Tora! Tora! Tora! (1970)

Verenigde Staten / Japan
Oorlog

geregisseerd door Richard Fleischer, Kinji Fukasaku en Toshio Masuda
met Martin Balsam, Sô Yamamura en E.G. Marshall

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog doen de Verenigde Staten en Japan hun best om niet betrokken te geraken. Maar niet iedereen is daar gelukkig mee en de extremisten binnen het Japanse leger dringen er bij keizer Hirohito op aan een pact te sluiten met het Derde Rijk. Zij bereiden nu de aanval op China voor. Dit bericht verontrust president Roosevelt en hij dreigt met een voedselembargo. Om de druk op te drijven wordt de Amerikaanse vloot van San Diego naar Pearl Harbor gestuurd. voor Japan is dit een slecht teken en de actie Tora! Tora! Tora! wordt zorgvuldig voorbereid. Op zondagochtend 7 december 1941 is het zover. De Japanse vliegtuigen komen in actie...

avatar van knusse stoel
Dick2008 schreef:

Haha ja, eerlijk.... Maar laten we daar maar niet over hebben. Maar de jaren '60/'70 ook, toch? (Wel een eerlijk antwoord hierop ) (Ik vind van wel ).

Nou.............vooruit, je hebt gelijk............maar ze worden in de vijftiger jaren het best gemaakt. (is mijn bescheiden mening)

Dick2008
Dick2008 schreef:
In het begin weer het gebruikelijke bla bla bla, maar als eenmaal de eerste bom valt lijkt er geen einde aan te komen. Prachtig gefilmd. Heb dan ook voor een volgende keer alleen vanaf dit gedeelte bewaard.

Toch alweer een hele tijd geleden dat ik deze film gezien heb. Ik geloof zelfs nog bij de BBC en toen opgenomen op video. Maar ik kwam de film (eindelijk) voor een prikkie tegen op dvd. Dus laat maar kijken.

De dvd ziet er wel goed uit. Het enige storende is dat de Japanners met Engelse ondertitels worden getoond en daaronder zitten dan de (optionele) Nederlandse ondertitels.
Uitvoerig (documentair-achtige) en rijkelijk gedetailleerde film, die wel wat korter had gemogen. Al duurt hij toch minder lang dan ik dacht. In de eerste helft zit wel vrij veel bla bla. Geschiedkundig kan dit interessant zijn, maar als je voor een lekkere ouderwetse actie-oorlogsfilm gaat, zit dit wel wat tegen de langdradigheid aan. Aan het begin worden er allerlei belangrijke mensen voorgesteld, maar wie nu wie is, die informatie wilde er ook niet goed in. De Japanners spelen iets krachtiger, waardoor je daardoor een iets betere binding krijgt, maar het blijft oppervlakkig. Hier en daar zitten een aantal schitterende opnamen van vliegtuigen en schepen. Er volgt een intermission. En na dat moment krijgen we een aanzienlijk beter schouwspel te zien. Met Japanse vliegtuigen die opstijgen van het vliegdekschip met de zonsopgang op de achtergrond. En na blunders van Amerikanen, volgt dan de aanval. En de nabeschouwing van Amerikaanse en Japanse zijde volgt daarna nog. De muziek erbij is passend.

Ik had de film eigenlijk toch heel wat slechter verwacht. De film was destijds maar bescheiden succesvol (in Japan deed hij het wel goed). Visueel erg mooi gemaakt en met oog voor veel details. Met Japanse en Amerikaanse piloten die naar muziek uit Honolulu luisteren en met dat lesvliegtuig, toch ook heel leuk gedaan.
Met een eerste helft die te doen is en met een zeer sterke tweede helft.
3.0/5.0

Dick2008
De Blu-ray is prima, met ook nog een extended Japanse versie en met extra's, making of en docs.
Groet.

avatar van Boneka
zicht schreef:
Op mijn film staat van speelduur plus minus 110 minuten.

Ik kijken, en na anderhalf uur was er nog niets spectaculairs gebeurt.

Ik dacht van het laatste kwartier is dus alleen maar spannend en van actie voorzien, maar hij liep door en duurde inderdaad 144 minuten, en dat terwijl er op mijn kaft stond van 110 minuten.

Maar enfin, ik vond het eerste stuk vreselijk saai en zelfs slaapverwekkend, een spectaculaire film over Pearl Harbor had in het eerste anderhalf uur wel wat meer actie mogen hebben vind ik.

Het was wel een pluspunt dattie nog doorliep en een halfuur langer duurde dan ik verwacht had, vooral omdat er op dat moment van de film wel actie inzat.

Ik vond hem zwaar onder de maat, vooral vanwege de langdraderigheid en dat er te weinig actie in het begin in zat. De kans is klein dat ik hem ooit weer ga zien. Maar je weet maar nooit. Ik heb hem org gekocht vanwege positieve recenties.

Geef mij maar oorlogfilms als The Pianist, Schindlers List, Apocalipse Now, Full Metal Jacket of The Deer Hunter maar.

Ik weet heel erg uiteenlopend t.o.v elkaar, maar wel boeiend van begin tot eind.

Deze kun je als je van oorlogsfilms houd wat mij betreft dan ook met een gerust hart overslaan.

Ik geef dan ook een onvoldoende vanwege het ontbreken van actie en ook grote acteursnamen.

Dus jij vindt the Deer Hunter het eerste uut niet saai?

avatar van Boneka
Heb deze film altijd fantastisch gevonden. Gek genoeg zie ik dat er maar 352 stemmen zijn terwijl Pearl Harbor maar liefst 3484 stemmen heeft. Het zal wel door de titel komen, want velen zegt Tora Tora Tora niks. De film heeft weliswaar een lange aanloop maar blijft ongemeen spannend ook al is de afloop bij iedereen bekend. Mooi is dat het Japanse gedeelte ook Japans wordt gesproken. Het beeld is op deze blu ray geweldig gerestaureerd en het geluid is wel oud maar wel ouderwets mooi. Verder heeft deze film weinig uitleg nodig. Absolute topper voor de liefhebbers!

Persoonlijk vind ik de uitwerking van de film ten opzichte van de waargebeurde feiten prima op elkaar aansluiten.
Moet een oorlogsfilm flitsend en vol actie zitten ?, wanneer het verhaal fictief is zou het een sterk pluspunt kunnen zijn, echter hoeven dit soort films naar mijn bescheiden mening niets meer te hoeven bieden dan zoals hij nu gebracht is.

Volgende vraag, moeten dit soort films top acteurs hebben ?, wellicht cliché maar nee .. de acteurs in deze film doen een bovengemiddelde prestatie en daarbij mogen wat mij betreft de overbetaalde hollywood acteurs ervoor thuis blijven.

Goede acteurs, goede regisseur, goede vertolking van een waargebeurd verhaal, kortom een film die blijft bloeien van begin tot eind al was het enkel om de historische feiten.

Film vermeldt dat alle feiten historisch correct zijn. Altijd een pluspunt bij een film over een gebeurtenis die toch een echte ommekeer in de wereldgeschiedenis tot gevolg had.
Bij het bekijken van het eerste gedeelte van de film lijkt het me toch dat de aanval op Pearl Harbor wel een verrassing was inzake lokatie en omvang maar dat de Japanse agressie voor velen wel in de lucht ging.
Dit eerst gedeelt vergt trouwens wel heel wat aandacht met de vele personages die er een rol inspelen. Kenners van WO II zullen hier wel heel wat aanhebben; voor anderen zal dit mogelijks wel als saai overkomen.
Zeker is dat de actiescènes spectaculair zijn. Film is bijna een halve eeuw oud maar mag inzake visuele effecten nog zijn voet plaatsen naast actueler werken.
Goed in het script is anderzijds ook dat er geen helden uitgepikt worden en speciaal gevolgd. Op dat vlak houdt de film zich strikt aan een feitelijk verslag.