Genre: Animatie / Drama
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Richard Linklater
Met onder meer: Wiley Wiggins, Ethan Hawke en Julie Delpy
IMDb beoordeling:
7,6 (69.205)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Waking Life
"Dreams. What are they? An escape from reality or reality itself?"
Waking Life volgt de dromen van een man, en zijn pogingen om het verschil tussen het echte leven en de droomwereld te ontdekken. Terwijl hij probeert wakker te worden ontmoet hij veel verschillende personen.
Externe links
Acteurs en actrices
Jesse
Celine
Main Character
Boat Car Guy
Man in Car with P.A.
Interviewed on Television
Bartender
Angry Man in Jail
Young Girl Playing Paper Game
Young Boy Playing Paper Game
Video's en trailers
Reviews & comments
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
schijnt een erg goede film te zijn. Trailer was erg apart: door middel van één of ander grafisch filter zijn gewone camera-beelden overgezet in animatie, ziet er erg mooi uit.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
ik heb 'm niet afgekeken... de manier van film is in het begin erg interessant, maar wordt snel vervelend. Verder bestaat de film uit een groot aantal filosofische gesprekken, en niet dat dat niet interessant kan zijn, maar in een film zoek ik meer dan alleen geouwehoer over de zin van het leven.
Er zullen mensen zijn die dit prachtig vinden, ik niet. Maar 2 sterren vond ik, wat ik gezien heb, nog wel waard...
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
De film ziet er echt geweldig uit, echt zeer zeer goed gedaan en ook erg koel.
De film zelf vond ik in het begin beetje saai maar als de film eenmaal op gang komt worden de dialogen/monologen steeds interessanter en krijgen steeds meer doel in de film zelf. De hoofdpersoon vind steeds meer en meer een weg door zijn dromen met behulp van het gefilosofeer van zijn karakters in zijn droom. Ik hou wel van dit gefilosofeer en vond het daarom ook zeer interessant om bepaalde dingen te horen, ook heb ik mijn eigen theorieen weer beetje kunnen bijschaven
. Al met al een zeer goede film als je van gefilosofeer houdt.
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
nog ff toevoegen dat de soundtrack door tosca tango orchestra erg goed is 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen

Weet nl niet wat ik van deze film moet denken. Saai of niet vernieuwend ?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Jij kent kappeuter (en zijn filmvoorkeur) goed; is het ook een aanrader voor kappeuter en me of zien we er ook maar vanaf.. (ps als ie echt animatisch is zie ik er wel van af)
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
het is iig een nieuwe kijkervaring en ik vond het filosofisch gelul interessant, en hoe het plot via het gepraat duidelijk werd en meer betekenis kreeg vond ik goed gedaan en leuk om te zien. dus give it a chance 
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Ik vond die film super. Vooral als stijloefening, maar eveneens als geheel: mooie teksten (al waren ze niet steeds goed te volgen wegens geen ondertiteling en ander stuk al bezig terwijl ik nog over eerste aan het denken was), mooie beelden,...
lngrid
-
- 1232 berichten
- 553 stemmen
Al weer een tijdje geleden dat ik deze zag, maar het heeft even geduurd voor ik de titel weer wist (:
Heb hem zonder ondertiteling gezien en kon niet al die gesprekken helemaal volgen. Ik had de indruk dat dit niet alleen door het Engels kwam, maar ook omdat ik het vaak saai en vaag vond. Ik had steeds het gevoel dat ik 'het' miste. Na afloop hebben we er nog wel een tijd over gepraat, en bleken we met z'n allen best wat leuke filosofietjes te hebben meegekregen. Heb ze alleen niet zo lang onthouden dat ik ze nu nog weet...
De stijl van het overtekenen van gefilmde beelden vond ik wel erg mooi. De mensen bewogen zo natuurlijk! Echt wonderbaarlijk. Dan zie je toch verschil met een echte animatie/tekenfilm.
Al met al heb ik geen idee hoeveel sterren ik deze film zal geven (:
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ben meestal niet zo 'into' de huidige cinema maar dit is absoluut geniaal! 5 *
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Zeker veel slecht werk gezien de laatste tijd Ramon 
lngrid
-
- 1232 berichten
- 553 stemmen
Jij kent kappeuter (en zijn filmvoorkeur) goed; is het ook een aanrader voor kappeuter en me of zien we er ook maar vanaf.. (ps als ie echt animatisch is zie ik er wel van af)
Je ziet dan wel alleen maar getekende beelden en geen echte mensen op het doek, maar verder doet het niet zo aan een animatiefilm denken. Of dit nou door het onderwerp komt of doordat het overgetekende 'echte' filmbeelden zijn, weet ik niet.
Het is denk ik belangrijker voor deze film dat je anderhalf uur filosofische gesprekken leuk/interessant kan vinden of dat je daarbij sowieso in slaap valt.
[offtopic] Als ik me goed kan herinneren vond je Chicken Run erg goed FK, houd je alleen niet van getekende animaties? En wat is het verschil dan voor jou? [/offtopic]
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
[offtopic] Als ik me goed kan herinneren vond je Chicken Run erg goed FK, houd je alleen niet van getekende animaties? En wat is het verschil dan voor jou? [/offtopic]
Bij getekende animaties heb ik vaak last van een soort platheid bij beelden (die ik daardoor niet echt onder het fenomeen Film kan rekenen) die enkel door een goed/boeiend verhaal op meer dan een voldoende kunnen rekenen. Bij andere animaties heb ik daar minder last van.
Maar ik ben in therapie om er van af te komen...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Bizarre kijkervaringen heb ik vandaag en gisteren gehad. Vanmiddag wilde een goede vriend van me deze film ook bekijken na vele lovende woorden van mij vooraf. Dus ik zet die film maar weer op want meesterlijke films kan ik bijna immer herzien.......maaruh.......mijn kijkervaring was allesbehalve intens en prachtig! Sterker nog: ik verveelde me!!? Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hoe kan dit? Die 5 sterren verdwijnen weer net zo snel als ze gekomen zijn........
Eerste keer kijken: de film ontroerde me. De dialogen, de filosofieen.....1 grote bron van herkenning. De film gaf me een bepaald gevoel van erkenning. Bijna alle 'absurde' gedachtengangen uit de film hadden zich al ooit in mijn hoofd afgespeeld. Ik voelde me zelfs opgelucht: er zijn dus meer mensen (de regisseur) die zo vaak nadenken over leven, dood, maatschappij, zingeving etc. "de zin van het leven is ZOEKEN naar de zin van het leven, spirituele verlangens, Holy moment, verwijzingen naar Kurosawa's Dreams, Pasolini's Il Vangelo Secondo Matteo, gedeelde citaten van Tarkovsky, gelijkenissen met scene's uit Tarkovsky......etc.......alles was prachtig. De vormgeving, de animatie.......ik had er al wat bedenkingen over maar de overdonderende inhoud deed me besluiten tot het geven van 5*...........
Maar vandaag ging het bizar anders:
Ik irriteerde me aan de schokkende, waggelende animatievorm, de filosofieen riepen geen ontroering op, ik irriteerde me aan het drammerig overbrengen van de boodschap, het emotieloos voordragen van teksten door de acteurs......slechts 1 of 2 scene's konden me nog raken........
Ik snap er niks van. Een meesterwerk blijft meestal toch wel een meesterwerk voor mij of OP ZIJN MINST ontzettend goed. Ik heb me blijkbaar enorm vergist. Na wat nadenken ben ik tot de volgende waardering gekomen.
Eerste kijkbeurt: 5*
Tweede kijkbeurt: 2*
Eindoordeel: 3,5*
Heeft iemand anders ooit zo'n absurde herziening (binnen een korte tijd) meegemaakt?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Verkeerde been uit bed ? Was je gisteren onder de invloed van het een of ander, of juist niet ?
Lijkt me in ieder geval niet prettig zo'n ervaring. Mensen gaan je nog eens Zwalker noemen. 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Verkeerde been uit bed ? Was je gisteren onder de invloed van het een of ander, of juist niet ?
Lijkt me in ieder geval niet prettig zo'n ervaring. Mensen gaan je nog eens Zwalker noemen. 
Lol!
Maar ik heb praktisch al mijn 5* films op dvd en al die films minstens 1 maal herzien. Misschien was ik gisteren wel in een oversentimentele bui of zo. 
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
Vond de film van de eerste maal al lauw, maar dan vooral omdat alle ideeen haaks op die van mij staan.
Verder is de animatie afschuwelijk. Lijkt wel of ze elke frame apart bewerkt hebben met hetzelfde Photoshopfiltertje, en daarna terug aan elkaar gekleefd hebben. Presentatie van het geheel was ook allerminst boeiend, met een reeks fragmenten waar mensen pseudointellectuele praat wisselen.
Absoluut de verkeerde richting voor animatiefilms.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Heeft iemand anders ooit zo'n absurde herziening (binnen een korte tijd) meegemaakt?
Zie mijn tekstje bij Nostalghia op 3 maart 2003, 20:23 uur.
Eerste kijkbeurt: 1,5
Tweede kijkbeurt: 4,5

Da's andersom, maar wel bizar. De twee kijkbeurten speelden zich ook af in twee dagen.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Lol!
Maar ik heb praktisch al mijn 5* films op dvd en al die films minstens 1 maal herzien. Misschien was ik gisteren wel in een oversentimentele bui of zo. 
Ik lag eens helemaal platverdoofd met allerlei zware pijnstillers omdat ik een zware kiesontsteking had naar Housesitter te kijken met Steve Martin en Goldie Hawn...ik denk niet dat ik ooit zo hard gelachen heb om een film...ik had onmiddelijk 5 sterren gegeven op dat moment.
Zo zie je maar..het moment kan best meespelen.
manic
-
- 474 berichten
- 1379 stemmen
haha had ik ook al bij Nostalghia, veel beter de tweede keer (binnen een paar dagen)
Walking Life heb ik voor meer dan de helft met aandacht gekeken. Maar kon mij niet raken.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
fragmenten waar mensen pseudointellectuele praat wisselen
Kan een échte intellectueel me nou 's uitleggen wat dit betekent behalve 'echt wel dieper dan doorsnee gaande conversaties die toevallig mijn pakkie an niet zijn omdat ze in een vorm gegoten zijn die me niet zo bevalt en een mening verkondigen waar ik het niet mee eens ben, maar dat geeft me nog niet het recht er denigrerend over te doen'?
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12845 stemmen
'Het klinkt moeilijk, maar eigenlijk betekent het niks.
Da's ook zowat de definitie van filosofie natuurlijk 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar hier ben ik het natuurlijk niet mee eens. Als een bepaalde gedachtengang tegen jouw denkbeelden indruist, dan maakt dat die filosofie niet meteen pseudointellectueel. Vele grote filosofen, schrijvers en cineasten dragen bij aan de filosofie die hier getoond wordt. Mijn grootste ergernis bij mijn herziening van Waking Life was de manier waarop deze filosofie afgerafeld werd. Een compilatie van filosofische voordrachten maakt nog geen goede film. Ook werd het te drammerig gebracht. Inhoudelijk ben ik het ongeveer met elke theorie eens. Maakt mij dat pseudointelligent?
dttom
-
- 2146 berichten
- 2156 stemmen
Vind het uberhaupt een beetje een rare opmerking, die fragmenten waren er niet om intellectuele praat te wisselen. Ze droegen bij aan het verhaal, ze stuurde de hoofdpersoon in zijn droom. Nu klinkt het net of het geen functie had of heb ik nu een hele andere film gezien
.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal dat al die filosofieen verbindt bestaat uit die filosofie zelf. In eerste instantie vond ik dit prachtig, in tweede instantie herhalend. Waar ik me de 2e keer ook aan ergerde was dat gedeelte mbt die quote van Truffaut (meen ik):"een goed script maakt geen goede film; Film moet niet dwangmatig een script volgen (narrative, Hollywood, als in een boek) maar een collectie van Holy moments zijn, een afspiegeling van echte mensen met echte momenten. Bij de herziening kreeg ik juist het idee dat Waking Life ook te strak het script volgde en emotie bleef daardoor uit. Een tegenstelling eigenlijk.
Het laatste nieuws

Bijzonder veel series verlengd: zit jouw favoriet er ook tussen?

Dit is de ultieme kijkvolgorde voor alle Marvel-films tot 2026

Netflix voegt in maart 'The Invisible Man' toe: waar kijk je de horrorfilm nu?

WOII-klassieker 'A Bridge Too Far' over slag bij Arnhem zondag op televisie
Bekijk ook

Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Romantiek / Sciencefiction, 2004
1.419 reacties

Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties

Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
775 reacties

Baraka
Documentaire, 1992
41 reacties

Before Sunrise
Drama / Romantiek, 1995
490 reacties

Mr. Nobody
Drama / Fantasy, 2009
713 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








