9 Rota (2005)

Rusland / Finland / Oekraïne
Oorlog / Actie

geregisseerd door Fedor Bondarchuk
met Fyodor Bondarchuk, Aleksei Chadov en Mikhail Evlanov

Eind jaren tachtig. Jonge rekruten worden direct na het voltooien van hun militaire basisopleiding in het Sovjetleger, naar het heetst van de strijd gestuurd tijdens de militaire campagne in Afghanistan. Ze zullen er de hel vinden en zeer wreedaardige jihadi.

avatar van MovieMind
Geen hoogvlieger maar wel aardige film over de russische oorlog in afganistan.

Helaas een beetje tegenvallende film, beetje voorspelbaar verhaal en de acteerprestaties waren dramatisch waardoor ik de film soms met moeite serieus kon nemen....
Tegenvaller

avatar van Moviestar1979
Een blik op de keiharde realiteit tijdens de oorlog in Afghanistan eind jaren 80.
De film wordt opgesplitst in 2 delen.
Het 1e deel concentreert zich op een stel Russen die zich vrijwillig aanmelden om deel te kunnen nemen aan de oorlog in Afghanistan.
Hun leven bestaat grotendeels uit blowen en vrouwen.
Ze zullen er echter al snel achter komen dat de training geen lolletje is.
In het 2e deel van de film wordt het menens.

Hoewel sommige Russen wat irritant overkomen, weet de film voldoende te boeien.
Je blijft na afloop weer behoorlijk onder de indruk, en hoopt dat je deze ellende nooit hoeft mee te maken.
Maar wat die Russen ooit in Sneeuwwitje hebben gezien.........???
Daar moet je wel behoorlijk stoned voor zijn!!

3,0 *

avatar van brabusRUS
Cover is wel erg lelijk. Imdb heeft een mooiere.

avatar van schnoetsz
Komt realistisch over. Rauw. Doe er je 'voordeel' mee.

avatar van sinterklaas
We hebben uit Amerika nu wel een enorme vracht aan oorlogsfilms gehad (waarbij het thema anno 2013 al inmiddels behoorlijk is afgestompt) over WO: II, maar ook uitsluitend de Irak-Oorlog en de Vietnam-Oorlog. Nu komt Rusland eens met zo'n film, over een oorlog die ze ook zelf zijn begonnen, namelijk die tegen Afghanistan.

En we mogen er al een Full Metal Jacket film van verwachten. Het eerste uur speelt zich af op de militaire kamp, waar de hoofdrolspelers hier worden geintroduceerd als de soldaten, met allemaal zo hun eigen privé-levens die met elkaar combineren of botsen, van een zachthartige mannen tot kunstenaars, tot jonge vaders, tot mannen met een gezin, en waarbij ze ook helemaal uitgekafferd mogen worden door hun generaal Dygalo, met een dikke knipoog naar Sgt. Hartman. Hier word het eventjes dunnetjes overgedaan.

Ook de scene's in het slagveld zijn erg goed gedaan, en er is hier ook geen haartje aan sensatie en "heldendom" te bekennen, waarbij de film toch realistisch weet te blijven. Geen juichende militairen kort na een slachtpartij, geen stoerigheid vlak voor een missie, gewoon pure angst en de wil om te overleven. Ondertussen ook met een hoop onheil tussen de crewleden.

Gewoonweg een erg knappe Russische oorlogsfilm, waar Hollywood nog wel een puntje aan kan zuigen.

sinterklaas schreef:

"Nu" is eigenlijk niet van toepassing want de film is inmiddels bijna 10 jaar oud. Het is al bijna een klassieker

avatar van sinterklaas
Het ging meer om het feit dat ik de film in het heden gezien heb.

Als je een wat recentere Russische oorlogsfilm wilt zien (waar gebeurt tijdens de 2e wereldoorlog) moet je eens kijken naar "Brestskaya Krepost (2010)". Die is namelijk ook goed.

avatar van sinterklaas
Ik zal hem aan het lijstje toevoegen. Thnx!

Het eerste gedeelte van de film, dat wel goed in elkaar steekt (misschien een beetje langdradig), volgt een klassiek en reeds eerder gezien patroon : afscheid van familie en geliefden, een keiharde opleiding, ontleding van de karakters en onderlinge relaties en dan naar het front.
Het tweede gedeelte, het eigenlijk oorlogsgebeuren, is een stuk spectaculair filmwerk dat het beste van de Amerikaanse oorlogsfilms minstens evenaart, met dit interessant verschil dat het nu niet weeral vanuit de US-hoek komt.
Het besluit van de film is zoals meestal : tot wat heeft het eigenlijk gediend ?
Besluitend : een gekend scenario maar filmisch zeer goed.

avatar van Norman Mailer
Theunissen schreef:

Je advies gevolgd en naast 9 Rota ook die gezien. Een andere oorlog, beide zwanger van mateloos patriottisme, heroïek en blinde devotie. De onvermijdelijke, aanzwellende violen er onder, dat werk. Maar geen vervelende films, zeer zeker niet.

De gevechtscenes waren soms ongeloofwaardig: geen dekking zoeken, maar met ontbloot bovenlijf staand op elkaar schieten. Op de hinderlaag was blijkbaar niet gerekend en bovendien is er geen enkele organistie in het tegenoffensief (ze doen maar wat). Vaak erg sentimenteel. De scene met sneeuwwitje was daarentegen wel origineel, net als de wijze waarop de Taliban massal het laatste gevecht in ging.

avatar van Corcicus
Slecht en saai. De eerste drie kwart van de film doet men hard zijn best om enige inzage te verschaffen in de personages, maar toch blijven we zitten met vage, ongedefinieerde figuren aan wie de kijker totaal geen belang hecht. Ook al waren het blanken, ik kon ze op geen enkele manier uit elkaar halen. Hun overlijden liet me volkomen koud. Het The Mist-achtige einde kon ik nog wel smaken, maar kon de boel niet meer redden.

avatar van wibro
Interessante film alleen maar om aan te tonen dat elke interventie van de zogenaamde beschaafde landen in deze zogenaamd "achterlijke" landen tot mislukken gedoemd is. De Russen hebben het geweten en ook de Amerikanen en zijn bondgenoten die zich zo nodig moesten bemoeien met Irak en Lybië omdat ze geloofden daar een democratie naar westers model te kunnen invoeren. Gevolg; een bloederige burgeroorlog in Syrië en als gevolg daarvan een eindeloze vluchtelingenstroom naar Europa. Tel uit je winst. Een van de commandanten gaf trouwens een uitstekende uitleg over de aard van hun moslim tegenstanders. Ze zijn niet bang voor de dood omdat zij geloofden dat zij na hun dood naar het paradijs gaan. Klinkt achterlijk maar juist daarom zijn die moslims met hun doodsverachting zo moeilijk te bestrijden.
Wat de film verder betreft vond ik dat die toch wel een realistisch beeld gaf van die oorlog in Afghanistan. Van heroïek bij de soldaten was niets te bespeuren. De angst was duidelijk van de gezichten af te lezen. Men vocht niet voor de SU maar om te overleven. Hoogtepunten waren voor mij toch wel die scenes met die drilinstructeur die toch niet veel onderdeed voor Sgt. Hartman, de drilinstructeur in Kubrick's Full Metal Jackett. Ook het vermelden waard het transportvliegtuig met soldaten die dachten veilig naar huis te kunnen terugkeren totdat het vliegtuig geraakt werd door luchtdoelgeschut van de Afghani's met alle gevolgen van dien. En natuurlijk het Afghaanse jongetje dat soldaat Stas eerst lucifers gaf en later toen Stas weer terugkeerde naar het dorp het jongetje weer zag en groette maar nu toen hij zich omdraaide door hetzelfde jongetje in de rug geschoten werd.

avatar van Antonev
Na The Beast of War een van de betere films over de Sovjet invasie in Afghanistan. De eerste helft van de film richt zich vooral op het introduceren van de soldaten die we het grootste gedeelte van de film te zien gaan krijgen. Voor zover weinig actie. In het tweede gedeelte komt de film los en krijgen we heel wat meer actie voorgeschoteld.

Wat mij vooral boeide was het kijkje in de werkwijze/leefwijze van het Sovjet leger. Als ik het boek "The Great Gamble: The Soviet War in Afghanistan" moet geloven, dan wordt er een heel aardig beeld geschetst.

avatar van Night's Watch
Na gisteren Stalingrad gezien te hebben vanavond deze eerste film van Fedor Bondarchuk bekeken. Ik had ze beter andersom kunnen bekijken want hij heeft zichzelf met Stalingrad zeker overtroffen.

Een fragment in de film gaf heel mooi het verschil tussen de twee films aan, dit gesprek vond plaats toen de uitzending net begonnen was:

Ik hoorde dat we over drie dagen moeten vechten
- Niet vechten, we gaan op patrouille om .............
Is dat alles?
- Wat had je dan verwacht? Stalingrad?

Het eerste uur van de film speelt zich af op het opleidingskamp waarin de vrijwillige soldaten klaar worden gestoomd voor de uitzending. Al vanaf het begin krijg je veel achtergrond informatie over de soldaten, veel meer dan 'normaal' gesproken het geval is bij oorlogsfilms. Na het welbekende bezoek bij de kapper en door de legeruitrusting is het echter wel eens lastig om ze uit elkaar te houden.
Het hele gebeuren in en rond het opleidingskamp is interessant maar niet interessant genoeg om het uur te vullen, de knallende aankomst in Afghanistan was dan ook meer dan welkom.

In het ruime laatste uur zaten een paar goede oorlog scènes met als hoogtepunt, hoe voorspelbaar het ook is, het grote gevecht op het eind. Daarnaast laat Bondarchuk hier net als in Stalingrad het gedrag onder de soldaten onderling in hun kamp mooi zien. In verhouding zijn er in deze film echter een stuk minder oorlog scenes en dat is toch wel jammer.

Over het algemeen is dit een zeer redelijke film maar mede door de speelduur hou ik het bij een zesje.
De Afghaanse strijders hadden wat mij betreft meer uitgelicht mogen worden zoals hij dat in Stalingrad ook met de Duitsers deed.
Wat ik ook miste was ook maar een enkele context van de oorlog, de reden dat de soldaten daar zijn komt geen moment ter sprake, het had over elke oorlog die in zich in Afghanistan speelt/ heeft gespeeld kunnen gaan.

sinterklaas schreef:

Vooral je laatste zin:-)

avatar van Kondoro0614
9 Rota

Een fijn Russisch filmpje die ik toch wel kon waarderen, heb deze gister avond opgezet, gewoon opzoek naar iets en toen vond ik mooi deze! 9 Rota is een Russisch oorlog film die zich afspeelt in Afghanistan medio 1980. Hierbij volgen we een jonge en tevens nieuwe groep paratroepers van het Russisch front die eerst getraind worden en daarna op uitzending worden gestuurd naar Afghanistan. Toch vind ik 9 Rota donders veel op “ Full Metal Jacket (1987) “ lijken, alleen dan een Russisch variant. We zien eerst de jongeren getraind worden en deze worden vervolgens op uitzending gestuurd, met alle gevolgen van dien enzovoort.

Toch word je ook weer niet super warm of koud van deze film, ondanks dat ik hem wel kan waarderen. Het landschap in Afghanistan is nogal eentonig om te bekijken en daarbij is het Russisch taaltje niet bepaald fijn om mee te krijgen onder het bekijken van deze film. Ook kent de film zijn inkakkers en dan is je concentratie ver weg te zoeken.

9 Rota verteld het verhaal over ‘The 9th Company’ , wel op zijn Engels. Het is een compagnie die zich vooral bezig hield met het beschermen van de voorraadtoevoer voor het Russisch kamp en tevens bescherming te bieden. Ze komen af en toe wat Afghanen tegen waarbij een vuurgevecht losbarst maar om nou te zeggen dat dit ontzettend spannend is, dat wil ik ook niet zeggen. ‘The 9th Company’ werd opgeleid binnen Afghanistan (volgens mij) en de kleine jongens werden echt e machines.

Op een dag word hun kamp zo aangevallen dat ze maar weinig weerstand kunnen bieden en overlopen worden. Hierna blijkt dat het Russisch kamp gevlucht was en dat ze ‘The 9th Company’ totaal waren vergeten op de berg (lekker lullig!).

Prima filmpje die op sommige punten lekker weg keek, ook al word ik er nou niet bepaald warm of koud van!

avatar van david bohm
Best een interessant inkijkje in het Russische leger. Het begin met de introductie van de personages is daarbij het aardigst. Daarna vervalt de film wat al teveel in clichés en het matige acteerwerk helpt ook niet echt.

Redelijke film hoewel ik hem na de vliegtuigcrash halverwege bijna af had gezet. Klein budget voor CGI: prima, maar breng het dan niet zo expliciet in beeld. Er zijn grenzen aan waar je mee weg kan komen... zeker voor een film uit 2005.

3* (3.5 zonder de tenenkrommende CGI scene)

avatar van Lovelyboy
Lovely Boy schreef:
Na de reacties hier ha dik heel veel verwacht en de film viel me dan ook enigzins tegen toen ik hem gisteravond zag. Maar ik zal hem binnenkort nog eens kijken.

Tot nu toe nog steeds Beast of War de beste Afganistan film.

3.5

Inmiddels heel wat keren gezien en ik vind ik hem bijzonder sterk. Soort van Platoon en FMJ door elkaar. Mooie mix in die zin van verschillende karakters en achtergronden die bij elkaar in de opleiding komen en de met verve gespeelde gestoorde drill-sergeant Dygala. Beter zelfs nog dan sergeant Hartman in FMJ, omdat Dygala een persoonlijke trauma weergeeft en in die zin zijn bruutheid een menselijk randje daardoor geeft. Vanaf daar mooie beelden, goede muziek, rauwe actie, goed materiaal, oog voor goed drama en als slotstuk natuurlijk het eindgevecht. Rauw en intens. Fijn filmpje

avatar van ErikP
Een Russische film. Tolstoj, Dostojevski, Tjechov: vast een film die poëtisch een kijk geeft op de diepe melancholische Russische ziel. Helaas, vier wodkaas. Fullszj metalski jacketov was meer dan een bron van inspiratie. Zoals full metal jacket erg bekend voorkwam door All quiet at the western front. Desniettemin kijkt de film lekker weg, het geheel zou zo uit de koker van Hollywood kunnen komen.