The Suspect (1944)

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Siodmak
met Charles Laughton, Ella Raines en Rosalind Ivan

Een onder de plak zittende man (Charles Laughton) wil zijn vrouw (Rosalind Ivan) uit de weg ruimen om een andere vrouw (Ella Raines) het hof te maken.

Degelijke goed regiseerde suspense met de immer charmante Charles Laughton in de hoofdrol als goedzak die zijn vrouw uit de weg ruimt omdat zij hem niet wil laten gaan uit een slechte relatie. Of hij haar vermoord heeft wordt overigens in het midden gelaten maar hij belandt daardoor wel in een situatie waardoor hij enkele stappen moet nemen om het hoofd boven water te houden. De film kent een verrassend maar goed einde, geheel in de stijl van de film.
Genietbaar voor iedereen die van klassiekers, film noirs, e.d. houdt.

"He's not a murderer, he's a man..."
Knappe film waarbij het intrige goed en zorgvuldig uit de doeken wordt gedaan en de kijker tot het slot in de ban houdt.
Charles Laughton is weer subliem, al zit hij voor zijn doen toch in een wat ongewone rol.
Die Robert Siodmak maakte destijds goede films en deze "The Suspect" lijkt mij toch zijn beste.
Terecht een hoge score, maar weinig liefhebbers, zo te zien. Staat in een kwalitatief goede versie op youtube.