• 8.301.742 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Geregisseerd door: Robert Siodmak

Met onder meer: Charles Laughton, Ella Raines en Rosalind Ivan

Plot The Suspect

"His Was a Strange Secret, Hers Was a Strange Love"

Een onder de plak zittende man (Charles Laughton) wil zijn vrouw (Rosalind Ivan) uit de weg ruimen om een andere vrouw (Ella Raines) het hof te maken.

imageimageimageimageimageimageimage

Sybil Packer

Mrs. Packer

avatar van Diekmans

Diekmans

Degelijke goed regiseerde suspense met de immer charmante Charles Laughton in de hoofdrol als goedzak die zijn vrouw uit de weg ruimt omdat zij hem niet wil laten gaan uit een slechte relatie. Of hij haar vermoord heeft wordt overigens in het midden gelaten maar hij belandt daardoor wel in een situatie waardoor hij enkele stappen moet nemen om het hoofd boven water te houden. De film kent een verrassend maar goed einde, geheel in de stijl van de film.

Genietbaar voor iedereen die van klassiekers, film noirs, e.d. houdt.

avatar van Movsin

Movsin

"He's not a murderer, he's a man..."

Knappe film waarbij het intrige goed en zorgvuldig uit de doeken wordt gedaan en de kijker tot het slot in de ban houdt.

Charles Laughton is weer subliem, al zit hij voor zijn doen toch in een wat ongewone rol.

Die Robert Siodmak maakte destijds goede films en deze "The Suspect" lijkt mij toch zijn beste.

Terecht een hoge score, maar weinig liefhebbers, zo te zien. Staat in een kwalitatief goede versie op youtube.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

visueel zeer klassiek wat een beetje ongewoon is voor de man die meesterwerken als The spiral staircase en The killers heeft gemaakt. Desalniettemin zet Siodmak een mooi portret van een ongelukkig doodgebloed huwelijk neer, personage zit qua karakter in de grijze zone want heeft goede bedoelingen (redt zijn buurvrouw) maar is ook een moordenaar. Verhaal blijft steeds boeiend, dramatiek waarin de geest des tijd liefde onmogelijk maakt. Heerlijk slim einde. Maar wat mij opvalt is de poster hier bovenaan. Ella Raines wordt afgebeeld in een verleidelijke rode jurk (op IMDB is de jurk groen ?) maar Ella is op geen enkel moment zo te zien in de film. Meer nog, het verhaal speelt zich af in 1902 - iets wat die poster op geen enkele manier aanduid - waarin de dames zeer preuts en conservatief gekleed waren. Was die poster toen al een marketing truc om mensen naar de film te lokken ?

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

1944 was een erg productief jaar voor Robert Siodmak waarin hij vier films regisseerde, waarvan drie noirs. Deze The Suspect vind ik een goeie noirthriller met een schitterende Charles Laughton en – als dat gezegd mag worden – een adorabele Ella Raines. Ella Raines, ook al de hoofdrol in Siodmak’s voorganger en bekendere Phantom Lady.

Zoals het een noir betaamt, en ook al aangegeven door cinemanukerke is de lijn tussen goed en kwaad dun en vraag je je als kijker af voor wie je nu je sympathie moet betuigen.

The Suspect is wederom prima geregisseerd, lage camerahoeken komen langs waar nodig, net als mistige en schaduwrijke taferelen. De scene waarin Raines en Laughton een circus bijwonen (eerste helft van de film) lijkt zo weggeplukt uit een Duitse silent van de twintiger jaren.

Mooi werk.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Siodmak begint wel een beetje een favoriet te worden want ook The Suspect is weer een boeiende film. Stijlvol geschoten, visueel mooi en hoewel de film het niet van echte suspense moet hebben was de scène dat de inspecteur zijn fantasie even de vrije loop laat best spannend. Knappe, kalme opbouw ook, ik werd echt in het verhaal gezogen en leefde mee met de arme Phillip, zeggen dat hij ongelukkig getrouwd was is een understatement. Laughton is op zijn best, Raines is charmant, misschien iets te knap en jong voor haar rol, het contrast met Rosalind Ivan kan ook bijna niet groter zijn. Die laatste speelt trouwens ook een puike en belangrijke rol als feeks van dienst.

De film roept interessante morele vragen op, maar wellicht was hij nog beter geweest als de slachtoffers iets meer menselijkheid hadden gekend. Dat Cora behalve een zure ouwe tang bijvoorbeeld wél een aardige moeder was geweest. Nu was het een no-brainer waar de sympathie van de kijker ligt. Ik hoopte dat Phillip ermee weg kwam en niet trapte in het doorzichtige trucje van de inspecteur op het eind. Maar dat had dan weer niet gepast bij zijn karakter, dus uiteindelijk had The Suspect niet beter kunnen eindigen.

scorsese

Goeie film over een getrouwde man die genoeg heeft van zijn zeurende vrouw. Een goed opgebouwd verhaal met een paar prima wendingen (die vooral betrekking hebben op het hoofdpersonage), en de film duurt zeker niet te lang. Het geheel doet soms Hitchcockiaans aan, maar wel wat minder spannend. Het was me echter onduidelijk waarom de film zich afspeelt aan het begin van de vorige eeuw. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van clubsport

clubsport

Mits goed uitgevoerd kunnen films waarin de dader de sympathie van de kijker mag krijgen interressant zijn .

In dit geval word het de kijker wel makkelijk gemaakt en zal menigeen hopen dat hij ermee wegkomt .

Het einde is niet slecht bedacht maar stilletjes had ik toch op wat anders gehoopt .