• 10.554 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Keith Maitland

Met onder meer: Violett Beane, Louie Arnette en Blair Jackson

Gesproken taal: Engels

Plot Tower

"August 1, 1966, was the day our innocence was shattered."

Op 1 augustus 1966 nam een scherpschutter de lift naar de bovenste verdieping van de Universiteit van Texas Tower en opende het vuur. Hij hield de campus gedurende ruim anderhalf uur gegijzeld. De balans: zestien doden, 36 gewonden en een geschokt land dat de tragische gebeurtenis probeerde te begrijpen. Tower brengt het nooit eerder vertelde verhaal van getuigen, helden en overlevenden van de eerste massamoord op een Amerikaanse school. Hiervoor worden archiefbeelden gecombineerd met dynamische rotoscopische animaties.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Claire Wilson James

John Milton

And it was.

avatar van Biosguru

Biosguru

Rotoscope, love it or hate it.

avatar van zoutzak

zoutzak

Austin is een bijzondere stad. De gebeurtenissen van de documentaire zijn alweer 50 jaar geleden, maar de digital rotoscope brengt de beruchte dag met mooie beelden helder in beeld. Is deze techniek niet bekend gemaakt door Austin-native Richard Linklater?

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Hele aangrijpende docu. Ergens vond ik het wel mooi dat de focus alleen op de slachtoffers lag. Maar aangezien ik al bekend met deze tragedie was en er achter de daden van de dader ook een heel interessant verhaal zit vind ik het toch zonde dat dit compleet werd overgeslagen.

Charles Whitman (de schutter) had altijd een fijn karakter gehad. Maar plots kreeg hij verschrikkelijke hoofdpijnen en vreemde drang. Voordat hij de tower betrad, had hij zijn moeder en vrouw vermoord en een briefje achter gelaten. Daarin gaf hij te kennen dat hij zichzelf en zijn acties ook niet snapte. En vroeg hij of er na zijn dood een autopsie gedaan kon worden.

Uit de autopsie bleek ook dat hij dus een hersentumor had. De meningen zijn verdeeld maar een groot aantal specialisten is van mening dat deze tumor enorme druk uitoefende op zijn amygdala, het gebied in je hersenen wat onder andere verantwoordelijk is voor het reguleren van je emoties en hoe je in bepaalde situaties dus reageert.

Charles had ook al verscheidene keren hulp gezocht bij verschillende psychiaters (werd door veel van hen afgewimpeld met wat medicatie)

Ik vind vaak dat er doorgaans teveel aandacht is voor de dader en te weinig voor de slachtoffers maar laat dit nu net 1 van de zaken zijn waarin ik alleen maar slachtoffers zie eigenlijk...

scorsese

Uitstekende documentaire over een scherpschutter die vanaf een universiteitstoren lukraak mensen begint neer te schieten. Gebaseerd op het drama dat zich afspeelde op 1 augustus 1966 in Texas. Voornamelijk bestaat deze documentaire uit animatie (een originele keuze aangezien documentaires doorgaans zo authentiek mogelijk proberen over te komen). De weinige echte beelden maken hierdoor wellicht nog meer indruk. Het geheel kijkt weg als een aangrijpende en spannende film gezien door de ogen van alle betrokkenen (op de schutter na).

Onderhond

• 11934 stemmen

Apart ja.

Meermaals heb ik me afgevraagd in hoeverre je eigenlijk nog naar een documentaire zit te kijken. Het is niet de eerste geanimeerde doc die ik gezien heb, maar de regie was hier wel érg overheersend en de geanimeerde scenes zijn voor het grootste deel (of helemaal) ook nagespeeld.

Dus voor het overgrote deel is dit gewoon een klassieke film, based on a true story, maar dan met rotoscoping technieken vormgegeven én vanuit een interview perspectief verteld. Het zweeft met andere woord aardig tussen twee werelden in.

Maar het moet gezegd, effectief is het zeker wel. Het relaas van 90 minuten sniper horror is krachtig, de verhalen van de betrokkenen en slachtoffers krijgen duidelijk vorm en het is mooi meegenomen dat je niet 80 minuten naar pratende hoofden zit te kijken. In de laatste 20 minuten gebeurt dat wat meer, daar begin je dan toch al snel te voelen dat het wat minder wordt (hoewel voor het eerst de échte mensen zien ook wel een krachtig vormmiddel was).

Zeker een geslaagde docu. Was niet echt op de hoogte van het verhaal, is ook een klein beetje in de vergetelheid geraakt zo te horen, maar absoluut de moeite om even in te duiken.

Er zijn meen ik best wel wat beelden van de originele gebeurtenis.

Onderhond

• 11934 stemmen

Ja, maar dat zijn niet de geanimeerde. Die beelden komen eerder tussendoor.

avatar van Thomas83

Thomas83

Wow. Ik verwachtte een interessante of misschien zelfs spannende documentaire over dit interessante onderwerp, maar wat ik niet had verwacht was dat het zo'n ongelofelijk emotionele en expressieve film zou zijn. Aanvankelijk had ik nog wel mijn twijfels bij de rotoscoop-stijl, die de gelegenheid geeft om de boel met meer detail en sensatie in beeld te brengen en ook een gimmick kan zijn, maar Tower is eigenlijk alleen geïnteresseerd in wat deze gebeurtenis allemaal losmaakt bij de betrokkenen en maakt dat verrassend indringend en persoonlijk.

De angst en nieuwsgierigheid. Idioten die de held willen spelen en lukraak maar wat in de richting van de schutter terug beginnen te schieten. Het zelfbehoud en de mensen die hun leven wagen om de slachtoffers te helpen. De adrenaline en de schuldgevoelens achteraf. Zo krachtig in beeld gebracht allemaal. Bepaalde visuele uitspattingen dragen daar alleen maar aan bij. Rita die bij de gewonde en zwangere Claire komt liggen lijkt wel een engel, en het komt echt binnen als halverwege de film ineens beelden van de echte betrokkenen worden getoond vijftig jaar na dato.

Ondanks dat we meerdere personages volgen wordt de film heel vlot en zelfs nog een beetje spannend verteld. Maar het zegt veel over de film dat het laatste half uurtje wordt uitgetrokken voor de emotionele nasleep. Heel heftig om te zien wat het nog met iedereen doet na vijftig jaar. Ik heb zelden of nooit zulke emotionele interviewbeelden gezien in een docu. Het is eigenlijk ook wel een goede keuze geweest de schutter letterlijk en figuurlijk buiten beeld te houden. Er is gewoon geen ruimte meer voor dat verhaal. Eigenlijk wordt in de laatste akte al een beetje het randje opgezocht.

Ik snap trouwens niets van de aanpak van politie en autoriteiten. Het waren andere tijden toen natuurlijk, onschuldiger nog en zonder het bestaan van arrestatieteams en zulks, maar het is toch wel apart dat er zo lang geen actie werd ondernomen en zelfs de omgeving niet geëvacueerd werd. Bizar om te zien dat er gewoon iemand van de media aanwezig was om ter plekke mensen te interviewen. "Misschien kunt u beter even bukken". 4.0*.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Pfff, die kwam wel ff binnen zeg. Heftige film en een aanrader.

avatar van otherfool

otherfool

That was the defining moment I realized I was a coward

Het is een kwartiertje wennen aan de rotoscoop (ik werd er eerst haast misselijk van) maar daarna werd ik steeds verder het verhaal ingetrokken van dit half dozijn mensen die op zomaar een zomerse dag hun leven totaal overhoop gehaald ziet worden door een onzichtbare schutter. Bruut eerlijk vertellen ze over de gedachtes van hen die dag, over heldendom, angst en vertwijfeling, en over de impact dat het op de rest van hun leven heeft gehad, over schuldgevoel, trauma en vergeving.

Erg confronterend dus, met een paar scenes om het uiterste puntje van je stoel op te zoeken, waarbij met name de redding van de zwangere vrouw echt van een andere planeet was: toen de daadwerkelijke dame in beeld kwam werd mijn adem compleet afgesneden.

Erg sterk en indrukwekkend.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Ik ben bij toeval iets aan het kijken op Netflix (stond bij aanraders voor mij). Een documentaire van 52 minuten genaamd NOVA: Mind of a rampage killer. En daar wordt deze zaak ook in genoemd. Gaat over de vraag wat nou de oorzaak is van zulk moordlustig gedrag.

avatar van EveroN

EveroN

Voor degene die geïnteresseerd zijn, hier is de verfilming van The Texas Tower Sniper. Met een sterke rol van een jonge Kurt Russel als Charles Whitman. The Deadly Tower (1975)

avatar van missl

missl

Ik was redelijk bekend maar dit onderwerp maar had nog nooit een geanimeerde documentaire gezien. En dat is me wel bevallen, ik moest even wennen aan de stijl (originele beelden vind ik toch ook mooi om te zien) maar doordat je deze soms tussendoor ziet, komen ze wel harder 'binnen'. Docu is puur vanuit de slachtoffers en hun beleving, heftig en indringend.

avatar van ibendb

ibendb

De eerste massaschietpartij op een school in Amerika kostte 14 mensen het leven en verwondde 33 mensen. Deze geanimeerde documentaire toont de verhalen van overlevenden, waardoor het soms erg moeilijk is om naar te kijken.

Allereerst ziet de rotoscope-animatie er prachtig uit. De combinatie van archiefbeelden, reconstructies en interviews gaat naadloos in elkaar over. Het is moeilijk om niets te voelen als je luistert naar het verhaal van Claire, de zwangere vrouw die werd neergeschoten en schrijnend lang op het gloeiend hete beton moest liggen.

Een prachtige film die je aan het denken zet.