Lucky Number Slevin (2006)

Alternatieve titel: Lucky Number S7evin

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Paul McGuigan
met Josh Hartnett, Lucy Liu en Bruce Willis

Nadat hij zijn baan en vriendin kwijt raakt, reist Slevin af naar New York. Eenmaal bij het appartement van zijn vriend Nick Fisher aangekomen, waarbij hij zou logeren, wordt hij "uitgenodigd" mee te komen naar The Boss. Deze ziet hem voor Fisher aan, die zelf spoorloos is. En later die dag eist de rivaliserende onderwereldbaas The Rabbi zijn aanwezigheid. Ook deze man denkt dat hij Nick is, die bij beide mafiozen nogal wat gokschulden heeft open staan. Toch besluit Slevin de schulden op te lossen, terwijl de politie het hem lastig probeert te maken. De vraag is of het hem zal lukken, en wie toch de mysterieuze Smith is die bij zowel The Rabbi en The Boss opduikt...

avatar van b00ts
They call him the Rabbi, because he's a rabbi...... lol. Helaas was voorspelbaar, verder erg ok deze prent.

avatar van AGE-411
Het gevaar bij dit soort films is dat het eindigt met een ingewikkeld plot waarin alles uitgelegd wordt, maar waar toch blijkt dat het amper aan mekaar hangt en vol met gaten en onwaarschijnlijkheden zit. Dat heeft deze film niet, en daar redt de film eigenlijk zijn goede score.

Aan kwaliteiten geen gebrek. Een topcast die zich eigenlijk al niet meer hoeft te bewijzen. Willis in een rol die hem op het lijf geschreven is, Ben Kingsley als bad guy, en Josh Hartnett als jonge snaak.
Enkel de keuze van Freeman als 2de Bad Guy lijkt nogal vreemd. Desalniettemin slaagt men er in van die rol overtuigend te brengen. Het is nogal een duister figuur, als je hem op z’n normale toon hoort spreken.

Groot nadeel is dan weer de dame. Die is totaal overbodig in de film en dient tot niets. Waarom steekt men er zulk overbodig karakter in? Men begaat dan nog eens de fout dat dit overbodig subplotje nogal vreemd en onwaarschijnlijk in mekaar steekt.

Veel andere zaken zijn er eigenlijk niet aan op te merken. Op alle vlakken voldoende/goed, al kan het nergens echt uitblinken.

avatar van bozzy
gewoon een goeie film niks meer niks minder.
had toren hoge verwachtingen maar dat heeft hij niet waar gemaakt.
Naar mijn mening een beetje overrated,vond het te gewoontjes voor een topper.

eldodo
De film wilt complexer overkomen dan het verhaal eigenlijk is, en beseft haar falen wanneer op het einde de diverse 'onverwachte' plotwendingen nog eens uitgelegd moeten worden.

eldodo schreef:

Als er op het einde niets uitgelegd wordt, is er ook geen plot. Dan snapt niemand er een snars van.

eldodo
Dat is dan ook een zwaktebod van de film: als je achteraf alles nog eens moet gaan lopen voorkauwen voor de kijkers omdat anders niemand het snapt, dan heb je als filmmaker in eerste instantie al een fout gemaakt door de film zogezegd onnodig ingewikkeld te maken.

eldodo schreef:

Da's dan bij een film als The Shawshank Redemption toch ook zo, en die wordt toch wel gewaardeerd.

Sergio Leone schreef:

Ik zie de link met The Shawshank Redemption niet echt. Dat is een film met een vrij duidelijke opbouw en een einde dat gezien bepaalde ontwikkelingen in het plot niet heel verrassend is.

Bij deze film heb ik juist het gevoel dat ze het plot ingewikkelder wilden doen laten overkomen dan echt het geval is, waardoor het voor mij nogal een deceptie is wanneer de puzelstukjes op hun plaats vallen. Hadden ze dergelijke pretenties laten vallen en het verhaal genomen vooor wat het was dan had je wellicht een alleraardigste film gehad.

eldodo schreef:

Het einde an sich is niet zo verrassend, wel hoe dat allemaal in mekaar steekt. En daar ligt een parallel met Lucky Number Slevin. Als er niets uitgelegd wordt, krijg je een plottwist die nergens op slaat.

eldodo schreef:

Tuurlijk lijkt het allemaal ingewikkelder dan het is. Daar ligt voor mij ook de verdienste aan de makers. Zij maken immers een vrij eenvoudige film interessant voor de kijker.

Sergio Leone schreef:

En daar zit waarschijnlijk het verschil tussen beide opvattingen: In dit geval vind de complexe weergave in de film allesbehalve een toegevoegde waarde, het maakt er een romeltje van terwijl dat niet had gehoeven. Jij vind het wel een toegevoegde waarde: laten we het dan maar eens zijn over het niet eens zijn?

eldodo schreef:

Sommigen (jij bv) vinden het rommeltje, anderen (ik) kunnen het verrassingseffect wel waarderen. Allemaal goed.

avatar van darthconner
Na lang wachten heb ik Lucky Number Slevin eindelijk gezien. Vanwege de cast had ik vrij hoge verwachtingen. Deze zijn gedeeltelijk ingelost.
Op het acteerwerk heb ik geen negatieve commentaar op aan te merken. Iedereen acteert zeer goed. Maar zeker de hoofdrolspeler, namelijk Josh Harnett vond ik wel leuk acteren (dat komt misschien door zijn rol).
Het verhaal en de muziek vond ik niet zo bijzonder. Ook het uitleggen van het hele verhaal gaf naar mijn mening geen meerwaarde aan de film. Niet dat het slecht was, het was gewoon niet nieuw.
Zodus een redelijk goede film.

avatar van mr_erp
Zeer sterke film.
Enig minpuntje vind ik dat de film wat traag is.. Dit valt vooral het eerste half uur op, door verschillende flashes van gebeurtenissen die op dat moment nog niet meteen iets zeggen maar die later in de film als puzzelstukjes in elkaar zullen vallen.
Verder zit het verhaal goed in elkaar en zijn de acteurs erg goed.
Kortom: een aanrader!

avatar van Stu-Pot
Een leuk misdaad filmpje die me de hele speelduur wist te vermaken. Het humoristisch tintje dat door deze film verweven zit kon ik dan wel niet al te best appreciëren. Zo zitten er nog factoren in deze film dat ik bijzonder storend vond, het overbodige personage Lindsey (Lucy Liu), het duo Elvis en Sloe, de soundtrack en het einde dat veel te uitleggerig was. Ook de dialogen vond ik maar van een laag niveau. Gelukkig was er nog Ben Kingsley (die een heerlijke rol neerzet) en Bruce Willis die beiden de film de moeite waard maakten. 3.0*

Best een leuke film, maar je ziet al van mijlen ver aankomen hoe het zit.

avatar van tboezem
Mooi! Achteraf kan iedereen ''de plot zien aankomen'', maar de twist was toch echt erg sterk.

Alleen, waarom moest die man in het begin nou vermoord worden? ''You can't have a Kansas City Shuffle without a body''. Oké, maar waarom was zíjn lijk nodig?

Vlotte misdaad comedy, fraaie beelden en camerahoeken, veel bekende (goede) acteurs.
Scenes zijn vaak niet chonologisch gemonteerd, later worden zaken pas duidelijk.
Af en toe snelle dialogen en ook brute schietpartijen, het leek een beetje op de Tarantino stijl.
Een interessant verhaal wat dus pas ontvouwd wordt tegen het eind.
Alleen de strobo tijdens het in bed liggen snapte ik niet

avatar van Timba69
tboezem schreef:

Niet helemaal goed opgelet merk ik. Die man in het begin was Nick, de man van de gokschulden. Zijn plaats werd dus ingenomen.

avatar van tboezem
Timba69 schreef:

Aaaa ok, thanks. Dat had ik inderdaad even gemist. Zal voortaan nóg beter opletten

Op basis van de beschrijving had ik een vermakelijke film verwacht. Niet bijzonder memorabel, maar goed wegkijkend. Dat klopte, en meer. Prima film met een plottwist die ik, naïef genoeg (zat er nog aan te denken), niet direct aan zag komen. Spannend, leuk. Einde ging wat mij betreft net even te lang door, maar was verder niet storend. 4 *.

avatar van Insignificance
Ontspannen, geinig en uiteindelijk ook venijnig misdaadfilmpje met twee kingpins, een koele killer en een pechvogel. Film pakt meteen uit met een visueel inventieve en energieke stijl en krijgt nog eens een extra boost door de gevatte, vlotte dialogen. Hartnett en Liu vormen wat dat betreft een leuk duo.

Freeman en Sir Ben hadden iets flamboyanter gemogen, maar met Willis als mysterieuze verschijning is niks mis. Jammer dat het uiteindelijk net wat teveel heeft uit te leggen en het nog een bochtje te veel neemt via Lindsey. Verder een soepel draaiend en amusant filmpje met een aantal aardige bijrollen.

Geweldige film! just love it

avatar van T-man
Ik vind dit gewoon een steen goede film. Had me er vooraf niet veel bij voorgesteld, ik was dan ook zeer aangenaam verrast.

Joek
tboezem schreef:

Als je dat al mist zou ik beter opletten volgende film.....

Joek
Vanaf het begin weet je al dat het jongetje natuurlijk Josh is, ze lijken precies op elkaar, dan weet je al dat het een jongetje neemt wraak op de bandieten movie is, Willes is Mr Goodcat en dat de twee gansters tegen elkaar worden uitgespeeld weet je ook al vanaf de start.

Te makkelijk...maar!!!...wel een echt leuke sfeer en dat maakt het zeker de moeite waard.

avatar van Rodriguez
Ik heb hem vannacht ook bekeken en ik vond het een van de betere film die ik tot nu toe heb gekeken. Wat een briljant einde zeg.

ExXxtreme
AGE-411 schreef:

Dit vind ik dus juist wel het probleem bij deze film vandaar dat ik hem ook niet hoger geef dan 3.5; wat bij mij een gemiddelde score is.
Verder vond ik de humor ook niet altijd goed werken.

avatar van MGoody
Joek schreef:

Inderdaad makkelijk, maar toch heb ik dat de eerste keer geen moment zien aankomen en was daarom ook echt verrast. Vond het einde briljant.

avatar van hutsekluts
Leuk plot, creatief taalgebruik, heel aardige acteerprestaties.
Knap scenario, perfecte montage en daardoor tot einde toe boeiend.
Uiteraard waren er spannende momenten, vooral psychologisch van aard, maar ook de nodige droog-komische. Niet de "thrill" zal me bijblijven maar vooral het scenario en plot.
Aanrader!

Goeie film waarin een man voor iemand anders wordt aangezien door twee rivaliserende gangsters.Een redelijk ingewikkeld plot met een lange intro en waarbij de uiteindelijke ontknoping eigenlijk vrij simpel is. De film heeft een vlotte montage en bevat een aantal aardige dialogen. De cast bestaat uit louter bekende namen.