend is en naar mijn mening niet echt met een bevredigend verhaal of conclusie komt.

3,5 sterren

Lv92
Dat het compleet afhankelijk is van het origineel zal veel mensen wel gaan ergeren. Toch ligt daar de kracht juist wat mij betreft. Ben erg blij met de keuzes die er zijn gemaakt voor de film.
Tijd voor een tweede ticket.

Banjo schreef:

met die verplichte bioscooppauzes.

Pathé heeft geen pauzes.

avatar van Banjo
Zwolle84 oke.. we krijgen in Leeuwarden ook een Pathe ik ben wel benieuwd..

avatar van DeCol
20 jaar later..

Ik ben wel fan van "echte" reünies. Ze hoeven niet altijd goed te zijn (Dumb and Dumber To), het is de nostalgie waar het om draait (American Reunion). Bij T2 Trainspotting is het niet anders. Het is zeker een andere film dan het eerste deel, maar een waardig vervolg. Het is vooral heel leuk. Iedereen lijkt het echt naar zin te hebben en dat wordt overgebracht naar de kijker. Wederom een energieke film met veel gebruik van kleuren, vastlopende beelden en fantastische muziek (absoluut niet mijn muzieksmaak, maar hier werkt het zó goed). De vier 'oude vrienden' beleven natuurlijk weer de gekste situaties, maar eigenlijk ben je de hele film door wel aan het glimlachen. Een echt verhaal of een goede rode draad ontbreekt een beetje, maar het maakt de kijkervaring er niet minder om.

avatar van Flipman
T2 Trainspotting: Lust For MORE Life

Al sinds de Schotse auteur Irvine Welsh in 2002 met het boek Porno een vervolg uitbracht op zijn debuutroman Trainspotting (1993) hielden fans regisseur Danny Boyle goed in de gaten: zou hij ook dit boek tot een – succesvolle – film bewerken? Af en toe dook er een nieuwtje op, vervolgens bleef het weer jarenlang stil. Maar 20 jaar later kunnen we dan toch zien of – en hoe – Renton, Spud, Sick Boy en Begbie voor het leven hebben gekozen!

Oké, oké, technisch gezien 21 jaar later. Jij je zin.

Er is veel veranderd. Veel ook niet. Simon David ‘Sick Boy’ Williamson’ probeert zichzelf nog steeds staande te houden met oplichterij en andere louche zaakjes terwijl hij the Port Sunshine runt, de pub van zijn tante. Daniel ‘Spud’ Murphy heeft de beste intenties maar kan het – moderne – leven niet goed bolwerken en vervalt in oude patronen. Francis ‘Franco’ Begbie is onverminderd agressief en belust op wraak - en geweld in het algemeen. Mark Renton kan zich niet losmaken van zijn verleden en keert na 20 jaar zelfverkozen ballingschap terug naar Edinburgh. Maar wat heeft hij er eigenlijk te zoeken? Wie verwacht hem? En is dit eigenlijk wel zo’n goed idee…?

Choose Life 2.1

Halverwege de jaren negentig veroverde Trainspotting het filmlandschap en werd een regelrecht cultverschijnsel. Het fenomeen betekende de definitieve doorbraak van onder andere hoofdrolspeler Ewan McGregor en regisseur Danny Boyle. Het maakte een heftig onderwerp – (heroïne)verslaving – op een unieke en visuele manier bespreekbaar dankzij de zwart-komische taferelen. Toch is van junkcultuurverheerlijking geen sprake, al werd Trainspotting daar wel van beticht – onder andere door toenmalig Republikeins presidentskandidaat Bob Dole, die later toegaf de film niet eens gezien te hebben.

Een andere reden voor het omarmen van deze nachtmerrie rollercoaster was de fenomenale soundtrack, die klassieke rock – Iggy Pop / Lust For Life, Lou Reed / Perfect Day – op sublieme wijze vermengde met britpop en techno – Blur / Sing, Underworld / Born Slippy .NUXX. Het is jullie recensent meer dan eens overkomen dat mensen in zijn omgeving helemaal weg claimden te zijn van de soundtrack, zonder de film te hebben gezien.

Op audiovisueel vlak werden vele pogingen gedaan om het niveau van Trainspotting te evenaren; Lock, Stock & Two Smoking Barrels als enig lichtpuntje, de meeste faalden. Een klassieker werd geboren.

Valt dat ook te zeggen over T2 Trainspotting? Dat valt nog te bezien. Om hiervoor in aanmerking te komen moet een film geheel op zichzelf kunnen staan en dat wordt in dit geval moeilijk. Als je Trainspotting niet hebt gezien valt de film wel te begrijpen, zeker omdat er vaak genoeg aan gerefereerd wordt. Sterker nog, T2 ís gewoon één enorme verwijzing! Ik vind dit deel een briljant vervolg op Trainspotting maar een redelijk goeie film. Als je 't origineel niet kent. Bekijk de film en je snapt wat ik bedoel. Hopelijk ben je het zelfs niet met me eens !

Op zowel subtiele als directe manier worden we eraan herinnerd dat de tijd niet stilstaat en zelfs aan je voorbij vliegt. Dat zie je en hoor je. Het zou eenvoudig en herkenbaar zijn als Boyle met zijn cast en crew dit verhaal op exact dezelfde wijze visueel zouden benaderen maar in tegenstelling tot de groezelige, contrastrijke filmbeelden uit Trainspotting ziet dit vervolg er fris en eigentijds uit. Er wordt briljant gespeeld met visuele effecten om een zo groot mogelijk verschil te maken met het eerste deel waar het juist zo onlosmakelijk aan verbonden is.

Ook de soundtrack ontving een update van jewelste. Het is een nieuwe mengeling van ouderwets en modern, omdat klassieke songs een remix hebben gekregen. Daarom is het aannemelijk dat het album niet in een dergelijk hoog aanzien komt te staan als dat van zijn voorganger maar, om bij het thema van de film te blijven: de tijd zal het leren.

En hoe! Renton, Spud, Sick Boy en Begbie hebben allemaal kansen gehad om iets te doen met hun leven in 20 jaar maar wat hebben ze met al die tijd gedaan? Wat ging goed, wat kon beter, waar liep het helemaal fout? Waren idealen nou iets om te koesteren of juist om weg gesnoven en gespoten te worden? Op welke manier heb ik een waardevolle invulling gegeven aan mijn leven?

Kortom, T2 Trainspotting is een feest der herkenning. Hoewel niemand iets zegt over de kwaliteit van het feest in kwestie, dat mag je helemaal zelf invullen. Fans van de romans en korte verhalen van Welsh – onder wie ondergetekende – zullen bijvoorbeeld merken dat de film slechts losjes is gebaseerd op Porno en minstens zoveel ontleent aan het boek Trainspotting, waar het allemaal mee begon. Er zijn karakters, gebeurtenissen en verwijzingen die zeker een glimlach op hun gezicht zullen toveren. Een glimlach die overigens net zo snel weer kan verdwijnen als je merkt in welke mate T2 je een spiegel voorhoudt.

De vraag die Sick Boy stelt aan het begin van de film is dan ook een zeer terechte:

So what have ye been up tae, fir twenty years?

Durf je het aan om deze vraag voorgelegd te krijgen? Zo niet, dan loop je een fenomenale achtbaanrit mis. Voor zowel doorgewinterde Welsh fans als zij die de oorspronkelijke film nog niet zo goed kennen heeft T2 Trainspotting genoeg te bieden. Zelfs twee decennia later weten Boyle en consorten je nog steeds een kleurrijke adrenalinekick te geven die nog heel lang zal na sidderen!

Omarm de tijd die je nog hebt!

Choose your future!

Choose life!

Cijfer: 11/10

avatar van JacoBaco
Leuk Flipman! Een fan van deel 1 die het vervolg 5 sterren geeft!
Ik ga hem vanavond kijken.

avatar van Flipman
DeCol schreef:
Da's best grappig, want van het oorspronkelijke boek valt dat al helemaal te zeggen .

Ik kan me in jouw stelling overigens goed vinden, je kunt niet makkelijk in één zin uitleggen waar T2 Trainspotting over gaat aan iemand die het verhaal van de eerste film niet kent. Als je gesprekspartner die wel gezien heeft wordt het al een stuk gemakkelijker: De film gaat gewoon verder maar dan 20 jaar later. Maar da's natuurlijk wel heel erg kort door de bocht want met zo'n uitspraak zou je verwachten dat de kwaliteit je tijd niet waard is en dat kan ik absoluut niet zeggen!
JacoBaco schreef:
Leuk Flipman! Een fan van deel 1 die het vervolg 5 sterren geeft!
Ik ga hem vanavond kijken.
Dan wens ik je alvast heel veel plezier JacoBaco ! En mijn score is mede zo hoog omdat ik toch een beetje huiverig ben voor vervolgen. Hoewel ik het volste vertrouwen heb in regisseur Danny Boyle, producent Andrew Macdonald bleken recente films waar ik naar uitkeek als Star Wars: The Force Awakens en Jason Bourne ontieglijk grote decepties. Dat dit niet bij T2 Trainspotting het geval bleek maakte de euforie bij m'n vriendin en mij alleen nog maar groter!

Laat je ons allemaal weten wat je ervan vindt ?