The Guns of Navarone (1961)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Gregory Peck, David Niven en Anthony Quinn

Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgen zes soldaten de opdracht om tegen elke prijs de enorme Duitse kanonnen op het Griekse eiland Navarone te vernietigen. Deze kanonnen zijn in een onneembare rots gebouwd en controleren een strategische zeestraat in de Egeïsche zee.

avatar van blurp194
Jeugdsentiment.

Ik denk dat dit de eerste film is geweest die ik ooit in de bioscoop gezien heb, samen met m'n vader. Ik zal een jaar of tien, elf geweest zijn denk ik, en had het boek toen al gelezen. Dat is ook ongeveer wat ik me nog herinner, dat ik vooral erg teleurgesteld door de best grote verschillen tussen boek en film. En de grote zaal van de bioscoop, dat maakte toch ook wel wat indruk - ik denk dat het de Cinerama geweest is, maar dat weet ik niet heel zeker meer.

De film zelf was toen al een soort klassieker, tenslotte toen al zeker vijftien jaar oud maar nog steeds af en toe in de bioscoop te zien. En da's niet zomaar, natuurlijk. Want het is toch een voorbeeld voor veel andere, latere films geweest - de scene met de Duitse boot, en de scene van de bruiloft in het stadje bijvoorbeeld zijn best vaak nagedaan of geparodieerd. Maar ook Indiana Jones speelt wel een klein beetje leentjebuur bij de manier van vertellen en filmen.

Gregory Peck steelt de show als de leider van het troepje rauwdouwers. Als de ietwat twijfelende middenweg-zoekende stabiele factor tussen de krachten van David Niven, die de netheid van de Engelse gentleman vasthoudt in het oorlogsgeweld, en Antony Quinn, die de ruwe moraal van de oorlogsveteraan vertegenwoordigd. Waarbij de rest van de cast nauwelijks het kleinste steekje laat vallen.

Qua beeld af en toe wat achterhaald misschien, de vaker genoemde scene van het gevecht s'nachts in het stadje doet wat vreemd aan. Maar op de een of andere manier hoort dat er ook wel weer wat bij, en het komt deels misschien ook wel doordat het beeld hier en daar wat hardhandig gerestaureerd is. Net zoals de vele foutjes in continuity en foutjes met de auto's en schepen er een beetje bij horen, een van de dingen die ik me ook nog herinner van het bioscoopbezoek is dat mijn vader vertelde dat hij de film eerder in Engeland gezien had, en dat er toen wat rumoer van een stel Engelse marinemensen was die zagen dat de vijf schepen Amerikaanse waren.

Dat zal nu wel niemand meer opvallen. Ik zie het verschil ook niet...

avatar van Phantasm
Aardige klassieker, vroeger ook ooit eens gezien, inderdaad, jeugdsentiment.

Tarkus schreef:
Dit is een van mijn favoriete oorlogsfilms.
Prima vertolkingen door een cast met vele grote namen en een goed scenario.
Of het al dan niet waar gebeurd is laat ik in het midden, er bestonden wel degelijk gelijkaardige installaties, maar of ze op deze manier werden vernietigd zoals in de film wordt getoond is wellicht fictie.
Toch is dit een van de betere Amerikaanse oorlogsfilms, waar men geen of weinig Hollywoodsaus heeft gebruikt, wellicht omdat het ook co-productie was met Joegoslavië.
Ook het boek, van schrijver Alistair MacLean, was destijds een succes.

Opnieuw bekeken deze prachtige film, dit keer op blu-ray.
Mooie uitgave is het wel geworden, vooral het geluid is uitstekend, naar een 5.1 HD surround.
Enige minpunt zijn de toch wel vele té donkere scènes.
Maar verder blijft dit een prima oorlogsfilm.

Deze film onlangs weer gezien (op blu-ray) en het blijft nog steeds een van de beste films
die ik ooit gezien heb. Verveelt nog steeds niet ondanks dat ik hem 29 keer in de bioscoop heb
gezien, zo tussen 1961 en 1979.

avatar van Flavio
Onderhoudend oorlogsepos, maar het wil maar niet meeslepend worden. Er zijn maar een paar echt spannende momenten, verder gaat het redelijk gesmeerd, met dank aan de werkelijk onnozelste Duitse soldaten die ik ooit in een film zag. Ze laten zich voortdurend als makke lammetjes neerknallen, wachtposten worden zonder moeite overmeesterd en zelfs als ze gevangen worden gehouden en onder schot, weten ze met simpele trucjes (au ik heb buikpijn!) te ontsnappen, om vervolgens zeer gemakkelijk het vrijwel onbewaakte fort binnen te dringen. Even de deur op slot en ze hebben alle tijd de kanonnen onklaar te maken. Geen wonder dat Duitsland de oorlog verloor.

Goede acteurs en aantal mooie scenes maken nog wel veel goed, anders was het middelmaat gebleven.

Deze spannende fictieve oorlogsfilm die vakkundig gemaakt is, met een aantal werkelijk prachtige scènes, staat bekend als een klassieker. Het verhaal zat vol met actie, spanning, heldendom en humor, maar de speciale effecten zijn gedateerd. Zoals in bijna alle vroegere oorlogsfilms waren Duitsers clichématig dom. Tussen de hoofdrolspelers Gregory Peck, David Niven en Anthony Quinn bestond zo te zien chemie.

avatar van SanderPuntCom
Sterke oorlogsfilm!

Net zoals The Bridge on the River Kwai is dit een oorlogsverhaal dat redelijk lang duurt, maar dat je wel meesleept in het verhaal waardoor er constant spanning aanwezig is.

Vele goede rollen in deze film ook, met Gia Scala als uitschieter en Anthony Quinn vond ik het meeste overtuigen. (moet ik overigens nog wat films van gaan zien!).

De minpunten zijn de speciale effecten die gedateerd zijn en VOORAL de Duitsers die nogal heel dom overkomen.

Driello
Redelijk vermakelijk, maar nooit hoogdravend en nu en dan erg sterk verouderd.

avatar van Tanita
Jeugdsentiment misschien voor een aantal. En dat speelt wellicht mee in de beoordeling. Maar ik vind het een onderhoudende avonturenfilm in de setting van de Tweede Wereldoorlog. Waar La Grande Vadrouille de humorkant briljant benaderd komt hier het 'spannende jongensboek' naar voren. 4.5*

avatar van aspro
Ja, voor mij blijft het ook een klein juweeltje en vooral op Blu-Ray.
en niet te vergeten dat de acteurs bijna allemaal zijn overleden.
alleen Irene papas nou +/-88jaar en james darren +/-78jaar.

avatar van royals
Eén klassieker. Eén van de beste oorlogsfilms. Eén groot avontuur.

avatar van Boneka
Vele malen gezien en nog steeds een ijzersterke avontuurlijke oorlogsfilm. De opbouw het landschap en de acteerprestaties zijn goed. Vooral het moment met Anna blijf ik ijzersterk vinden. Gia Scala die helaas niet oud is geworden. Van de hele set met hoofdrolspelers zijn er overigens nog twee in leven. James Darren die de rol van Pappadimos speelde en Irene Papas die Maria speelde. Toevallig in de film broer en zuster.

Wat knap aan deze film is dat er niet is gewerkt met miniatuur. Ook het rots beklimmen is daadwerkelijk uitgevoerd. Film heeft een mooie transfer op blu ray. Is wel wat donker, maar verder goed te zien. Geluid is met 4 sporen goed te noemen.

Klassieker!!

avatar van knusse stoel
Al enige keren gezien en het is zo langzamerhand een echte klassieker. Een film die zich een ECHTE oorlogsfilm mag noemen en ik ben erg benieuwd of er nog ooit een regisseur zal opstaan die deze film opnieuw wil opnemen. Voor mij hoeft het niet want deze film heeft alles wat er moet zijn. Ongekend briljante stille scènes met geweldige acteurs. Voor liefhebbers van oorlogsfilms een must!

TMP
Een zeer onderhoudende oorlogsfilm en tevens een filmklassieker. Het plot is zeer goed opgebouwd, hoewel de totale speelduur ook best iets korter had mogen zijn. De setting is prima en het acteerwerk is zeer sterk, vooral Gregory Peck en David Niven zetten hun rol goed neer.

MaartenTuinstra
Vermakelijke klassieker.

De topcast speelt bijzonder puik en de combinatie met de eveneens sterke regie resulteert in enkele geweldige scènes. Het kritisch oog ziet echter ook een handvol gebreken. Zo is het verloop enigszins voorspelbaar, zijn de effecten ingehaald door de tijd en worden de Duitsers wel erg sullig neergezet. Gelukkig vermaakt de film nog steeds behoorlijk en is hij de klassiekerstatus waardig.

avatar van Boneka
Opnieuw bekeken en nog steeds een dijk van een klassieker. Probleem is alleen dat ik de film al teveel heb gezien dus spannend vind ik 'm niet meer. Ik geniet nog wel steeds van het oude acteerwerk. Vooral in het tweede gedeelte van The Guns of Navarone blijf ik erg sterk vinden. Met name als de verrader wordt ontmanteld en er een discussie ontstaat wat te doen vind ik erg sterk De film is wel erg donker en ruis is regelmatig te zien op deze bd versie. Toch is dat niet storend. Wel hadden de makers beter hun huiswerk moeten doen, want met name rangen en standen is slecht uitgevoerd. Verkeerde strepen, wapens en voertuigen. Maar goed dat is dan maar een detail. Erger vind ik dat het Duits niet wordt ondertiteld. Zoals zo vaak op een BD of DVD.