Spun (2002)

Verenigde Staten / Zweden
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jonas Åkerlund
met Jason Schwartzman, Mickey Rourke en Brittany Murphy

Speedverslaafde Ross (Schwartzman) is dringend op zoek naar een nieuwe dosis en besluit Spider Mike (Leguizamo) te bezoeken. Deze dealer en zijn geflipte vriendin Cookie (Suvari) zijn echter hun voorraad kwijt. Gelukkig is er nog de vriendin (Murphy) van The Cook (Rourke), de gekke chemicus die de poedertjes prepareert.

Echt een hele wazige film heb me echt kapot gelachen.
Heerlijk om naar te kijken.

Alleen jammer dat die trippende beelden steeds minder worden.
Ze hadden het beter andersom kunnen doen.

avatar van Johan24
De film is op zich wel vermakelijk. Inhoudelijk stelt het allemaal niet veel voor en dat hoeft ook niet. De bizarre persoonlijkheden en het drugsgebruik gaan goed samen.

Ik had alleen andere humor verwacht: zwarte, droge, misschien zelfs absurde humor. De humor die echter in deze film aanwezig is zou ik zelf eerder als flauw, plat en simpel typeren. Voorbeelden: de gast met pukkels, het groene hondje en de twee kassieres.

avatar van Awake78
Vervelende film die nergens op slaat. Normaal kan ik me wel bekoren met zulke films, maar deze probeerde echt bedoeld grappig te zijn waardoor de zg. grappen bijna allemaal in het water vielen.
Door het matige acteerwerk werd alle spontaniteit uit de scenes gehaald, vooral Mena Suvari zat totaal niet op d'r plek en acteerde alsof het een theaterstuk betrof. Alleen Mickey Rourke gaf er nog een toffe twist aan.

Het verhaal (hoewel op zich ondergeschikt aan de rest) ging nergens over, de humor was ver te zoeken (te flauw, te simpel), het acteerwerk dus niet lekker, de tekenfilm stukjes en versnelde stukjes pasten totaal niet in de film en maakte van alles één grote gimmick.
Dan heb ik liever het gedramatiseerde en surrealistisch van Trainspotting, al mag je deze film daar in wezen absoluut niet meer vergelijken, dat zou een grove belediging zijn.

Voor de paar keertjes dat de film toch nog iets goeds vertoonde 2 sterren.

avatar van roppet
Heerlijk trippy filmpje.

Camerawerk en montage staan goed in lijn van het onderwerp en helpen mee met de vlotheid. Fijn uitgewerkt, een wat vreemd, maar fijn groeps-sfeertje en bij vlagen, wat zeg ik bijna de hele tijd vrij komisch.

Cast volstaat zeker, vooral Brittany Murphy was een geweldige actrice, en bewees dat in deze film ook.

helemaal mee eens. en wat een lichaam ook he

avatar van DonOswaldo
Dat ook inderdaad

avatar van Jobjee
Ik hou wel van dit soort films beetje drugs gebruiken en totaal geen verhaal:P! alleen ik vond hem snel saai worden, begin was leuk daarna werd het snel minder

avatar van Rascal
Hmmz beetje vaag zooitje allemaal.. Na Requiem (nog steeds met de vraag hoe je dat uitspreekt: rie of rek-ium) for a Dream is alles wat ik gezien heb qua genre middelmaat;) Die Jason is wel zo'n iemand die in eerste instantie niet opvalt, maar best 'n mooie man eigenlijk is. Murphy is de enige wiens leven de goede kant op gaat in de film dan.. She died hard. and datte is f'kin life. AARGh

avatar van funnyhow
drugy filmpje ...met als drugs speed!
moet ook niet altijd heroine of coke zijn maakt de film dan ook direct pak 'zwaarder'...
het paranoïde worden van die gast was echt grappig
verhaal filterdun maar dat hoeft ook niet in dit soort films.
enja..dan doet Brittany Murphy nog eens mee, in een uitstekende rol !

ideaal drugs filmpje ... als je er voor open staat

orbit
Nogmaals, als je Eric Roberts een vertrouwde figuur vindt aan het eind, dan ben je pas een ziek individu. Wat een geniale rol en hoe kort.. laat zich vergelijken met de rol van Pitt in True Romance of in 12 Monkeys.

avatar van John Lee Hooker
Een vreemde dosis aan opvallende karakters die je niet al te sirieus mag nemen. De flitsende montage in combinatie met terugkomende animaties zorgen ervoor dat je betrokken blijft in een racebaan terwijl de cocaïne je strak genoeg houd om alle zorgen te vergeten en jezelf een opperbaas te voelen. Rourke is een geschikte kandidaat om de rol van Cook te vertolken en zijn vrouw is een bijzonder type met al haar heftige emoties. Er komen vooral situaties voorbij die niet direct noodzakelijk zijn maar welke je in zekere zin niet elke dag tegenkomt. Maar omdat het zo nonchalant blijft zonder diepe betekenis kon ik de muziekkeuze niet altijd begrijpen, dit was op bepaalde momenten iets te sirieus en dramatisch en waarschijnlijk wilde ze met de relatie van Ross een soort van bekende band met de kijker creeëren om wat meer indruk te kunnen maken met alle gebeurtenissen. Toch is dit nou eenmaal geen tragische verslaving, eerder juist een geslaagde vakantie met wat obstakels.

Een te actieve zwarte komedie (over de top) over enkele dagen uit het leven van junks, drugdealers en producenten van drugs. Echter het verhaal is vederlicht en oppervlakkig, er is nauwelijks sprake van een plot en de dialogen zijn nietszeggend. De regisseur mikt op de visuele kant: de filmshots zijn kort, heftig en gemixed met animatie en de, door de cast slecht gespeelde, stereoptype personages moeten een menselijk gezicht krijgen. Een uitzondering is Mickey Rourke: getekend door eigen gebruik, speelt hij uitermate sterk (door hem is de film het aanzien waard). De productie lijkt qua stijl op "Requiem for a Dream", (alleen deze laatste is krachtiger en veel beter) alhoewel "Spun" meer op de lach mikt.

orbit
Klopt, behalve als je zegt "te actief".. heb je enig idee waar deze film over ging?

avatar van Laoslander
zeer lege , irritant cynische film zonder een duidelijk plot of inhoudelijke bedoeling.

avatar van tattoobob
Ook maar eens opzetten.

avatar van goongumpa
Drugsfantasietje van muziekvideoregisseur Akerlund. Afgaand op deze film kan hij het ook beter bij clips houden. De film valt samen te vatten als luidruchtige, wereldvreemde nonsens met een aantal leuke audiovisuele ideeën.
Het is altijd goed om favorieten Mickey Rourke en Eric Roberts in hun element te zien maar knuffelbeer-met-bolle-wangetjes Schwartzman is een joekel van een miscast als meth-junkie - en hij is 3/4 van de film in beeld.

avatar van sinterklaas
Lekkere chaotische drugsfilm waar jij als kijker maar een touw aan moet zien vast te knopen. Ik had echter wel een roadmovie verwacht maar dat was het toch echter niet. Het is eigenlijk gewoon een kijk in het leven van een paar gasten in de drugscircuit, waar we weer krijgen te zien dat het niet van een lijen dakje is, maar dat wisten we ondertussen wel. Wat de film wel erg goed maakt is het eindeloze aanbod aan creativiteit, waaronder die lekkere zieke cartoonstukjes als er weer eens iemand aan het trippen is, geklooi met montage, en hey... zie ik daar Lost Highway niet voorbij komen? Het indie-gehalte zit er ook sterk in, en is ook zoals ik het wil zien; de broeierige, maar toch sfeervolle shots van in en rondom de kraakpandwijken van LA, waarbij de luchten ook weer ruim aandacht krijgen om de goedkope maar stijlloze sfeer aan te sterken.

De rollenverdeling is ook prima verdeeld onder bekende en minder bekende acteurs waar Mickey Rourke de uitschieter van is. Verder is die Spider ook hillarisch met zijn borderline vriendin Cookie, Schwarzman heeft met Ross ook een lekker luchtig rolletje en Brittany Murphy, die hier weer lekker ADHD-erig bezig mag zijn, zullen we ook altijd nog gaan missen. Die twee agenten zijn ook weer lekker lomp en die werken je nog het meest op je lachspieren. Typische rol voor Peter Stormare ook. En dan ook nog die domme autistische gamer, en dan vooral wanneer hij een dienst moet bewijzen voor de twee agenten... hillarisch! Ohja, de film wil ook hier en daar nog explosief worden en actiescenes mogen we ook nog meetellen.

Die scene's in die drankwinkel met die macho, die sexlijn-scene en waarbij de escort-girl telefonisch getuige mag zijn van een misdrijf waren ook schitterend.

Heerlijke veelzijdige film weer, dat ook nog wordt aangedikt door de uitstekende soundtrack, waarin we ook voornamelijk Billy Corban te horen krijgen.

En...bij deze film hoef je zelf geen drugs te gebruiken.

4,5* bij nader inzien.

avatar van renzoroy
Redelijke drugsfilm, maar haalt zeker de kwaliteit van films als Trainspotting, Fear and Loating in Las Vegas en Requiem For a Dreams niet.

avatar van tattoobob
Toch maar eens kijken deze.