Lucky Number Slevin (2006)

Alternatieve titel: Lucky Number S7evin

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Paul McGuigan
met Josh Hartnett, Lucy Liu en Bruce Willis

Nadat hij zijn baan en vriendin kwijt raakt, reist Slevin af naar New York. Eenmaal bij het appartement van zijn vriend Nick Fisher aangekomen, waarbij hij zou logeren, wordt hij "uitgenodigd" mee te komen naar The Boss. Deze ziet hem voor Fisher aan, die zelf spoorloos is. En later die dag eist de rivaliserende onderwereldbaas The Rabbi zijn aanwezigheid. Ook deze man denkt dat hij Nick is, die bij beide mafiozen nogal wat gokschulden heeft open staan. Toch besluit Slevin de schulden op te lossen, terwijl de politie het hem lastig probeert te maken. De vraag is of het hem zal lukken, en wie toch de mysterieuze Smith is die bij zowel The Rabbi en The Boss opduikt...

avatar van indigoriico
hele goeie films met een goed scenario, goede acteurs, verrassend plot en een perfect verhaal.

avatar van Toontje G
Zeer de moeite waard.

avatar van tattoobob
Topfilmpie...maar voor mij persoonlijk geen 4 of 5 sterren!

avatar van riefenstahl
Erg goede, vermakelijke film met een verrassende ontknoping.
De film lijkt eerst een misdaad komedie te worden, in de goede zin van het woord, de negers en later de joden die ''Fisher'' komen oppikken bijv. zijn bijzonder grappig en er zitten zoveel tekstuele grapjes in; cop: ''you better play ball kid'' Hartnett (in droomrol overigens) ''think i'm tall enough?''. Ik wou dat ik zo adrem was xD.
Zelfs Freeman, normaliter een mij wat irriterende brave borst , speelt hier overtuigend.
Willis, ooit toch een Statham-achtige acteur (lees eendimensionale mannetjesputter-op zich niks mis mee trouwens) bewijst hier weer eens zijn klasse; hij hoort echt in het rijtje topacteurs zoals de Niro en Eastwood.
Ook fijn weer eens een film te zien die een volledig helder, duidelijk en afgerond verhaal verteld ondanks de vele draadjes.

avatar van freek_93
Wat een film!
Ik vind het altijd mooi hoe je in het begin niks van een film kan begrijpen en naarmate de film vordert probeer je zelf te achter halen wat er nou allemaal precies aan de hand is en hoe het af zal lopen. Meestal kom ik wel redelijk in de buurt, maar hier was voor mij zelf geen touw aan vast te knopen. Ik had geen idee hoe het zal aflopen. En dit is een van de dingen die ik mooi vind aan films. Het mysterieuze gedeelte. Ben blij dat ik deze gekeken heb.
Er zit ook nog redelijk goede humor in de dialogen, die naar mijn mening ook best sterk waren!

avatar van Ducksen
Verrassende film, waarvan je gedurende de film wel het gevoel krijgt dat er nog een heel verhaal achter schuilgaat.
Aan het einde waarin alles toegelicht werd ging het wel heel snel, ik denk dat ik er nog niet helemaal uit ben hoe het allemaal precies in elkaar stak.

Ik had sowieso al de eerste 10 minuten gemist aangezien hier op MM stond aangegeven dat hij om 22:15 begon, terwijl hij om 22.05 was begonnen.

Ik wil hem sowieso nog een keer herzien dus.
Maar voor nu 4 sterren

avatar van kuiponok
Gewoon een topfilm die niet voor niks in te top 250 staat.
Josh Hartnett en Bruce Willis waren briljant (zoals meestal in mijn optiek) en goede/leuke bijrollen voor o.a. Lucy Liu, Morgan Freeman en Ben Kingsley.
Verrassend einde ook, dus simpelweg een aanrader voor dit genre: 4*

avatar van LostCauze
Na de derde keer kijken nog steeds een glimlach van begin tot eind, dan moet ie een halfje omhoog dus. Echt een hele toffe fim.

Grappig dat er in de film wordt gesproken over North by Northwest van Hitchcock. Dat is vast geen toeval. Ook in deze film heb je die typische onverwachtige wendingen die het oplossen van de puzzel moeilijk maken. Telkens blijken eerdere details en fragmenten weer een rol te spelen. Hitchcock was daar een meester in. Hier wordt dat aspect goed van hem afgekeken, terwijl de rest van de film ervoor zorgt dat het geen simpele kopie wordt.

Alleen Morgan Freeman vind ik niet zo geschikt voor de rol van topcrimineel. Daarvoor komt hij te eerlijk en integer over. Hij heeft wel vaker rollen gespeeld waarin hij niet helemaal 'clean' is, maar toch overweegt dan zijn integere aard (zoals in Million Dollar Baby). Jack Nicholson of een echt ijskonijn had ik graag in deze rol gezien.

avatar van wendyvortex
Zo...film die iedereen al gezien heeft en iedereen goed vindt.....dan gaat bij mij de het-zal-allemaal-wel-modus in werking, maar toegeven verdraaid leuk filmpje.
Lijkt even te beginnen als het standaard Tarantino-nakomertje, maar blijkt toch een meer intelligentere thriller in de stijl van "The Usual Suspects".
Wel wat karikaturen en wisecracks, zeker ook een bepaald popcorn-gehalte, maar zeker niet verkeerd.

avatar van Fietsflip
Goede film, halfje eraf voor het te voorspelbare einde.

avatar van Brother Grimm
Dikke mik mooi inelkaar gezet. Topper!
(y)

avatar van JeroenFR08
Erg goede film, alles klopt, het plot, het einde en ook een goed verhaal.

De goede cast is toch ook weer top in de film, vond vooral Freeman geweldig, die lach van hem op het einde met de Rabbi, dat hij zijn zoon heeft vermoord. Geweldig.

avatar van Filmkriebel
wendyvortex schreef:
Zo...film die iedereen al gezien heeft en iedereen goed vindt......

Niet iedereen heeft 'm gezien Nooit bekeken omdat ik niet goed wist aan wat ik me moest verwachten. En nog steeds niet eigenlijk... Heeft door de top-notering nu opnieuw mijn aandacht. Ben best nieuwsgierig.

avatar van Filmkriebel
Imo een veel te hoog gemiddelde voor wat het is. Het ziet er allemaal gemaakt uit, met de mysterieuze kerel die een wraak planmatig tot in de puntjes kan uitvoeren. In het begin denk je dat hij een echte pechvogel is, terwijl alles in feite naar wens verloopt . Dit soort gemaakte constructies vind ik te artificieel, gewoon gemaakt voor de trick. Al wordt die trick soms goed uitgevoerd : geen haar op mijn hoofd die de link legde tussen de beginscènes en Slevin. En natuurlijk speelde ook de flik (Tucci) een rol in zijn verleden ... nog zo'n artificiële twist . De vertelstructuur is heel bijzonder maar een wow gevoel bekroop me nooit. En ook de acteurs, op Hartnett na nochtans van topkaliber, speelden nogal onder hun niveau.

avatar van MRDammann
Haha, deze was goed. Veel humor en het was een tijdje geleden dat ik weer een wow-erlebnis had bij een film. Ik ben volledig om de tuin geleid, en dat vind ik altijd een pluspunt. De karakters waren ook stuk voor stuk erg interessant. Mooi gefilmd, alleen jammer dat de film wat langzaam op gang komt. Maar verder een perfecte film.

avatar van yasaka
Nadat hij reeds een jaar op de HD recorder had gestaan, ben ik dan toch overgegaan naar het effectief zien van deze film. Resultaat, de volgende dag heb ik hem nog een keer gezien (om te kijken of het hele plaatje nu wel klopt) Eén ding zit me toch een beetje dwars. Waarom zegt Slevin dat hij NIET Nick is ? Zowel tegen the boss als tegen the Rabbin. Hij riskeert hiermee het hele plan te laten mislukken. Het is natuurlijk muggenziften. Maar misschien heeft iemand een verklaring.

avatar van Marino96
Dit was echt een goede film. Je zit in het begin met allemaal vragen in je hoofd en op het einde wordt alles met een verrassend einde vertelt. Dit hebben ze in mijn ogen zeer goed gedaan, omdat het verhaal gewoon steengoed is.

Naast het steengoede verhaal zijn ook de acteurs geweldig (vooral persoonlijk vond ik Bruce Willis steengoed).

Daarom geef ik deze film 4,5 sterren

avatar van audio.
++spoiler alert++

Erg vermakelijke film met verrassende wending. Het verhaal vond ik erg orgineel en was er goed acteerwerk, behalve lucy liu. Ik vond ook dat ze niet echt een toevoeging heeft op het verhaal. Maar ze is natuurlijk wel leuk om naar te kijken;) En de relatie tussen slevin en smith vond ik te afstandelijk van elkaar als ze al meer dan 10 jaar in 1 huis gewoond...dan heb je toch wel van alles met elkaar meegemaakt denk ik dan.

avatar van Parisa
Nummerrrrrrrrrrrrrrrr 136 van DE LIJST.

Vanaf de eerste scene staat hij meteen als een huis. Hij bestaat uit veel goed geschreven, snelle dialogen, die ik tijdens het bekijken van de film geregeld nog een keer heb teruggespoeld, omdat ik ze nog een keer wilde horen. Er zitten er een aantal in met een goede portie humor of in ieder geval met een knipoog. Ataraxia... ik wou dat ik dat ook had. Lijkt me heerlijk.
Een standaard misdaadfilmpje is het in ieder geval niet. Hij is net iets menselijker en dat zal vast helpen bij het klikken met verschillende doelgroepen.
De tijd vloog best snel voorbij (ik heb de film dus ook wat langer gemaakt met het terugspoelen van scenes) en toen was er alweer het einde, waar men de touwtjes allemaal aan elkaar ging knopen. Het had niet perse gehoeven, en vast niet alle kijkers zullen er blij mee zijn, maar in dit geval was deze uitleg wel een fijne plus.

Jos Haarnet (zo noemde ik Hartnett vroeger) draagt deze film prima met een goed gevoel voor timing en humor. Datzelfde kan gezegd worden voor alle anderen van deze sterrencast. Willis, Liu, Freeman, Kingsley enz. Ze lijken allemaal erg veel zin te hebben om hun rol te spelen. Dat zorgt ervoor dat de al goed geschreven dialogen ook nog eens erg lekker gebracht worden. Dat voelde alsof ik als kijker totaal geen moeite meer hoede te doen om dit leuk te vinden en alleen maar mijn mond open te hoefde doen en te slikken.
Het maakte niet uit wie ze tegenover wie hebben gezet. Het werkte.

Plek in de lijst zeker verdient. Ik geef hem

avatar van jumpstylemovie
Briljante, bijna Tarantinoesque film die van de hak op de tak vliegt en je op elk moment misleid en met nieuwe vragen achter laat. Josh Hartnett is de perfecte man voor de rol van Slevin die wordt aangezien als een persoon die hij niet is. Voor hij het weet werkt hij voor de twee grootste gangsters in de stad die ook nog eens elkaars aardrivalen zijn. En Slevin gaat rustig mee met de flow. Heerlijk.

Deed me erg denken aan Snatch en die vond ik steengoed

Dikke 4*

avatar van The One Ring
Dit leek me altijd de zoveelste Tarantino-kloon, waar ik er op een bepaald moment even iets te veel van gezien had, waardoor Lucky Number Slevin lang bleef liggen, ondanks de hoge score hier (dit soort films scoren overigens bijna standaard wel goed op deze site). Het vermoeden bleek te kloppen, dit is duidelijk een Tarantino-opvolger, gemixt met wat een plottwister als The Usual Suspects, omdat het kan.

Aanvankelijk blijkt het alleraardigst. Misschien had de opening met Bruce Willis niet al moeten aankondigen dat het zou gaan om een verhaal rond misleiding, waardoor niet het geheel meteen verdacht zou lijken, maar niettemin is het aanvankelijke "wrong-man" verhaal genietbaar. Vlot verteld, met excentrieke personages die soms wat geforceerd zijn, maar vaak ook leuk. Hetzelfde kun je zeggen van de dialogen. Het heeft allemaal een bepaalde zwier en lijkt met veel plezier gemaakt te zijn, dus ik kon me er niet aan storen dat het verder niet zo origineel was, buiten de sets om dan, die waren vaak fraai.

Jammer alleen van het laatste half uur. Die bestaat bijna alleen maar uit uitleg. Weg is het tempo en de zwier, hallo personages die het plot gaan toelichten. En toelichten. En toelichten. Hoe meer ze de gebeurtenissen in een context plaatsen, hoe minder logisch het wordt. Het hele plan van Slevin steunt op vage aannames rond het gedrag van de twee gangsterbazen, zoals dat ze zeker Goodcat zullen inhuren en dat Freemans personage graag de zoon van de rabbi wil omleggen zonder dat die zou weten wie er achter zat (waarom en waarom zou de rabbi na de moord op Freemans zoon het niet meteen vermoeden?). Het is nogal gezocht allemaal. Je kunt zo'n plot gebruiken als je wilt, maar juist dan heb je die zwier, dat luchtige, dat hippe zelfs nodig om het allemaal wat vermakelijker te maken en de onwaarschijnlijkheden wat minder te laten storen.

Het moet trouwens gezegd worden dat Josh Hartnett en Lucy Liu het hier best leuk doen. Zijn twee acteurs die me zelden tot nooit hebben kunnen overtuigen, maar in deze lijken ze blij te zijn ook een voor wat anders gevraagd te worden. Het zou zo lijkt hun laatste kans zijn, want beiden zijn praktisch van de Aardbodem verdwenen zo lijkt het. Lucy Liu doet zelfs voornamelijk nog maar stemmenwerk in animatiefilms.

Ach, het is allemaal wel aardig, maar zelfs de goede dingen zijn eigenlijk al eerder gedaan en beter. Niettemin, het kijkt goed weg.

avatar van Daniël44
Boeinde misdaad/thriller met erg goede acteurs. Echt een heel verrassende en onvoorspelbare film. Maar net geen 4 sterren.

Het verbaast mij dat niemand hier rept over de prachtihge scene dat Slevin wordt megenomen door twee nigga's...Op een bepaald moment schiet Slevin in de lach omdat het echt dolkomisch werd, terwijl de situatie voor hem dreigend was. Hij hersteld snel, maar de scene is niet overgedaan. Ik denk dat deze scene wel 20 keer over gedaan is omdat er steeds wel 1 van de drie acteurs in de lach schoot.

avatar van joshua1988
"........ Lucy Liu doet zelfs voornamelijk nog maar stemmenwerk in animatiefilms. ......."

Ach, het is allemaal wel aardig, dat iemand alleen maar in films geintereseerd is....

Laat mij maar (al 2 x 24 afl. en zeker nog 24x in 't nieuwe seizoen) van CBS's Elementary genieten waarin ze als Amerikaanse partner van een Engelse Sherlock Holmes de vindingrijke Dr. Joan Watson gestalte geeft -;)

Ik heb de film nu al weer twee keer opgezet in 3 maanden tijd en evenals vanavond kon ik het weer niet laten hem helemaal af te kijken.
Wat kijkt hij toch lekker weg. Schitterende dialogen met die prachtige beeldspraak constant van de hoofdpersonen maken het een genot om naar te kijken en luisteren. En ze doen het allemaal goed. Boeiende figuren stuk voor stuk. De interactie tussen de verschillende personen is vaak zeer humoristisch terwijl de film tegelijkertijd ook behoorlijk hard is, maar het is altijd in balans.
Het verrassende einde blijft me boeien en vind het ook een zeer gepast eind.
Dus daarom ga ik nu een hele ster omhoog, want als ik een film elke keer tot het einde blijf kijken na ik geloof toch al zo'n 10 keer dan is het naar mijn gevoel een meesterwerkje.

Degelijke film, maar ik vond na een sterke binnenkomer het middendeel van de film, ondanks de interessante situatie waarin Slevin verzeild geraakt leek te zijn, niet heel boeiend. Wel een aantal briljante dialogen, en richting het einde toe wordt het allemaal weer boeiender met een verrassende ontknoping. 3,5 voor mij.

ramonbrenda
goed film met super verhaal einde wat ik niet had verwacht zeker moeite waard om nog is te bekijken 3,5 ster waard

Tarkus schreef:
Aanvankelijk vond ik de film verwarrend en zag ik niet goed het verband tussen alle moorden, en ik denk dat niemand dat in het begin door heeft.
Maar dit verhaal zit zo goed in elkaar dat je blijft kijken, en in het tweede deel wordt je alles heel duidelijk.
Dit is werkelijk een zeer goede film met een al even fantastisch scenario.
En wat een cast, Morgen Freeman, Ben Kingsley, Stanley Tucci, Lucy Liu, Bruce Willis en nieuwkomer Josh Hartnett, allen spelen ze de rol van hun leven.
Ik kan over het verhaal zelf niets kwijt, omdat ik door iets te vertellen de film voor de lezer van dit artikel zou verknoeien.
Ik zeg maar één ding, kijk zelf.. dit is een van de betere films die de laatste jaren zijn gemaakt.
Oh ja.. liefhebbers van actie of wilde achtervolgingen zullen op hun honger moeten blijven zitten, niets van dat alles in deze prent, het is het verhaal dat de film boeiend maakt.

Blijft een topper !!!
Opnieuw van genoten..