Arn - Tempelriddaren (2007)

Alternatieve titels: Arn: The Knight Templar | Arn - Tempelridderen | The Crusader

Denemarken / Finland / Duitsland / Noorwegen / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Peter Flinth
met Joakim Nätterqvist, Sofia Helin en Stellan Skarsgård

Arn (Joakim Nätterqvist) is de zoon van een hooggeplaatste Zweedse edelman, die zijn jeugd onder de hoede van de kerk heeft doorgebracht. Als Arn zich ondanks de afkeuring van zijn omgeving inlaat met een verboden liefde, wordt hij naar het heilige land gestuurd. Daar zal Arn als tempelier boete moeten doen voor zijn zonden.

Een voorbeeld van een verhaal dat in twee uur wordt samengeperst. Daardoor missen de personages diepgang, wordt het een en ander te vlak voorgeschoteld en zijn er minder actiescènes dan je zou verwachten. Wel slaagt de regisseur er in om een historisch, echt interessante film te bieden, vol met prachtige decors en kostuums. De gehele cast is goed: Joakim Nätterqvist speelt zijn rol geloofwaardig, maar de show wordt gestolen door Bibi Andersson als de gehate en gemene moeder. Ik begrijp uit voorgaande reactie van ags50 dat er een vierdelige, vier en een half uur durende miniserie bestaat.

Het lijkt schier onmogelijk de originele bioscoopversie van deze Arn-film (en het vervolg hierop) te bemachtigen, althans met voor mij volgbare ondertitels en tegen een redelijke prijs (via Amazon.de is een 9-delige verzameldoos verkrijgbaar voor meer dan EUR 120 !). Eerst een versie op 1 schijf met Duitse ondertitels (compilatie van de 2 films, 128 minuten, beeldformaat 2.35 : 1), daarna de vierdelige versie met Duitse ondertitels aangeschaft (films tot miniserie bewerkt, 258 minuten, beeldformaat 1.85 : 1) en nu de huurversie op 2 DVD's met Nederlandse ondertitels gezien (194 minuten, beeldformaat 2.35 : 1). Blijf op zoek naar de originelen ...

Mooi Verhaal, begin middeleeuwen goed acteren prachtige scenes, prachtige opbouw van het verhaal. De actie scene's zijn realistisch en geloofwaardig. Ik heb me geen minuut verveeld tijdens de film.

avatar van Number23
Erg standaard en lijkt soms teveel op Kingdom of Heaven, maar dat maakt de film niet slecht. Toch een interessant verhaal dat goed wordt gedragen door de acteurstop uit Zweden en Denemarken. Ook ziet het er helemaal niet zo slecht uit.

+ punten:
Prachtige en mooie film, Mooie muziek, goed acteerwerk,

-punten:
misschien een te makkelijk verhaal.

conclusie:

het mag misschien een verhaal zijn die we allemaal zouden kunnen verzinnen, maar het is prachtig geacteerd en gefilmd met mooie muziek. Deze film liet me met een zeer goed gevoel achter, vandaar mijn 4 sterren!

avatar van MatthijsGr00t
Vermakelijk!

Dankzij de Scandinavische Knock-out deze film tegengekomen waar ik nog niet eerder van had gehoord. Dit eerste deel van Arn is een vermakelijke film. Het verhaal is al vaker getoond maar is wel prettig om te volgen en kijkt fijn weg. De uitwerking is prima gedaan. Hier en daar wordt het wat langdradig wat niet ten goede komt van de film. Arn kan zich eigenlijk geen langdradige scenes veroorloven. Ik had graag wat meer tempo gezien. Hoe het verhaal zich ontwikkelt is redelijk. Het acteerwerk vond ik daarentegen goed uitgevoerd. Het kwam allemaal erg overtuigend over. Verder ziet het er allemaal leuk uit en is het een film die fijn wegkijkt maar geen bijzondere dingen laat zien. Dat is toch enigszins een tegenvaller want ik had hier hogere verwachtingen van. Ondanks dat heb ik er wel met plezier naar gekeken en zal ik ook zeker deel twee gaan zien. Voor dit deel 3,5*

avatar van Dynamovie
Prima (Europees) gemaakte film waarin veel talen worden gesproken en er steeds een knappe overgang is van Scandinavië naar het Midden-Oosten.

Opzich goeie en mooie film, maar toch had er meer ingezeten.
Ik heb me er wel ontzettend mee vermaakt, en ondanks de lengte geen seconde mee verveelt. Mooie beelden en muziek en opzich goed verhaal.. wel merk je dat het een beetje een opbouw is naar een soort ''vervolg'' film (die is er ook)..
Wat ik een beetjein de gehele film miste was dat er misschien wat meer avontuur in had gemogen... nu is het een redelijk rustige film die opbouwd naar (iets groots?)...
daarom geef ik de film 3*, leuk om te zien en ga het vervolg ook kijken maar niet de topper die het had kunnen wezen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een blik ridders.

De miniserie 'The Crusader', die onlangs is uitgebracht op BD en DVD en de beide films 'Arn - Tempelriddaren' en 'Arn - Riket vid Vägens Slut' omvat middels twee discs en een 'bioscoopversie' van de serie, is er eentje om de vingers bij af te likken. Want de royale speelduur draagt alleen maar bij aan een optimale opbouw en dus extra veel beleving bij de kijker. Daarnaast zorgen twee bonusdiscs voor voldoende extra's (twee documentaires en de eerder genoemde filmversie). Alsof dat nog niet genoeg is, zit er in het blik met vier blu-rays ook nog eens een bijzonder extraatje: een DVD met wat lekker makende pilots van verschillende TV-series. Niet dat die schijf er veel toe doet verder, maar het is altijd leuk natuurlijk. Een echte ridderlijke uitgave dus.

Arn is het type tempelier dat ondanks de ruwe bolster voorzien is van de bekende blanke pit. Deze Scandinavische strijder beleeft als jochie een verboden romance met een lief meisje, dat eigenlijk bestemd is voor een ander. Al snel voltrekt zich een verboden romance, die bodem biedt aan een lange rits avonturen. De liefdesperikelen leiden namelijk tot een abrupte scheiding van de twee, hetgeen voor Arn betekent dat hij linea recta mag vertrekken naar een op handen zijnde oorlog in het heilige land. Een mooi gefilmde actie- en avonturenfilm is het gevolg voor de kijker. Het epos dat zich vervolgens ontvouwt is onder meer voorzien van goede acteerprestaties en voldoende vermakelijk spektakel om de aandacht gemakkelijk de lange speelduur vast te houden.

Zeer goed.

Met dank aan DFW voor het recensie-exemplaar.

Deze en de tweede film "Arn - Riket vid Vägens Slut", zijn samengebracht in één serie, en het is die serie die ik hier beoordeel.
En ik kan zeggen dat dit een aanrader is, de serie is prachtig gemaakt, op alle gebied.
Puike vertolkingen van de ganse cast zonder enige uitzondering, de locaties, decors en kostuums zijn prachtig om zien.
Maar ook het verhaal is werkelijk zeer goed, boeiend, spannend en af en toe enige romantiek, echt heel mooi om volgen.
Je zou haast spijt hebben dat er maar 2 filmen van zijn gemaakt, want dit smaakte echt naar meer.
Ik heb van deze 6-delige serie elke seconde genoten en kan hem iedereen warm aanbevelen, ze hoeft zeker niet onder te doen voor een HBO-serie als bv. Rome of dergelijke, deze is zeker evenwaardig !!

ags50 schreef:

Voor het gemak mijn vorig bericht maar geciteerd.
Eindelijk heb ik de Zweedse bioscoopversie van beide "Arn" films in bezit! Plotseling was de 9-delige "Ultra-Ritter Kollektion" bij Amazon.de in de aanbieding en dan ook nog eens supersnel geleverd (maandag besteld, vandaag - woensdag - in huis). Toegegeven, de overige DVD's (een dubbel-dvd met de gecompileerde film van 128 minuten en de 4 DVD-box met de miniserie van 258 minuten) had ik al in bezit en de bluray is ook van de gecompileerde versie, maar de twee boekensteunen met modellen van tempelridders doen het goed in de boekenkast, zeker wanneer ik boeken (zowel romans als studies van en over de orde) ertussen ga plaatsen.
Inmiddels deze eerste "Arn"-film (nogmaals, dus) bekeken en ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop.
Mocht iemand belangstelling hebben voor eerdergenoemd, voor mij overtollig, materiaal (nog in krimpfolie, alle met originele gesproken taal en ondertiteling in het Duits) kan die zich middels een privébricht bij me melden.

avatar van james_cameron
Het scandinavische antwoord op historische spektakelstukken als Braveheart, Gladiator en Kingdom Of Heaven. Zo groots en meeslepend als die films wordt het ditmaal niet, mede door een beperkter budget, maar alles ziet er wel bijzonder fraai uit. Camerawerk en production design zijn dik in orde, net als het akteerwerk. Dit betreft eigenlijk een voor de deense televisie gemaakte miniserie, voor de internationale markt opgesplitst in twee films. Hier en daar wat wisselvallig en je mist een beetje de grootschalige bloederige aktiescenes van de reeds genoemde genregenoten, maar dit is toch wel vrij goed gedaan. Deel twee is ook prima.

avatar van Devedeetje
ABSOLUTE TOPPER ! ! ! ! ! 5*****

Mijn beoordeling geldt voor de 267 minuten durende miniserie van
Arn - Tempelriddaren / a.k.a. Arn - The Knight Templar / a.k.a. The Crusader
welke eindelijk verkrijgbaar is met Nederlandse ondertiteling
(box met miniserie + bioscoopversie + documentaire voor 12 euro bij Bol.,)

Verveelt geen moment door geweldige actie (gevecht scenes)

De romantiek in de film is de rode draad in het plot.
De romantische scenes zijn subliem en een positieve aanvulling op de film.

Braveheart was voor mij altijd de maatstaf in het gerne...
Maar ik denk dat Arn de klassieker van Mel Gibson overtreft...

Kijken dus, en laat je meevoeren in dit fantastische epos.

avatar van Vascago
Heerlijke film. Alles zit erin: Sfeer, drama, actie, goed acteerwerk en een goede soundtrack. Prachtig !!

avatar van panax
hele mooie film
schitterende beelden
mooie locaties
genoeg aktie
maar te weinig tijd om het verhaal compleet te vertellen
ik heb in ieder geval genoten en me niet verveeld

avatar van m1701
Heerlijke film, was ook voorbij voor ik er erg in had.
Dacht eerst wat een zoetsappig einde... maar toen kwam er nog wat

Goeie film, mooie beelden en goed overtuigend acteerwerk.

avatar van RuudC
Bah! Verwacht je twee films te bekijken, blijkt het een mini-serie te zijn, waarvan me niet duidelijk is hoe de verhoudingen zijn. Volgens mij heb ik nu wel de twee films gezien, waarbij er in de serie een aantal dingen aangepast zijn. Uiteindelijk wil je over beide films een recensie schrijven, maar wanneer je al niet weet hoe de films opgedeeld zijn, wordt dat een lastig verhaal.

Mijn interesse voor Arn ontstond toen ik net in Zweden woonde. In 2008-2009 werkte ik als vrijwilliger in Göteborg en in die tijd kwam Arn: Riket vid Vägens Slut in de bioscoop. Ik wilde er graag heen, maar zonder ondertiteling zou ik er toch maar weinig van begrijpen. Ik zou wel even wachten op de dvd. Duurde een tijdje voordat die in Nederland uitkwam, maar uiteindelijk is dit het wachten waard gebleken.

Arn heeft om te beginnen echt iets jongensboekachtigs. Het gaat over kleine jongens die opgroeien tot ridders en koningen, over romantische liefdes, over niet al te ingewikkelde intriges, oorlogen en verre reizen. Toch laat het op mooie wijze de politieke en maatschappelijke situatie van het Zweden zien, kort na de tijd van de Vikingen. Natuurlijk gaat het wel om de lokale adel en niet over willekeurige boeren. Verwacht gerust een spannend en soms ietwat schokkend verhaal, maar ga er niet van uit dat het vernieuwend is. Jan Guillou is een fantastisch schrijver, maar hij heeft zich wat dat betreft niet echt ingespannen.

Wat je wel krijgt, zijn prachtige locaties...

Vervolg:
Arn - Riket vid Vägens Slut (2008)

avatar van coldstorm
Ik ben blij dat deze film zich vanuit een ander ooghoek speelt dan kingdom of heaven
ik zat eerst te twijfelen welke van de 2 ik zou weg doen maar dat hoeft niet want K.o.H
speelt zich meer af als verdediger van Jerusalem
en Arn vanuit de aanvallers van de kruisvaarders
ik ben ook blij dat je de iname niet ziet van Jerusalem
als je K.O.H hebt gezien deze 2 films zijn onbewust of bewust goed op elkaar ingespeeld
maar ik ben zeer tevreden met beide films dat zijn 2 x 5 sterren dat is uniek voor mij

Ook heb ik geen zin om het tweede deel te kijken de oorlog in Scandinavie
wordt in deel 1 goed neergezet
degene die de uitgebreide versie wil zien van Arn na Jerusalem
zal inderdaad deel 2 moeten zien van arn

Misschien dat ik dat ooit nog doe maar op dit moment vind ik het wel goed.

Amen

avatar van cor1946
Goede film(serie) met goed acteurs werk. De gevecht scenes waren goed.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/drama/oorlog film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Sofia Helin en ook een bekende acteur Stellan Skarsgård...
Prima mooi breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Aapje81
Europese spektakel film die het vooral moet hebben van het acteerwerk en de sfeer. De gevechten zijn onderhoudend maar niet bijster spectaculair. Hier en daar zijn er wat kitsch momenten maar dan hoort een beetje bij het genre.

Qua kijkplezier kan deze Arn zich zeker wel meten aan een Kingdom of Heaven of zelfs Braveheart. De leukste in dit genre blijft voor mij echter Tristan + Isolde (2006)

Maar het moet gezegd dat deze film in vrijwel zijn gehele lengte blijft boeien en dat de personages boeiend genoeg zijn om aandachtig te blijven kijken. Het enige wat ik echt mis is een scene die blijft hangen. Het is allemaal mooi en sympathiek gemaakt maar nergens echt overdonderend.

Maar toch boven gemiddeld.

avatar van W.V.
Met deze film was ik dus aangenaam verrast, ik vond de film heel sfeervol en een absoluut pluspunt was het zoveel als mogelijk gebruiken van de originele talen. De film neemt de tijd om het verhaal te vertellen en dat is wel zo prettig als je beseft hoe weinig we eigenlijk in dit land van de geschiedenis van Scandinavie weten.
Ik vond het redelijk verrassend dat in een klooster iemand wordt onderwezen in het gebruik van wapens en de regels van oorlog voeren, zullen wel andere tijden geweest zijn moet men maar denken. Ook de politieke intrige krijgt hier de nodige aandacht en geeft op die manier een klein beetje inzicht hoe het er in die tijden n.a.w. politiek aan toe is gegaan.
Over de gehele lijn wordt er goed geacteerd, duidelijk is daarin te zien het verschil tussen een Hollywood en een europese productie, in deze film is het acteren veel meer ingetogen en dat bepaald mede de sfeer van de film.
Ik ben geen kenner van de scandinavische cinema, maar gedurende de film kwamen er enkele figuren voorbij waarvan je dan hebt wie zijn dat ook al weer, Skarsgaard was wel duidelijk, na de film maar even op IMDB gekeken en jawel, Bibi Anderson en Sven Bertil Taube. Leuk om die dan ook weer eens te zien.
De film leunt heel erg op de prachtige locaties geweldige opnames van de natuur voegen echt iets toe aan de film.
Ik had op sommige momenten het idee dat de film heel erg leunde op Kingdom of heaven, in een aantal scenes was de verhaallijn hetzelfde als in voornoemde film, dat stoorde mij trouwens niet. De enige minpunten welke ik heb is de muziek, had voor mij wel wat dramatischer gemogen en het gebrek aan actie, voor een " ridderfilm"is er te weinig actie, maar dit is een film die ik zeker nog wel een keer ga zien.

avatar van baspls
Heb me kapot gezocht naar deze film, maar kon hem alleen in matige beeldkwaliteit vinden. Dus besloot ik maar om de volledige miniserie op dvd aan te schaffen. Nu heb ik die, alleen begint de serie totaal anders als de gepindakaasde versie van deze film die ik al had. Bovendien is de miniserie in 16:9 waar de film in widescreen-formaat is, er is dus weggeknipt langs de kanten. Bijzonder vervelend. Zou iemand me meer kunnen vertellen over hoe de twee films in de miniserie verwerkt zitten en wat de voor en nadelen zijn van de film en de serie.

avatar van baspls
Met €25.000.000 voor het eerste deel en €21.977.803 voor het tweede deel is Arn de duurste Scandinavische film ooit gemaakt. De opnames werden gemaakt in Zweden, Schotland en Marokko.

Tijdens zijn jeugd valt Arn van een toren en zou hij vrijwel zeker sterven. Als hij door een wonder blijft leven sturen zijn ouders hem naar het klooster om zijn leven aan god te wijden. Eenmaal uit het klooster ontmoet Arn de knappe leken-non Cecilia en wordt op slag verliefd. Arn en Cecilia willen trouwen maar de confrontaties tussen de Folkung en Sverkers lopen steeds hoger op. Arn helpt zijn jeugdvriend Knut om de Sverker-koning te doden, maar de kerk staat nog aan de kant van de Sverkers en daarom wil geen priester Arn en Cecilia trouwen. Als bekend wordt dat Cecilia zwanger is worden ze beide veroordeelt tot 20 jaar boetedoening, Cecilia in het klooster en Arn in het Heilige Land…

De Arn-films zijn gebaseerd op de boekenserie van Jan Guillou. Het verhaal is mix van Hoofse romantiek en Ridderlijke epiek. Daardoor zijn er automatisch clichés, zo zijn de Sverkers hier echt slechteriken, terwijl dat voor Denen en Zuid-Zweden misschien wel de helden hadden kunnen zijn. Maar door de heerlijke middeleeuwse setting en het avontuur vergeef je dat Guillou snel. Wat wel jammer is, is dat ze het verhaal in te korte tijd hebben willen vertellen waardoor het een beetje afgeraffeld aanvoelt.

Wat te bewonderen valt aan Arn is de veeltaligheid. De Scandinaviërs spreken Zweeds, Deens en Noors. De Engelse benedictijnse monniken die zich in die periode in Scandinavië vestigden spreken Engels, Frans en Latijn. In het Heilge Land wordt voornamelijk Engels gesproken tussen de kruisridders, maar daarnaast ook Saraceens en Arabisch. Joakim Nätterqvist ontpopt zich in de film van ietwat sullige monnik tot de beste zwaardvechter van de Tempeliers. Sofia Helin (The Bridge) speelt sterk als Cecilia en daarnaast waren ook Simon Callow (Outlander) en Milind Soman als Salladin. Erg goed waren ook Michael Nyqvist als Arn’s vader en Bibi Andersson als de strenge Abdis.

Arn - Tempelriddaren en Arn - Riket vid Vägens Slut werden voor televisie samengevoegd tot de miniserie The Crusader. De mini-serie is net zo lang als beide films samen, alleen omdat de serie voor de tv is ge-edit zitten er steeds irritante cliffhanger-pauzes in het verhaal. Daarnaast zijn de prologen uit de film volledig weggeknipt en zitten er veel herhalingen en flashbacks in. Dit versterkt het gevoel dat het verhaal wat afgeraffeld wordt gebracht. De mini-serie is voor 16 jaar en ouder en dat vind ik wat overdreven. In het begin is er zelfs een aantal keer niet eens bloed op de zwaarden te zien, later wordt dit gelukkig goed gemaakt, maar alsnog haalt Arn nergens het niveau van bloed en seks dat bijvoorbeeld Game of Thrones heeft. Verder is de mini-serie in 16:9 terwijl de films in 2.35 : 1 zijn uitgebracht. Er is echter niets weggeknipt, want de beelden zijn in 16:9 opgenomen.

De opnames zijn uitstekend verzorgd en de vele kostuums, maliënkolders en banieren zien er goed uit. Er zijn nauwelijks historische incorrectheden en je waant je echt in Middeleeuws Europa. Ook de muziek van Tuomas Kantelinen was erg sterk en lekker episch.

Arn is heerlijke tweedelige film over de Middeleeuwen. Ze hadden van mij veel langer mogen zijn, maar zo was het ook zeer vermakelijk. Eerlijk is eerlijk het is geen Kingdom of Heaven, maar deze Zweedse productie komt zeker in de buurt. Aanrader.

avatar van Filmkriebel
Ik heb de film gezien ("single cut"), waarbij de twee delen van de miniserie zijn samengeperst en dat is wat mij betreft geen aanrader. Het tempo ligt namelijk te hoog, met de personages krijg je geen binding, de actiescènes zijn te kort etc etc. De regie is verder erg mooi en verzorgd en het is een meeslepend historisch drama dat aangenaam wegkijkt, dat mag ook gezegd worden Toch denk ik dat de mini-serie me veel meer zou liggen en mijn beoordeling zou verhogen. Daarom voorlopig ook geen stem tot ik die heb gezien.