The Guns of Navarone (1961)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Gregory Peck, David Niven en Anthony Quinn

Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgen zes soldaten de opdracht om tegen elke prijs de enorme Duitse kanonnen op het Griekse eiland Navarone te vernietigen. Deze kanonnen zijn in een onneembare rots gebouwd en controleren een strategische zeestraat in de Egeïsche zee.

avatar van Jack Sparrow
Klassieke avonturen-/ oorlogsfilm. Strak geregisseerd met enkele spannende en spectaculaire actiescènes. Verder zijn de karakters goed uitgewerkt en is het een knap en vermakelijk samenspel. De film neemt de tijd voor het verhaal, maar blijft in het geheel onderhoudend.

Avontuurlijke oorlogsfilm die gedragen wordt door de sterrencast, die dan ook 3 uur tijd kreeg om haar kwalitieten te exposeren en dat ook deed, én merkwaardig is wel dat die lange duur geen afbreuk doet aan de spanning tot het einde die er in dergelijke films hoort te zijn.

avatar van Vilmkritikus
Klassieker onder de oorlogsfilms.

avatar van Thorongil
Zeer sterke film. Interessante personages, goede actie.

avatar van Sergio Leone
Middelmatig.

Lange films uit dit tijdperk zijn niet echt een probleem, getuige mijn favoriete films, maar intussen heb ik toch een aantal films gezien die in toplijsten net onder die films komen en die bevallen me dan toch vaak wat minder, onder meer door de speelduur.

The Guns of Navarone heeft een beetje dat probleem. In principe is de film wel interessant, beschikt het over een cast waarvan enkele leden relatief naturel acteren en ziet de film er bijna 60 jaar na datum eigenlijk nog redelijk avontuurlijk en gelikt uit.

Maar het is mij allemaal te gedetailleerd, te stijf en te traag. Het avontuur komt nooit echt op gang. De dynamiek tussen de groepsleden had zonder twijfel voor enige spanning moeten zorgen, maar stelt mij danig teleur. Blijft een onderhoudende doch vrij oninteressante film over.