• 8.347.438 stemmen

Force 10 from Navarone (1978)

Actie / Oorlog | 118 minuten / 126 minuten (gerestaureerde versie)

Genre: Actie / Oorlog

Speelduur: 118 minuten / 126 minuten (gerestaureerde versie)

Alternatieve titels: Force Ten from Navarone / Alistair MacLean's Force 10 from Navarone

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Guy Hamilton

Met onder meer: Robert Shaw, Harrison Ford en Edward Fox

Releasedatum: 21 december 1978

Plot Force 10 from Navarone

"Explosive high adventure!"

Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden verscheidene militaire experts samengevoegd tot een groep om samen een missie uit te voeren. Hun missie is om een dam te bezetten en deze te laten ontploffen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Legan

Legan

Force 10 from Navarone komt zeer zeker niet in de buurt van zijn voorganger 'Guns of Navarone'. Waar het vooral aan schort is het verhaal, de acteerprestaties en de spanning. Het verhaal is dun en heeft alle kenmerken van een inspiratieloze haastklus sequel. De meesten van de cast vallen tegen met toch wel als dieptepunten Harrison Ford en de personage van Carl Weathers. Wat betreft de spanning... wel, deze was totaal afwezig. Desondanks moet ik toegeven dat het toch wel een onderhoudende film was.

turbothijs

Het verhaal.. tja een dam kapotmaken! Daar hebben ze toch de RAF en de Amerikaanse Air Force voor uitgevonden? Verder komt dit niet in de buurt van z'n voorganger. De naam is denk ik ook alleen bedoeld om indruk te maken.

turbothijs schreef:

Tja... die vliegtuigen zouden natuurlijk makkelijk honderden kilometers vijandelijk gebied kunnen binnendringen zonder gespot te worden. En ook de honderden (misschien wel duizenden) luchtafweergeschut wapens zouden niet in actie komen. En ja, een bommenwerper is enorm makkelijk te besturen in een ruw gebergte. En wanneer de bommenwerper uiteindelijk toch aankomt, is de eerste bom die gelost wordt meteen raak. (En die Duitsers zijn natuurlijk zo dom, dat ze de Luftwaffe niet inschakelen).

Dit is natuurlijk sarcastisch bedoeld. Natuurlijk heb je voor een operatie als deze commando's nodig.

Dick2008

Met vliegtuigen had ook gekund maar zulke films hadden ze al gemaakt o.a The Dam Busters (1955). Dan krijg je films met veel bla bla bla vanwege de vele voorbereidingen en de nodige trainingen want die missies waren natuurlijk niet eenvoudig. Dat gaat dan wel ten koste van het kijkplezier. Of je krijgt een heel korte film, even vliegen, bom laten vallen, einde film.

Dan kan je beter zo'n film zien als deze, een eenheid met een speciale missie. Natuurlijk wilden ze wel teren op het succes van The guns .... maar verder is het toch een verhaal op zich.

Dit is een van weinige films die ik in de bios heb gezien en later nog een aantal keer op tv. Ik en mijn vrienden hadden toen een geslaagde middag bioscoop. En ik vind het nog steeds een prima film, avontuurlijk en met de nodige actie.

Bart Simpson

In de film zou het gekund hebben ja, in de realiteit niet. Alleen wat ik niet snap is dat mensen: The Guns of Navarone

een betere film vinden. Daar ben ik het zelf niet mee eens. In deze film gebeurd veel meer en het verhaal is realistischer. Een dam opblazen in vijandelijk gebied (met veel hulp van partizanen en commando's) dat kan nog wel. Alleen 2 zware kanonnen opblazen in een vijandelijk gebied, waar het wemelt van vijandelijke soldaten en vijandelijke commando troepen (SS bijvoorbeeld) is onrealistisch. In de film: The Guns of Navarone

gaan er honderden Duitsers dood, maar bij de Geallieerden commando's valt volgens mij een of geen dode. Als ze dat anders gedaan hadden, was het voor mij een betere film dan Force 10 From Navarone.

Een 5.0* (dus 10) is meer dan terecht voor deze fantastische film!

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2087 stemmen

Ik vond het zeker een goede film. De rollen van Harrison Ford en Richard Kiel zijn leuk geacteerd evenals de rest van de cast en het verhaal was ook zeer vermakelijk. Niet echt een ''top'' film maar toch zeker vermakelijk.

avatar van movie fan

movie fan

goede oorlogsfilm , niet zo goed als zijn voorganger , maar vondt hem toch zeer vermakelijk , goede film , goed acteerwerk en de special effects waren ook goed voor die tijd . de lengte van de film was perfect , niet te lang , maar ook geen te korte film . echt zo film om zaterdag avond , samen met het gezin te bekijken .

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Zéér goede oorlogsfilm met af en toe een leuke wending in het verhaal. Het verhaal steekt goed ineen en verveelt op geen enkel moment. Af en toe is er ook een vleugje humor, die zeker niet slecht is... Ik vind hem zelfs net iets beter dan The guns of Navarone, en ben dan ook verbaast dat deze zo'n laag gemiddelde krijgt.

Kr!kke schreef:

Ja, inderdaad. Je hebt eigenlijk precies de zelfde mening als mij over deze film, alleen geef ik de film een 5.0* en jij een 4.0*.

Deze film is ook realistischer dan The Guns of Navarone.

Ik vind het ook raar dat deze film zo laag scoort, een 3.6 gemiddeld zou ik eerder verwachten voor een film als deze.

avatar van Chimpz

Chimpz

Een Bond-legende (regisseur van Goldfinger, Diamonds are Forever, Live and Let Die en The Man With the Golden Gun) filmt een vervolg op het klassieke The Guns of Navarone, met Harrison Ford die net van zijn Star Wars-bekendheid begon te genieten. Een genietbare Wereld Oorlog II film met toch wel een paar heel vreemde plotholes die nauwelijks steek houden, maar een verfrissende cast met leuke personages die het geheel tof houden. Het hoogtepunt van de film is verreweg wanneer Carl Weathers (Apollo Creed) belachelijk wordt gemaakt door een Russische Richard Kiel (Jaws): "Hey Blackie, does that make-up come off?", en het messengevecht tussen de twee een uur later. Episch, zeg ik u!

Tarkus

Puike oorlogsfilm met een prima cast.

Het vervolg op 'Guns Of Navarone' dat evenwel niets met de eerste film meer heeft te maken, op de verwijzing in het begin van deze film na.

Maar deze film vind ik nog beter dan de eerste en is ook mooier in beeld gebracht, maar er zit dan ook een verschil op van meer dan 15 jaar.

Dit is een geweldige film met veel actie, maar ook de typisch Britse humor, waar vooral Edward Fox voor zorgt.

Voor de fans van oorlogsfilmen, meer bepaald W.O. II, is dit een aanrader !!

avatar van Robertdeniro

Robertdeniro

Goede film. Ford weer zeer overtuigend, verhaal zit goed in elkaar.Acties volgen elkaar snel op, vind hem eigenlijk beter dan deel 1. Zeer de moeite waard.

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

Chimpz schreef:

En toch had dit heel anders kunnen verlopen met regisseur Guy Hamilton, want hij zou de eerste Superman film gaan maken (met Christopher Reeve en Marlon Brando) maar omdat het in Engeland gefilmd zou worden kon hij het niet doen vanwege belastings problemen, en die film ging vervolgens aan Richard Donner en Hamilton maakte met deze eigenlijk zijn laatste film, want wat hierna kwam waren alleen wat Agatha Christie tv-achtige films. Best jammer voor een man die o.a. vier Bond films en ook Battle of Britain had gemaakt.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Rommelige film die me vrijwel geen moment kon meenemen. Het enige waar ik na een halfuur al op zat te wachten was de ontploffing op de dam, maar pas het laatste kwartier werd de aandacht daadwerkelijk naar de dam verlegd. De personages zijn totaal oninteressant, zowel het verhaal als de dialogen weten geen moment te boeien en kon ook de cast geen stempel op de prent drukken. Enkel de knappe cinematografie, en dan met name de 'vloedgolf' die de brug omver pusht, is in het tijdsbeeld gezien van hoog niveau, maar dat is lang niet genoeg om Force 10 from Navarone aan een degelijk cijfer te helpen.

avatar van RuudC

RuudC

Force 10 From Navarone heeft bijzonder weinig te maken met The Guns of Navarone. Ik kan me geen acteur herinneren die een (prominente) rol heeft in beide films. De locaties zijn ook niet gelijk. Een Grieks eiland versus Joegoslavië. Alsof je Nederland met Schotland vergelijkt. Jammer van deze gekozen titel, want Force 10 heeft genoeg kwaliteit in huis om een op zichzelf staande oorlogsfilm te zijn.

Misschien vind ik deze zelfs wel beter dan The Guns of Navarone. Het is wel lang geleden dat ik The Guns gezien heb. Force 10 heeft in elk geval een pak gave acteurs, zoals Harrison Ford, Robert Shaw, Edward Fox, Michael Byrne en Francesca Nero. Richard Kiel is ook hilarisch als pratende badguy. Force 10 From Navarone is misschien niet de meest correcte film over de tweede wereldoorlog, maar het heeft de vaart er tenminste wel goed in zitten. Wat de actie betreft, zit het ook prima. Ik heb me geen seconde verveeld met alle wendingen en confrontaties. Voor het spektakel is het altijd goed als het ene probleem opgelost is, maar daarvoor een of twee problemen voor in de plaats komen. Partizanen of Chetniks? Veel personen lijken niet wie ze zijn. jammer dat de manier waarop de brug vernietigd wordt, verklapt wordt op de poster. Niet teveel letten op wat wel of niet realistisch is, gewoon genieten. Wel gek trouwens dat wanneer de Duitsers wel eens Duits spreken, je dat niet in de scores terugziet.

RuudC schreef:

Maar jij hebt een heel duidelijke mening waarin dan ook dit is wel en dat is niet goed. Als dat niet gebeurt gaan mensen heel erg letten op het slechte dan wel het goede in de film en ook weer bij andere films. Ik ken eerlijk gezegd ook geen "perfecte" film, als ik er maar van kan "genieten".

Zie je trouwens dat hier ook een "kleurling" aanwezig is net als hier: Flyboys (2006). Kan eigenlijk niet, maar ja film hè.

En die poster is eigenlijk een vette spoiler.

avatar van RuudC

RuudC

De politiek correcte neger inderdaad. Ik heb er hier geen moeite mee gehad. Eerlijk gezegd binnen Flyboys ook niet. Carl Weathers heeft trouwens ook best leuke momenten.

avatar van martijn011

martijn011

Ik heb onlangs Guns of Navarone gezien en aangezien deze film na eerstgenoemde op TV kwam, heb ik die ook maar opgenomen. Het woord Navarone is behoorlijk misplaatst, want er worden al snel verbanden gezocht naar Guns of Navarone, maar beide films hebben helemaal niks met elkaar te maken.

Ik had deze film ooit wel eens gezien bij een vriend bedacht ik me tijdens het kijken. Maar ik was zo'n beetje alles wel vergeten, behalve dan dat Harrison Ford een rol heeft in de film. Hij zet samen met Shaw en Fox een sterke acteerprestatie neer waardoor de film zeker de moeite waard is om te zien, ook al kent het verhaal een behoorlijk aantal onwaarschijnlijkheden.

Ook deze film beoordeel ik met een kleine voldoende. Leuk om weer eens te zien, maar echt pakken kon de film me niet.

avatar van Banjo

Banjo

Een aardige film die nooit echt geweldig word..

gewoon leuk voor een keer en dan weer vergeten.

3 sterren

avatar van frolunda

frolunda

Redelijke film die toch niet meer zoveel indruk maakte als toen ik hem de eerste keer zag.Vooral Shaw en Fox lijken af en toe meer op een komisch duo dan op militairen.De aktie en verhaal zijn in orde maar nergens echt spectaculair

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1914 stemmen

Indertijd in de bioscoop gezien, en bitter tegengevallen. Nu voor de grap eens opnieuw bekeken, en met laaggespannen verwachtingen viel hij eigenlijk best mee, vooral vanwege het kijken naar sterren die soms warempel wat moeite deden voor hun cheque. Lang leve Edward Fox! Maar al met al zal ik deze toch ook spoedig wel weer vergeten zijn, in tegenstelling tot die beroemde voorganger (Gregory Peck, Anthony Quinn, David Niven, Anthony Quayle, Irene Papas, Stanley Baker, Gia Scala, en in [veel] kleinere rolletjes James Robertson Justice, Richard Harris en Bryan Forbes -- likkebaardend schrijf ik deze namen op) waar ik hem eigenlijk niet mee vergelijken mag.

Dick2008 schreef:

Deze film vind ik beter dan Guns of Navarone ondanks alle kritiek. De humor in deze film is ook goed.

Dick2008 schreef:

Nu er de afgelopen jaren een hoop bij herkijken zijn tegengevallen, blijft deze voor mij dan toch één van de weinige films die wel leuk blijft om hem om de paar jaar weer te zien. Wel wat aan de lange kant en het heeft wel wat weg van het A-team, vanwege de contrasten en het apart samengesteld groepje. Ook moet je er wel een beetje voor in de stemming zijn, vorig jaar leek het, toen ik gedeelten op tv zag toch minder, maar nu ik hem weer gezien heb, ben ik er toch weer over te spreken.

De film begint met een terugblik naar The guns of Navarone, maar heeft er verder niets mee te maken. Daarom is het ook erg grappig te zien hoe ze van het ene in het andere avontuur rollen, dan aanvankelijk de bedoeling was. En het is eigenlijk dan ook meer een avontuurlijke film met de Tweede Wereldoorlog als decor, dan een echte oorlogsfilm. Geslaagde humor, hoewel toch vaak ook gewoon een serieuze aanpak, veel actie en op sommige momenten nog spannend ook. Gefilmd in een schitterende omgeving. Leuke rol van een nog redelijk jonge Harrison Ford, verder ook prima rollen van Robert Shaw, Edward Fox, Carl Weathers, en Richard Kiel (haha wat een reus van een kerel). Maar ik vind dat de hele cast het wel goed doet.

Had iets korter gemogen maar ik vond het allemaal toch weer zeer vermakelijk om te zien. 5.0

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik vond deze net zo leuk als zijn voorganger, goed verhaal, genoeg aktie.

avatar van DDT

DDT

Barbara Bach en Richard kiel samen in the spy who loved me en nu hier,helaas pindakaas twas gene vetten deze keer

Dick2008 schreef:

Hij was vroeger leuker. Ik begin iedere keer met enige tegenzin aan deze film, maar uiteindelijk valt hij na afloop toch weer reuze mee. A-team-achtige film waarin de luchtigheid er te dik bovenop ligt. Het gaat weer erg gemakkelijk allemaal. Goede rolbezetting. En wordt later toch wel weer spannend met een nog steeds mooie finale. Niet slecht dan ook maar erg geweldig ook weer niet. Gewoon vermakelijk meer niet. Goede themamuziek van Ron Goodwin. 4.0

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Ergens in de jaren 80 voor het eerst gezien op VHS en vanavond herzien en deze film is gewoon voor mij net als menige film van dit soort 13 in een dozijn. Puur vermaak. Ik als liefhebber van o.a. Hollywood Golden Age en Grindhouse movies kan alleen maar genieten van dit soort films. Force 10 is dan wel geen explotation movie, maar wel een geweldige popcorn movie, die lekker je op je gemak lekker weg kijkt of het nou regent of niet. Blijft 3.0.

avatar van rondh

rondh

Gewoon een lekker weg kijkfilm. Hier moet je echt niet gaan nadenken of het allemaal kan. Gewoon leuk!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Flauwe bedoening die op het succes van The Guns probeert mee te liften en daar in alle opzichten in faalt.

Men begint met het einde van The Guns en speelt een soort eindscene na waarin Mallory en Miller gered worden. Op dat moment al gespeeld door onder andere Shaw. Dat je Gregory Peck niet nogmaals kan strikken is tot daar aan toe, maar zo vast houden aan de karakters en die eindscene is onzin. Eigenlijk verliest de film daar eigenlijk al zijn identiteit en is het een krampachtige poging tot herhaling van de grote voorganger.

Een nogal zoutloos en niet altijd logisch verhaal vervolgt zich her en daar onderbroken door leuke verschijningen van Barbara Bach en Richard Kiel. Vrouwen, dubbelspel, tegenslag, de nodige actie en een opdracht die langzaam uitmond in onmogelijk, we hebben het allemaal eens eerder gezien en jammer genoeg is Force 10 from Navarone niet meer dan een slapaftreksel.

Er is beter maar zeker ook slechter. Wellicht best een redelijke film, ondanks dat laatste hadden ze zich het maken van deze kunnen besparen als is het alleen maar vanwege de naam die eerder tegen dan mee werkt.

avatar van Draakje1968

Draakje1968

Wie deze film gaat bekijken in de verwachting een prent in de stijl van de originele "GON" te zien te krijgen, zal hoogstwaarschijnlijk zwaar teleurgesteld raken.

Het is echter een typische jaren 70 film en ik houd daar wel van. Dat betekent dat het tempo niet achterlijk hoog is, geen CGI, maar wel mooie trucages met maquettes bevat en er nog ruimte is voor iets van tonen van karakter uitdieping etcetera.

Voor mij is dit een fijne, spannende, avontuurlijke oorlogsfilm. In de loop der jaren heb ik deze prent toch minstens een keer of 5 bekeken, meestal in een serie met titels als "A bridge too far", "the battle of Brittain", " Anzio", "The eagle has landed" en "Escape to Athena".

Mijn meest geliefde film is echter "Kelly's heroes".

scorsese

Goeie film waarin een aantal mannen op een geheime missie gaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een weinig origineel verhaal met een enigszins voorspelbaar maar toch wel avontuurlijk verloop. De eerste helft mist soms wat focus en de tweede helft is daarom wel wat beter. Een cast met aardig wat bekende namen en de film ziet er verder goed uit (vooral ook vanwege het prima locatiewerk in voormalig Joegoslavië. Het kijkt lekker genoeg weg voor een nipte 3.5 sterren.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Kan wel 40 jaar geleden zijn dat ik deze film heb gezien op tv. En ja ik kon nog best veel herinneren. De treinreis, de verrader de dam, de vrouw die uiteindelijk het loodje legt de Partizanen, Lescovar en Drazak. (Chetniks) wat hier de NSB was in het voormalige Joegoslavië. Dus ja de film is na al die tijd wel blijven hangen. Mooie rollen opnieuw voor Robert Shaw. Zowat zijn laatste film voor zijn fatale hartaanval en Edward Fox als de klassieke Engelsman. Doet het ook altijd leuk moet ik zeggen. H. Ford speelt niet echt overtuigend in deze film. Zag dat Edward Fox ook nog speelde in Soldaat van Oranje en Bridge too far. Afijn heel wat sterren zijn hier te bewonderen.

De film zelf had ik voor een her kijkbeurt wat lang laten liggen, omdat de blu ray niet bepaald sprankelend was. Onlangs is er een nieuw exemplaar gekomen (heel fraai boekwerk en kaarten erbij en zowaar is het beeld beter. Het is zeker geen 4K, maar afgezien van het begin toch een stuk beter.

Okay Force 10 from Navarone moest het vervolg zijn van de Guns of Navarone. Maar dat niveau haalt ie bij lange na niet. Dat wil niet zeggen, dat dit een slechte film is, zeker niet, maar het is allemaal wat minder. Ongeloofwaardiger en veel avontuurlijker met aparte personages erbij verzonnen. Het is natuurlijk allemaal fictie zoals ook bij The Guns of Navarone, maar de geloofwaardigheid is hier gewoon ver te zoeken. Grappig ook dat Duits wordt afgewisseld met Engels. Meest aparte vond ik Lescovar die als het moeilijk werd overging op Engels met de Duitse sergeant en die dan antwoordde met Jahwohl. En dan heb je ook nog de toevalligheden dat juist Drazak het bos in rijdt en blackie tegenkomt. Richard Kiel wie kent 'm niet (Moonraker o.a.).
Maar wat je ook van de film vindt hij kijkt zeker lekker weg. Is gewoon een leuke avontuurlijke oorlogsfilm met veel bekende oud spelers die er een mooi spektakel van maken.

Film 3.5
Beeld blu ray (3.5/4.0)
Geluid 3.5

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2045 stemmen

“Don't worry, old chap. Been handling this stuff ever since I blew up the nursery with my first chemistry set. Poor old Nanny.”

Dit is mijn eerste film die ik kijk voor de ‘De 70s challenge’ die nu gaande is in de ‘filmgames’ forum en je raadt het al: we kijken alleen films uit de seventies voor deze challenge. Ik heb een paar films uitgekozen te willen kijken voor deze challenge en ook aardig wat tweede wereldoorlog films komen daarin voor waar ik nog schrik dat ik er aardig wat moet kijken. Nu had ik vanavond eindelijk eens tijd om te beginnen aan deze challenge (ik zit met mijn net beginnende stage) en ik had hoe dan ook zin in een tweede wereldoorlog film. Deze sprong er eigenlijk al wel uit, hoewel ik er nog niet echt een goed gevoel bij heb leek het mij wel leuk zeker met de cast die er uit sprong. Kijken die handel en hij duurde gelukkig niet al te lang wat je vaak bij zulke en wat oudere oorlog films aantreft.

De film is bij opening gelijk in de volle actie maar nou snapte ik nog niet precies wat hier gebeurde of waarom, het was nogal slordig ogend maar het bracht weinig inhoudt wat ik wel een beetje storend vond. Uiteindelijk en vooral achteraf (na het opzoeken) snapte ik dat het ging om de voorgaande film (die ik ook nog moet zien) en snapte dan ook wat voor beelden er getoond werden maar ik vind het nog steeds onlogisch en vooral niet nodig deze scenes in deze film te gooien, beetje teveel van het goeie. Het maakt echter de kijkbeurt op deze film niet minder en wellicht is het ook een leuke binnenkomer, je komt in ieder geval met een knaller de kamer in.

De film oogt daarnaar erg verzorgd, een fijne cast met een prima setting daar kan de regisseur wel wat mee dacht ik. Tot we aankwamen bij de eerste Duitsers die Engels begon te lullen en dan scoor je bij mij sowieso één dikke vette minpunt. Snap ook nooit waarom regisseurs denken dat, dat zinvol maakt om te kijken naar een film waarbij de vijand van de geallieerden hier dan de taal van hun vijand spreken iets wat destijds zelden tot niet voor zou komen omdat zoiets vaak verboden is. Ik vind dat echt zo zonde want zelfs twee Duitsers beginnen eerst een beetje in het Duits te brabbelen en daarna gaan zo over in het Engels en daar kan ik toch zo slecht tegen, gadver.

Het valt mij ook op dat ik totaal geen gevoel heb naar een tweede wereldoorlog film te kijken maar ik kreeg oprecht het gevoel dat ik naar een ‘James Bond’ film zat te turen met wellicht de tweede wereldoorlog als thema. Het was allemaal zo mooi, en wellicht te mooi om waar te zijn. De hoofdrolspelers zijn niet breekbaar en kunnen blijkbaar ook niet dood want men kan een hele dam opblazen zonder maar iets argwaan te trekken bij de Duitsers, het gaat allemaal veelte mooi en daar gaan soms mijn nekharen van rechtop staan al brengt het prima cinema want ik heb wel stuk na stuk gekeken.

Toch weet ‘Guy Hamilton’ prima sfeerbeelden te creëren en dat is ook het moment waardoor ik erg twijfel over de film. Het ene moment presteert de film heel erg goed als oorlogs film, is er prima actie en zijn vooral de beelden met o.a. de Duitsers gedetailleerd en verzorgd. Aan de andere kant is het ongeloofwaardig en word de Hollywoodfactor flink opgeschroefd. Zoals het moment dat de Duitsers richting de burg marcheren is prachtig om te zien en ketst gelijk een sfeer af van Duisternis maar ook wellicht een beetje spanning/angst omdat het altijd een angstaanjagend leger zal blijven.

Het verhaal is prima te volgen maar soms wat chaotisch. Zeker wanneer men het nazikamp verlaten met een dode leider achterin en een man die de chaos aantreft in de gevangenis maar geen moment bedenkt ook even alarm te slaan nee, hij loopt rustig weer naar buiten en we zijn opeens overal en nergens. Het doel is interessant genoeg om door te blijven kijken in ieder geval. Of het moment dat ze verraden worden en ‘Mallory’ dat natuurlijk allang wist maar dit niet kon zeggen omdat hij niet genoeg bewijs had en dat is precies wat ik bedoel met het feit dat de film soms te mooi is om waar te zijn.

Zoals ik al zei waren de personages prima en deden de acteurs het leuk. Ik moest toch eventjes twee keer slikken toen blijkbaar ook al in deze film racisme aangekaart werd wat in mijn ogen goed is om te doen maar niet in een film zoals deze en daarom totaal misplaatst. Dit is het moment dat de donkergekleurde soldaat ook de verzetskrijgers tegen komt en uitgemaakt word voor ‘Blackie’ en ze met een mes en vingers gingen kijken of het kleurtje er toch niet van af kwam. Confronterend voor men die daarmee in aanmerking komt maar in mijn ogen niet nodig in een films als dit (even voor de duidelijkheid keur ik het niet goed dat zoiets hedendaags ook nog gebeurd en ook destijds was het zwaar).

‘Force 10 from Navarone’ komt dan toch naar buiten als een standaard jaren zeventig oorlogsfilm waarvan we er meerdere kennen (soms ook iets jonger of ouder) en die te cliché voor woorden is. Hoewel de zit wel vol te houden was en de film verzorgd was vooral qua setting en looks is het zeker niet mijn favoriete WW2 films en had het misschien op sommige momenten wat beter gekund. De film kent overigens ook geen enkel moment spanning, iets wat ik ook wel gemist heb.

avatar van joolstein

joolstein

De film is gebaseerd op het vervolgdeel dat Alistair MacLean zelf schreef op zijn succesroman. Echter duurde het zeventien jaar na "Guns of Navarone" om het te verfilmen. Daarom zijn er, om je geheugen op te frisse, aan het begin beelden uit "The Guns of Navarone" (1961) In die film kregen zes soldaten de opdracht om Duitse kanonnen op het fictieve Griekse eiland Navarone te vernietigen. Nu worden Mallory en Miller van de eerder Navarone-missie weer opgeroepen omdat Nicolai, een Duitse spion bij de Joegoslavische partizanen is geïnfiltreerd als kapitein Lescovar en zij als enige hem kunnen ontmaskeren. De twee mannen moeten ditmaal samenwerken met 'Force 10', een Amerikaanse sabotage-eenheid onder leiding van kolonel Barnsby.

Tja de acteurs Gregory Peck en David Niven vond men inmiddels te oud geworden om hun rollen opnieuw te kunnen spelen. Daarom werden ze vervangen door Robert Shaw en Edward Fox en aangezien Nicolai een grotere rol speelde kreeg Franco Nero deze rol. Ook werden Star Wars-ster Harrison Ford, Bond-girl Barbara Bach en Richard Kiel (Jaws) uit The Spy Who Loved Me gecast voor een rol. Als regisseur stelde men Guy Hamilton aan die eerder vier James Bond films maakte. Duidelijk speelde het budget geen probleem.

Zo goed als de film waar het vervolg van is, werd het niet. Niettemin: is het een redelijk spannende oorlogsfilm. Dat komt omdat de speciale effecten behoorlijk goed zijn gedaan. De uiteindelijke climax van de vernietiging van de dam is na zoveel jaar nog steeds uiterst solide. Het is geen hoogvlieger maar door het vlotte tempo, de actie en speciale effecten was de film toch nog redelijk te genieten en had de kijker niet veel te klagen.