The Basketball Diaries (1995)

3,54

Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Kalvert
met Leonardo DiCaprio, Mark Wahlberg en Bruno Kirby

Jim Carroll (DiCaprio) is lid van het basketbalteam van een katholieke school in New York. Jim en zijn vrienden gedragen zich echter nauwelijks als vrome jongeren. De manager van het basketbalteam steelt uit de kastjes van de opponenten en het favoriete tijdverdrijf van de jongens is het experimenteren met pillen. Al snel komt het leven van Jim in een neergaande spiraal terecht van pillen, hoestdrankjes, drank en halsbrekende toeren. Samen met zijn beste vriend Mickey wordt hij uit het team gegooid, tijdelijk verwijderd van school en wordt hij door zijn moeder het huis uitgegooid. De jongens begeven zich op het criminele pad om aan geld te komen en overvallen daartoe zelfs een oude vrouw. Dan komt Jim in aanraking met heroïne.

108 BERICHTEN 15 MENINGEN

xNineSien
geplaatst: 18 juni 2010, 19:13 uur [permalink]
Keigoeie film 😄

avatar van Fortune
geplaatst: 25 juni 2010, 19:26 uur [permalink]
planet_of_death schreef:
Onintressant, duf, saai drama met een realistische kijk op de drugswereld. Ik irriteer me hier een beetje aan DiCaprio, die de laatste tijd erg gegroeit is als acteur. Ondanks het onderwerp erg actueel is, is het allemaal niet al te best uitgewerkt.

Het is oninteressant als je drugs films niet interessant vindt.
Maar dat kon je van te voren weten wat voor film het is.
Duf en saai zijn ook niet de juiste woorden om deze film te beschrijven gebeurt genoeg in lijkt me zo.
Dicaprio speelt zijn rol als junk echt wel met overtuiging.
Het onderwerp is niet meer actueel nu heroïne steeds minder populaire drug is.
Dat het allemaal niet al te best is uitgewerkt kan ik wel begrijpen dat je dat vindt, maar voor de rest vind ik je post erg matig.

avatar van planet_of_death
geplaatst: 25 juni 2010, 19:30 uur [permalink]
Het wordt naar mijn mening te geforceerd gebracht. Kijk eens hoe erg dit is? Kijk eens hoe erg dat is? Ik hou er niet zo van. Ik zeg niet dat Di Caprio niet overtuigt, ik zeg dat ik hem irritant vind.

avatar van Sjoerdow
geplaatst: 26 juli 2010, 16:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The basketball diaries begint een beetje als een feelgood-filmpje, waarbij Jim de "Bart simpson"-achtige rol aanneemt op school en samen met zijn klasgenoten op rebelse wijze de maatschappij onder vuur neemt.

Naarmate Jim's situatie verergert, krijgt de film een hele snelle wending en de neerwaartse spiraal waarin hij raakt begint wel erg vroeg naar mijn mening. Ook is het jammer dat het schrijftalent van Dicaprio in het dagelijkse leven (dus naast de voice-over) niet echt aan het licht komt.

Opvallend in dit verhaal vind ik de rol van Reggie, die halverwege de film Jim op het goeie spoor lijkt te brengen. Jammer dat daar niet genoeg krediet voor gegeven word door de regisseur/Carrol.

The basketball diaries draagt een heel aardig verhaal, alleen is het jammer dat het verhaal na een uur verteld is, en daarna iets teveel uitgemolken word en steeds meer op een film begint te lijken die je op school tijdens anti-drugs lessen verplicht moet gaan kijken.

"Drugs are bad.......hmmkay" 😞

Dit vind ik erg jammer. Desondanks, heb ik me prima vermaakt en acteert met name Dicaprio erg goed. De rest van de cast is trouwens ook prima!

3,5 sterren

avatar van yeyo
geplaatst: 5 maart 2011, 01:36 uur [permalink]
Wat begint als een bovengemiddelde inner city jeugdbende film, ontaardt al gauw in een overgedramatiseerde preek die op een hopeloos protocollaire wijze waarschuwt voor de al lang bekende gevaren van drugs. Aanvankelijk worden nog verschillende thema's aangekaart, maar naarmate de film vordert wordt er werkelijk alleen op Di Caprio's verslaving toegespitst. Het maakt de film eentonig, langdradig en fragmentarisch. Vijftien jaar na Christiane F. zou er wel 'ns een nieuwe invalshoek gehanteerd mogen worden inzake drugsgebruik, maar deze film opteert veilig voor een afgezaagd stramien. Di Caprio levert wel één van zijn sterkste prestaties af. Tijdens de nineties durfde hij tenminste nog emoties en dynamiek in zijn rollen te verwerken i.p.v. hardnekkig voor zich uit te staren.

avatar van Thomas83
geplaatst: 17 april 2011, 00:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo'n film die veel indruk maakte ergens in de jaren 90. Herinnerde me er niet zo gek veel van, behalve een sterke Leonardo DiCaprio en de scène dat DiCaprio aan de deur staat bij zijn moeder. Het is DiCaprio die ook wel de film maakt, en die scène blijkt misschien wel de beste samen met het momentje dat DiCaprio en zijn vrienden Neutron op tv zien. Wel overacteert DiCaprio hier weer, zoals eigenlijk altijd. In de deurscène is het ook vooral de moederrol van Bracco (geweldige actrice toch) die indruk op me maakte. Die had best een iets grotere rol gemogen. Dat Wahlberg erin speelde wist ik niet eens, en die past wel goed in de film. Heeft wel wat slippertjes maar omdat de rol dicht bij hem blijft is het uiteindelijk toch een van zijn betere rollen geworden.

Aan het begin is de film op zijn best vind ik. Gewoon leuk de groep straatschoffies die kattenkwaad uithalen en daarin wel even wat te ver gaan, waarna het qua drugs van kwaad tot erger gaat. Het wordt alleen niet echt geleidelijk uitgewerkt, en de hele film verloopt een beetje met horten en stoten, loopt niet echt lekker door. De artistieke scènes herinnerde ik me niet eens meer eigenlijk, en die waren soms nog wel aardig. Sommige scènes waren humoristisch, zoals die waarin de vrienden voor een basketbalwedstrijd downers hebben genomen in plaats van uppers.

Al met al toch wel echt een tegenvaller. In mijn herinnering was de film wel wat beter. Er zijn veel betere films over drugsverbruik. Films als Christiane F., Trainingspotting en Requiem for a Dream zijn toch van een heel ander niveau..Vind The Basketball Diaries soms ook wat gedateerd eruit zien. Ook stom zijn de scènes waarin iemand die in de goot was en door de een werd uitgelachen nu de rollen omgedraaid ziet en de ander uitlachtvoelen wat prekerig aan. Om de dakscène moest ik alleen maar lachen eerlijk gezegd. Zag er knullig uit. Leuk dat Perconte uit Band of Brothers meespeelt. Vooruit, een 3.0 dan maar.

avatar van kennyvw
geplaatst: 30 juni 2011, 20:21 uur [permalink]
sterk

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 10 september 2011, 18:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterk drugsdrama.

De film kent een redelijk soft eerste half uur. DiCaprio en co zijn geen engeltjes, maar daar blijft het bij. Er komt echter een wending wanneer ze cocaïne ontdekken. Dan gaat het inderdaad nogal snel neerwaarts. Eigenlijk kun je dan al raden dat de film een happy end kent. Dat vind ik op zich een beetje spijtig en komt te veel als moraallesje over.
Het schrijftalent van Jim Carroll komt voorts weinig tot niet tot z'n recht.

Het acteerwerk is erg goed. Leonardo DiCaprio zat toen in z'n beste periode en da's er duidelijk aan te zien. Ook Mark Wahlberg heeft een amusant rolletje. Ernie Hudson als Reggie had wat meer screentime verdient.

Goed in beeld gebracht. Requiem for a Dream heeft hier duidelijk naar gekeken, maar is uiteindelijk 100x minder soft.

Nipte 4

geplaatst: 13 april 2012, 23:15 uur [permalink]
Goeie film over een viertal schoolvrienden die langzaam ten onder gaan aan drugs. Een weinig hoopvol portret van het junkie-bestaan. Grimmig, zoals het hoort. Een goeie cast waarvan de jonge Leonarde DiCaprio meer dan overtuigend is. Ondanks het uitstekende acteerwerk weet de film niet echt indruk te maken. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 15 mei 2012, 11:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Interessant, en behoorlijk goed dit.

Leonardo DiCaprio laat hier toch wel zien dat hij de potentie heeft een erg goede acteur te zijn. Lang niet elke film waarin hij speelt, acteert hij goed, maar hier wel. Zelfs zeer goed en de manier waarop hij een neerwaartse spiraal inzet is indrukwekkend en geloofwaardig. De rest van de cast is ook niet onaardig en Mark Wahlberg valt ook nog op met een redelijk bijrolletje.

Het is boeiend om te zien hoe de ontwikkeling, die DiCaprio hier meemaakt uitpakt. De regie is vrij sober, wat bijdraagt aan de sterke sfeer. Uiteindelijk loopt het allemaal vrij goed af. Ook dat vond ik hier wel goed bij passen. In zijn geheel is het niet zo indrukwekkend als enkele andere films in het genre, zoals Christian F. en Requiem for a Dream. Maar desondanks is het verder behoorlijk goed, dankzij vooral het erg sterke acteerwerk van DiCaprio.

avatar van Lay190
geplaatst: 14 september 2012, 04:18 uur [permalink]
Top film!

geplaatst: 13 december 2012, 21:12 uur [permalink]
Mwahh.. Redelijke film maar ik denk vooral vanwege mijn interesse voor het onderwerp en de rol van Di Caprio. De omslag ging me alleen wat te snel. Voor mijn gevoel had de film een lang begin en een lang eindstuk. Een echte opbouw ontbreekt. Ook vind ik de vrienden van Jim niet echt uitgewerkt, de nadruk lag wel heel erg veel op één hoofdrolspeler.

avatar van Tasha27
geplaatst: 28 december 2013, 11:05 uur [permalink]
Script uitgewerkt volgens de autobiografie van Jim Carroll (tevens hoofdpersonage). Ik vond het een mooie en sterke film (met voor mij 'jaren 90' sentiment). In het begin kwam de film op mij over als een 'Feel good movie'; een vriendenclub die wat lol trapt op school en op straat, die zich uitleeft in hun basketballteam en het geheel als één grote grap ervaart om vervolgens te ontdekken dat het leven ook drama's met zich meebrengt. De maatschappelijke teloorgang zet zich misschien snel in bij Jim en twee van zijn vrienden, maar ik vind dit wel heel realistisch weergegeven. Ik kan dit onderbouwen vanwege mijn werk in de hulpverlening waarin ik bijna dagelijks geconfronteerd word met cliënten waarbij het geen uitzondering is dat de drugsverslaving al is begonnen op 14,15-jarige leeftijd (en die ook binnen enkele weken cq. maanden niet meer zonder konden).
Mooie rollen voor een nog jonge topcast; Leonardo diCaprio (inderdaad in zijn sterkste en meest authentieke acteerperiode), Mark Wahlberg, Patrick mcGaw (sinds 2008 van het witte doek verdwenen; where have you been?) en een kleine bijrol voor de bijna altijd excentrieke Juliette Lewis (uitstekende actrice!). De film heeft mij van het begin tot het einde geboeid. Het enige minpuntje vind ik de snelle omslag naar het einde van de film. Dat had iets meer uitgewerkt mogen worden. Mijn beoordeling: 3,5 sterren.

avatar van Edie
geplaatst: 23 september 2014, 10:52 uur [permalink]
Hele erge "Don't do drugs" film, maar ondanks dat was het wel vermakelijk.
Leuk om een jonge Matt Damon terug te zien.

avatar van tsjavi
geplaatst: 12 oktober 2014, 17:38 uur [permalink]
Ondergewaardeerde film, die niet bekend is bij het grote publiek.
Heb deze film bekeken omdat ik benieuwd was naar de acteerprestaties van de jonge Di Caprio en Mark Wahlberg. Beiden deden het overigens zeer goed, en waarschijnlijk heeft Martin Scorsese na het bekijken van deze film ook wel gezien dat Di caprio een talent had voor misdaadfilms.
Deze film bleef me boeien van begin tot eind, en na het bekijken ervan bleef deze film toch een tijd lang in me hoofd zitten.

avatar van VincentL
geplaatst: 20 november 2014, 11:16 uur [permalink]
The Basketball Diaries

De berichten op MM wisten mij te enthousiasmeren. Ik had dan ook hoge verwachtingen van DiCaprio in dit werk. Voor mij pakt The Basketball Diaries uit als een doorsnee drugsdrama, met wel degelijk een sterke DiCaprio.

Het begin van de film is lekker luchtig. Zoals bij iedereen begint het onschuldig met af en toe en stickie en wat drank. De herkenbaarheid is groot in dit gedeelte. Vervolgens wordt natuurlijk een pad in geslagen die vele niet nemen. Ondanks dat is het verloop van de film organisch en vloeiend. Een stickie wordt een pilletje, pilletjes worden snuiven en snuiven wordt spuiten. Eenmaal in de goot stijgt met name DiCaprio tot grote hoogtes. Het einde wordt iets te ver doorgetrokken naar mijn smaak en doet afbreuk aan een tot dan toe goede film.

DiCaprio is in het begin vrij matig. Pas als het met zijn personage slecht gaat lijkt hij op te leven. Vooral de scène dat hij bij zijn moeder aanklopt is bijzonder sterk. Zowel hij en zijn moeder, Lorraine Bracco, spelen hier fantastisch op elkaar in. Een erg indrukwekkende scène.
DiCaprio's vrienden zijn heel wat minder. Madio, McGaw en Wahlberg spelen vrij matig naar mijn smaak. Zij missen de overtuiging in hun spel.

De film is lekker grimmig gefilmd. Heerlijke achterbuurten, goten en ongure kelders geven de film een extra lugubere nasmaak. In combinatie met het onderwerp geeft de film toch wel heel duidelijk aan hoe het niet moet. Die morele nadruk is in mijn ogen dan ook niet nodig. Laat mensen zelf hun conclusies trekken. Ach ja, dat is wat persoonlijks.

The Basketball Diaries is een aardige film om eens gezien te hebben. Sterke DiCaprio, aardig verhaal, redelijke overige cast.

avatar van SanderPuntCom
geplaatst: 18 januari 2015, 11:28 uur [permalink]
Geen absolute topper, daarvoor komt The Basketball Diaries teveel over als een moraalles en zitten er teveel clichés in, al moet ik toegeven dat de moraalles wel werkt. Het werkt zo goed dat ik na afloop Requiem for a Dream uit mijn top 10 heb moeten zetten, omdat TBD gewoonweg op dat vlak evenveel zo niet meer indruk had gemaakt op mij. Verder vond ik de film het eerste uur vooral nog zeer realistisch, up-to-date (net zoals Kids (uit hetzelfde jaar) dat ook is). Misschien daardoor dat het 2de deel van de film zoveel indruk heeft gemaakt.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 11 maart 2015, 21:48 uur [permalink]
de heftigste en meest gewaagde film van di caprio die ik ooit heb gezien,.'
de man durft blijkbaar risico 's te nemen.
behoorlijk controversieel ook.'
en soms pijnlijk om naar te kijken.
zelfs mark W is hier op dreef.