Lucky Number Slevin (2006)

Alternatieve titel: Lucky Number S7evin

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Paul McGuigan
met Josh Hartnett, Lucy Liu en Bruce Willis

Nadat hij zijn baan en vriendin kwijt raakt, reist Slevin af naar New York. Eenmaal bij het appartement van zijn vriend Nick Fisher aangekomen, waarbij hij zou logeren, wordt hij "uitgenodigd" mee te komen naar The Boss. Deze ziet hem voor Fisher aan, die zelf spoorloos is. En later die dag eist de rivaliserende onderwereldbaas The Rabbi zijn aanwezigheid. Ook deze man denkt dat hij Nick is, die bij beide mafiozen nogal wat gokschulden heeft open staan. Toch besluit Slevin de schulden op te lossen, terwijl de politie het hem lastig probeert te maken. De vraag is of het hem zal lukken, en wie toch de mysterieuze Smith is die bij zowel The Rabbi en The Boss opduikt...

avatar van thunderball
Deze film gaan zien op een date (en die viel ook al voor 200% mee) en de film bleek helemaal fantastisch!

Wilde eigenlijk naar V for Vendetta, maar die bleek niet te draaien en toen hebben we deze maar uit gekozen omdat er wel wat bekende acteurs in zaten,

maar wat was ie goed! en verassend!

Eindelijk weer eens een film met een origineel idee en geen hapklare brok!

Je moest juist wel je hoofd er bij houden, zeker in het begin heb je zo iets van waar gaat dit heen en wat heeft dit met de rest vd film te maken.

Heel knap uitgewerkt.
Echt een aanrader!

5 sterren!

Iedereen die zowel The butterfly effect als Memento als iets van Lynch heeft gezien begrijpt wel wat ik bedoel.

Anyway, een fijne verrassing dit. Op basis van de cast had ik er bitter weinig van verwacht. Tegen alle verwachtingen in is Freeman een keer niet superirritant, heeft Liu zelfs een keer een leuke(!) rol en speelt Harnett ook heel verdienstelijk.

De film zelf zwerft ergens tussen Pulp Fiction en Snatch in, maar leunt toch dichter aan bij Ritchie's werk. Het oogt allemaal veel hipper, en de humor is wat sappiger dan Tarantino's pogingen. De film is zelfs grappig af en toe. Hier en daar leuke visuele touches, de soundtrack is verder onopvallend maar stoort ook niet.

Vooral positief dat de film zichzelf niet te serieus neemt. Was ook nergens voor nodig. Enkel op het einde is het wat dramatischer, maar gezien de pay-off genoeg boeiende verrassingen heeft is ook dat niet echt storend. Tempo van de film vond ik best snel, dus waarom mensen spreken over een trage film begrijp ik niet. In het begin word je als kijker in het ongewisse gelaten, maar de film beent alles zelf weer heel mooi en compleet bij, dus echt geconcentreerd kijken is op zich niet nodig.

Makkelijk filmpje dus. Visueel leuk, fris en vermakelijk, net zoals de film, het verhaaltje en de personages. 4*, aangenaam verrast.

Lucky Number Slevin, de titel heeft wel iets hè!

De film heeft ook wel iets. Hij blinkt nergens echt uit en is naar mijn mening wat te voorspelbaar, maar er zitten wel heel aardige momenten in. Leuk begin en een prima omslag naar het einde toe. Vooral de eerste 20 minuten met Hartnett zijn echt grappig. Ik vind de vergelijking met snatch niet echt opgaan laat staan met pulp fiction.

Daarnaast ziet de film er prima uit, erg fijne kleuren. Passen goed bij het sfeertje. Niet te duister, maar toch enigzins grauw.

Hartnett en Willis zijn een sterk koppel . De rest van de cast is ook prima.

avatar van Rianneke_Dan
Ik wist zoals vele niet wat ik kon verwachten bij deze film.
Maar ik vond hem erg goed, leuke humor, en goeie actie!
De cast vond ik geweldig, en Josh deed het helemaal goed naar mijn mening.
Kan bijna zeggen dat ik hem wel het beste in zijn rol vond, in deze film.
Verhaal was soms wel ingewikkeld maar aan het eind valt alles op zijn plaats.
4 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sterke film, zeker weer een film met Bruce op zijn best! (Beter dan dat vervelende 16 Blocks). Vooral die scene dat hij met 2 pistolen zijn kamer verdedigt is bruut gemaakt.
Ik vind het verhaal ook prima. Er lopen enkele goede acteurs rond en de film verveeld niet snel. Geen film overigens die meermaals leuk blijft, maar dat hoeft ook niet. 3 Sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Na het zien van Lucky Number Slevin was een conclusie voor mij onvermijdelijk; "Behang is hartstikke hip!"

Verder wel degelijk vermaak deze film, natuurlijk is het allemaal al wel eens eerder gedaan. Film deed me niet zozeer denken aan een Tarantino film, het heeft wel iets Ritchie achtigs (de snelle hippe montage bv) en ook moest ik regelmatig denken aan de film Oldboy. Verbaast me een beetje dat mensen het plot zo verrassend en bijzonder vinden? Het is echt niet meer dan een standaard wraakverhaal, zoals er al vele en betere zijn, beetje door elkaar geschudt door wat te spelen met de montage.

Film schiet mijns inziens tekort op het vlak van dialogen, echt wel minder boeiend en leuker dan waar normaal gesproken een QT laten we zeggen mee op de proppen komt. Ook is de film uiteindelijk wat braafjes (klef happy end wat niet past). Het onbreekt de regisseur toch een beetje aan ballen, heden in 2006 had hier wel iets meer gedurfts, iets meer bijzonders uitgehaald mogen worden. Ook de liefdesaffaire is net en standaard maar bovendien behoorlijk onlogisch, het voegt nu totaal niets toe aan de film.

Film ziet er aardig uit, acteerwerk is ook helemaal niet onaardig maar de uitwerking is dermate dat Lucky Number Slevin een beetje wegzinkt in de grijze middenmoot. 3*

avatar van otherfool
Gelikte misdaadfilm met een ijzersterke en amusante eerste helft, die doet denken aan de werken van Ritchie en Tarantino. Met de ontknoping in zicht wordt het allemaal wat intenser (en eigenlijk ook wat minder), maar het verhaal steekt goed in elkaar en Hartnett doet het prima (waar de diverse veteranen niet echt kunnen overtuigen). Wel een aanrader, maar toch wellicht wat overgewaardeerd in mijn ogen.

3,5*.

Een film met veel hip om het hip doen en geforceerd smartass scenario.
Het is allemaal ZO bedacht. Het kon mij bijna niks schelen hoe de film zou verlopen en de clue op het eind bracht bij mij een 'ach ja...' reactie.
Josh Hartnett acteert wel leuk, de interieurs in de film zijn mooi en ik heb me wel vermaakt.
2,5 sterren

avatar van remorz
Er was van te voren weinig om op te verheugen. Een zoveelste Lock, Stock-replica, met Josh Hartnett en Morgan Freeman, geregisseerd door Mcguigan. Deze laatste liet met The Acid House een middelmatige, nogal bijeengeraapte film zien.

Lucky Number Slevin is echter een erg onderhoudende film geworden. De film heeft een hoog tempo en begint wat warrig, maar je weet meteen dat het zo'n film is waarbij alles terecht komt.
Dan is het enkel nog volop genieten van gevatte dialogen, leuke personages én de visuele creativiteit die The Acid House zo ontbeerde. Bijvoorbeeld het van gebouw naar gebouw zwenken van de camera en enkele dicht op de huid shots geven de film de visuele flair die het niveau van Ritchie's werk goed benaderen.

Hartnett zet een degelijke rol neer, Liu speelt een overtuigend ADHD-buurmeisje en Kingsley en Freeman zijn geweldige gangsterbobo's. Eigenlijk komt alleen Willis er wat karig vanaf.

Je hebt al snel door dat Hartnett er zijn eigen agenda op nahoudt, zo meegaand als hij zich gedurende alle verwikkelingen opstelt. De uiteindelijke openbaring is er dan ook geen van algehele verbazing, eerder een gematigd 'oh...zo'. Het doet echter weinig tot niets af van de entertainingswaarde van de film, die 4 dikke sterren zeker verdient. Een zuinige 4,5* misschien wel.

Geinig filmpje, toch wel hoor. Heerlijk in de stijl van Lock Stock, Snatch en Boondock Saints. En dat staat gelijk aan weinig originaliteit, snelle dialogen (die een beetje gezocht aandoen, maar wel vermakelijk zijn), een vrolijk sfeertje, een flauwe twist op het eind (hoewel ik hem niet zag aankomen; beetje konijn uit de hoge hoed), veel flashbacks en gebrei in het vertelde verhaaltje en acteurs die het zichtbaar naar hun zin hebben. Prima vermaak dus, maar verre van perfect. 4 kleine sterretjes.

avatar van maxcomthrilla
Aardig vermaak,

Een film waarbij het verrassende einde mij niet zoveel kon schelen. Omdat ik het allemaal wel aan zag komen. De twist deed immers wat denken aan een bekende film uit de jaren `90.

Echter, de film werkt niet in dienst van het einde, naar zijn climax toe. Maar weet onderweg genoeg mooie shots voor te schotelen en bevat af en toe wat grappige acties tussendoor. Niet zozeer spectaculair, eerder effectief om de aandacht niet te laten verslappen. Het middenstuk bevat immers nogal wat dialoog. Vaak goed te volgen, maar soms wordt er wat teveel geouwehoerd zonder echt boeiend te zijn.

Vooral de flashbacks waarin o.a. de paarden uit hun startblokken schoten zagen er strak en afgewerkt uit. Warme kleuren contrasteerden met de wat kantoorachtige wereld waarin de hoofdpersonen zich bevonden. Maar ook de onderlinge scènes tussen Hartnett en Liu mochten er wezen. Vaak veel chemistry en mooi opgesierd met lichte, soms wat oogverblindende kleuren. Qua muziek ook fijn. Een 4* tje kan er wel vanaf.

avatar van Co Jackso
Lucky Number Slevin roept bij mij gemengde gevoelens op. De film bevat namelijk best leuke afzonderlijke momenten, maar daar tegenover staan een groot aantal ergenissen.

Grootste ergenis is dat deze film de gedachte wil overbrengen dat het origineel is. Maar dat is het dus nergens. Het probeert alleen maar mee te liften op de succes van eerdere films. De films met babbelaars en de onvermijdelijke plottwist. Daarnaast verwacht de maker van de film, dat de kijkers een IQ hebben van 55. Een plottwist die vanaf minuut 15 al ongeveer bekend is, en dan ook nog een uitleg geven van 30 minuten.

De film bevat een groot aantal aparte karakters, sommige meer geslaagd dan andere. De acteurs gaven in de meeste gevallen het verplicht nummertje gevoel, weinig inspiratie. Tevens had ik constant het gevoel alsof ik naar een zwak toneelspel zat te kijken, waarbij alles binnen een studio moet plaatsvinden.

Goede film, goed verhaal, verrassend einde en prima acteerwerk. Wat wil je nog meer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Overgewaardeerd filmpje met sterrencast dat het meer van de twist moet hebben dan van het verhaal. Niet waterdicht, maar toch is de film onderhoudend en vermakelijk. Redelijk.

avatar van bartsch
Ik vond dit niet zo'n hele bijzondere film.
Het is een rechttoe, rechtaan wraak/gangsterfilm met een plottwist en een flashback en een hoop bekende acteurs.
Een paar dingen die me te binnen schieten; wat wil mr Smith/Goodcat? Is 'ie een pedo? Heeft íe als gewetensvol kindervriend de verkeerde baan gekozen? Betaalde z'n opdrachtgevers 'm 20 jaar daarvoor niet goed? Waarom werd Nick Fisher gebruikt (buiten Goodcat's advies om)?
Op mij kwam de film nogal gekunsteld en geforceerd over.

Owja, niemand noemt Ben Kingsley (voor zover ik heb gekeken), terwijl die toch het meeste schitterde in de film samen met de Sloe.

avatar van sinterklaas
Was een zeer aangename film vol geweld maar ook lekkere sarcastische humor en dat al helemaal van Josh Hartnett als Slevin die ook altijd weer een grote mond heeft als ie met de dood word bedreigt en dat hij dan steeds doet of het niks is. Wat vond ik die kerel toch heerlijk op dreef gaan zeg. En natuurlijk dat hij steeds word verdacht als een gangsterlid die in de schulden zit. Daarnaast hebben we ook nog weer een mooie bijrol van Bruce Willis als ijskoude huurmoordenaar Mr Goodkat en zijn ook Ben Kingsley en Morgan Freeman die allebij tegenpartij-mafiabazen zijn lekker bezig en konden der ook weer iets prachtigs van maken. Ook vond ik die 2 negers en die 2 Joden erg grappig.

Erg mooie gangsterfilm waar humor ook niet mistaat en ook een beetje doet denken aan de Engelse gangsterfilms op sommige momenten.

zeer verrast door deze film. Had ook nog geen inhoud vd film gelezen, dus had geen idee waarover film zou gaan; maar ben dus zeer tevreden met de film. Goed geacteerd en vooral spanning van begin tot einde. 1 Ding snap ik wel niet: waarom wil 'mr goodwill' wraak nemen op die 2. Dat slevin wraak neemt, ok, das duidelijk maar waarom mr goodwill?

Anyway, een 7,5/10; net geen 4*

avatar van Spetie
Lucky Number Slevin is een behoorlijk originele film, waarin de meeste dingen toch vaak net even iets anders in elkaar zitten, dan je van tevoren denkt. Het acteerwerk is in orde, met Josh hartnett voorop, die een aardige rol neerzet, en een Freeman die ook eens een ietwat andere rol neerzet dan we van hem gewend zijn. Daarnaast zitten er nog wel wat aparte karakters in de film, waarvan de een wat beter uit de verf komt dan de ander. De film lijkt in eerste instantie vrij standaard, maar kent enkele verrassende momenten. Het tempo is laag en ook bevat de film nog wel aardig wat humor. Pas op het einde viel bij mij het kwartje en werd het geheel me uiteindelijk wel duidelijk. Niet top, maar wel heel vermakelijk!

avatar van Donkerwoud
Typisch zo'n film die mee probeert te komen in de slipstream van Tarantino en daarin maar half in slaagt. Grootste pluspunt is een geraffineerd plot met aardig overdreven karakters. Waar je overigens geen moer om geeft, want ze blijven simpele bordkartonnen figuren. Best vermakelijk, maar ik snap echt niet wat deze in de top 250 heeft te zoeken...

avatar van 606
Werkelijk een overweldigende top film en super goed verhaal.
Acteerwerk is goed en actie ook prima.

5 sterren

avatar van Chimpz
Een van de meest geniale films van de voorbije jaren. Het plot is vrij ingenieus, zelfs de tweede keer wanneer je de climax (wat toch wel het hoogtepunt van dit soort films is) al kent blijft het een tof stuk om te aanschouwen, juist omdat alles zo goed werkt. Het tempo, de dialogen, de acteerprestaties (Ben Kingsley, Morgan Freeman, Bruce Willis, Stanley Tucci, Josh Hartnett, Lucy Liu,... wawaweewa, wat een casting), de uitstekende score, ... zijn allemaal geniaal. Goede regie (zitten prachtige shots tussen en de film verveelt geen seconde)... Voor mij toch wel één van de beste films van de voorbije jaren.

avatar van Maykel_vM
Prachtige film, prachtige wending. Opnieuw vond ik die Bruce Willis bijzonder subtiel acteren. Leuke dialogen. En iets deed mij aan Sin City denken en gaf een zeer goed gevoel:

dikke 4,0

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Na herziening toch gemerkt dat de film me beter bevalt dan verwacht. De humor is best wel leuk en de filmstijl leunt wat aan tegen Guy Ritchie. Prachtige figuren die gelukkig niet over cliché zijn. De film heeft 'het' niet constant, maar de film boeit wel in z'n geheel. In elk geval eentje die er uit springt.

avatar van Minotaures
Hele listige film. Kwaliteit van een verhaal en een van de beste misdaad films die ik gezien heb met een goed-doordachte script en bij verre te ingewikkeld om voorspelbaar te zijn. Dat wordt ook goed geregeld.

avatar van eddyeddy
Weer opnieuw bekeken en nog steeds een klasse film, zelfs voor een 2e keer blijft hij boeien.

avatar van Vinokourov
Mwah, wel aardig tussendoortje, maar een topper is het ook weer niet.

avatar van Pitakaas
Ik vond het echt een zeer matige film. Wat het voor mij vooral verpestte, is dat het niet echt waterdicht was. De regisseur doet geen enkele moeite aan het begin om te verklaren wat er met Nick Fisher is gebeurd of wie het uberhaupt is. Dus ik had al gelijk het idee, die Nick Fisher is meer dan we denken. Dat daarnaast ook die paardenrace werd geshowd met als gevolg enkele doden, en een kritische kijker kon voor zichzelf linken gaan leggen. Zo kom je al toch een soortgelijke conclusie waar de maker aan het einde een halfuur nodig voor had.

Verder is het verhaal wel sterk. Ik vond alleen de casting nogal zwak. Morgan Freeman is weer typisch een Morgan Freeman rol. Gaaap. Een goede acteur is iemand die divers is en verschillende soorten rollen kan aannemen. Hoe vaak heb ik Morgan Freeman al in dergelijke rollen zien spelen? Dat gaat echt wel vervelen zeg.
Ook Josh als Slevin was niet echt een topformule.
Uiteindelijk had ik tijdens het kijken een cijfer rond de 3 ster in mijn gedacht. Echter, om de volgende reden is het toch dit uiteindelijk cijfer geworden: waarom in godsnaam die relatie met Lindsay? Naast het feit dat Lucy Lu echt een verschrikkelijke actrice is, was dit echt een HELE irritante character en had ze echt verschrikkelijke dialogen. Ik was blij dat ze gewoon lekker werd neergeknald door Goodcat, die een leuk rolletje had, maar mijn hoop was helaas niet terecht. Damn wat een slecht einde zo.

Al met al dus op een 2.5 gekomen.
Hoe mensen het durven om deze film met Memento of Pulp Fiction te vergelijken gaat mijn pet te boven trouwens, maar daar zijn meningen over.

avatar van Baggerman
Nomak schreef:
Het probleem is natuurlijk dat de film veel te veel op een plottwist leunt die je al van mijlenver ziet aankomen. Je weet als kijker toch al erg snel dat dat kleine mannetje en Slevin dezelfde persoon zijn.

Ja, iemand met ogen ziet dat inderdaad meteen! Toen dat als een 'verrassing' werd gebracht (alsof de karakters van Freeman en Kingsley dat joch, dat ze nooit in werkelijkheid hadden ontmoet, nog herinneren!: "Nee toch! Je leeft nog?")

Voor de rest toch wel aardig. Ik verveelde me er in ieder geval niet mee.

avatar van dave
Mysterieuze film die op een geslaagde manier met je voeten speelt. Ik ben er alleszins blindelings ingetuimeld, dwaas dat ik ben.

Een tikkeltje serieuzer dan 'The Big Lebowski' en visueel aantrekkelijker dan 'Snatch.'. Erg vernieuwend is deze film eigenlijk niet. Het verhaal mag op het eerste zicht wel origineel klinken, maar sta er tien seconden bij stil en je mening verandert. Al die plotwendingen, de moordenaar met het hart van goud, de twee ivoren torens, enzovoort. Het zijn uiteindelijk vrij universele feiten. Het enige dat goed is aan het verhaal is het moment waarop de hele situatie ondersteboven gekeerd wordt en je verwonderd voor je uit zit te staren. Alhoewel zo'n aaneenschakeling van plotzwenkingen ook wat makkelijk overkomt.

De humor is net in die gepaste mate aanwezig om een en ander recht te trekken. Al was het maar omwille van bepaalde gelaatsuitdrukkingen, of het feit dat een baseball even doeltreffend blijkt te zijn als een kogel. Eenvoudige en spitsvondige humor gecombineerd.

Erg leuke cast. Vooral Willis speelt voortreffelijk, met zijn nieuwe coiffure. Er is niemand die echt tegensteekt en ze lijken allemaal wel hun plaats te vinden. Het is trouwens de eerste keer dat ik echt moest opkijken van Freeman. Wat is hij anders dan normaal.

Tot slot had ik misschien liever wat meer muziek gehoord. Onopvallende soundtrack. Afijn, het viel gelukkig niet op dat het onopvallend was.

Aangename snack, als je er niet teveel bij nadenkt.

3,00 (3,25)

avatar van wibro
Deze film voor de eerste keer gezien zonder ondertiteling en dan is het best ingewikkelde verhaal toch erg moeilijk te volgen. Aangezien ik er niet tegen kan dat ik een film niet begrijp deze film vanavond nog maar eens bekeken maar dan uiteraard wel met ondertiteling. Na afloop alles nog even de revu laten passeren en toen ging het kwartje vallen. Deze best wel goede film met zonder meer uitstekend camerawerk en vooral goed acteerwerk van o.a. Bruce Willis hoort bij mij thuis in het rijtje films met een ingewikkeld plot zoals "Memento" en "The Usual Suspects" waarvan ik na de tweede of derde kijkbeurt pas wist hoe de vork aan de steel zat.