Lucky Number Slevin (2006)

Alternatieve titel: Lucky Number S7evin

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Paul McGuigan
met Josh Hartnett, Lucy Liu en Bruce Willis

Nadat hij zijn baan en vriendin kwijt raakt, reist Slevin af naar New York. Eenmaal bij het appartement van zijn vriend Nick Fisher aangekomen, waarbij hij zou logeren, wordt hij "uitgenodigd" mee te komen naar The Boss. Deze ziet hem voor Fisher aan, die zelf spoorloos is. En later die dag eist de rivaliserende onderwereldbaas The Rabbi zijn aanwezigheid. Ook deze man denkt dat hij Nick is, die bij beide mafiozen nogal wat gokschulden heeft open staan. Toch besluit Slevin de schulden op te lossen, terwijl de politie het hem lastig probeert te maken. De vraag is of het hem zal lukken, en wie toch de mysterieuze Smith is die bij zowel The Rabbi en The Boss opduikt...

Fijne film! Snel, humoristisch, goede dialogen en verrassend. Josh Hartnett is uitstekende als leading man (sowieso een ietwat ondergewaardeerde acteur) een ook Willis is solide!

Geen gewone misdaadfilm en omdat hij mij nogal luchtig overkwam (geen komedie, natuurlijk, maar ondanks een flinke portie bloed, toch niet zo'n zwaarwichtige toon) dacht ik eerder aan een soort parodie op het genre en, misschien, gelet op de toch vele cliché's, toch wel een beetje zo. Het verrassend - en niet zo eenvoudig - slot wijst echter wel in een ernstiger richting.
Vlotte, doordachte dialogen, merkwaardig originele opbouw, die de volle aandacht van de kijker vereist en goed acteerwerk, met Forman en Kingsley als echte instellingen.

Ik vond dit echt een sterke film, heb de hele tijd op de verkeerde been gestaan en daar hou ik wel van. Ook prima acteerwerk

avatar van Antonev
Gisteren alvast even de eerste 20 minuten bekeken en wat ik zag beviel me. De theorie van 'toevalligheden', is er een waar ik zelf ook sterk in geloof. Als het balletje eenmaal begint te rollen, dan is het al te laat. Dat balletje kan al een zetje krijgen door de kleinste en onbelangrijkste toevalligheden.

avatar van Maxie Fields
Redelijke thriller met goede acteerprestaties van de gehele cast. In het plot zaten echter een aantal gaten, waardoor het uiteindelijk een slordig uitgewerkt verhaaltje is geworden. Jammer.

avatar van DjFrankie
Fijne film met topcast en mooie plotwendigen ondanks dat het verhaal tamelijk doorzichtig is.

avatar van TornadoEF5
Atypische misdaadthriller met ook elementen uit zowel een actie als een komediefilm door zijn gortdroge humor bij momenten wat hier voor een positief effect zorgt. Soms net niet over de top, maar dat maakt het goed door goede acteerprestaties, de satire die in het verhaal zit, de plotwendingen en de mooie atypische decors en setting.

Enig minpuntje is dat de acties van bepaalde personages niet altijd even geloofwaardig overkomen.

avatar van SmackItUp
Unieke en ijzersterke thriller met een uitstekend uitgekiend verhaal en de nodige leuke plotwendingen. Het verhaal wordt luchtig verteld waarbij er een relaxt sfeertje ontstaat en dat komt op mij beter over dan de standaard beklemmendere thrillers. Hartnett is verschrikkelijk gegroeid door de jaren heen en Willis zet hier ook een goede rol neer, die voor hem geknipt lijkt te zijn.

avatar van IH88
“We are dealing with a bona fide case of mistaken identity here.”

Lucky Number Slevin heeft met acteurs als Morgan Freeman, sir Ben Kingsley, Bruce Willis, Lucy Liu, Josh Hartnett en Stanley Tucci een cast om van te watertanden en gelukkig is de film zelf ook erg sterk. De film heeft een heerlijke vibe en combineert actie, misdaad, humor, drama en een vleugje romantiek en maakt er een heerlijke mix van. De film doet mij een beetje denken aan Snatch en net zoals Guy Ritchie laat regisseur Paul McGuigan de kijker lang in het ongewisse over de echte motieven van de personages en de clou van het verhaal.

Slevin (Hartnett) wordt voor iemand anders aangezien en komt terecht in een decennia oude vete tussen gangsters The Boss (Freeman) en The Rabbi (Kingsley). En dan verschijnt op hetzelfde moment ook nog de illustere huurmoordenaar Mr. Goodkat (Willis) en begint Slevin een affaire met Lindsey (de sprankelende Lucy Liu). Iedereen heeft zijn eigen motieven en geheimen en alles blijkt net wat anders te liggen dan het op het eerste gezicht lijkt. Dat is geen verrassing in dit soort films en alles wordt op een erg vermakelijke manier gebracht met veel vaart, humor en de acteurs hebben de grootste lol. Minpunt is misschien dat alles wel heel netjes wordt uitgelegd en dat er weinig aan de fantasie van de kijker wordt overgelaten. Maar om eerlijk te zijn was ik er ook wel blij mee en ik heb zo genoten van de film dat ik er mij niet echt aan stoorde. Lucky Number Slevin is topentertainment en een heerlijke rollercoaster van een film.

avatar van knusse stoel
Wauw, sterke film met een steengoed verhaal!!!
Hoofd erbij houden, vooral in het begin en de personen leren kennen, dan heb je hier een bijna 2 uur durend kijkplezier te pakken!
Alle acteurs die hier in zijn te zien, spelen de sterren van de hemel bij wijze van spreken en als dat niet genoeg is, lijkt het erop dat ze hun laatste prestatie neer willen zetten, zo goed!
Zelf gaan kijken is de beste ervaring om jezelf ervan te overtuigen dat alle goede verhalen over deze film kloppen, VEEL PLEZIER alvast!

avatar van Night's Watch
De film begint meteen goed maar vanaf het moment dat Josh Hartnett in beeld komt wordt het pas echt interessant. Op dat moment is de film nog relatief luchtig door de bijdehante opmerkingen van Hartnett die voor komische situaties zorgen. Op een gegeven moment laat de film dit achter zich en begint het daadwerkelijke kat en muis spel met het bijbehorende gepuzzel zoals we vaak bij mystery's zien. De film heeft een fantastisch plot met enkele plotwendingen die ik in de verre verte niet aan zag komen. Daarnaast speelde de film zich af in mooie panden en deed de cast het prima. Paul McGuigan was een voor mij nog onbekende regisseur maar ga morgen zeker even door zijn filmografie spitten.

avatar van SmackItUp
Night's Watch schreef:

SmackItUp schreef:

Moet je doen. The Acid House en Wicker Park zijn ook zeker de moeite waard

The Acid House heb ik inderdaad op de watchlist gezet, net als The Reckoning. Gangster No. 1 en Victor Frankenstein lijken me (wel in mindere mate) ook interessant. Wicker Park trekt me dan weer iets minder aan maar als die op bijvoorbeeld Netflix verschijnt zou ik hem vast een kans geven.

avatar van IH88
SmackItUp schreef:

Moet je doen. The Acid House en Wicker Park zijn ook zeker de moeite waard

Wicker Park heb ik toevallig gister voor het eerst gezien. Blij verrast. Mooie en mysterieuze film met goede acteurs.

avatar van JoeCabot
Haal een rist genreclichés van onder het stof en doe er iets leuks mee, dat is zo ongeveer Lucky Number Slevin in een notendop. En het wérkt: door de aloude verhaallijnen in een fris perspectief te plaatsen krijg je alsnog een originele film. De sterrencast stelt niet teleur, het script bulkt van de gave oneliners en McGuigan houdt de boel levend met wat visuele spielerei en coole effectjes. Prima op dreef.

Althans, tot de film een bocht van 180 graden maakt en - onder het mom van een spannende plotwending - de lol vergalt met een knoert van een cliché. Zonder kwinkslag of relativerende toets. Meneer Slevin mag zijn slinkse wraakplan uitgebreid uit de doeken doen, een PowerPoint-presentatie kwam er nog net niet aan te pas. Tjonge jonge.

Jammer van deze serieuze domper. Voorts een erg coole film. 3.5*

avatar van Capablanca
Film kwam bij mij ondanks sterrencast niet binnen. Het verhaal is er met de haren bijgesleept en de mix van misdaad en humor werkte niet. Bovendien had de romance een nogal verplicht en voorspelbaar karakter. Nee, jammer.

avatar van Fonzzz002
Een ijzersterke film die komedie perfect weet te balanceren met een spannend, complex misdaad verhaal. Het personage Slevin komt in een rampzalige situatie terecht door een opeenvolging aan pech, maar het is zijn kalme houding en grote hoeveelheid humoristische opmerkingen die hem erdoorheen halen. Ongeachte wat er gebeurde, hij had altijd een leuke flauwe opmerking klaar staan om humor in de mix te gooien. En als hij het niet was dan kon het een van de vele komische figuren zijn die hij tegenkomt. Tussen de grappen en grollen heerste er een serieuze ondertoon, die sterk genoeg vastgehouden bleef om het verhaal serieus te nemen indien de film dat wou.

Lucky Number Slevin kaart een groot aantal verschillende personages en plotten aan, waarvan het eerst niet geheel duidelijk is of alle plotten bijdragen aan een geheel, maar de film wist deze verschillende plotten op zo’n sfeervolle wijze te vertellen dat ik geïnteresseerd bleef in waar ze naar opbouwde. Dit is daarom een film die je aanmoedigt het vaker te zien om alles zo goed mogelijk te snappen.
Wat me ook opviel aan deze film is hoe uitzonderlijk mooi het is gefilmd. Voornamelijk de gebieden waar het zich afspeelde zagen er levendig uit, en ze wisten met o.a. de kleurpatronen van de muren vele sierlijke shots te maken. Verder heeft de film een all-star cast met Josh Hartnett, Lucy Liu, Morgan Freeman, Ben Kingsley en Bruce Willis die allen sterk in hun schoenen staan.

De enige dingen die mij gemiddeld minder bevielen is dat de komische toon minder word rond de laatste 3e en het verhaal is niet het meest makkelijk om te volgen, waardoor ik niet kan zeggen ieder detail goed te hebben kunnen begrijpen. Misschien dat bij het herbekijken dit minpunt zal weggaan, maar voor nu vormde het een lichte hinder.

Zeker een aanrader te proberen als je een liefhebber van het genre bent! Veel humor, spannend verhaal, prachtige cinematografie en goede acteerprestaties. Lucky Number Slevin is een film die alles uit de kast leek te halen en daarom krijgt het een welverdiende:

avatar van Night's Watch
Ongeveer een jaar geleden voor het eerst gezien, de vierenhalve ster van toen (helaas) iets bijgesteld naar beneden. Maar vier sterren is de film zeker waard, wederom van genoten.

Het plot is in interessant en de plottwisten kwamen niet 'gemaakt' over. Het idee van twee vijanden in hun tegen over elkaar staande ivoren torens is leuk bedacht, net als de personages van deze twee. Freeman is een acteur die in goede films nooit teleurstelt en ook Ben Kingsley zet een leuke rol neer als 'rabbi'. Ook Willis heeft een leuke rol die hij vermakelijk speelt.

Het personage waar het verhaal omdraait is erg sterk. Josh Hartnett speelt de verschillende rollen van zijn personage overtuigend. Hij is uitermate geschikt als de bijdehante jongen maar ook als het serieus wordt blijft zijn personage overeind. De conversaties die hij heeft zijn met regelmaat hilarisch.

Het plot is sterker dan dat het begin van de film doet vermoeden, hierdoor is er een fijne afwisseling tussen luchtige en serieuze stukken. Niet zo sterk als dat ik mij herinnerde maar absoluut bovengemiddeld.

avatar van danuz
Nou moe. Dacht toch een visueel hip filmpje te gaan zien. Tien jaar geleden was dit misschien leuk, maar nu voelt het als een flauw Richie-meets-Usual Suspects-achtig misdaad filmpje. Bovendien vond ik het audiovisueel eerder wat duf dan hip aandoen.

avatar van King of Prussia
Gewoon leuk, fris, ondanks dat je dit wel eerder hebt gezien. Tijdje terug dat ik mij met een filmpje weer eens echt heb vermaakt. Aanrader.

Leuke film. Alleen vond ik het behang in vrijwel alle kamers echt oerlelijk.

Voor mij een fantastische film: goed verhaal, goed acteerwerk en verrassingen.
Deze zal ik zeker nog eens bekijken.