

The Gold Rush (1925)
Genre: Komedie
Speelduur: 95 minuten / 72 minuten (re-release)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Charles Chaplin
Met onder meer: Charles Chaplin, Mack Swain en Tom Murray
IMDb beoordeling:
8,1 (116.615)
Gesproken taal:
Releasedatum: 14 oktober 2021
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Gold Rush
"The World's Greatest Laughing Picture!"
Een eenzame goudzoeker reist af naar Alaska, op zoek naar goud. Hij raakt betrokken bij enkele andere goudzoekers, en wordt verliefd op de mooie Georgia. Hij probeert met zijn charmes haar hart te veroveren.
Externe links
Acteurs en actrices
The Lone Prospector
Georgia
Big Jim McKay
Black Larsen
Hank Curtis
Jack Cameron
Man in Dance Hall (onvermeld)
Man in Dance Hall (onvermeld)
Man in Dance Hall (onvermeld)
Man in Dance Hall (onvermeld)
Reviews & comments

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Monsieur Verdoux is een afwijkende Chaplin. A Woman of Paris ook wel, als een compleet serieuze film zonder Chaplin zelf. Maar of ze iets voor jou zijn betwijfel ik. Vooral omdat Chaplin stilistisch toch altijd wel hetzelfde blijft. Buster Keaton is wat dat betreft veel meer filmisch ingesteld, hoewel ik jou daar ook niet meteen fan van zie worden.

mister blonde
-
- 12391 berichten
- 5316 stemmen
Vind zijn meeste films van na Modern Times afwijken van zijn eerdere films. In the Great Dictator zit ook slapstick, maar overwegend is de humor anders dan in zijn eerdere films. Hij treedt met the GD definitief uit het stille slapstick tijdperk en slaat een andere meer veelzijdige weg. Limelight is weinig komedie en met name dramatisch sterk. Maar eigenlijk wijken al zijn latere films duidelijk af van het template waarover je het hebt. Zou je er geen een aanraden om eerlijk te zijn. Overduidelijk jouw smaak niet, ook zijn latere films niet.

Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Tja, Charlie Chaplin films moeten het voor mij vooral heben van het slapstick-gehalte en de ludieke vondsten. En daarop beoordeeld scoort The gold rush niet echt hoog. Ook vind ik het personage van the tramp gewoon niet in dit winterse, harde wereldje passen. Hij hoort meer thuis in de stad, in de wijken waarin hij ooi het contrast tussen arm en rijk kan illustreren. Heb volgens mij noggeen fil van Chaplin beoordeeld op MM, maar the oldrush is in ieder geval voor mij geen top film. Heb dan ook nog de versie met de wat belachelijke voice-over gezin. Dat helpt ook niet echt, als ik de comentren hier mag geloven.........

TMP
-
- 1777 berichten
- 1614 stemmen
Mijn vierde Chaplin-film en ook deze film is best de moeite waard. Enkele grappige vondsten, hoewel het slapstick gebeuren mij ook vrij snel weer begint te vervelen. Chaplin slaagt er echter wederom in om The Tramp goed neer te zetten. De film heeft een redelijk plot en het ziet er allemaal best aardig uit. De voice-over was bepaald geen toegevoegde waarde, die had rustig achterwege gelaten mogen worden.

JvB Lucas
-
- 323 berichten
- 0 stemmen
Tja, Charlie Chaplin films moeten het voor mij vooral heben van het slapstick-gehalte en de ludieke vondsten. En daarop beoordeeld scoort The gold rush niet echt hoog. Ook vind ik het personage van the tramp gewoon niet in dit winterse, harde wereldje passen. Hij hoort meer thuis in de stad, in de wijken waarin hij ooi het contrast tussen arm en rijk kan illustreren. Heb volgens mij noggeen fil van Chaplin beoordeeld op MM, maar the oldrush is in ieder geval voor mij geen top film. Heb dan ook nog de versie met de wat belachelijke voice-over gezin. Dat helpt ook niet echt, als ik de comentren hier mag geloven.........
Ik vind Chaplin toch wel meer dan slapstick. Niet altijd, maar met bijvoorbeeld The Gold Rush neemt hij een realistisch thema: het invriezen van de Donners. De inspiratie is eruit te vinden. En uit dat heftige onderwerp maakt hij er komedie van. Denk nou eens aan dat eten van die schoen of wanneer The Tramp wordt aangezien als een kip. Zulke dingen zullen in het echt ook kunnen plaatsvinden bij zulke situaties, met uiteraard een andere toon.

RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Mijn favoriete Charlie Chaplin so far. Hopelijk heb ik de beste (The Great Dictator) film voor het laatst bewaard, maar ik merk wel dat het met hem alle kanten op kan. Ik ben nog altijd niet echt gecharmeerd van The Kid of het behoorlijk populaire City Lights, terwijl The Circus me reuze meeviel.
Met Gold Rush zien we the little tramp eens in een andere setting dan in de stad, wat nieuwe mogelijkheden oplevert. Tegelijkertijd biedt de film minder slapstick dan gebruikelijk is, wat voor mij een stuk aangenamer is. De situaties in het blokhutje zijn heerlijk bizar en leveren de leukste momenten op. Wat erg fijn is, is toch dat er eindelijk eens gesproken wordt in dit soort films. Het houdt in dat de humor niet langer afhankelijk is van slapstick en stunts. Het gesproken woord is geen onmisbaar deel van goede humor, maar kan wel een heel belangrijk aandeel leveren. Toch heb ik ongelooflijk gelachen toen Chaplin zijn schoen opat, of zijn hutgenoot hem voor een grote kip zag. Echt inhoudelijk wordt er niet ingegaan op de ‘goldrush’ als fenomeen en daar ligt wat mij betreft ook de zwakte van de film. Jammer dat Chaplin het weer mikt op een romance. Ook hier had veel meer in kunnen zitten, want de film is soms ongelooflijk grappig. Echter, daar waar de lijn doorgezet had moeten worden, valt men weer terug op clichés en zit je met een onoriginele film met slechts enkele hoogstandjes. Ik denk dat ik uiteindelijk Buster Keaton de grootste vooroorlogse komiek vind.

alexspyforever
-
- 20982 berichten
- 2328 stemmen
Deze herbekeken. Het viel me op dat ik mij vooral de grappige scènes nog herinnerde en niet zozeer het verhaal. Het verhaal is dan ook best zwak te noemen. De romance is niet meteen sterk of overtuigend en erg cliché. Toch wel weer genoten van de humor, met de situaties in de hut als hoogtepunt. De slapstick past nog steeds het beste in Chaplin-films. Hoewel ik persoonlijk meer hou van The Little Tramp in de stad, vond ik de setting in de sneeuw prachtig , zeker voor die tijd heel overtuigend gebracht qua sfeer.

Roger Thornhill
-
- 5494 berichten
- 2157 stemmen
Ik ben, om me voorzichtig uit te drukken, nooit een liefhebber van Chaplin geweest: zijn personage (The Tramp, The Little Fellow) intrigeert me hoegenaamd niet, zijn sentimentaliteit stuit me tegen de borst en zijn schaapachtige verlegenheidslachje maakt me bijna agressief. Dat gezegd hebbende is The gold rush vanwege de sfeer (zie ook het uitstekende bericht van The One Ring van 25 september 2012), de prachtige visuals en de compactheid voor mij toch één van zijn beter te verteren films, met een sympathieke second lead (Mack Swain als Big Jim) en een climax die nog steeds werkt (de blokhut op de klif). De Blu-ray-kwaliteit is spectaculair en draagt voor mij zeker bij aan het genot van deze film.
Overigens vertelt Theatertje op 25 mei 2007 dat de "broodjesdans" werd nagedaan door Robert Downey Jr. in Chaplin en door Homer Simpson in één van de afleveringen van The Simpsons. De trivia-pagina van IMDb vermeldt verder nog dat "Roscoe 'Fatty' Arbuckle had done something similar in the film The rough house (1917)", en ook Johnny Depp doet het in Benny & Joon (1993).

Roger Thornhill
-
- 5494 berichten
- 2157 stemmen
Volgens de IMDb-trivia-pagina staat deze film nummer 5 op de lijst van (commercieel) meest succesvolle zwijgende films aller tijden, maar in zijn boek Silent cinema vertelt Brian J. Robb een ander verhaal: de film kostte $650.000 (tijdens een draaiperiode van 24 maanden) en bracht daarna in Amerika 2½ miljoen dollar op en in het buitenland nog eens 5 miljoen, waardoor het volgens Robb de meest succesvolle zwijgende film ooit is. En daar hield Chaplin zelf 2 miljoen aan over - nú al een bedrag waar u en ik alleen maar van kunnen dromen, maar 90 jaar geleden een onvoorstelbaar fortuin. (Volgens Robb is nummer 2 op de lijst overigens Harold Lloyds The freshman uit hetzelfde jaar: kosten iets meer dan $300.000, opbrengst 2,65 miljoen dollar.)

wolferl
-
- 22 berichten
- 166 stemmen
Wat een mooie film, ook hier veel lach, maar ook een traan. Chaplin laat andere acteurs ook het werk doen. De achterliggende verhaal is prachtig, en sommige scenes zijn iconisch (zoals de tapdans scene met aardappels).
Dikke 4 sterren

arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Aardige Chaplin. Een van zijn bekendere films, maar niet zo goed als dat ik gedacht had. Op zich is de humor en het verhaal geslaagd, en zelfs de "special effects" (het afbrokkelend stuk van de berg) zijn fraai. Het grapje met de dansende aardappels was heel geslaagd. De romance, waar hier al ruimschoots kritiek op is geleverd, kost de film wel een half sterretje. Ook ik vond dat aan de slappe kant.
Het begin van die romance maakt je nieuwsgierig, een underdog die verliefd wordt op een ster die hem alleen maar lijkt te gebruiken, hoe loopt dat af? Maar vervolgens wordt daar eigenlijk weinig mee gedaan, er treedt geen karakter- of relatieontwikkeling op behalve dat zij medelijden voor hem voelt (maar dat was al zo lijkt me), een liefde ontstaat daar niet echt. Misschien is dat wel realistisch, maar erg atypisch in vergelijking met zijn andere films. Ik vraag me af waarom Chaplin voor zoiets koos.
Hoe dan ook, ruim 3*

BBarbie
-
- 12519 berichten
- 7516 stemmen
Hoewel dit naar mijn smaak niet Chaplin’s beste is, bevat de film een aantal kostelijke scènes met eeuwigheidswaarde: de schoen, de dansende broodjes, de schuivende hut. Zonder meer fraai hoe Chaplin drama en humor vrijwel naadloos in elkaar laat overvloeien. Anders dan in het geniale City Lights komt de romantiek in deze film niet echt tot leven. Dat vind ik toch een beetje een tekortkoming.

lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Niet de sterkste Chaplin komedie, terwijl hij zelf herhaaldelijk gezegd schijnt te hebben door deze film herinnert te willen worden. Opnieuw in roulatie gebracht in 1942, waar voor Chaplin de muziek componeerde en de titelkaarten verving door hem zelf ingesproken teksten. En vooral dat laatste had hij beter niet kunnen doen.

Flavio
-
- 4348 berichten
- 4603 stemmen
Heb ook de versie gezien met de ingesproken teksten, wat jammer is want de kracht van de stomme film is juist dat er geen gesproken woord nodig is- ik zie dan liever een keer een tekstkaart tussendoor (al is dat vaak ook niet echt nodig) om iets uit te leggen dan alle personages met Chaplin's stem te horen praten.
Maar het is maar een kleine smet want ik was toch positief verrast. De slapstick scenes waren echt grappig (de loop van het geweer die tijdens een worsteling voortdurend op hem gericht wordt, briljante choreografie, en natuurlijk twee van de meest iconische Chaplin-momenten met de schoen en de broodjes). Ook de special effects zagen er goed uit, ik heb films gezien van veel recentere datum waar dat een heel stuk minder was. Het doet vermoeden dat er toch best wat budget was voor deze film, en je ziet dat er dan ook aan af.
Vrijwel alle hoogtepunten spelen zich af in de blokhut, de scenes in het stadje waren wat saai, al was er nog wel wat te glimlachen toen hij zich voordeed als bevroren om gratis koffie en ontbijt te bemachtigen, en tijdens het gevecht in de saloon. De romance was zoals al vaker opgemerkt niet nodig maar het hoort er kennelijk bij, en het was ook niet storend.

Dievegge
-
- 2927 berichten
- 7589 stemmen
Voor z'n tot dan toe grootste project vond Chaplin inspiratie bij de honderdduizend goudzoekers die op het einde van de negentiende eeuw naar het Hoge Noorden trokken. De beginbeelden, geschoten in Truckee in de Sierra Nevada met 2500 figuranten, tonen de oversteek van Alaska naar het Canadese Klondike over de Chilkootpas.
De rest is in en om de studio's van United Artists opgenomen, met gebruik van uitgebreide sets. De scène met de hut op de rand van de afgrond is een montage van beelden met een nagebouwde, beweegbare hut en een miniatuurhut. Verschillende ideeën kwamen uit teksten en beelden van de historische Gold Rush. Er zijn verhalen overgeleverd over kannibalisme en het opeten van een schoen. Chaplin buigt deze bittere gebeurtenissen om in komedie door met alle bijhorende gebaartjes de chef-kok en de fijnproever te spelen. De schoen was van zoethout. Charlie moest naar het ziekenhuis omdat hij er te veel van gegeten had. Daarna draagt hij steeds een schoen aan de ene en een berenpoot aan de andere voet.
Big Jim is een sympathiek nevenpersonage, een lamme goedzak. Hallucinerend van de honger gelooft hij echter dat Chaplin een kip is. Zo'n vertekend beeld van de realiteit komt nogmaals voor wanneer de Zwerver zit te dagdromen. Zo'n dansje met twee broodjes aan een vork was al eens gedaan door Fatty Arbuckle in The Rough House, maar hier is het veel verder uitgewerkt. Uiteraard mocht ook de romantiek niet ontbreken. Georgia Hale, een voormalige Miss Chicago, is vooral bekend van deze ene rol. Eerst bespot Georgia de Zwerver, maar geleidelijk aan gaat ze verder kijken dan de oppervlakte.
Op dvd is helaas meestal de versie van 1942 te vinden. Deze onnodig ingekorte versie was op het publiek van de jaren '40 gericht, met een voice-over van Chaplin in plaats van tussentitels en achteraf geschreven muziek. De kus op het einde werd gecensureerd. Ik heb gelukkig één keer deze klassieker in de originele versie op groot doek kunnen zien met live muziek, wat een geweldige ervaring was.

clubsport
-
- 3072 berichten
- 6512 stemmen
De film is zeker wel leuk om naar te kijken maar in mijn optiek toch een stukje minder als zijn andere successen zoals the kid en city lights .
Opvallend was de voice over die het verhaal op momenten verbaal bijstaat , dat zagen we in andere films niet .

Bobbejaantje
-
- 1699 berichten
- 1752 stemmen
De film is zeker wel leuk om naar te kijken maar in mijn optiek toch een stukje minder als zijn andere successen zoals the kid en city lights .
Opvallend was de voice over die het verhaal op momenten verbaal bijstaat , dat zagen we in andere films niet .
De voice over werd door Chaplin toegevoegd bij de heruitgave in 1942, en dat geldt ook voor de soundtrack.

Fisico (moderator films)
-
- 7593 berichten
- 4399 stemmen
Los van alle kortfilms is deze The gold rush na The kid de tweede topfilm van Chaplin. De stijl is vaak gelijkaardig waarbij een mix van drama en slapstick humor de revue passeert. Chaplin liet zich inspireren door de goudkoorts en maakte er een leuke film van met toch wel een aantal leuke aspecten.
Die blokhut bijvoorbeeld was erg knap gedaan! Maar de film bevat wel meerdere leuke scènes zoals het letterlijk nemen van het opeten van de schoenen. De hallucinatie van de kip vond ik minder geslaagd. De film valt eigenlijk uiteen in twee delen waarbij de zoektocht en de ontberingen in de bergen het eerste deel beslaat. Deel twee is eerder een romance welk eveneens meermaals terugkeert in de Chaplin films.

Sergio Leone
-
- 3920 berichten
- 2619 stemmen
Niet mijn ding.
Charles Chaplin zal me wellicht nooit kunnen bekoren. Ik zie er de charme niet echt van in. Chaplin zelf is daar eigenlijk het grootste probleem van: ik vind hem niet leuk en dan houdt het natuurlijk snel op.
Het eerste gedeelte kon me nog ietwat bekoren, wellicht omdat ik de setting an sich wel interessant vind. De wat meer romantische tweede gedeelte kon me daarentegen gestolen worden.
2

mrklm
-
- 7578 berichten
- 7878 stemmen
Chaplins groei als filmmaker zet zich voort in dit ambitieuze komische drama waarin hij als goudzoeker afreist naar Klondike Mountain en bevriend raakt met Big Jim McKay [Mack Swain] die zich niet kan herinneren waar hij zijn goudmijn heeft gevonden en verliefd wordt op Georgia [Georgia Hale], die hem aanvankelijk alleen gebruikt om Jack [Malcolm Waite] jaloers te maken. De eerste visuele grap – met een écht beer – is briljant, en het wordt alleen maar beter. Klassieke momenten als het eten van de schoen, Big Jims hallucinaties, de op een afgrond balancerende hut en niet te vergeten de legendarische ‘Dance of the Rolls’, maar dit is een genot van begin tot einde. Opnieuw uitgebracht in 1942 waarbij de tussentitels zijn vervangen door Chaplins eigen commentaar. Beide versies zijn verkrijgbaar, maar vanwege de continuïteit gaat mijn voorkeur uit naar de latere versie.

De filosoof
-
- 1945 berichten
- 1361 stemmen
Dit is denk ik de film van Chaplin waarvan we hem het meest herinneren: hij speelt er het bekende zwerverstype, we zien individuen in groteske ontberingen strijden om hun bestaan en waardigheid, er is romance waarbij het meisje uiteindelijk valt voor de arme, onaantrekkelijke sloeber en de film zit vol met Chaplins typische grappen en slapstick. De film is goed en is aldoor grappig – soms neigend naar het flauwe maar even vaak hilarisch – maar heeft voor mij niet de echte genialiteit van Chaplin: de film ontbeert wat dat betreft de originaliteit en overweldigende charme van The Kid en de diepgang van z’n beste films.
Ik heb overigens de 1942-versie gezien die wat is ingekort maar bovenal is voorzien door muziek en ingesproken tekst (uiteraard weer door Chaplin zelf gecomponeerd en ingesproken).

Collins
-
- 6076 berichten
- 3620 stemmen
Tegen het einde van de 19e eeuw brak in de regio Klondike in Canada de goudkoorts uit. Duizenden goudzoekers trokken naar de regio. Onder hen bevindt zich de eenzame tramp Charles Chaplin die zijn best doet de levensgevaarlijke omstandigheden te trotseren.
Na het grote succes van The Kid (1921) was Chaplin op zoek naar een elementair thema voor een nieuwe film. Hij kreeg foto‘s van de Klondike Goldrush onder ogen en het idee voor de film was geboren. Het beeld dat Chaplin inspireerde vormt de basis voor de openingsscène. In die scène vertelt Chaplin op dramatische wijze van de gigantische uitdagingen waarvoor de goudzoekers zich geplaatst zien.
Chaplin toont in The Gold Rush de goudzoekende mannen als dwarse solisten die bereid zijn alles op te offeren voor een goudvondst. De tramp is één van die mannen. Maar zelfs tussen al die eenlingen is hij nog de buitenstaander. Daarvoor zorgt zijn onhandigheid. Zijn stunteligheid. En dat is prettig voor de kijker die daar hartelijk om kan lachen.
Hoewel de film komisch is aangezet hebben beroemde lachwekkende scènes wel degelijk een serieuze kern. De slapstick die fantastisch is getimed en gechoreografeerd, dient niet alleen de lach maar laat ook de paranoia, de claustrofobie en de wanhoop zien die onder de goudzoekers leeft. Goudzoekers die steeds aan het vechten zijn om te overleven onder barre omstandigheden. Op die manier bekeken, heeft een hilarische scène over het eten van de eigen schoen of een humoristische scène waarin een hongerende goudzoeker de tramp voor een enorme kip aanziet, meer impact dan alleen een komische impact. En dat is verrekte knap.
In The Gold Rush laat Charles Chaplin serieuze thema‘s als materialisme, hebzucht en het onwankelbare geloof in succes samenvallen met fantastische komedie. Ik heb genoten!
Het laatste nieuws

In de ban van 'Harcore Never Dies?' Deze andere films over de ravecultuur mag je niet missen

Matthijs van Nieuwkerk maakt tv-comeback na wangedrag, Sylvia Hoeks speelt playmate Anna Nicole Smith in nieuwe film | MovieMeter Recap

Apocalyps-film 'Leave the World Behind' met Julia Roberts en Mahershala Ali vanaf vandaag te zien op Netflix

Uitgestelde misdaadfilm 'The Bikeriders' met Tom Hardy en Austin Butler heeft nieuwe releasedatum
Bekijk ook

The Music Box
Komedie, 1932
13 reacties

Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
39 reacties

La Roue
Drama / Romantiek, 1923
6 reacties

Mary and Max
Animatie / Drama, 2009
381 reacties

Nijûshi no Hitomi
Drama, 1954
24 reacties

La Battaglia di Algeri
Drama / Oorlog, 1966
117 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.