Lucky Number Slevin (2006)

Alternatieve titel: Lucky Number S7evin

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Paul McGuigan
met Josh Hartnett, Lucy Liu en Bruce Willis

Nadat hij zijn baan en vriendin kwijt raakt, reist Slevin af naar New York. Eenmaal bij het appartement van zijn vriend Nick Fisher aangekomen, waarbij hij zou logeren, wordt hij "uitgenodigd" mee te komen naar The Boss. Deze ziet hem voor Fisher aan, die zelf spoorloos is. En later die dag eist de rivaliserende onderwereldbaas The Rabbi zijn aanwezigheid. Ook deze man denkt dat hij Nick is, die bij beide mafiozen nogal wat gokschulden heeft open staan. Toch besluit Slevin de schulden op te lossen, terwijl de politie het hem lastig probeert te maken. De vraag is of het hem zal lukken, en wie toch de mysterieuze Smith is die bij zowel The Rabbi en The Boss opduikt...

avatar van titan
Volgens mij moet je ze zelf nog maar eens goed bekijken, je hebt er zelf namelijk geen r**t van begrepen.

griesmeel
ik heb onlangs deze film bekeken en vond hem echt briljant. nu zit ik alleen met iets kleins wat ik niet snap, namelijk het volgende:

de zogenaamde "vriend" van slevin genaamd nick fisher zit al 8 jaar in de gevangenis wegens het aanranden van een cheerleader. slevin trekt in zijn appartement waarna de overbuurvrouw nick komt vragen om een kopje suiker en verbaast is wanneer ze slevin aantreft (oh, you're not nick!) terwijl nick al 8 jaar in de gevangenis zit?

wie kan dit voor me ophelderen? of zie ik iets over het hoofd?

griesmeel schreef:
wie kan dit voor me ophelderen? of zie ik iets over het hoofd?

In ieder geval is het zo dat 'Nick' niet op dat moment, maar ooit in het verleden in de gevangenis heeft gezeten. Hij zit nu in een hotel o.i.d. om onder te duiken voor de beide bendeleiders die hij veel geld verschuldigd is, waar hij schijnbaar recentelijk lucht van heeft gekregen dat zij naar hem op zoek zijn. Vandaar dat zijn buurvrouw dan ook zo verrast is iemand anders aan te treffen.

griesmeel
dat is niet waar, aangezien de politieagent zeker weet dat hij niet nick is Omdat nick in de gevangenis zit

Denk om de spoilers!
griesmeel schreef:

Ja, ik heb ook zoiets gezien dat de agent hem op die wijze onder druk probeert te zetten, maar hij zat volgens mij helemaal niet in de gevangenis, omdat ze later in de film ook nog eens iets met het lijk van Nick uitvreten, omdat waarschijnlijk Mr. Goodkat hem van het leven heeft beroofd. Tenminste dat is wat ik uit de film begrepen heb.

avatar van thunderball
Wacht even: Nick is toch die gast die door Willis, die doet of hij in een rolstoel zit, vermoord wordt, zoniet wie was dat dan?

avatar van zephyr
Het wordt niet expliciet gezegd wie dat precies is, maar inderdaad nu je het zegt, dat zou Nick inderdaad best wel eens kunnen wezen.

griesmeel
interessant.. maar waarom zou nick dan een bodyguard oid van de fee zijn? hij springt op het einde door de muur en gaat samen met nog iemand het gevecht aan met goodcat.. terwijl hij in het begin al vermoord is in de scene waar willis in de rolstoel zit.

Iedereen die zowel The butterfly effect als Memento als iets van Lynch heeft gezien begrijpt wel wat ik bedoel.

Anyway, een fijne verrassing dit. Op basis van de cast had ik er bitter weinig van verwacht. Tegen alle verwachtingen in is Freeman een keer niet superirritant, heeft Liu zelfs een keer een leuke(!) rol en speelt Harnett ook heel verdienstelijk.

De film zelf zwerft ergens tussen Pulp Fiction en Snatch in, maar leunt toch dichter aan bij Ritchie's werk. Het oogt allemaal veel hipper, en de humor is wat sappiger dan Tarantino's pogingen. De film is zelfs grappig af en toe. Hier en daar leuke visuele touches, de soundtrack is verder onopvallend maar stoort ook niet.

Vooral positief dat de film zichzelf niet te serieus neemt. Was ook nergens voor nodig. Enkel op het einde is het wat dramatischer, maar gezien de pay-off genoeg boeiende verrassingen heeft is ook dat niet echt storend. Tempo van de film vond ik best snel, dus waarom mensen spreken over een trage film begrijp ik niet. In het begin word je als kijker in het ongewisse gelaten, maar de film beent alles zelf weer heel mooi en compleet bij, dus echt geconcentreerd kijken is op zich niet nodig.

Makkelijk filmpje dus. Visueel leuk, fris en vermakelijk, net zoals de film, het verhaaltje en de personages. 4*, aangenaam verrast.

AHWA
Leuke recensie, Onderhond. Ik ga hem zelf ook binnenkort kijken, dus m'n verwachting wordt er nu een stukje hoger van. Ik ben benieuwd.

avatar van Phooze
Ik heb in tijden niet zo genoten van een film. Helemaal onvoorbereid ging ik zitten, en werd gewoon erg aangenaam verrast. Super humor, geweldig verhaal en erg verrassend dus.

Ik vond het een leuke film , alleen was het begin saai en langzaam . Vooral Lucy Liu irriteerde me vooral met haar hyperactive personage .

Ik werd gister op het laatste moment meegevraagd naar de bios door wat vrienden.. en ik had totaal geen verwachtingen van de film..

Maar wat een heerlijke film is dit, die ontzettend knap in elkaar is gezet, want kom hier maar eens op ! Je kunt wel zeggen van 'ja dat had ik ook kunnen bedenken' maar dat valt vies tegen...

Personages waarvan je ziet dat ze er allemaal erg veel zin in hebben met de nodige humor zo nu en dan om hem leuk te Houden.

Dit is echt een aanrader die je gewoon moet zien en waarbij de kans dat je hem leuk vind minstens 75 % is !

avatar van thunderball
Nou FisherKing, hoor je het ook eens van een ander! Al overtuigd....?!

AHWA
Hele gave film. Lekker sfeertje, subtiele humor. Geen geschreeuw van fuck dit en fuck dat en dat is wel een verademing in een misdaadfilm. Lekkere soundtrack, maar krijgt nergens de overhand en dat is maar beter ook.

Leuke dialogen, niet zo doorspekt met humor als die van Snatch, maar verder gewoon lekker. Sterk scenario, zonder al te veel gaten, denk ik.

4,5* Laatste 2 minuten vond ik niet nodig.

avatar van Dennis Evahi
Echt een gave film dit!

Ik heb genoten. Een soort van Tarentino film. Prachtig in beeld gebracht. Gaaf met dat af en toe vertraagde erin afgewisseld met supersnelle beelden. Top persongages, eigenlijk alles top. Ben heel blij dat ik deze gezien heb. Zeker voor "Tarentino-cracks" echt een aanrader want deze film zul je zeker waarderen!

*****-sterren

Is het een leuke film want ik ga binneñkort met een vriendin naar de bios maar weten nog niet waar naartoe. Hij leek ons leuk maar is die leuk om in de bios te zien?

Ik heb hem zojuist gekeken en wat een geweldige film! Verhaal boeit van begin tot het eind en het uur en 3 kwartieren zijn voorbij voordat je het in de gaten hebt. Goed verhaal en goed acteerwerk!

avatar van Dennis Evahi
QueenBitch schreef:

Ik schat jou zou in....gezien je leeftijd en je filmkeuze-beoordeling om deze film te skippen en voor de film "Knetter" te kiezen. Laat deze stoere-mannen-film maar even links liggen nog......(goed bedoeld hoor!)

Heerlijke film! Net lekker op de bank gekeken...

prachtige personages en uitstekend gecast ook... Vooral Lucy Liu en Ben Kingsley vond ik erg overtuigend...

Vet verhaal maakte het helemaal af... Een dikke 4* van mij...

avatar van thunderball
Was inderdaad goed, maar heel eerlijk? Hoe langer ik er over na denk hoe ongeloofwaardiger ik hem eigenlijk vind worden!

avatar van fotzenbikkel
zephyr schreef:
Denk om de spoilers!

Klopt. Nick wordt in het begin van de film al de nek omgedraaid wanneer hij gewoon op het vliegveld zit, zodat zijn identiteit door Slevin misbruikt kan worden. Nick zat dus niet in de gevangenis en wordt inderdaad later in de film nog eens bij de andere lijken gelegd die vielen bij de moordaanslag op de homofiele zoon van de Rabbi.

avatar van fotzenbikkel
Verrassende topfilm. Goed in elkaar gezet verhaal en een geweldige cast. Ik heb echt van deze film genoten. Je moet wel erg goed opletten, want je mist zo essentiële details die je later in de film weer ergens samen ziet komen.

Het enige kleine detail wat ik in alle gauwigheid niet helemaal meegekregen heb was hoe Mr. Wildcat er achter is gekomen dat hij Slevin’s vriendin niet echt gedood heeft?! Zogenaamd omdat hij blijkens zijn uitleg zo’n goeie schutter is, maar dit zegt volgens mij helemaal niets?!

Verder een grappig gekozen titelsong welke ook nog eens lekker klinkt!

Een verdiende 4,5 ster voor deze topper!

avatar van iGeO
Zéér sterke film met een hele goeie verhaallijn.

By The Way: (lees Spoiler)

Nick is degene die in het begin van de film door Willis de nek wordt omgedraaid op het vliegveld. Als je verderop in de film goed oplet, zie je een filmshot van de bagage van Nick, waarop "Nick Fisher" staat...
Het was gewoon een "loser" die een link had met zowel "The Rabbij" en "The Boss", die ze nodig hadden om.....

Dacht het allemaal al is gezien te hebben. Geen onaardige kruizing tussen Tarantino en Ritchie. Grappige dialogen (hoewel soms té flauw), snelle montage en een verrassende (althans, zo was het denk ik bedoeld) einde. Cast was OK.

thunderball schreef:

Precies dat was Nick. Erg goede film, en erg spannend ook nog. Er zit van alles in humor, actie, drama, vleugje triller maar het beste is dat het soms niet zo is als ze het laten zien. Kan de film niet mer als een 4 geven want alles is bijna perfect op sommige punten na dan als slevin naar de foto van willes kijkt zonder echt tekijken en dan gelijk nee zeggen erg verdacht. Dat slevin het kleinen jochie was, kom je pas op het einde achter maar omdat het verhaal over zijn vader Max eerder komt dan het personage van slevin dus ook al een beetje weg gegeven. Zijn moeder dan als Stanley Tucci aan de telefoon zit op het einde zie je hem steeds na dat slevin zijn moeder ziet, en dan kijkt hij erg verdacht zielig. ondanks dit alles is het een super sterke film. Zeker de moeite om tekijken want zoals ik hier veel berichten heb gelezen zien de meeste het niet echt. Maar mischien had de Director(Paul McGuigan ) het iets anders in die scene's door de acteurs moeten laten acteren, maar das mijn menig. een dikke 8 van mij

Best een goede film, maar het begin is te traag en het einde was waaay to langdradig.. Nergens voor nodig, zonde.. Verder fantastische cast en geweldige verhaallijn.. 4*

Lucky Number Slevin, de titel heeft wel iets hè!

De film heeft ook wel iets. Hij blinkt nergens echt uit en is naar mijn mening wat te voorspelbaar, maar er zitten wel heel aardige momenten in. Leuk begin en een prima omslag naar het einde toe. Vooral de eerste 20 minuten met Hartnett zijn echt grappig. Ik vind de vergelijking met snatch niet echt opgaan laat staan met pulp fiction.

Daarnaast ziet de film er prima uit, erg fijne kleuren. Passen goed bij het sfeertje. Niet te duister, maar toch enigzins grauw.

Hartnett en Willis zijn een sterk koppel . De rest van de cast is ook prima.

avatar van zoutzak
Wat deed Lucy Liu in de film? Geen enkele positieve bijdrage imo.

Uiteindelijk een goed vermakelijk film, maar met de nodige minpunten. Eindscenes waren bijvoorbeeld volstrekt overbodig, daarom 3*.

avatar van Cwk
Cwk
Lucky Number Slevin is zo'n film die exponentieel slechter wordt totdat hij op het einde niet meer om aan te zien is.

Het begint relatief interessant met een tweetal moorden maar laat al snel raden wie wie eigelijk is en wat er gaat gebeuren. Je hoeft geen filmfreak te zijn om de puzzelstukjes bij elkaar te leggen.

Het ergste is nog dat bijna de helft van de film de uitleg en ontknoping behelst. Ik voelde me als kijker beledigd dat de regisseur schaamteloos stap voor stap mij uitlegt wat ik allang weet.

Als het einde naderd stapelen de onwaarschijnlijkheden en cliché's op en wacht je geen seconde op de aftiteling.

Willis en Kingsley blinken uit, maar daar blijft het bij.

2 sterren