Force 10 from Navarone (1978)

3,07

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Oorlog

geregisseerd door Guy Hamilton
met Robert Shaw, Harrison Ford en Edward Fox

Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden verscheidene militaire experts samengevoegd tot een groep om samen een missie uit te voeren. Hun missie is om een dam te bezetten en deze te laten ontploffen.

85 BERICHTEN 8 MENINGEN
avatar van Legan
Force 10 from Navarone komt zeer zeker niet in de buurt van zijn voorganger 'Guns of Navarone'. Waar het vooral aan schort is het verhaal, de acteerprestaties en de spanning. Het verhaal is dun en heeft alle kenmerken van een inspiratieloze haastklus sequel. De meesten van de cast vallen tegen met toch wel als dieptepunten Harrison Ford en de personage van Carl Weathers. Wat betreft de spanning... wel, deze was totaal afwezig. Desondanks moet ik toegeven dat het toch wel een onderhoudende film was.

turbothijs
Het verhaal.. tja een dam kapotmaken! Daar hebben ze toch de RAF en de Amerikaanse Air Force voor uitgevonden? Verder komt dit niet in de buurt van z'n voorganger. De naam is denk ik ook alleen bedoeld om indruk te maken.

turbothijs schreef:

Tja... die vliegtuigen zouden natuurlijk makkelijk honderden kilometers vijandelijk gebied kunnen binnendringen zonder gespot te worden. En ook de honderden (misschien wel duizenden) luchtafweergeschut wapens zouden niet in actie komen. En ja, een bommenwerper is enorm makkelijk te besturen in een ruw gebergte. En wanneer de bommenwerper uiteindelijk toch aankomt, is de eerste bom die gelost wordt meteen raak. (En die Duitsers zijn natuurlijk zo dom, dat ze de Luftwaffe niet inschakelen).

Dit is natuurlijk sarcastisch bedoeld. Natuurlijk heb je voor een operatie als deze commando's nodig.

Dick2008
Met vliegtuigen had ook gekund maar zulke films hadden ze al gemaakt o.a The Dam Busters (1955). Dan krijg je films met veel bla bla bla vanwege de vele voorbereidingen en de nodige trainingen want die missies waren natuurlijk niet eenvoudig. Dat gaat dan wel ten koste van het kijkplezier. Of je krijgt een heel korte film, even vliegen, bom laten vallen, einde film.

Dan kan je beter zo'n film zien als deze, een eenheid met een speciale missie. Natuurlijk wilden ze wel teren op het succes van The guns .... maar verder is het toch een verhaal op zich.

Dit is een van weinige films die ik in de bios heb gezien en later nog een aantal keer op tv. Ik en mijn vrienden hadden toen een geslaagde middag bioscoop. En ik vind het nog steeds een prima film, avontuurlijk en met de nodige actie.

Bart Simpson
In de film zou het gekund hebben ja, in de realiteit niet. Alleen wat ik niet snap is dat mensen: The Guns of Navarone
een betere film vinden. Daar ben ik het zelf niet mee eens. In deze film gebeurd veel meer en het verhaal is realistischer. Een dam opblazen in vijandelijk gebied (met veel hulp van partizanen en commando's) dat kan nog wel. Alleen 2 zware kanonnen opblazen in een vijandelijk gebied, waar het wemelt van vijandelijke soldaten en vijandelijke commando troepen (SS bijvoorbeeld) is onrealistisch. In de film: The Guns of Navarone
gaan er honderden Duitsers dood, maar bij de Geallieerden commando's valt volgens mij een of geen dode. Als ze dat anders gedaan hadden, was het voor mij een betere film dan Force 10 From Navarone.

Een 5.0* (dus 10) is meer dan terecht voor deze fantastische film!

avatar van tommykonijn
Ik vond het zeker een goede film. De rollen van Harrison Ford en Richard Kiel zijn leuk geacteerd evenals de rest van de cast en het verhaal was ook zeer vermakelijk. Niet echt een ''top'' film maar toch zeker vermakelijk.

avatar van movie fan
goede oorlogsfilm , niet zo goed als zijn voorganger , maar vondt hem toch zeer vermakelijk , goede film , goed acteerwerk en de special effects waren ook goed voor die tijd . de lengte van de film was perfect , niet te lang , maar ook geen te korte film . echt zo film om zaterdag avond , samen met het gezin te bekijken .

avatar van Kr!kke
Zéér goede oorlogsfilm met af en toe een leuke wending in het verhaal. Het verhaal steekt goed ineen en verveelt op geen enkel moment. Af en toe is er ook een vleugje humor, die zeker niet slecht is... Ik vind hem zelfs net iets beter dan The guns of Navarone, en ben dan ook verbaast dat deze zo'n laag gemiddelde krijgt.

Kr!kke schreef:

Ja, inderdaad. Je hebt eigenlijk precies de zelfde mening als mij over deze film, alleen geef ik de film een 5.0* en jij een 4.0*.
Deze film is ook realistischer dan The Guns of Navarone.
Ik vind het ook raar dat deze film zo laag scoort, een 3.6 gemiddeld zou ik eerder verwachten voor een film als deze.

avatar van Chimpz
Een Bond-legende (regisseur van Goldfinger, Diamonds are Forever, Live and Let Die en The Man With the Golden Gun) filmt een vervolg op het klassieke The Guns of Navarone, met Harrison Ford die net van zijn Star Wars-bekendheid begon te genieten. Een genietbare Wereld Oorlog II film met toch wel een paar heel vreemde plotholes die nauwelijks steek houden, maar een verfrissende cast met leuke personages die het geheel tof houden. Het hoogtepunt van de film is verreweg wanneer Carl Weathers (Apollo Creed) belachelijk wordt gemaakt door een Russische Richard Kiel (Jaws): "Hey Blackie, does that make-up come off?", en het messengevecht tussen de twee een uur later. Episch, zeg ik u!

Puike oorlogsfilm met een prima cast.
Het vervolg op 'Guns Of Navarone' dat evenwel niets met de eerste film meer heeft te maken, op de verwijzing in het begin van deze film na.
Maar deze film vind ik nog beter dan de eerste en is ook mooier in beeld gebracht, maar er zit dan ook een verschil op van meer dan 15 jaar.
Dit is een geweldige film met veel actie, maar ook de typisch Britse humor, waar vooral Edward Fox voor zorgt.
Voor de fans van oorlogsfilmen, meer bepaald W.O. II, is dit een aanrader !!

avatar van Robertdeniro
Goede film. Ford weer zeer overtuigend, verhaal zit goed in elkaar.Acties volgen elkaar snel op, vind hem eigenlijk beter dan deel 1. Zeer de moeite waard.

avatar van Uzza_Sparta
Chimpz schreef:

En toch had dit heel anders kunnen verlopen met regisseur Guy Hamilton, want hij zou de eerste Superman film gaan maken (met Christopher Reeve en Marlon Brando) maar omdat het in Engeland gefilmd zou worden kon hij het niet doen vanwege belastings problemen, en die film ging vervolgens aan Richard Donner en Hamilton maakte met deze eigenlijk zijn laatste film, want wat hierna kwam waren alleen wat Agatha Christie tv-achtige films. Best jammer voor een man die o.a. vier Bond films en ook Battle of Britain had gemaakt.

Rommelige film die me vrijwel geen moment kon meenemen. Het enige waar ik na een halfuur al op zat te wachten was de ontploffing op de dam, maar pas het laatste kwartier werd de aandacht daadwerkelijk naar de dam verlegd. De personages zijn totaal oninteressant, zowel het verhaal als de dialogen weten geen moment te boeien en kon ook de cast geen stempel op de prent drukken. Enkel de knappe cinematografie, en dan met name de 'vloedgolf' die de brug omver pusht, is in het tijdsbeeld gezien van hoog niveau, maar dat is lang niet genoeg om Force 10 from Navarone aan een degelijk cijfer te helpen.

avatar van RuudC
Force 10 From Navarone heeft bijzonder weinig te maken met The Guns of Navarone. Ik kan me geen acteur herinneren die een (prominente) rol heeft in beide films. De locaties zijn ook niet gelijk. Een Grieks eiland versus Joegoslavië. Alsof je Nederland met Schotland vergelijkt. Jammer van deze gekozen titel, want Force 10 heeft genoeg kwaliteit in huis om een op zichzelf staande oorlogsfilm te zijn.

Misschien vind ik deze zelfs wel beter dan The Guns of Navarone. Het is wel lang geleden dat ik The Guns gezien heb. Force 10 heeft in elk geval een pak gave acteurs, zoals Harrison Ford, Robert Shaw, Edward Fox, Michael Byrne en Francesca Nero. Richard Kiel is ook hilarisch als pratende badguy. Force 10 From Navarone is misschien niet de meest correcte film over de tweede wereldoorlog, maar het heeft de vaart er tenminste wel goed in zitten. Wat de actie betreft, zit het ook prima. Ik heb me geen seconde verveeld met alle wendingen en confrontaties. Voor het spektakel is het altijd goed als het ene probleem opgelost is, maar daarvoor een of twee problemen voor in de plaats komen. Partizanen of Chetniks? Veel personen lijken niet wie ze zijn. jammer dat de manier waarop de brug vernietigd wordt, verklapt wordt op de poster. Niet teveel letten op wat wel of niet realistisch is, gewoon genieten. Wel gek trouwens dat wanneer de Duitsers wel eens Duits spreken, je dat niet in de scores terugziet.

RuudC schreef:

Maar jij hebt een heel duidelijke mening waarin dan ook dit is wel en dat is niet goed. Als dat niet gebeurt gaan mensen heel erg letten op het slechte dan wel het goede in de film en ook weer bij andere films. Ik ken eerlijk gezegd ook geen "perfecte" film, als ik er maar van kan "genieten".

Zie je trouwens dat hier ook een "kleurling" aanwezig is net als hier: Flyboys (2006). Kan eigenlijk niet, maar ja film hè.
En die poster is eigenlijk een vette spoiler.

avatar van RuudC
De politiek correcte neger inderdaad. Ik heb er hier geen moeite mee gehad. Eerlijk gezegd binnen Flyboys ook niet. Carl Weathers heeft trouwens ook best leuke momenten.

avatar van martijn011
Ik heb onlangs Guns of Navarone gezien en aangezien deze film na eerstgenoemde op TV kwam, heb ik die ook maar opgenomen. Het woord Navarone is behoorlijk misplaatst, want er worden al snel verbanden gezocht naar Guns of Navarone, maar beide films hebben helemaal niks met elkaar te maken.

Ik had deze film ooit wel eens gezien bij een vriend bedacht ik me tijdens het kijken. Maar ik was zo'n beetje alles wel vergeten, behalve dan dat Harrison Ford een rol heeft in de film. Hij zet samen met Shaw en Fox een sterke acteerprestatie neer waardoor de film zeker de moeite waard is om te zien, ook al kent het verhaal een behoorlijk aantal onwaarschijnlijkheden.

Ook deze film beoordeel ik met een kleine voldoende. Leuk om weer eens te zien, maar echt pakken kon de film me niet.

avatar van Banjo
Een aardige film die nooit echt geweldig word..
gewoon leuk voor een keer en dan weer vergeten.

3 sterren

avatar van frolunda
Redelijke film die toch niet meer zoveel indruk maakte als toen ik hem de eerste keer zag.Vooral Shaw en Fox lijken af en toe meer op een komisch duo dan op militairen.De aktie en verhaal zijn in orde maar nergens echt spectaculair

avatar van Roger Thornhill
Indertijd in de bioscoop gezien, en bitter tegengevallen. Nu voor de grap eens opnieuw bekeken, en met laaggespannen verwachtingen viel hij eigenlijk best mee, vooral vanwege het kijken naar sterren die soms warempel wat moeite deden voor hun cheque. Lang leve Edward Fox! Maar al met al zal ik deze toch ook spoedig wel weer vergeten zijn, in tegenstelling tot die beroemde voorganger (Gregory Peck, Anthony Quinn, David Niven, Anthony Quayle, Irene Papas, Stanley Baker, Gia Scala, en in [veel] kleinere rolletjes James Robertson Justice, Richard Harris en Bryan Forbes -- likkebaardend schrijf ik deze namen op) waar ik hem eigenlijk niet mee vergelijken mag.

Dick2008 schreef:
Deze film vind ik beter dan Guns of Navarone ondanks alle kritiek. De humor in deze film is ook goed.

Dick2008 schreef:

Nu er de afgelopen jaren een hoop bij herkijken zijn tegengevallen, blijft deze voor mij dan toch één van de weinige films die wel leuk blijft om hem om de paar jaar weer te zien. Wel wat aan de lange kant en het heeft wel wat weg van het A-team, vanwege de contrasten en het apart samengesteld groepje. Ook moet je er wel een beetje voor in de stemming zijn, vorig jaar leek het, toen ik gedeelten op tv zag toch minder, maar nu ik hem weer gezien heb, ben ik er toch weer over te spreken.

De film begint met een terugblik naar The guns of Navarone, maar heeft er verder niets mee te maken. Daarom is het ook erg grappig te zien hoe ze van het ene in het andere avontuur rollen, dan aanvankelijk de bedoeling was. En het is eigenlijk dan ook meer een avontuurlijke film met de Tweede Wereldoorlog als decor, dan een echte oorlogsfilm. Geslaagde humor, hoewel toch vaak ook gewoon een serieuze aanpak, veel actie en op sommige momenten nog spannend ook. Gefilmd in een schitterende omgeving. Leuke rol van een nog redelijk jonge Harrison Ford, verder ook prima rollen van Robert Shaw, Edward Fox, Carl Weathers, en Richard Kiel (haha wat een reus van een kerel). Maar ik vind dat de hele cast het wel goed doet.

Had iets korter gemogen maar ik vond het allemaal toch weer zeer vermakelijk om te zien. 5.0

avatar van Phantasm
Ik vond deze net zo leuk als zijn voorganger, goed verhaal, genoeg aktie.

avatar van DDT
Barbara Bach en Richard kiel samen in the spy who loved me en nu hier,helaas pindakaas twas gene vetten deze keer

Dick2008 schreef:

Hij was vroeger leuker. Ik begin iedere keer met enige tegenzin aan deze film, maar uiteindelijk valt hij na afloop toch weer reuze mee. A-team-achtige film waarin de luchtigheid er te dik bovenop ligt. Het gaat weer erg gemakkelijk allemaal. Goede rolbezetting. En wordt later toch wel weer spannend met een nog steeds mooie finale. Niet slecht dan ook maar erg geweldig ook weer niet. Gewoon vermakelijk meer niet. Goede themamuziek van Ron Goodwin. 4.0