Brestskaya Krepost (2010)

Alternatieve titels: The Brest Fortress | Battle for Brest-Litovsk | Battle for Honor | Fortress of War | Брестская Крепость

Wit-Rusland / Rusland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Aleksandr Kott
met Pavel Derevyanko, Andrei Merzlikin en Alexanser Korshunov

Deze film toont het heldhaftige verzet tegen de overname en de eerste dagen van de verdediging van het fort van Brest, welke bij de eerste slag van de Duitse fascistische indringers werd ingenomen op 22 juni 1941. Drie belangrijke zones waar weerstand werd geboden vielen onder de leiding van het regiment commandant Gavrilov, de volkscommissaris Fomin en het hoofd van de negende grenspost Kizhevatov. Vele jaren later wordt de veteraan Alexander Akimov nog altijd herinnerd aan de tijd dat hij, toen een vijftien jaar oud kind genaamd Sasha Akimov, ernstig verliefd was op de mooie Anya en zij plotseling in een omgeving van een bloederige oorlog terecht kwamen...

avatar van hans233
Voor een oorlogsfilm liefhebber moet je deze zeker gaan zien.

avatar van SnakeDoc
In het kader van herzieningen in 2012 vanmiddag deze film bekeken. De film is mij altijd bij gebleven en had echt een tweede kijkbeurt nodig, nu gelukkig met Nederlandse ondertiteling.

Ik was benieuwd of de 4 sterren stand konden houden, maar na het herzien twijfel ik daar niet over.

De film zit zo prachtig in elkaar. Het heen en weer skippen naar de diverse personen met hun verhaal. De passende muziek. De schokkende beelden en zeer aardige special effects. The Brest Fortress heeft het allemaal. Natuurlijk, een aantal clichés, maar deze konden mij totaal niet storen.

En dan vergeet ik trouwens het einde nog. Traantjes in de ogen als we de oude Akimov een blik zien werpen op de acteurs.

Het is de makers gelukt om je met echt alle personages mee te laten leven. Bijzonder!

Ja, ik vind deze oorlogsfilm nagenoeg perfect. De film scoort bij mij overal ruim voldoende. Het enigste echte klein min puntje is misschien het vliegtuigje wat dan even net te geanimeerd lijkt, maar zo'n klein detail kan niet voorkomen dat ik er een halve ster bij op doe.

Misschien komende week zelfs een plaatsje in mijn top 10!

avatar van SnakeDoc
En nog maar een keer herzien, . Blijft super tof!

opzich sterke en goeie en realistische ooirlogsfilm, goeie actie en enge momenten. Het enige wat ik toch een BEETJE misde was een band/inlevingsgevoel... omdat je maar weinig van de personages leerde kende kon je je niet echt inleven/meeleven.. daarom geef ik de film 3.5 * coole oorlogsfilm maar had meer in gezeten

Emotionele, indrukwekkende, realistische, krachtige en intense oorlogsfilm waarbij de schokkende en beestachtige gebeurtenissen worden gezien door de ogen van een kind. De actie op het smerige nonstop slagveld is pakkend en adembenemend en de film kent scènes van bijna ondraaglijke spanning. Zowel de cast als de special effects zijn ijzersterk. Het enige dat je de maker kunt verwijten is een overdaad aan patriottisme.

avatar van Jan met de pet
Top oorlogsfilm, precies zoals Gauke het hierboven beschrijft, alleen geef ik er een 4,0 voor, aanrader als je van goede oorlog films houd.........

avatar van Pazmaster
Degelijk verhaal maar het kon mij eigenlijk niet zo boeien. Het is een beetje langdradig. Het had wel wat korter gemogen van mij want ik zat me soms een beetje te vervelen. Wat wel goed is gedaan zijn de gevechten, vooral de bombardementen zijn indrukwekkend. De special FX zien er echt goed uit. Maar alleen goede special FX is niet genoeg als het verhaal me niet boeit. Daarom geef ik 2,5 ster

Russische productie over de verdediging van het fort van Brest (‘krepost'-geroj’) tijdens de eerste dagen van Operatie Barbarossa. Het onderwerp is interessant en origineel, maar de film is niet best. Het grootste gedeelte van de film toont gevechtsscènes, meestal vanuit het perspectief van de hoofdpersoon, een jongetje van een jaar of 11. De uitvoering hiervan is erg clichématig en weinig opzienbarend, behalve dat het geheel behoorlijk wat propagandistische (pro-Russische) trekjes heeft.

Ik kreeg weinig binding met de personages. De leukste gedeeltes van de film zitten aan het begin, voor het vechten losbarst, en helemaal aan het eind, waar de verteller als oude man met zijn kleinzoon bij het reusachtige oorlogsmonument in Brest staat.

avatar van SnakeDoc
Waarom is een film vertellen vanuit het perspectief van een 11 jarig kind gelijk clichématig?

Het is trouwens toch ook niet vreemd dat een waar gebeurd verhaal over Rusland, gefilmd door Russen en met in de hoofdrol heldhaftige Russen de door jou omschreven PRO Russische trekjes kenmerkt?

Dat gebeurd in 99% van de Amerikaanse films ook, en daar hoor je bijna niemand over.

Bij Amerikaanse films stoort het me ook regelmatig, maar ook al is het een film over Russische helden, het had best wat genuanceerder en minder eenzijdig verteld kunnen worden.

Met dat clichématig bedoelde ik meer de gevechtsscènes en alles eromheen in het algemeen, maar ik heb ook al meer dan genoeg films gezien die 'verteld' worden door een oud iemand die in zijn jeugd ergens bij was. Dus als je het dan als filmmaker nog steeds wil doen, doe het dan op een originele manier.

avatar van mordang
Topfilm mist 2 dingen. Ten eerste is er te weinig binding met hoofdpersonages, het blijven 2 dimensionale karakters ondanks hun vreselijke belevenissen, gevechten. En ten tweede, het geweld wordt te vaak te geromantiseerd, sacraal, patriotistisch in beeld gebracht. Belangrijke personen in de film sterven niet alleen als helden, maar ze verworden tot stillevens, met een glimlach om de lippen. Da's jammer, want het is voor de rest een gruwelijk kijkspektakel.

Ik heb altijd een wat ambivalent gevoel bij oorlogsfilms. Al die vuurgevechten en explosies of wat dies meer zij doen mij doorgaans helemaal niets en ervaar ik vaak eerder als storend, al weet ik dat die scènes natuurlijk onmisbaar zijn voor een geloofwaardig geheel. Ook in deze reconstructie van de slag uit 1941 om het Fort Brest is al dat geweld overvloedig aanwezig. Maar daar tussendoor is gelukkig ook plaats voor het wel en wee van soldaten en burgers, die te midden van al dat geweld psychisch en fysiek in de verdrukking raken. Dat maakt dat deze film boven de middelmaat uitstijgt. Patriottisch? Zeker! Maar niet meer of minder dan oorlogsfilms uit andere landen.

avatar van Norman Mailer
Ik was altijd in de vooronderstelling dat Sovjet officieren werkelijk geen klap om een mensenleven gaven en bij één stap achteruit de eigen manschappen neermaaiden. In Brestskaya Krepost is empathie hun deel. Hartverwarmend.

avatar van mcdaktari
He weer een oorlog film uit Rusland die ik nog niet gezien heb, zelfs nog nooit van gehoord. Maar ik heb er wel vertrouwen in, tenminste als ik uit ga van de andere Russische oorlog films die ik zag. Ben heel benieuwd en blij dat ik eindelijk weer een oorlog film gevonden heb die ik nog niet zag.

avatar van depri83
Het laatste gedeelte van de film werd wel erg patriottistisch (soldaten die in een verloren strijd heroisch hun leven geven) en sentimenteel (opa vertelt). Heb me daarbuiten uitstekend 'vermaakt' (buiten de al genoemde vliegtuigscene en de soms ongeloofwaardige sterfscenes).

Puike Russische oorlogsfilm.
Heel goed verhaal, gebaseerd op feiten en zeer goede vertolkingen.
De film is ook gemaakt met veel oog voor detail en er zijn blijkbaar serieus wat figuranten aan te pas gekomen, want het is duidelijke dat de vele troepen niet met speciale effecten zijn ingevuld.
Moet zeggen dat de Russische oorlogsfilms me wel bevallen, net als '9 Rota' is ook deze een geslaagde prent !!

avatar van david bohm
Heb hier niet echt van genoten. Veel van hetzelfde en door de vertelstructuur ook nog voorspelbaar.

Twee uur naar kannonnenvoer kijken is me toch iets teveel van het goede.

Sterke oorlogsfilm met veel geloofwaardige actie en andere scenes. De dosis patriotisme viel me alles mee. Omdat het over oorlogshelden gaat had dat veel zwaarder aangezet kunnen zijn.

avatar van wibro
Deze film kende een uitstekend begin: Dansende en muziek spelende soldaten en uiteraard mooie Russische vrouwen. De film eindigde ook met die wonderschone beginscène, hiermee nog eens benadrukkend de waanzin van die oorlog, alleen omdat die ene Oostenrijkse mislukte kunstschilder Adolf H dat wilde. Hoofdpersoon in deze meer dan goede oorlogsfilm is een jongetje, die voor mij toch een minpunt is in deze film. Ik vond zijn handelen allemaal nogal ongeloofwaardig overkomen. Dat kan niet gezegd worden van de gevecht scènes, die denk ik toch wel een zeer geloofwaardig beeld scheppen van hoe het in 1941 in Brest aan toegegaan is. De gruwelen werden goed in beeld gebracht maar op den duur kreeg ik toch een beetje genoeg van al dat meedogenloze geweld. Wat dat betreft geef ik toch duidelijk de voorkeur aan een film zoals Ivan's Childhood Van Tarkovsky dat zich ook afspeelde in de oorlog en waarin het verhaal ook draaide om een jongetje. Het geweld in die film werd tot een minimum beperkt hoewel de spanning wel om te snijden was. Overdaad schaadt dus. Wordt het geweld te veel in beeld gebracht, dan stompt het af en mist het zijn uitwerking.

Nog even een opmerking.
Van het bestaan van deze film wist ik tot gisteren helemaal niets. Dat komt omdat hij niet vermeld staat bij de toplijsten overig onder land. Waarschijnlijk komt dat doordat de hoofdproducent niet uit Rusland komt maar uit Wit-Rusland en dat land staat niet vermeld in dat lijstje. Onterecht volgens mij gezien het aantal stemmen en het gemiddelde van deze film.

avatar van wibro
Deze film blijft maar door mijn hoofd spelen. Er is namelijk een scène die ver boven de rest uitsteekt;

Het is 22 juni 1941; 3:58 in de morgen. Sasha en Anya zijn aan het vissen in een sprookjesachtige omgeving. Men waant zich als het ware in het paradijs. Na 2 minuten klokslag 4:00 verandert dat paradijs plotseling in een hel. Het geluid van overvliegende bommenwerpers gevolgd door het geluid van de neervallende bommen, paniek etc. Operatie Barbarossa is begonnen. Nog nooit is de overgang van vrede naar oorlog zo beklemmend in beeld gebracht.
Het is duidelijk dat mijn waardering van 3,5* toch een beetje te laag is.

Waardering; verhoogd naar 4,0*

De bommenaanval die het onheil inluidde en de vele gevechten die zullen volgen zijn indrukwekkend en het leed is ondraaglijk.
Werkelijk verbluffend in beeld gebracht. Zag zelden of nooit dergelijke suggestieve, onmenselijke taferelen die je nagenoeg evenzeer aangrijpen als de vreselijkste scènens die het hebben over deportaties en concentratiekampen. Kortom, niets dan lof voor deze Russische film.

avatar van Boneka
Eindelijk eens een Russische oorlogsfilm (Wit Rusland nu) die nagenoeg goed in beeld is gebracht. De film die ook wel Battle for Brest heet heeft niet bepaald een echte hoofdpersoon. Je ziet verhaallijnen door elkaar lopen en wat mij het meest verbaasde was de toch wel wanorde bij het Russische leger. Zo zie je maar hoe goed georganiseerd het Duitse leger was. In deze film zijn de Duitsers overigens meedogenloos hard.

Battle for Brest begint lekker ontspannend. Dit duurt zo'n 22 minuten en weg zijn we uit het mooie leven van Brest en komen we in een oorlog terecht die verder de hele film bezig houdt. Heel veel lijken en bloed. Misschien wel iets te veel. De acteerprestaties zijn hier en daar soms net te overdreven. De massale valpartijen waar ze al vallen voordat ze geraakt worden. En de vliegtuigjes zien er wat nep uit. Ook de inslagen zijn alleen te zien vanuit de grond. Een ander minpuntje vond ik dat ik graag die jongen van 15 meer in beeld had willen zien. Dat het vooral zijn verhaal ging worden. Daardoor mist je wat bindingen met personen.

Toch een ruime voldoende. De beelden zien er spectaculair uit muziek is goed verzorgd en het verhaal is goed te volgen. Daarnaast is het leuk om eens een keer Russisch te horen!

avatar van arno74
Indrukwekkend en grotendeels waargebeurd. De Russische setting in oorlogfilms heeft wel wat, en deze film haalt daar het maximale uit. Het verhaal gaat over de begindagen van WO-II, wanneer Duitsland de Sovjet-Unie binnenvalt. Op een strategische plek, een eilandje omringd door rivieren aan de grens met Polen, werd in 1830 het fort van Brest gebouwd. 110 jaar later was het inmiddels verouderde fort nog steeds door de Sovjetmilitairen in gebruik. De militairen reageren met ongeloof op geruchten dat er oorlog met Duitsland komt, het leven in Brest en in het fort gaat gewoon verder. Totdat Brest en het fort plots worden gebombardeerd.

Die aanval vormt in deze film een van de indrukwekkendste oorlogsscenes die ik ooit gezien heb. Wat volgt is een dagenlange waargebeurde belegering door de Duitsers van het Russische fort waar diverse aanvallen over en weer plaatsvinden. Terwijl de Duitsers Rusland verder intrekken weigeren de in het fort omsingelde Sovjetmilitairen zich over te geven en het strategische fort aan de Duitsers te overhandigen.

De film volgt hoofdzakelijk de groep militairen in het fort, maar ook twee andere groepen elders op het eiland en in Brest. Ook is er aandacht voor de bevolking van Brest, waarvan een deel in het fort komt schuilen. The Brest Fortress is een indrukwekkende kwaliteitsfilm met een goede balans tussen drama en oorlogsgeweld. Na een korte inleiding, als de oorlog eenmaal begint, houdt het je aan het scherm gekluisterd. Het is duidelijk dat de regie over een groot budget beschikte, explosies e.d. komen zeer realistisch over en het acteerwerk is zeer overtuigend. De gruwelen van de oorlog en het leed onder de bevolking komen zo door het scherm. Absolute aanrader. Ruim 4*, richting de 4,5*.

avatar van John Milton
Mooi in beeld gebracht, duidelijk een productie met budget. Ja, heeft wat propagandatrekjes, maar het is niet veel patriottischer dan de gemiddelde Peter Berg of Clint Eastwood film. Dat doet er dus voor mij niet direct veel aan af.

Het wat melodramatische einde met die Russische popsong tijdens de credits wel.

Fijn om een keer gezien te hebben, maar neigt nog net een beetje te veel naar Hollywood stijl om hem écht goed te vinden. En dan doel ik op overdadige slow-mo, lang doorgaande explosies en het Held-gehalte.

avatar van joolstein
22 juni 1941 Het Duitse Derde Rijk en zijn bondgenoten lanceerde Operatie Barbarossa, een grootschalige invasie in Rusland. Het fort van Brest-Litovsk, verdedigd door een garnizoen van tussen de drie- en achtduizend mannen, vrouwen en kinderen, was het toneel van de eerste grote krachtmeting tussen nazi-Duitsland en de Sovjets. De verdedigers van het fort, volledig afgesloten van de buitenwereld en met een tekort aan water en munitie, hielden het acht dagen vol tegen de Duitse overmacht. Het verhaal begint aan de vooravond van de aanval en laat de gebeurtenissen zien door de ogen van een jongen van vijftien, Sasha Akimov (Alexey Kopashov) en focust op drie belangrijke zones waar weerstand werd geboden. De grote helden in de film zijn de drie belangrijkste leiders van de verdediging: majoor Pyotr Mikhailovich Gavrilov (Alexander Korshunov), volkscommissaris Efim Moiseevich Fomin (Pavel Derevyanko) en luitenant Andrey Mitrofanovich Kizhevatov (Andrey Merzlikin). Verder is in dit met een bescheiden zeven miljoen dollar kostende oorlogsspektakel natuurlijk het nodige portie onvervalst patriottisme te vinden. Daarnaast is het ook een eerbetoon aan de dappere strijd van het Rode Leger en een herinnering aan de gruwelijkheid van de Tweede Wereldoorlog. Kortom een uitstekend gemaakte film.

avatar van mnrk
Een Russische oorlogsfilm waar ik op voorhand geen enkel idee over zo hebben hoe het over zo komen...

Deze film heeft me absoluut positief gewaardeerd en alles is ook prima en goed in beeld gebracht ( is wel gekeken naar Amerikaanse productie's ) maar dat is niks ten nadele van deze film...

De gehele cast is ook in orde en zorgt ook voor de sfeer die helemaal past bij deze film...

avatar van hannes64
Dit is een voorbeeld hoe een oorlogsfilm in beeld te brengen.
Bijna nooit heeft zo`n oorlogsfilm mij zo gegrepen. Zielig en bruut.
Zo gaat `t er dus aan toe in oorlogstijd, wat een denderende film.
Kanon/veldslagen die op `t oogvlies blijft hangen.
echt een aanrader voor wie nou `s echt een grootse film wil zien.
Top!!!!!!!

avatar van knusse stoel
Voor degenen die positief over deze film waren de volgende Russische aanrader, een sterke oorlogsfilm die zich afspeelt in Rusland, een concentratiekamp en een deel van Duitsland:
T-34 (2018)
Deze "Brestskaya Krepost" gaan we in de loop van de week bekijken.

avatar van knusse stoel
En gezien! Niets minder dan T-34!
Tot nu toe zijn dit wel de 2 toppers in het oorlogsgenre en zie ik een prima toekomst voor de Russen als ze met films zoals deze is gemaakt, verder gaan! Het verhaal, de locaties en de acteurs, nergens heb ik een grove fout in gezien en heb veel respect voor deze club.
Een prachtfilm in het genre en daarom een ruime 8 voor deze film!

avatar van konijnenkop
Ben benieuwd ben nu aan het kijken, pluspunt is dat ze iig dat de soldaten hun eigen taal spreken……...

Pfff het eerste half uur was alleen maar bla bla. dan komt het bombardement en denk je eindelijk gaat het gebeuren. dan komen de man tegen man gevechten en gaat de camera heel snel van links naar rechts zodat het net buiten beeld word gebracht (wat heb ik daar toch een hekel aan) zodat je het niet meer kan volgen en er misselijk van word. waarschijnlijk is het goedkoper om het niet goed te laten zien. daarna word het langdradig , Nee wat een rotfilm is het. na 70 minuten heb ik hem op iets anders gezet want het is totale verspilling van tijd. 0,5 ster van mij omdat je minder niet kan geven want liever gaf ik helemaal niks..

verbaasd me dat mensen dit zo goed vinden. the longest day bv, dat is pas een oorlogsfilm. daar zie je tenminste rustig wat er gebeurd
maar tegenwoordig moeten er allemaal snelle beelden gemaakt worden alsof het een computer spelletje is. wat erg storend en film verpestend is.. om die reden kijk ik liever oudere films. daar krijg je tenminste nog iets te zien. en die benaderen kwa beeld veel meer de realiteit. bezitten ook geen animatie wat ik zo nep vind.

avatar van ILDIB
zoals bij veel films waarbij je de taal niet verstaat is t moeilijk volgen en blijft t lang rommelig. had ook geen idee wie nu waar zat in t fort wat ook niet hielp. het getoonde maakt dan wel weer indruk alhoewel niet zoals bijvoorbeeld in private ryan. goed mar niet geweldig.

avatar van wibro
Oorlog is hel en dat liet deze film goed zien maar je moet 'm natuurlijk wel helemaal afkijken alvorens je over deze zeer goede oorlogsfilm een oordeel gaat vellen. Neen, dit is geen lekker uitstapje zoals in The Longest Day waarbij de soldaten die sneuvelden tijdens de landing in Normandië er nog gaaf uitzagen dit i.t.t. de uiteengereten gesneuvelden in Saving Private Ryan.
Maar ik ga off-topic. Terug naar Brestskaya Krepost:
Deze film is op feiten gebaseerd en komt bij mij toch best wel geloofwaardig over. Het eerste half uur waar zogenaamd niets gebeurde vond ik zelfs zeer goed. Ja, zo gaat dat meestal bij het begin van een oorlog. De ene dag zit je nog lekker in het zonnetje te genieten, de andere dag zit je midden in het granaatvuur.