Thursday (1998)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Skip Woods
met Thomas Jane, Aaron Eckhart en Paulina Porizkova

Vier jaar geleden was Casey Wells een meedogenloze drugsdealer in L.A. Maar nu is hij een beginnend architect met een mooi huis en een echtgenote die niets van zijn verleden weet. Maar als zijn vroegere partner Nick onverwachts langskomt en een koffer vol drugs achterlaat, weet hij dat zijn vroegere vrienden hem geen rustige donderdag zullen gunnen.

avatar van Erwinner
Ik ben gewoon maar opzoek naar de VHS. Lekker goedkoop als je hem vind.

avatar van neon66
Maar heb je liever een VHS die toch sneller slijtage vertoont dan een DVD (bootleg of niet)?

avatar van Erwinner
Ik vraag me af wat langer meegaat. Ik heb Vhs banden uit de jaren 60/70 die het prima doen.

Video's slijten vooral door gebruik volgens mij. Alhoewel ze het eerder ook al slechter deden als je ze bijna nooit keek. Ben in ieder geval blij dat ik ervan af ben.

avatar van hannes64
Hm, VHS uit de jaren 60/70?
Ik denk dat je bedoelt de jaren 80.
De eerste VHS-videorecorder werd in 1976 geïntroduceerd door JVC.
In 1987 kwam een verbeterde versie op de markt onder de naam Super-VHS.

Hier iets duidelijker: http://nl.wikipedia.org/wiki/VHS

avatar van newG
De film staat zowaar volledig op youtube
het is wel in 10 delen maar toch de moeite waard om nog eens te kijken

De film blijft gewoon schitterend, vooral dan het middenstuk ruled qua scenario
Enkele onvergetelijke scene's ook

4* blijven wel, niet lager omdat de film zo sterk is, maar ook niet meer omdat er toch een hoop regie fouten in zitten...

Erwinner schreef:

Hahaha, erg knap dat jij videobanden hebt uit de jaren 60.
Toen bestond de videorecorder namelijk nog niet.

avatar van Erwinner
1977 was het. Zo'n JVC hadden we, en heb ik nog steeds ergens staan.

Vermakelijke misdaadcomedy (vreemd dat hierboven 'actie' als genre staat).

Verhaal is niet bijzonder, maar verloopt vlot en er zitten een aantal (zeer) leuke momenten in.

Film drijft op bizarre personages en gebeurtenissen... zijn niet allemaal even boeiend/grappig, maar veelal wel.

Leuk dat ik deze nog ff heb meegepikt: 3,5*.

avatar van Ari..
Nice movie!!
Komische scene's, en film kijkt heerlijk weg.
Die 90 minuten waren zomaar voorbij...

avatar van Erwinner
Was zeker op de Belgische Tv?

Nee, op de Nederlandse gewoon. Kwam na Harold & Kumar.

Stond hier alleen niet aangegeven.

avatar van Lurtz
Erg leuk vermaak deze film. Kijkt inderaad lekker weg.

Deze film heeft de eer om mijn 1000e stem te krijgen

Ik had deze film nog nooit gezien en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Dit is een prima en vermakelijke actie/misdaad/humor film. Qua acteur bezetting neigt het sterk naar een B film maar wel een zeer goede. Thomas Jane die die hoofdrol speelt vond ik zeer goed, Paulina Porizkova vond ik zeer leuk om te zien (zowel figuurlijk maar ook haar rol speelde ze best goed) en Aaron Eckhart's rol vond ik vooral in de openingsscène zeer goed. De openingsscène vond ik trouwens sterk en ook grappig, hierdoor had de film me direct beet. Na de geweldige en tevens gewelddadige openingsscène zakt de film effen weg. Maar gelukkig herpakt hij zich ijzersterk zodra Paulina Porizkova op bezoek komt bij Thomas Jane. Vanaf dat moment is de film een genot om te zien. Ook na het verdwijnen van Paulina Porizkova blijft de film sterk want daarna komen er nog een aantal leuke types langs (o.a. Mickey Rourke).

Ik heb me zeer goed vermaakt met deze film en de tijdsduur van 90 minuten was precies genoeg voor deze film.

Is deze film echt uit 1998??

Schande dat ik hem nooit eerder gezien heb in dat geval.
Tijdens het"pindakazen"tegen gekomen.
En ik nog maar afvragen tijdens de film of Mickey Rourke deze rol voor of na "The Wrestler" deze film vlug gedaan heeft.

Maar "Thursday"heeft me verrast.
Botte harde actie en typische humor.
Aparte actiefilm.

leuk is hij zeker!!

Best wel een vermakelijk misdaad filmpje met af en toe rake zwarte humor.
Het begin knalt er best goed in, maar daarna zakt het wel iets in, maar blijft toch wel redelijk vermakelijk. Vooral wanneer de dame langskomt gaat de amusementswaarde een stuk omhoog.
Verder vond ik het wel jammer dat die zaag niet vaker in werking in beeld werd gezet, bij dit soort films had dat best gemogen.

Alleen het einde vond ik nogal teleurstellend, ik bleef met een paar vragen zitten, en dat kost 'm punten.

avatar van Legan
Thursday kwam ik verleden maand tijdens het zappen op tv tegen (niet aangegeven op MM). Ik heb het de eerste 30 min aangekeken en toen zonder pardon weggezapt. Ik had geen zin om nog eens een heel uur naar zoiets doms te gaan te kijken. Enfin, bleek dat Erwinner het 4,5* had gegeven dus toen toch enigszins spijt gehad. Gelukkig bestaat internet er niet voor niets dus zodoende toch nog gezien.

Ondanks de aardige opening, dat vooral gemaakt wordt door de kassamedewerkster, is gelijk vanaf het begin duidelijk dat Thursday één grote flaw heeft. Namelijk een zeer zwakke cast. Alleen Aaron Eckhart en Paulina Porizkova zijn enigszins vermakelijk. Het acteren is zwaar onder de maat en in plaats van dat ze de personages over-the-top weergeven, zoals de gehele film heeft qua uitstraling, nemen ze zichzelf veels te serieus. Ze missen persoonlijkheid, charisma en uitstraling. Erg jammer van deze slappe uitvoering want in feite zijn de personages qua uitgangspunt leuk. Er straalt echter een enorme pretentieusheid van af en daar ben ik, als het zichzelf niet kan waarmaken, bijzonder allergisch voor.

De grootste plus is zonder twijfel de vlotte muziek en enkele dialogen, gevolgd door het eigenzinnig kleurgebruik (in decors, props, kostuums, ...). Jammer dat dit laatste niet meer dominant aanwezig was. De 'verkrachtingsscène' was nog vermakelijk alleen heb ik niemand zo snel twee keer achter elkaar zien klaarkomen. In tv-land kan gelukkig alles . Om dan weer helemaal in elkaar te zakken bij de introductie van de volgende personage (James LeGros). Triest.

Op tweederde van de film, stijgt gelukkig het niveau (als Nick zijn broer of zo vanuit een telefooncel belt). En gelukkig komt Rourke dan nog even de hoek om kijken. Ondanks zijn matige prestatie, is hij de enige in de gehele film met een beetje uitstraling.

Uiteindelijk overstijgt de film, ook cinematografisch gezien, nauwelijks het niveau van een tv-film. En dat is jammer want ook al is het verhaal niets bijzonders, toch had het met een sterkere cast bijzonder goed kunnen uitpakken.

Ik kan niet anders concluderen dan dat Erwinner's stem gebaseerd moet zijn op 'stoere' puber/jeugdsentiment, want meer dan wat wannabe stoerheid viel er niet te ontdekken in Thursday . Gelukkig dat Species III de avond nog enigszins goedmaakte.

avatar van Erwinner
Ik moet ongeveer 27 jaar zijn geweest en aangezien ik wel van stoere films houd zal deze bij herziening me nog steeds wel bekoren. De pubertijd was ik immers al lang gepasseerd!
Misschien dat er dan wel een halfje vanaf gaat maar ik ben iig blij dat jij hem gezien hebt.

avatar van Legan
Erwinner schreef:
En ik denk dat een herziening de film bij mij waarschijnlijk omhoog zou gooien want het is toch best een vlotte film. Alleen jammer van de cast. En ook ik ben blij de film te hebben gezien .

avatar van Brooklyn
Theunissen schreef:
Deze film heeft de eer om mijn 1000e stem te krijgen

En nu ook bij mij. Terwijl toen ik bij 990 mijn plan was om jouw nummer één (Stalingrad) als 1000ste te doen. Omstandigheden veranderden dit

Aardig filmpje die behoorlijk wat jat maar genoeg leuks heeft om bij te blijven. Dat stuk met 'Dr Jarvis' , de sexscene, de zingende Jamaicaan, 'De Drugsdeal' , allemaal stukken die het zeer genietbaar maken allemaal.

Jammer van het vluchtige einde en het jatwerk, maar cool genoeg allemaal

avatar van ILDIB
Op het einde na een heerlijke wegkijker met prachtige onderkoelde onzin. Ik heb gewoon zitten genieten van een niet pretentieuze film.

avatar van sinterklaas
Was een geinig misdaadkomedie ala pulp fiction. Had deze in 2004 maar voor een stukje gezien en had een jaartje terug de ex-rental video kunnen vinden in een kringloop winkel. Maar het was toch echt weer een lekker filmpje met heerlijke botte humor. Thomas Jane was lekker op dreef en die rol van Nick en dat ene vage wijf en vooral dat ene rasta-negertje was erg mooi. Ook het kleine rolletje van Mickey Rourke was cool.

De leukste scenes vond ik oa: dat begin in die supermarkt, die met die rasta, die scene waarin Casey word verkracht door die vrouw, die ene gast met die cirkelzaag, die shoot-out etc etc. Gewoon weer leuke momenten.

Al met al een geslaagde geinige film.

avatar van Rebel80
De film begint lekker, hoewel onschuldige neer knallen niet mijn voorkeur heeft, bij zo iemand in het begin van de film heb je wel zoiets van, vrouw, stfu en daar zorgden hun wel voor hehe

Voor de rest leuke moment maar ik weet, het gaf me niet een vol gevoel, die 90 min waren zo voorbij en vind dat ze het net iets te makkelijk hebben gefinished.

Al met al kijkt ie wel lekker weg.

Quentin Tarantino wordt wel heel erg gekopieerd. Jammer voor Skip Woods maar zijn regiekwaliteiten zijn minder, laat staan dat hij hem kan overtreffen, zodat 'Thursday' niet de beoogde cultfilm is geworden. Alles is over de top.

avatar van candymancandyman
Toffe misdaadfilm die ik al vaak heb gezien. Gewoon lekker bot, ruw en rauw en met een hele fijne dame in 1 van de rollen.

avatar van funnyhow
deze gisteren nog eens bekeken... en toch blijven bepaalde scenes echt geniaal!
ook de acteurs doen hun werk naar behoren of gewoon goed.
het voelt allemaal beetje 'tarantino' aan ... ma dan met lager budget gemaakt.(wat ik opzich altijd wel leuk vind)
voor mij blijft 'thursday' een erg ondergewaardeerd filmpje... die zeker kan uitgroeien tot cultfilmpje .
als hier tarantino op de hoes had gestaan,had deze veel meer waardering gekregen.

avatar van Lexcoaster
Erg leuke, frisse misdaadkomedie. Prima om anderhalf uur mee door te komen.

avatar van Chris0478
Meesterlijk, kijk m nu voor de 8e keer al volgens mij, en hij staat op het net...

[/quote]
In roman times, when someone abuses another mans company they nail his d#$¥ to the f#&+ing gate!!
[quote]

Topquote!!

avatar van Bélon
ILDIB schreef:

Wel mee eens. Nogal jolig sfeertje in een flegmatisch filmpje maar genoeg scenes om een glimlach op je gezicht te toveren. Als laatste genre zou ik Komedie toevoegen, film is gewoon erg luchtig van toon (ondanks het vrij grafische geweld).

Dat niemand het nog vermeld heeft: die koe-telefoon

Aardige film over een voormalig drugdealer die zijn nog steeds criminele broer onverwacht op bezoek krijgt. Een onderhoudend verhaal waarbij de ontwikkelingen zich in een vlot tempo opvolgen. Allemaal al eens eerder gezien, maar er zitten genoeg vermakelijke momenten in (zoals een prima openings-scene). Echt verrassend wordt het nergens.

avatar van Rickyman
Nog steeds erg vermakelijk, maar was deze eigenlijk al weer vergeten.
Een lekker vlot en leuke, tikkeltje overdreven/absurde misdaad/actiefilmpje, die in de jaren 90 meer gewoon waren.