Battle for Haditha (2007)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Nick Broomfield
met Elliot Ruiz, Yasmine Hanani en Andrew McLaren

'Battle for Haditha' is gebaseerd op waargebeurde feiten en focust op het drama dat zich op 19 november 2005 afspeelde, toen door Amerikaanse soldaten 24 Iraakse burgers dood werden geschoten. De verantwoordelijke commandant kreeg eerst een medaille hiervoor, maar toen het een groot Amerikaans schandaal werd, werden de commandant en zijn team vervolgens aangeklaagd wegens volkerenmoord.

avatar van Uzza_Sparta
chevy93 schreef:
Vrije povere quasi-docu waarbij veel wordt ingespeeld op het "kijk de Amerikanen eens hard optreden tegen die zielige Irakezen". Normaliter vind ik dat niet erg, maar het was hier wel heel erg gedramatiseerd. Door de docustijl voel je de aanwezigheid van de camera. Als je dat combineert met het matige acteerwerk krijg je toch een erg doorzichtige film....

mee eens, en daarom vind ik onder deze sort omstandigheden een echte docu zoals Armadillo veel beter.

Armadillo (2010)

avatar van brabusRUS
Ook ik vond dit een realistische film. De setting (Jordanie) leek veel op Irak, maar ook werd er veel Arabisch gesproken, acteerde de cast zeer overtuigend en het camera gebruik zorgden er voor dat de film levensecht was. Niet verwacht 3.5*

avatar van Decec
Een goede historie/oorlog/drama film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal volgen...
Wat een drama dat zomaar onschuldige mensen neergeschoten...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)....

avatar van hutsekluts
Sterk realistisch oorlogsdrama mede omdat de feiten vanuit verschillend invalshoeken worden belicht. Het einde is wat afgeraffeld. Daar had nog wel een minuut of 5 à 10 aan kunnen worden besteed.

avatar van arno74
Bij toeval deze film tegengekomen. Sterke anti-oorlogs-quasi-documentaire, dat begon met iets teveel stoere praat en cliché om (mij) te overtuigen, maar vrij snel werd het wel boeiender en geloofwaardiger. De boodschap van deze film komt hoe dan ook wel aan, en de benauwde sfeer is continu voelbaar. Vanaf het moment van de aanval bleef ik aan de buis gekluisterd.

Het blijft voor mij wel iets achter op de film Redacted (2007), die overigens prima aansluit op deze film. Die film gaat over de waargebeurde verkrachting en moord op een 14-jarig meisje door Amerikaanse soldaten, en de eveneens waargebeurde pogingen om het vervolgens in de doofpot te stoppen. De titel van die film slaat op het herschrijven van het nieuws erover. Een absolute must-see, niet laten afschrikken door de lage score. Die (Amerikaanse) film kreeg veel kritiek omdat het zogenaamd 'anti-Amerikaans' was, maar mijns inziens is het niet de schuld van de film dat het meisje verkracht en gedood werd door Amerikaanse soldaten, en ook niet dat de Amerikaanse overheid probeerde om het in de doofpot te stoppen, al flopte dat plannetje dus wel mede door deze film. Des te meer reden om het te zien. Regie is in handen van Brian de Palma (Scarface, Mission Impossible), en net als deze film zit de kracht van die film ook in het verhaal en niet in het cinematografische.

Misschien ook dat deze minder indruk op me maakte doordat ik eerder Redacted had gezien, hoe dan ook krijgt het 4* van me.

Oorlogsdrama, vertolkt door amper gekende acteurs, dat de nadruk legt op de drang naar vergeldingsacties.
In een oorlog zijn er altijd twee vechtende partijen. Een derde partij die liefst afzijdig blijft is doorgaans een onschuldig slachtoffer. Dit fenomeen doet zich ten alle tijde voor, in gelijk welke oorlog en zal helaas niet verdwijnen.
De film is klassiek ipgebouwd : de soldaten, aanvankelijk grappend over prestaties, liefde en seks met als tegenstelling de burgerbevolking die de familie vooropstelt. Dan komt het geweld, de vergelding, de fysische en psychische weerslag. Film vertelt niet hoe dit op ware feiten berust verhaal uiteindelijk afloopt en wil aldus gewoon, zonder echt positie te kiezen, de nadruk leggen op het onwezenlijke van een oorlog.
Feit is toch dat het Amerikaans leger niet bepaald in gunstig daglicht wordt gesteld, wat wellicht de eerder lmatige IMDB score verklaart.

avatar van mcdaktari
En dan vinden de Amerikanen het ook nog gek dat ze gehaat en terug gepakt worden door dat volk??

avatar van Gang_Star
Een sterk oorlogsdrama gebaseerd op waargebeurde feiten. Gefilmd vanuit drie uitgangspunten: de Amerikaanse soldaten, strijders tegen de Amerikaanse soldaten en de lokale inwoners. De film is lange tijd meer te omschrijven als drama dan een oorlogsfilm en de film focust zich dan ook meer op drama. Het slaat dan nog wel om wanneer via een bermbom een militair voertuig opgeblazen wordt, waarna enkele soldaten zwaargewond zijn en/of sterven. Vooral de blik op de opengereten soldaat was bijna beangstigend te noemen . Vervolgens volgt er een wraakactie en wordt de onschuldige lokale bevolking vermoord . De film kent eigenlijk geen al te grote verrassingen doordat het verhaal hierboven al grotendeels wordt omschreven. Echter, Battle for Haditha toont een indrukwekkend beeld van wat er die dag tijdens de oorlog in Irak gebeurde.