Tora! Tora! Tora! (1970)

Verenigde Staten / Japan
Oorlog / Drama

geregisseerd door Richard Fleischer, Kinji Fukasaku en Toshio Masuda
met Martin Balsam, Sô Yamamura en E.G. Marshall

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog doen de Verenigde Staten en Japan hun best om niet betrokken te geraken. Maar niet iedereen is daar gelukkig mee en de extremisten binnen het Japanse leger dringen er bij keizer Hirohito op aan een pact te sluiten met het Derde Rijk. Zij bereiden nu de aanval op China voor. Dit bericht verontrust president Roosevelt en hij dreigt met een voedselembargo. Om de druk op te drijven wordt de Amerikaanse vloot van San Diego naar Pearl Harbor gestuurd. voor Japan is dit een slecht teken en de actie Tora! Tora! Tora! wordt zorgvuldig voorbereid. Op zondagochtend 7 december 1941 is het zover. De Japanse vliegtuigen komen in actie...

avatar van knusse stoel
Dick2008 schreef:

Haha ja, eerlijk.... Maar laten we daar maar niet over hebben. Maar de jaren '60/'70 ook, toch? (Wel een eerlijk antwoord hierop ) (Ik vind van wel ).

Nou.............vooruit, je hebt gelijk............maar ze worden in de vijftiger jaren het best gemaakt. (is mijn bescheiden mening)

Dick2008
Dick2008 schreef:
In het begin weer het gebruikelijke bla bla bla, maar als eenmaal de eerste bom valt lijkt er geen einde aan te komen. Prachtig gefilmd. Heb dan ook voor een volgende keer alleen vanaf dit gedeelte bewaard.

Toch alweer een hele tijd geleden dat ik deze film gezien heb. Ik geloof zelfs nog bij de BBC en toen opgenomen op video. Maar ik kwam de film (eindelijk) voor een prikkie tegen op dvd. Dus laat maar kijken.

De dvd ziet er wel goed uit. Het enige storende is dat de Japanners met Engelse ondertitels worden getoond en daaronder zitten dan de (optionele) Nederlandse ondertitels.
Uitvoerig (documentair-achtige) en rijkelijk gedetailleerde film, die wel wat korter had gemogen. Al duurt hij toch minder lang dan ik dacht. In de eerste helft zit wel vrij veel bla bla. Geschiedkundig kan dit interessant zijn, maar als je voor een lekkere ouderwetse actie-oorlogsfilm gaat, zit dit wel wat tegen de langdradigheid aan. Aan het begin worden er allerlei belangrijke mensen voorgesteld, maar wie nu wie is, die informatie wilde er ook niet goed in. De Japanners spelen iets krachtiger, waardoor je daardoor een iets betere binding krijgt, maar het blijft oppervlakkig. Hier en daar zitten een aantal schitterende opnamen van vliegtuigen en schepen. Er volgt een intermission. En na dat moment krijgen we een aanzienlijk beter schouwspel te zien. Met Japanse vliegtuigen die opstijgen van het vliegdekschip met de zonsopgang op de achtergrond. En na blunders van Amerikanen, volgt dan de aanval. En de nabeschouwing van Amerikaanse en Japanse zijde volgt daarna nog. De muziek erbij is passend.

Ik had de film eigenlijk toch heel wat slechter verwacht. De film was destijds maar bescheiden succesvol (in Japan deed hij het wel goed). Visueel erg mooi gemaakt en met oog voor veel details. Met Japanse en Amerikaanse piloten die naar muziek uit Honolulu luisteren en met dat lesvliegtuig, toch ook heel leuk gedaan.
Met een eerste helft die te doen is en met een zeer sterke tweede helft.
3.0/5.0

Dick2008
De Blu-ray is prima, met ook nog een extended Japanse versie en met extra's, making of en docs.
Groet.

avatar van Boneka
zicht schreef:
Op mijn film staat van speelduur plus minus 110 minuten.

Ik kijken, en na anderhalf uur was er nog niets spectaculairs gebeurt.

Ik dacht van het laatste kwartier is dus alleen maar spannend en van actie voorzien, maar hij liep door en duurde inderdaad 144 minuten, en dat terwijl er op mijn kaft stond van 110 minuten.

Maar enfin, ik vond het eerste stuk vreselijk saai en zelfs slaapverwekkend, een spectaculaire film over Pearl Harbor had in het eerste anderhalf uur wel wat meer actie mogen hebben vind ik.

Het was wel een pluspunt dattie nog doorliep en een halfuur langer duurde dan ik verwacht had, vooral omdat er op dat moment van de film wel actie inzat.

Ik vond hem zwaar onder de maat, vooral vanwege de langdraderigheid en dat er te weinig actie in het begin in zat. De kans is klein dat ik hem ooit weer ga zien. Maar je weet maar nooit. Ik heb hem org gekocht vanwege positieve recenties.

Geef mij maar oorlogfilms als The Pianist, Schindlers List, Apocalipse Now, Full Metal Jacket of The Deer Hunter maar.

Ik weet heel erg uiteenlopend t.o.v elkaar, maar wel boeiend van begin tot eind.

Deze kun je als je van oorlogsfilms houd wat mij betreft dan ook met een gerust hart overslaan.

Ik geef dan ook een onvoldoende vanwege het ontbreken van actie en ook grote acteursnamen.

Dus jij vindt the Deer Hunter het eerste uut niet saai?

avatar van Boneka
Heb deze film altijd fantastisch gevonden. Gek genoeg zie ik dat er maar 352 stemmen zijn terwijl Pearl Harbor maar liefst 3484 stemmen heeft. Het zal wel door de titel komen, want velen zegt Tora Tora Tora niks. De film heeft weliswaar een lange aanloop maar blijft ongemeen spannend ook al is de afloop bij iedereen bekend. Mooi is dat het Japanse gedeelte ook Japans wordt gesproken. Het beeld is op deze blu ray geweldig gerestaureerd en het geluid is wel oud maar wel ouderwets mooi. Verder heeft deze film weinig uitleg nodig. Absolute topper voor de liefhebbers!

Persoonlijk vind ik de uitwerking van de film ten opzichte van de waargebeurde feiten prima op elkaar aansluiten.
Moet een oorlogsfilm flitsend en vol actie zitten ?, wanneer het verhaal fictief is zou het een sterk pluspunt kunnen zijn, echter hoeven dit soort films naar mijn bescheiden mening niets meer te hoeven bieden dan zoals hij nu gebracht is.

Volgende vraag, moeten dit soort films top acteurs hebben ?, wellicht cliché maar nee .. de acteurs in deze film doen een bovengemiddelde prestatie en daarbij mogen wat mij betreft de overbetaalde hollywood acteurs ervoor thuis blijven.

Goede acteurs, goede regisseur, goede vertolking van een waargebeurd verhaal, kortom een film die blijft bloeien van begin tot eind al was het enkel om de historische feiten.

Film vermeldt dat alle feiten historisch correct zijn. Altijd een pluspunt bij een film over een gebeurtenis die toch een echte ommekeer in de wereldgeschiedenis tot gevolg had.
Bij het bekijken van het eerste gedeelte van de film lijkt het me toch dat de aanval op Pearl Harbor wel een verrassing was inzake lokatie en omvang maar dat de Japanse agressie voor velen wel in de lucht ging.
Dit eerst gedeelt vergt trouwens wel heel wat aandacht met de vele personages die er een rol inspelen. Kenners van WO II zullen hier wel heel wat aanhebben; voor anderen zal dit mogelijks wel als saai overkomen.
Zeker is dat de actiescènes spectaculair zijn. Film is bijna een halve eeuw oud maar mag inzake visuele effecten nog zijn voet plaatsen naast actueler werken.
Goed in het script is anderzijds ook dat er geen helden uitgepikt worden en speciaal gevolgd. Op dat vlak houdt de film zich strikt aan een feitelijk verslag.

avatar van Bobbejaantje
Qua aanpak doet de film me helemaal denken aan The Longest Day met dat verschil dat er in de verhaallijn van vernoemde film nog wel aandacht was voor het 'kleinere' verhaal van de betrokken soldaten, wat hier nagenoeg ontbreekt. Maar zeker hulde om de kijker een semi-documentaire voor te schotelen die netjes opgedeeld is in een deel spannende kafka militaire bureaucratie en een deel spectaculaire bombardementen en luchtgevechten.
In de geschiedenisles op school kan men het wel eens terloops hebben over 'de aanval op Pearl Harbor' maar dankzij dit soort films krijg je een idee over welk soort catastrofes het werkelijk gaat en ook wat er aan vooraf gaat. Je zal er als militair maar middenin zitten. WO II geïnteresseerden moeten deze film zeker gezien hebben. Ondanks de afwezigheid van grote namen in de cast gaat het om een topproductie.

avatar van Lovelyboy
Mooie filmposter trouwens!

avatar van Lovelyboy
En gezien! Bij de Kringloop gevonden. Blijft leuk dat gesneup.

Maar, oorlog? Drama? Waarom niet historisch? Er is pas na een uur en drie kwartier sprake van oorlog en dat duurt maar twintig minuten. Het draait vooral om de aanloop naar de gebeurtenissen rondom 7 december, de dag die Roosevelt betitelde als: a date which will live in infamy. Een eigenlijk is die aanloop razend interessant want er is vaak genoeg beweerd dat men het wel wist maar dat de publieke opinie tegen was, net als in de Eerste wereldoorlog. Toen was de Lusitania de druppel, en nu had men weer een excuus nodig. Of was het toch onderschatting? Briljante oneliners passeren in dat geval, opmerkingen dat Japanners te klein waren om goede soldaten te zijn of dat ze door hun spleetogen een beperkt zichtveld hadden en daardoor slechte piloten geacht werden, echt waar! Ik verzin dit niet. Goed uiteraard komt er op al deze vragen geen antwoord.

Desalniettemin blijft het een interessante kijk op de zaken. De plannen, de planning, alle betrokkenen en vooral de falende bureaucratie en inlichtingendienst van de Amerikanen. Stelletje heidenen die Jappen natuurlijk, wie valt er nu aan op zondagochtend terwijl ieders vrome en godvrezende Amerikaan in de kerk zit? Bizar kijkje ook weer binnen de Japanse cultuur, die stijfheid, dat trotse en enthousiaste. Oblix zou wel zeggen, rare jongens....

Het bombardement ziet er voor die tijd best wel knap uit hoewel er regelmatig met maquettes gewerkt wordt maar goed dat moet je in dat tijdsbeeld zien, het is immers een film 1970. De beelden van het vliegveld waar opstijgende toestellen al brandend over elkaar heen vallen en neerstorten....hemel, ik meende vroeger dat dit archiefbeelden moesten zijn. Het ziet er zo echt en gevaarlijk uit , mannen die struikelend en vallend brandende wrakken ontwijken. Het woord stuntman krijgt een andere dimensie.

Wat daarnaast opvalt is twee piloten die hun toestel op een ander vliegveld staan hebben en daar snel heen rijden en opstijgen. Wat ook even opviel, een donkere matroos die over het dek van een schip loopt en een machinegeweer pakt en toestellen gaat beschieten. Een twee tal opvallende paralellen met Pearl Harbour, verder loopt een vergelijking met die film totaal mank. Waar Michael Bay een suikerzoet verhaaltje spint met Rafe en Danny en daarna nog de heldhaftige Doolitle raid, richt Tora Tora Tora zich veel meer op realiteit en historische correctheid. Een uitgebreid beeld van de achterkamer politiek, het gekonkel van ambassadeurs, de planning en de spanning vooraf. En ik moet zeggen geef mij deze film dan maar.

Een meer dan prima historische film die overigens niet voor iedereen weggelegd is.

avatar van Fisico
Eentje die al eventjes op mijn verlanglijstje stond en na de kleffe bedoeningen van Pearl Harbor (2001) en Midway (2019) wordt hier optimaal aandacht besteed aan het verhaal. Het is op zich al vrij opmerkelijk dat de film door verschillende en totaal gescheiden filmploegen werd gecreëerd. De scènes over het Japanse luik werden ingeblikt door Toshio Masuda en Kinji Fukasaku. Het Amerikaanse gedeelte werd dan weer Richard Fleischer onder handen genomen. Het is dan ook fijn om op te merken dat de Japanners Japans spreken en geen Engels. Het komt de authenticiteit alleen maar ten goede.

Er is de nodige aandacht voor de ontwikkelingen die de aanval voorafgingen. En zelfs tijdens de aanval heeft men de nodige aandacht om het bureaucratische systeem onder de loep te nemen. Het duurde toch wel even vooraleer men echt doorhad of het onmogelijke aan het gebeuren was. Zelfs de berichtgeving naar buiten werd amper aangenomen en afgeschilderd als ridicuul. Deels vanuit de eigen suppromatie en de minachting voor het kleine Japan.

Verder nog een speciale vermelding voor de uitstekende gevechten. Misschien wat minder spectaculair dan wat we vandaag gewoon zijn, maar voor die tijd mocht het best gezien worden. Niet voor niets een bekroning gekregen op de Oscars voor de special effects. Veel personages en veel diplomatiek gedoe, geheel naar realiteit, want zo simpel zoals andere films het laten uitschijnen, is het nooit. Goede historische film dus, leuk!

avatar van knusse stoel
Inmiddels al weer 6 jaar geleden dat ik deze film voor de eerste en ook voor de laatste keer had gezien. Films kijken we soms voor de 2e of meerdere keren maar er moet wel wat jaren tussen zitten. Het mooiste is als je wat van het verhaal kwijt bent, dan is het net weer alsof je hem voor de eerste keer ziet.
Wat Tora! Tora! Tora! betreft, het was en het blijft een prima oorlogsfilm met een uitstekende opbouw en fantastisch gespeeld door allen. Ook het mooie van deze film is dat het materiaal authentiek is en dat is erg indrukwekkend op een iets groter scherm. Bijvoorbeeld als een van de leidinggevenden aan de Japanse zijde een wandeling over het dek maakt, langs een kanonloop wandelt, dan zie je dat de loop minimaal 7 meter lang is. (zonder koepel!)
Mijn waardering gaat van een 7 naar een 8!