Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Basketball Diaries (1995)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Kalvert
met Leonardo DiCaprio, Mark Wahlberg en Bruno Kirby

Jim Carroll (DiCaprio) is lid van het basketbalteam van een katholieke school in New York. Jim en zijn vrienden gedragen zich echter nauwelijks als vrome jongeren. De manager van het basketbalteam steelt uit de kastjes van de opponenten en het favoriete tijdverdrijf van de jongens is het experimenteren met pillen. Al snel komt het leven van Jim in een neergaande spiraal terecht van pillen, hoestdrankjes, drank en halsbrekende toeren. Samen met zijn beste vriend Mickey wordt hij uit het team gegooid, tijdelijk verwijderd van school en wordt hij door zijn moeder het huis uitgegooid. De jongens begeven zich op het criminele pad om aan geld te komen en overvallen daartoe zelfs een oude vrouw. Dan komt Jim in aanraking met heroïne.

Sublieme wereld, de scheidingslijn van succes in de sport tot junk is klein, zoals dat gaat in het leven met veel dingen, verkeerde invloeden en het is raak, niet de basket maar wel de heroine voor deze gast.
Deze laat ik aan mij kinderen zien, verplichtte kost voor in hun pubertijd!!

Geniet van het leven zoals het is, niet van de drugs.

peace. love life is live

avatar van Gabbere
Goed acteerwerk. Ik vind dat de 'junksfeer' heel aangrijpend wordt gebracht. Leuke film

avatar van Poisonthewell
Uitstekend geacteerd, maar allemaal zeer cliché en voorspelbaar. 3*

avatar van Chayenn
Ik heb deze film een lange tijd geleden gezien!
Echt een topfilm! en goed geacteerd!

* weet iemand hoe ik aan deze film kan komen?

helaas nooit op dvd uitgebracht in nl, ik heb een export kunnen d#/loa%*n. tja moet toch wat!! maar super film.. en jonge ventjesnog allemaal zeg

Je kan die dvd ook gewoon kopen natuurlijk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Drama met excellente cast. Met name Wahlberg en DiCaprio zijn goed op dreef en blijven je bij het verhaal betrekken. Goed.

avatar van niethie
Had verwacht dat het allemaal wat braafjes zou zijn maar dat viel nog best mee. DiCaprio speelde erg sterk en ook de overige acteurs deden het zeker niet slecht, de film is bij vlagen erg aangrijpend en bevat een paar erg emotionele scenes, verder gewoon een prima onderhoud filmpje waar niet veel op aan te merken valt.

3,5 sterren

Rauwe film over één van de grootste problemen van onze samenleving.
Mag niemand onverschillig laten.
Uitstekend acteerwerk.

avatar van missl
Wat je toch allemaal kan doen om drugs te krijgen.
En waargebeurd, dat maakt het nog enger.
Meeslepend drama, goed gespeeld.

avatar van Nicholson Nr1
Zeker een goede film, met echt een geweldige dicaprio. Vooral de scene aan het eind van de film, waar hij huilend bij zijn moeder voor de deur ligt te smeken om geld was erg goed.

avatar van Salto
starbright boy schreef:
Matige verfilming van prachtig boek.

is dat niet altijd zo?

avatar van skysouthpark
op titanic, romeo and juliet en total eclipse na de beste film van leonardo.

Soms lichtelijk overdreven maar wel super mooi en naar waarheidsgetrouw in elkaar gezet.
En goed acteerwerk van Leo!!!
En een goeie jonge Wahlberg erbj.
Deze film is volgens mij niet te koop in NL is verboden om het waarheidsgetrouwe gebeuren van deze film.

daantje81 schreef:

Wie heeft je die onzin wijsgemaakt? De film is gewoon niet op DVD verschenen in Nederland net als duizenden andere films maar is uiteraard niet verboden. En zelfs een aantal keren op TV geweest en op video uitgebracht. In Nederland is er bij mijn weten zelfs geeneen film verboden.

Slechte film trouwens, lees het boek. Veel en veel beter.

Salto schreef:

is dat niet altijd zo?

Nee hoor, er zijn genoeg films die beter zijn dan het boek.

Nou ik dacht dit omdat mij dit in een winkel is verteld omdat dze film wel degelijk in NL te verkrijgen is geweest op dvd want ik heb hem ook. Maar een tijdje later uit de handel is genomen.

starbright boy (moderator)
Er verdwijnen dagelijks DVD's uit de handel, omdat ze op zijn en niet meer bijgemaakt worden. Maar de film is echt niet verboden hoor. Dit is trouwens bijlange na niet het schokkendste drama over drugsgebruik en al helemaal niet de meest waarheidsgetrouwe.

Dat zeg ik ook niet maar dit is wat mij is verteld.
En dan is het ook nog maar net hoe je er tegen aan kijkt de een zal het wel waarheidsgetrouw vinden en de ander helemaal niet.

Zo'n 15-20 jaar geleden het boek (Dagboeken van een lijmsnuivertje) gelezen, laatst weer herlezen en dan nu eindelijk toch de verfilming gezien.
Erge tegenvaller.

Leuk om wat herkenbare scenes uit het boek te zien, maar mis zoveel verhaallijnen (bvb de vrijere school waar hij naar toe gaat, zijn vader die in de film niet eens bestaat etc.) en vooral de sfeer van het boek komt totaal niet terug in de film. Het zijn de jaren '60, maar daar vind ik in de film helemaal niets van te merken (bewust gedaan?)

De acteurs doen het verder wel prima (vond Winkie en Blinkie super gecast )

Voor degene die het boek gelezen hebben kunnen deze film links laten liggen, degene die de film hebben gezien (zeker degene die de film al een hoog cijfer geven):

Lees het boek!!!

avatar van Esteban
starbright boy schreef:

Slechte film trouwens, lees het boek. Veel en veel beter.

De échte reden is trouwens dat de rechten om deze film uit te brengen op DVD (zowel NL als B) verloren zijn gegaan toen de maatschappij niet meer was. Die rechten zitten nu gewoon vast, niemand kan ze in goede omstandigheden overnemen. Idioot, maar het is niet anders.

avatar van Igraine
Vandaag voor het eerst deze film gezien. Ongelooflijk wat drugs toch met je kan doen

Ik vond de scene in de wc heeft echt indruk op mij gemaakt, dat had ik niet verwacht

Leonardo vond ik zeer goed spelen

Dat Leonardo di Caprio een goede karakterspeler kan zijn heeft hij al bewezen in What's eating Gilbert Grape.
In deze film naar het autobiografische verhaal van Jim Carroll zie je Di Caprio die in een basketbalteam zit en gedichten schrijft steeds meer afglijden in de wereld van drugs. IJzersterk acteerwerk.

avatar van Esteban
DiCaprio wist mij eigenlijk meer met verstomming te slaan toen hij jong was. Vooral in 'Gilbert Grape' en 'Basketball Diaries'. Begrijp me niet verkeerd, hij zet nog steeds puike prestaties neer tegenwoordig, maar ze blazen me niet omver. Misschien het feit dat we te snel wennen aan het feit dat hij steeds goed is? Possible.

Esteban schreef:

Vreemd hè.... zo kan ik 'm niet voor mijn ogen zien. Toch betrap ik me er telkens weer op dat ik 'm wel hele goede rollen vindt neerzetten.... Titanic even daargelaten...

avatar van Jane123
skysouthpark schreef:

op titanic, romeo and juliet en total eclipse na de beste film van leonardo,

Daar ben ik het helemaal mee eens.

geweldige film!!!

avatar van pooper
SUUUUUPER geacteert en het verhaal was ook nog is geweldig mooi. ''swallow it all'' smerig!

mooi film!

Onthutsende, rauwe, pakkende, maar ook zo nu en dan clichématige 'drugs' en 'straatjunks' film met een sterke rol van Leonardo DiCaprio.

avatar van matthieu1204
@plankieplank....

je heb helemaal gelijk. toen ik deze film pas geleden weer had gekeken (3de keer) vond ik dat ik ook maar eens het boek moest lezen...

het boek heb ik nu uit, en idd, veel en veel beter....
ondanks het goede acteerwerk van de cast , krijg je als je het boek leest toch veel meer een idee hoe het in die tijd er nou echt aan toe ging...

heb het boek gelezen op jou aanraden... dus bedankt

avatar van planet_of_death
Onintressant, duf, saai drama met een realistische kijk op de drugswereld. Ik irriteer me hier een beetje aan DiCaprio, die de laatste tijd erg gegroeit is als acteur. Ondanks het onderwerp erg actueel is, is het allemaal niet al te best uitgewerkt.