Trainspotting (1996)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Danny Boyle
met Ewan McGregor, Robert Carlyle en Ewen Bremner

Trainspotting vertelt het verhaal van de werkloze Mark Renton (Ewan McGregor) die samen met zijn zogenaamde vrienden het alledaagse leven in Edinburgh kleur probeert te geven. Hun leven bestaat voornamelijk uit bier drinken, uitgaan, drugs en voetballen. Dat is hun manier om de jaren 90 door te komen. Door verschillende gebeurtenissen besluit Mark te kiezen voor een nieuw leven dat hij los van zijn verleden op wil bouwen in Londen. Als één van zijn vroegere vrienden, Begbie (Robert Carlyle), in Edinburgh in moeilijkheden komt, zoekt hij onderdak bij Mark. Wanneer ook de anderen naar Londen komen, lijkt Mark onder de druk van zijn Schotse vriendenclub al snel zijn oude levensgewoontes weer op te pakken.

ik mee ben het totaal niet met jullie eens, ja ik heb ook geen eigen mening he

juist...alleen omdat er meer mensen zijn die um fantastisch vinden dan neit hebben we geen eigen mening? beetje opmerkelijke uitspraak vind ik.

avatar van narva77
Ik heb em een 4* gegeven, maar ik heb ook geen eigen mening

FisherKing
Ik heb hem niet gezien.

avatar van pjotr
ja...maar heb je een mening?......;-)

geweldige film!
taaltje is supercool.
Hij is mooi gefilmd en de cast is prima uitgezocht.
geef hem 5 sterren

avatar van Redlop
Het zal allemaal wel erg trendy, cool en Tarantino-achtig zijn, maar...laat maar gewoon dit soort gedoe.
Bijzonder irritante film. Alleen Sean Connery-imitatie was sterk, daarom toch nog een 1.

Schotse/engelse sfeer was cool en de taal is altijd cool. Ook was Robert Carlyle weer erg cool. Het verhaal was wel oke alleen ik miste er een verrassende wending in. Daarom 4,5 sterren anders 5

avatar van Ramon K
Het verhaal was wel oke alleen ik miste er een verrassende wending in.

Een verassende wending.......dit is The Usual Suspects nie. Commentaar slaat nergens op!

avatar van Banjo
topper super film een must see wat moet ik nog meer zeggen een geweldig verhaal
gewoon een van de beste films!!!!!!!

*****

avatar van Jordy
Ik zag 'm vanmiddag in de grabbelbakken van de Gratis Platen Winkel liggen, dus toch maar even meegenomen. Vond 'm een stuk beter dan ik in gedachten had. 't Is later allemaal vaker en soms ook beter gedaan (de visuele snufjes in Snatch, de trips van gebruikers in Fear and Loathing, de problemen van gebruikers in Requiem) maar goed dat kun je deze film niet aanrekenen. Half sterretje erbij.

avatar van herman78
Ik vond de film eigenlijk een stuk beter dan de films die jij nu opnoemt. Van Requiem For A Dream vond ik eigenlijk alleen de tripscene van de moeder en het laatste half uur echt goed, en Snatch vond ik over het geheel wel tof, maar wel op een heel andere manier dan Trainspotting die bij mij echt een gevoelige snaar wist te raken. Misschien komt het ook doordat ik veel van de muziek houd die in de film zit.

Overigens zou ik zowel Requiem als Snatch nog wel 4,5 half geven.

avatar van Jordy
Ik zeg ook niet dat die films beter zijn dan Trainspotting (al vind ik dat persoonlijk wel), maar dat die kanten van Trainspotting in de andere films beter belicht worden. De problemen van drugsgebruikers zijn maar een deel van Trainspotting. Dat onderwerp wordt uitgebreider en (vind ik) indringender behandeld in Requiem.

I get your point.

Overigens wordt Trainspotting wel vaak vergeleken met Requiem For A Dream, maar ik denk dat dat onterecht is. Beide films hebben misschien veel met drugs te maken, maar de onderliggende thematiek is wel behoorlijk verschillend, naar mijn mening.

Mik
Jordy schreef:
Ik zag 'm vanmiddag in de Gratis Platen Winkel liggen, enz..

Heb je die ook nog een paar meegenomen?

begbie rules!!!

zit boven in het cafe bier te drinken, gooit zijn glas naar beneden, die op t hoofd van een meisje terecht komt. Waarop begbie naar beneden loopt en zegt;
'who the fuck did that'
Waarop een grote vent zegt;
who the fuck are you,
Waarop begbie zegt; WHAAAAAA en die vent voor zijn ballen trapt. waarop het hele cafe in vechten uitbarst. Zijn vrienden kijken van boven rustig toe.
'That's Begbies story.'

avatar van Ramon K
spoilertags please!?

serieus, is dit een spoiler??

heeft niets met eind te maken, geeft verder niks weg van het verhaal is gewoon een cool stuk. Als er meer zijn die dit vinden zeg het me

avatar van Yak
Yak
Een scene tot in detail beschrijven vind ik een behoorlijke spoiler.

vind ik raar want, bij heel veel andere films o.a monty phyton, maar echt nog veel meer, gebeurd dit ook en daar wordt niets van gezegd

avatar van Rascal
Vermakelijke trip. Maar geen RFaD, ook al is deze wat subtieler.

Erg leuk! Vooral als de zetpil in de prachtige hygienische toiletpot valt en er daarna een stukje in die pot gezwommen moet worden.

avatar van Da Jando
Een film die op sommige momenten erg grappig is en op sommige momenten bloed serieus. Dat maffe accentje en de muziek maken het een erg coole film

Ik vond de film op zich wel kick maar niks in vergelijking met het boek, in die zin was het wel een teleurstelling. 3 sterren.

avatar van De Knip
Wel vermakelijk filmpje, eigenlijk vind ik de film meer een komedie. Als het al even op een drama leek, werd eigenlijk tegelijk weer komisch.

***1/2

ik vond het een coole film lastig om het verschil tussen comedy en drama te vinden maar das ookw el weert kick

Ik vind 'm echt briljant, onbeschrijfelijk geestig en iedereen die 'm de eerste keer niet 'begreep' moet 'm gewoon nog een keer kijken. Hoe vaker ik deze film kijk hoe briljanter hij wordt.

"it's fucking shite being Scottisch!"
Hilarisch!

Ik vond het een rotfilm. Maar dat komt eigenlijk gewoon door die rotscene met die baby. Puur persoonlijk dus. En eigenlijk vond ik er daarnaast ook niet veel aan. Ik vond requem for a dream een stuk beter. Maar goed, smaken verschillen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Shalimara schreef:

Ik vond requem for a dream een stuk beter.

Ik word een beetje moe van die vergelijking. Hoewel ik beide films erg goed vind, hebben deze twee films echt nauwelijks iets met elkaar te maken. Gevoel intentie en stijl zijn echt compleet anders. Requiem for a dream is een noodlodsdrama. Dit is een eerder een soort zwarte komedie (wat overigens niet direct wil zeggen dat daar geen dramatische dingen in kunnen gebeuren, voordat ik daar weer commentaar op krijg).

avatar van herman78
Trainspotting is ook meer een film over vriendschap dan over drugs. Ook een punt waarom de vergelijking met RfaD geen houd snijdt, imo.

precies, maar ook over keuzes, het leven (hoe vaag dat begrip ook is), de moeilijke situatie voor jongeren in Edinburgh en vragen als 'hoe ga je met wanhoop om'.

Drugs is slechts een middel.