

Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 167 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Italië
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis en Cameron Diaz
IMDb beoordeling:
7,5 (485.083)
Gesproken taal: Engels, Iers, Latijn en Mandarijn
Releasedatum: 23 januari 2003
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Amazon Prime
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Gangs of New York
"America was born in the streets."
De film beslaat de periode tussen 1846 en 1863 in New York's "five points", destijds het gewelddadigste gebied ter wereld. De Ierse immigranten die New York binnenkomen zorgen voor verschillende conflicten met de oorspronkelijke inwoners. Amsterdam Vallon, de zoon van een van deze immigranten, is uit op wraak na de dood van zijn vader.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 485083)
- Trailer (YouTube)
- Gangs of New York (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Amsterdam Vallon
William "Bill the Butcher" Cutting
Jenny Everdeane
William "Boss" Tweed
Happy Jack Mulraney
Johnny Sirocco
"Priest" Vallon
Walter "Monk" McGinn
McGloin
Shang
Reviews & comments

Grindhouse62
-
- 2065 berichten
- 16024 stemmen
De vierde film van Scorsese met DiCaprio in een hoofdrol die ik zie en het is voor de vierde maal een pareltje, wat kunnen die twee fantastische films maken.
DiCaprio speelde weer erg sterk en had in Daniel Day-Lewis een waardige tegenspeler, ook de overige rollen werden sterk neergezet. Door de lange speeltijd krijgen de personages tijd om zich goed te ontwikkelen wat de eindstrijd ongelofelijk sterk maakt.
De film begint meteen erg sterk en het gevecht aan het einde van de opening geeft meteen aan wat voor een film het gaat worden, de film heeft de verwachting na de opening waar kunnen maken

Het plot is niet ijzersterk maar het verhaal wordt prachtig neergezet in een sterke setting. De Ierse immigranten in Amerika doen het altijd goed in films maar een film die deze tijdsperiode laat zien is nieuw voor mij. Het komt door de acteerprestaties en soundtrack allemaal goed tot zijn recht. De lange speelduur is hierbij totaal geen belemmering, ik heb me geen moment zitten vervelen.

Lovelyboy
-
- 3486 berichten
- 2576 stemmen
Inmiddels meerdere keren gezien en altijd tot de conclusie gekomen dat de film te kort schiet en onbedoeld verdwaalt in een te opgeklopte toestand tussen feit en fictie.
Een meer dan prima achtergrond wordt in eerste instantie gepresenteerd met een x-aantal feiten die meer dan behoorlijk kloppen zoals de bende oorlogen, The Dead Rabbits, The Bowery Boys, politieke betrokkenheid, Bill Cutting alias William Poole, Hell Cat Maggie met haar klauw en gepunte tanden, en de situering rond The Five points in Mulberry Street Manhatten. Samen met de aankleding en het rauwe gevecht in de besneeuwde straten begint begint de film meer dan prima. Tot dan denk ik altijd, zou ik het dan toch verkeerd gezien hebben...? Nee, helaas.
Eenmaal na de terugkeer van Amsterdam vervalt de film in een te traag tempo naar de zogenaamde wraak. Iets dat niet alleen veel te veel gerekt en uitgesponnen wordt, maar mij persoonlijk ook nergens raakt, omdat het karakter Amsterdam te eendimensionaal is. Dat geld ook in zekere mate voor Bill the Butcher die slechts een enkele keer echt indruk maakt en aanspreekt, dat terwijl Lewis er het best van probeert te maken. Behalve het niet bijzonder aansprekende verhaal verzand de film daarnaast teveel in een pretentieus, te gestileerd, en vooral te lang geheel dat niet de aandacht weet vast te houden. Daarnaast voelt de film ondanks enkele kloppende feiten te gemaakt en overdreven over. De montage tijdens sommige gevechten is soms ook erg raar en voegt weinig toe. Voeg daar ginnegap Cameron Diaz aan toe met die onnozel blik in de ogen en domme giechel, iemand die ik altijd erg moeilijk serieus kan nemen, en de film staat eigenlijk op een kansloze achterstand. Nog niet te vergeten dat de soundtrack soms als een tang op een varken slaat.
Neen, voor de zoveelste keer tot de conclusie gekomen dat deze Scorsese niet aan mij besteed is en het me ook een raadsel is dat de film zoveel lof oogstte en nominaties kreeg.

cinemanukerke
-
- 1416 berichten
- 852 stemmen
Laten we eerst even rechtstaan en een groet brengen aan ‘the greatest living director’ Martin Scorsese. Respect is immers groot. Sinds het door de school of arts gefinancierde The big Shave (ja, zelfs zijn kortfilms behoren tot de filmgeschiedenis) in 1967 is hij nog steeds decennia per decennia filmklassiekers aan het distilleren. Graag een geniale Scorsese film ? Wel, keuze zat. We schuiven Gangs Of New York naar voor. De film creëerde al een buzz nog voor het in de zalen kwam. Op dat moment was de wereld nog steeds 9/11 aan het verwerken (en ook die film had er mee te maken want de release kwam daardoor met een jaar vertraging en er was zelfs kleine consternatie over het eindschot) maar in filmland scheen er al licht aan het eind van de tunnel. Een nieuwe Scorsese kwam eraan. Zijn eerste van het nieuwe millennium. Maar de vele berichten dat de productie niet van een leien dakje was verlopen, verontruste de filmliefhebbers. Was dit een verminkt werk ? Ik stond alvast te trappelen van ongeduld aan de bioscoop tijdens het zeer drukke openingsweekend – de kerstperiode was net voorbij, iedereen tintelde nog van goede voornemens - en de vraag op iedereen zijn lippen was : Was Mr Marty terug in vorm? Een volmondig JA. Het was liefde op het eerste zicht. Een episch spektakel, een set gebouwd in de roemrijke cinecitta studio’s in Rome waar ook zijn helden als Fellini hebben gefilmd, een historische gebeurtenis als achtergrond nl draw riots act - een donkere bladzijde waar de meeste amerikanen zelfs niet van gehoord hebben – en de thesis dat zijn geliefde new york is opgebouwd door bendeleden, zie daar de hoofdingrediënten voor een meeslepende film. Scorsese brengt een grote authenticiteit in deze film. Niet verwonderlijk. Hij is een grote fan van het neo realisme in italie. Daar liggen zijn roots zowel cinematografisch als cultureel zoals je in de uitstekende documentaire 'il mio viaggo in Italia' kan zien. Een parel voor de filmliefhebber. Je krijgt een wandeling doorheen de klassieke Italiaanse cinema aangeboden met commentaar van Scorsese als een begeesterde filmkenner. De man heeft wel meer boeiende documentaires gemaakt zoals A personal journey with Martin Scorsese through American films, The last waltz (over het laatste concert van The Band), No direction home (over Bob Dylan). Maar we dwalen af en dat gebeurd wel meer bij Scorsese. Terug naar GONY. De film opent met een meesterlijke opgebouwde sequentie. Meteen is de klasse zichtbaar. De majestueuze set van Dante Ferretti (labyrinth van kelders), de score van Howard Shore (panfluit en trommels), de camerabewegingen van Michael Baulhaus (lange steadicam die door de gangen dwaalt en die de personages introduceert), de montage van Thema Schoonmaker (het gevecht in de sneeuw) en de dramatiek (Scenario van Jay Cocks en bijgewerkt door o.a. Steve Zaillan – zie nr 83) waaruit de ruggengraat van het verhaal zal gevormd worden. De wraak van een zoon voor een vermoorde vader. Maar jaren later, wanneer de zoon (Leonardo Di Caprio) wraak wil nemen, begint er een vader-zoon relatie te groeien tussen hem en de moordenaar (Daniel Day Lewis). De innerlijke conflicten stapelen zich op en hij moet de juiste keuze maken. Het was het begin van de samenwerking met Di Caprio. De jonge acteur zat verveeld met zijn faam als Titanic vedette en wou auteurs films maken ipv Hollywood formule films. Met Scorsese aan het roer was dit voor hem de ultieme start om serieus genomen te worden als acteur (dat hij iets te zeggen heeft, bleek later ook uit zijn acceptance speech op de oscaruitreiking voor zijn rol in The revenant). Het klikte tussen hem en Scorsese en intussen is de samenwerking gegroeid in o.a. de – we gebruiken het woord zonder schroom opnieuw - geniale genrefilm Shutter Island. Maar de ster, de creatie van de film is natuurlijk Daniel Day Lewis die met zijn Bill the butcher een personage creëert dat altijd zal blijven hangen. Een recht door zee man met gevoelens (hij ontfermt zich over een meisje zonder zich op te dringen, hij neemt de jongen in bescherming) maar ook meedogenloos om zijn doel te bereiken en verraad te straffen. Type acteur (gedrevenheid, prettig gestoord) dat zich helemaal in een rol vastbijt. De acteur was zuinig met zijn rollen – hij had voordien een sabbatperiode van 5 jaar ingebouwd – maar kreeg des te weer oscarnominaties (ook voor deze rol) en kaapte in zijn carrière 3 beeldjes weg. Zo zijn we beland bij een hekel punt. Want Oscar had geen oog voor Scorsese. Nog steeds was er geen oscar voor beste film of beste regisseur. Met GONW waren er alweer oscarnominaties (10 !) maar geen enkele oscar werd binnengehaald. Met The aviator was het zelfs een openlijke flirt naar oscar (een meer toegankelijke en onderhoudende film – en toch geniaal - met 4 gewonnen oscars als gevolg) maar nog steeds niet de ultieme oscar best director. Pas met The departed was het raak. Na jarenlang veronachtzaam geweest te zijn (ongelooflijk !) won hij de Oscar voor beste regisseur en daarmee was een periode afgesloten. Het opende vensters, men ging naar zijn films kijken, ze brachten geld op en hij werd een 'hot director'. Het was niet altijd zo. Scorsese was eind jaren '90 bij het grote publiek vooral bekend om zijn 'maffia' films. Maar hij was veel meer divers. Zoals The age of innocence. Een kostuumdrama (ook Daniel Day Lewis was van de partij al was dit een minder opvallende vertolking) en opnieuw een - we kunnen er echt niks aan doen – geniale film maar het tempo was laag en kijken vergde een inspanning. Maar het was een meesterlijke observatie van een ongeschreven sociale code dat iedereen eind 19 eeuw in New York volgde. De 2 hoofdpersonages proberen uit te breken maar worden door hun omgeving gecorrigeerd. Het einde – de bewustwording van die samenzwering - is één van de meest intense scenes. Maar we dwalen af. Beeldje of geen beeldje : GONY is een grootse film. Nochtans rapporteerde de telex veel discussies tussen de producent Weinstein en Scorsese (over geld, over de lengte van de film en over de dosis geweld). Uiteindelijk verklaarde Scorsese dat dit de film was die hij wou maken en dit was dus de definitieve versie. Er zou geen director's cut volgen. De film zit vol met fantastische cinema momenten. Zowel visueel (camerabewegingen alla de lange kraanschot waarin men de aanwerving van soldaten volgt en dan draait naar de lijkkisten) als inhoudelijk. Er is het groot verhaal – de geschiedenis met de burgeroorlog op de achtergrond - en het kleine persoonlijk verhaal van een jongen die eerherstel wil voor zijn vader. De 2 verhalen komen magnifiek samen in het laatste kwartier (letterlijk in hun leven geploft). Scorsese is een passionele filmliefhebber en in de film zitten verwijzingen naar zijn favoriete klassiekers zoals bv de scene wanneer Bill en de bende in de straat lopen met vuurwerk op de achtergrond (gepikt uit Il gattopardo) of de scene wanneer bendeleden bij een vuurgevecht door een winkelraam worden gegooid (geleend bij The wild bunch). En de mars muziek die we horen is dezelfde als bij Kubrick's Barry Lyndon). Hebben we nu alles gezegd ? Nee, over Scorsese kun je blijven praten. Zelfs al zijn de jaren '70 met Mean streets en Taxi driver aan mij voorbijgegaan dan nog heb je een koffer vol meesterwerken. Met die koffer op een onbewoond eiland zou ik zelfs de rondingen van Vrijdag vergeten.
een uittreksel uit mijn boek 'mijn 100 favoriete films' met op nr 70 : Gangs of New York

trebremmit
-
- 3006 berichten
- 1428 stemmen
Gangs of New York heb ik altijd links laten liggen omdat het mij niet zo aansprak, die periode en de kostuums, er leek me niet zoveel aan.
Maar daar heb ik me dus mooi in vergist, want het is een heerlijk cynische film met DiCaprio en vooral Lewis als uitblinkers. Gek genoeg lijkt mij Amerika ook helemaal niet zoveel veranderd qua armoede en politiek, wat dat betreft is de film nog steeds relevant.

filmfan0511
-
- 1028 berichten
- 1054 stemmen
Gangs of New York is Scorsese op gemiddeld niveau. Met een vakman als hij wilt dat zeggen dat je niettemin nog steeds met een hele degelijke film te maken hebt, maar er zitten toch wat foutjes en minpunten in. Zo duurt de film gemakkelijk veel te lang, en ontbreekt er door de vele aanwezige personages en subplots een zekere vorm van focus, of in ieder geval een gevoel van coherentie. Het voelt daardoor wel vrij episch en groots aan, maar dat werkte naar mijn gevoel niet altijd positief. De hoofdpersonages van DiCaprio en Cameron Diaz zijn bovendien niet de meest pakkende. En dat lijkt me niet de fout van de acteurs, maar eerder door een combinatie van minder schrijfwerk en gewoonweg het feit dat de personages die ze spelen saai en oninteressant zijn. Het einde gaat ook een beetje over the top, zeker die laatste monoloog en de beelden die langzaam veranderen in het hedendaagse New York. Ligt er allemaal zo dik bovenop.
Maar bon, genoeg met de minpunten. Visueel, zowel qua aankleding en kostumering, als qua achtergronden en sets, is dit werkelijk een prachtige film. Zo ontzettend veel oog voor detail; foutloos. Scorsese creëert hier echt een wereldje apart, waar je in meegezogen wordt. Altijd bewonderenswaardig, en ook de historische gebeurtenissen die zich op de achtergrond afspelen en af en toe benoemd worden helpen mee aan die immersie. Het andere grote, en overduidelijke, pluspunt is de goddelijke (of duivelse) prestatie van Daniel Day-Lewis. Eerlijk is eerlijk; hij speelt ook gewoon het leukste/beste personage natuurlijk. Maar toch, in de handen van een mindere acteur zou Bill The Butcher misschien helemaal niet werken; het is een erg over the top personage. Day-Lewis omarmt dit echter gewoon, en schmiert er heerlijk op los, en dat is een keuze die absoluut werkt. Zonder zijn rol/acteerprestatie zou je oprecht een mindere film hebben.
Bescheiden 3.5*.

ILDIB
-
- 3005 berichten
- 2341 stemmen
Teleurstellend. Overdreven karikaturaal. Slotstuk is echt niet te doen. Pluspunten zijn Diaz die eens niet haar standaard riedel doet en enigzins Lewis al is zijn rol totaal ongeloofwaardig.
En hoe een brandmerk geneest een absoluut dieptepunt.

ILDIB
-
- 3005 berichten
- 2341 stemmen
Inmiddels meerdere keren gezien en altijd tot de conclusie gekomen dat de film te kort schiet en onbedoeld verdwaalt in een te opgeklopte toestand tussen feit en fictie.
Een meer dan prima achtergrond wordt in eerste instantie gepresenteerd met een x-aantal feiten die meer dan behoorlijk kloppen zoals de bende oorlogen, The Dead Rabbits, The Bowery Boys, politieke betrokkenheid, Bill Cutting alias William Poole, Hell Cat Maggie met haar klauw en gepunte tanden, en de situering rond The Five points in Mulberry Street Manhatten. Samen met de aankleding en het rauwe gevecht in de besneeuwde straten begint begint de film meer dan prima. Tot dan denk ik altijd, zou ik het dan toch verkeerd gezien hebben...? Nee, helaas.
Eenmaal na de terugkeer van Amsterdam vervalt de film in een te traag tempo naar de zogenaamde wraak. Iets dat niet alleen veel te veel gerekt en uitgesponnen wordt, maar mij persoonlijk ook nergens raakt, omdat het karakter Amsterdam te eendimensionaal is. Dat geld ook in zekere mate voor Bill the Butcher die slechts een enkele keer echt indruk maakt en aanspreekt, dat terwijl Lewis er het best van probeert te maken. Behalve het niet bijzonder aansprekende verhaal verzand de film daarnaast teveel in een pretentieus, te gestileerd, en vooral te lang geheel dat niet de aandacht weet vast te houden. Daarnaast voelt de film ondanks enkele kloppende feiten te gemaakt en overdreven over. De montage tijdens sommige gevechten is soms ook erg raar en voegt weinig toe. Voeg daar ginnegap Cameron Diaz aan toe met die onnozel blik in de ogen en domme giechel, iemand die ik altijd erg moeilijk serieus kan nemen, en de film staat eigenlijk op een kansloze achterstand. Nog niet te vergeten dat de soundtrack soms als een tang op een varken slaat.
Neen, voor de zoveelste keer tot de conclusie gekomen dat deze Scorsese niet aan mij besteed is en het me ook een raadsel is dat de film zoveel lof oogstte en nominaties kreeg.
Volledig mee eens

Shadowed
-
- 10045 berichten
- 6003 stemmen
Best leuk.
Dit is de Scorsese die ik graag zie. Lekker grenzeloos en hard, een Scorsese die zich niet perse op verhaal focust maar op het visuele schouwspel. Zag ongeveer een jaar geleden het eerste uur van de film voordat mijn DVD het begaf, maar toen deze recentelijk langskwam op Spike kon ik het nu lekker zonder onderbreking meepakken.
Toch zit de film niet zonder z'n minpunten, zoals dat de opening eigenlijk behoorlijk warrig wordt gemonteerd. Er wordt schijnbaar een poging gedaan om de onoverzichtelijkheid en chaos van een gewapende veldslag over te brengen, maar ik vond het vooral klungelwerk met een soundtrack die niet past. Harde beelden worden met een nogal jolig toontje ondersteund, maar het komt eerder ongemakkelijk over.
Verder is de productie vooral groots, Scorsese laat dit ook regelmatig zien door hele overzichtelijke beelden te tonen van de best grote settings. Daar heb ik geen problemen mee, kon het vooral waarderen. Wordt daarnaast ook met een aardige sfeerzetting ondersteunt. Aardige filters, lekker vlot verloop. Scorsese wilde zich wat moderner opstellen en ik vind dat hij daar best wel een eind mee komt.
Acteerwerk is half. DiCaprio en Day-Lewis doen het leuk maar het personage van Diaz had wat mij betreft gewoon geschrapt kunnen worden. Vooral irritante en afleidende love-interests die het verloop alleen maar in de weg zitten. Sowieso lijkt een andere regisseur (of Weinstein zelf) de film na enige tijd te hebben overgenomen, want dan krijgen we opeens een flinterdun pad voor de kiezen met gebruikelijke thema's zoals wraak, schuld en liefde. Te mainstream ten opzichte wat het eerste uur ons toonde.
Scorsese neemt de controle gelukkig tijdens de finale weer over met wat verfrissend gruwelijke beelden die ik niet in een dure productie als deze had verwacht. Confronterend gebracht, ondanks dat het historisch uiteraard niet accuraat is. Heb ik ondertussen geleerd te negeren. In het begin had ik mijn twijfels over de film, maar uiteindelijk staat er toch wel een vakkundige film met genoeg aandacht naar kleur en versiering terwijl het de focus op het geweld en de situatie nooit verliest. Kon het makkelijk verteren, speelduur nergens gevoeld. Had graag gewild dat Scorsese meer van dit soort films had gemaakt.

Brabants
-
- 2843 berichten
- 2123 stemmen
Gangs of New York een film met goed acteerwerk, fijn sfeertje en mooie decors. Vond als enig minpuntje het wraakgebeuren wat milt en enigszins inhoudsloos neergezet.

nick1965
-
- 29 berichten
- 106 stemmen
Teleurstellend. Overdreven karikaturaal. Slotstuk is echt niet te doen. Pluspunten zijn Diaz die eens niet haar standaard riedel doet en enigzins Lewis al is zijn rol totaal ongeloofwaardig.
En hoe een brandmerk geneest een absoluut dieptepunt.
Je weet zelf wel op welk dieptepunt ik doel.

ILDIB
-
- 3005 berichten
- 2341 stemmen
Je weet zelf wel op welk dieptepunt ik doel.
Volgens mij is dit een platform voor filmrecensies en niet voor de Nederlandse taal. Dus mocht je daarover klachten hebben, dan zit je op een verkeerde site. Probeer anders het forum van het Genootschap van Onze Taal.
Mocht je iets willen zeggen over mijn mening over deze film, dan ben je wel op de juiste plek.

cinemanukerke
-
- 1416 berichten
- 852 stemmen
Mocht je iets willen zeggen over mijn mening over deze film, dan ben je wel op de juiste plek. [/quote]
Laat ik dan die handschoen opnemen en ik zet de feiten nog eens op een rij waarom dit een meesterwerk is. Vermits jij hoofdzakelijk verwijst naar de recensie van Lovelyboy (dat jij dus volledig onderschrijft) neem ik zijn verslag als basis om die kritiek te weerleggen.
Er zijn 2 conflicten. Innerlijk conflict van Di Caprio (vader wreken of zijn moordenaar als nieuwe vader omarmen) en een uiterlijk conflict (wie is de baas over five points ?) met op de achtergrond de burgeroorlog die de aanzet zijn voor de rellen in NY rond 1863. Veel ? Ja maar dat is niet erg. We krijgen dus een Shakespeareaans drama van verraad, loyaliteit, macht, liefde. Deze tragiek omcirkelt een veelheid van personages en allen zullen onderworpen worden aan hun lot. Er wordt inderdaad weinig ingezoomd tussen Di Caprio en Diaz. De romance is slechts verhaalelement, een springplank naar wat echt telt. Dat is hoe Di Caprio worstelt met zijn demonen. Hij merkt dat Lewis een groot respect heeft voor zijn vader. Lewis ontfermt zich over jongeren, ook Diaz is een beschermelinge – de zin : 'onder de vleugels van een draak heeft verrassend genoeg veel warmte' spreekt boekdelen – en hij doet dit om hun te leiden, omdat hij gelooft in potentie van de persoon.
Eendimensionaal ? Die tegenstrijdigheden in de personages botsen inderdaad met het zwart/wit denken van goeden tegen slechten. Ongeloofwaardig kan misschien een actie zijn maar de emoties en angsten zijn echt. Eenmaal Di Caprio in ongenade is gevallen door zijn leermeester (Shakespeare, weet u wel) begint de strijd voor macht en aanzien. Het is ook een politiek gevecht. Vrijheid versus corruptie. Politiek corrupt is blijkbaar ook een basisteen van de stad New York en misschien van USA in het algemeen. Het verhaaltje is slechts een kapstok om grotere thema's aan te kaarten.
Montage : Scorsese gebruikt het principe van Eisenstein nl het beeld roept een ander beeld op maar in dit geval door het breken van een vloeiend beeld. Waarom ? Om geweld niet grafisch te maken, je ziet geen echt geweld, veel bloed maar door de camerabewegingen en door vertragen en versnellen van het beeld wordt geweld abstract.
Karikaturaal ? Eerder flamboyant, theatraal. Waarom ? Scorsese maakt het grotesk om de authenticiteit samen met drama te kunnen vemengen. Het wordt gebracht als een opera. Merk op dat de score van Peter Grabriels vaak in de scene wordt gespeeld door muzikanten. Daarom ook die authenticiteit in de score (behalve dus op het einde met de song van U2 maar ook het beeld maakt een sprong naar de 21st eeuw). Daarom ook die 'karikaturale' vertolkingen.
Het is dus niet lang en uitgesponnen maar episch verteld, niet eendimensionaal maar de personages zijn archetypes (vader/zoon/minnares) om tot een tragedie te komen, niet overdreven maar in opera vorm gegoten om de groter historische thema's te duiden (immigratie, werkloosheid, armoede, multicultureel - nog steeds thema’s vandaag). Gangs of New York vertrekt van een plot om een groter verhaal (ontstaan van een stad) te vertellen, creëert tragiek via stijlkenmerken van de opera en visualiseert dit met een perfecte vakmanschap in camerawerk, montage, muziek en design.
Voor de zoveelste keer tot de conclusie gekomen dat dit een meesterwerk is. Ik hoop dat het raadsel is opgelost voor jullie beiden.
::

ILDIB
-
- 3005 berichten
- 2341 stemmen
Mocht je iets willen zeggen over mijn mening over deze film, dan ben je wel op de juiste plek.
Laat ik dan die handschoen opnemen en ik zet de feiten nog eens op een rij waarom dit een meesterwerk is. Vermits jij hoofdzakelijk verwijst naar de recensie van Lovelyboy (dat jij dus volledig onderschrijft) neem ik zijn verslag als basis om die kritiek te weerleggen.
Er zijn 2 conflicten. Innerlijk conflict van Di Caprio (vader wreken of zijn moordenaar als nieuwe vader omarmen) en een uiterlijk conflict (wie is de baas over five points ?) met op de achtergrond de burgeroorlog die de aanzet zijn voor de rellen in NY rond 1863. Veel ? Ja maar dat is niet erg. We krijgen dus een Shakespeareaans drama van verraad, loyaliteit, macht, liefde. Deze tragiek omcirkelt een veelheid van personages en allen zullen onderworpen worden aan hun lot. Er wordt inderdaad weinig ingezoomd tussen Di Caprio en Diaz. De romance is slechts verhaalelement, een springplank naar wat echt telt. Dat is hoe Di Caprio worstelt met zijn demonen. Hij merkt dat Lewis een groot respect heeft voor zijn vader. Lewis ontfermt zich over jongeren, ook Diaz is een beschermelinge – de zin : 'onder de vleugels van een draak heeft verrassend genoeg veel warmte' spreekt boekdelen – en hij doet dit om hun te leiden, omdat hij gelooft in potentie van de persoon.
Eendimensionaal ? Die tegenstrijdigheden in de personages botsen inderdaad met het zwart/wit denken van goeden tegen slechten. Ongeloofwaardig kan misschien een actie zijn maar de emoties en angsten zijn echt. Eenmaal Di Caprio in ongenade is gevallen door zijn leermeester (Shakespeare, weet u wel) begint de strijd voor macht en aanzien. Het is ook een politiek gevecht. Vrijheid versus corruptie. Politiek corrupt is blijkbaar ook een basisteen van de stad New York en misschien van USA in het algemeen. Het verhaaltje is slechts een kapstok om grotere thema's aan te kaarten.
Montage : Scorsese gebruikt het principe van Eisenstein nl het beeld roept een ander beeld op maar in dit geval door het breken van een vloeiend beeld. Waarom ? Om geweld niet grafisch te maken, je ziet geen echt geweld, veel bloed maar door de camerabewegingen en door vertragen en versnellen van het beeld wordt geweld abstract.
Karikaturaal ? Eerder flamboyant, theatraal. Waarom ? Scorsese maakt het grotesk om de authenticiteit samen met drama te kunnen vemengen. Het wordt gebracht als een opera. Merk op dat de score van Peter Grabriels vaak in de scene wordt gespeeld door muzikanten. Daarom ook die authenticiteit in de score (behalve dus op het einde met de song van U2 maar ook het beeld maakt een sprong naar de 21st eeuw). Daarom ook die 'karikaturale' vertolkingen.
Het is dus niet lang en uitgesponnen maar episch verteld, niet eendimensionaal maar de personages zijn archetypes (vader/zoon/minnares) om tot een tragedie te komen, niet overdreven maar in opera vorm gegoten om de groter historische thema's te duiden (immigratie, werkloosheid, armoede, multicultureel - nog steeds thema’s vandaag). Gangs of New York vertrekt van een plot om een groter verhaal (ontstaan van een stad) te vertellen, creëert tragiek via stijlkenmerken van de opera en visualiseert dit met een perfecte vakmanschap in camerawerk, montage, muziek en design.
Voor de zoveelste keer tot de conclusie gekomen dat dit een meesterwerk is. Ik hoop dat het raadsel is opgelost voor jullie beiden.
:: [/quote]
Jij mag het een meesterwerk vinden. Als film vind ik het wat ik eerder al zei. Zou het opera of theater zijn heb ik wellicht een andere mening...

Lovelyboy
-
- 3486 berichten
- 2576 stemmen
Duidelijk een bevlogen en diepgaande uitleg van iemand die heel wat meer in de film ziet. Het is wel duidelijker wat dat betreft wat Scorsese voor ogen had met de film en de stijl. Helaas blijft mijn mening onverminderd aangezien theater, opera en Shakespeare verre van mijn cup of tea is. Mensen en smaken, het is wat het is...

Elchapo
-
- 1008 berichten
- 1925 stemmen
Duidelijk een bevlogen en diepgaande uitleg van iemand die heel wat meer in de film ziet. Het is wel duidelijker wat dat betreft wat Scorsese voor ogen had met de film en de stijl. Helaas blijft mijn mening onverminderd aangezien theater, opera en Shakespeare verre van mijn cup of tea is. Mensen en smaken, het is wat het is...

Panoramix
-
- 281 berichten
- 325 stemmen
Scorsese, DiCaprio en Day-Lewis; kan niet misgaan zou je zeggen. Na ruim anderhalf uur echter uit gezet. Ik kwam er echt totaal niet in. Ik weet niet of het een bewuste keuze was, of door de al te bekende en herkenbare cast kwam, maar ik had nooit het idee in de 19e eeuw te verkeren, maar slechts een toneelstuk over die tijd te zien. Vond Day-Lewis ook weinig intimiderend, wat denk ik wel de bedoeling was. De worsteling van DiCaprio raakte me ook niet. Als er dan ook nog allemaal overbodig bloot (beetje dubbelop) bij komt, dan is de lol er wel van af. Als ik dan op flaptekst lees dat de finale één groot slagveld wordt met de immigrantenopstand dan heb ik ook niet het idee dat ik echt iets mis door hem niet meer af te kijken. Eerste van Day-Lewis die me echt tegenvalt.

badfans69
-
- 3376 berichten
- 5627 stemmen

RikkieD
-
- 202 berichten
- 154 stemmen
Vermakelijke film waarbij ik niet kan oordelen of het geschiedkundig correct is, simpelweg omdat ik het niet weet en eigenlijk ook niet interessant genoeg vind om er iets over te gaan lezen.
Verder gewoon goed in beeld gebracht, lekker meeslepend, passende muziek, goed uitgewerkte stijl en goed acteerwerk. Lekker grof, maar niet te grof. DiCaprio doet het ook al erg goed in deze film, al wordt hij door de jaren heen nog wel veel sterker. Ik heb deze film destijds niet gezien omdat ik het maar een irritant kereltje vond . Ik was te jong zullen we maar zeggen.
Wel een aanrader, ook om samen met vrouwlief te kijken.

ZAP!
-
- 5399 berichten
- 3595 stemmen
Komt moeizaam op gang, al zullen velen smullen van de gewelddadige opening (ik vond er weinig aan en zelden was een soundtrack zo niet-passend - op het einde gaat dat ook weer helemaal mis), maar na verloop van tijd weet Scorsese er nog een redelijk boeiend geschiedenisverhaal van te maken (ik weet ook niet of het allemaal klopt, maar vooral die rellen / opstand op het einde leken me niet zomaar verzonnen), naast de wat plichtmatige ontwikkelingen over wraak, vader-zoon gevoelens e.d.. Tegen de aankleding en sets zal een hele smak geld aan gegooid zijn, ik vond het er slechts af en toe echt goed uitzien.
Daniel Day-Lewis doet het naar verwachting behoorlijk goed en ook Neeson is het vermelden waard, ondanks zijn kleine rol. Verder okay geacteerd, en Diaz is nooit een straf om te aanschouwen.
Halfje eraf.

Killkong
-
- 155 berichten
- 147 stemmen
Schitterende film die zich afspeelt in het 19-eeuwse New York.
Alleen al voor de sfeer en de decors is de film het kijken waard.
Daniel Day-Lewis schitterend in zijn rol als despotische, gestoorde, brutale bendeleider.
Het verhaal begint met een bruut gevecht tussen twee bendes. Aan de ene kant de bende van Bill "The Butcher" Cutting (D D-L), een bende die bestaat uit Amerikanen die geboren zijn in Amerika en zich dus als rechtmatige bewoners beschouwen. Aan de andere kant heb je de Dead Rabbits, een bende bestaande uit Iers-katholieke immigranten.
Na dit gevecht ontrolt de film zich en ik heb me geen moment verveeld of gestoord aan de toch wel bijna 3 uren durende film, ook niet na de derde of vierde keer dat ik gekeken heb.
Ik denk dat de meeste filmliefhebbers deze parel al gezien hebben, hij is al van 2002 en er is meer dan 30 jaar aan gewerkt.
Niet al de films van Martin Scorsese vind ik even goed maar ge kunt niet anders dan bewondering hebben voor het werk dat deze regisseur in zijn films steekt. Alle details moeten goed zitten.
Hollywood op zijn best!!!

Capablanca
-
- 1129 berichten
- 1541 stemmen
Aan de sterrencast en de aankleding ligt het niet, maar verder vond ik hem toneelmatig en saai. Voor mij de minste Scorcese. Af en toe pijnlijk om naar te kijken.

frans123
-
- 4272 berichten
- 1129 stemmen
Niet mijn ding geef ik toe, dus bevooroordeeld. Ik gaf het een kans en na een uur had ik het wel gezien - bijna 3 uur trek ik niet. Boeit niet , niet spannend en voorspelbaar. Musical sfeertje...etc.

frans123
-
- 4272 berichten
- 1129 stemmen
Aan de sterrencast en de aankleding ligt het niet, maar verder vond ik hem toneelmatig en saai. Voor mij de minste Scorcese. Af en toe pijnlijk om naar te kijken.
"Toneelvoorstelling "...Hahah ik had exact hetzelfde : musical...
( niet verder vertellen maar wij zijn "kenners "...)

jordorientje
-
- 488 berichten
- 431 stemmen
Laat ik dan die handschoen opnemen en ik zet de feiten nog eens op een rij waarom dit een meesterwerk is. [/quote]
Ironisch dat je iemand wijst op de Nederlandse taal en vervolgens zelf compleet de mist ingaat. Welk verschil snap je niet tussen meningen en feiten? Als iemand dit een ontzettend langdradige, saaie, k*t film vindt, waaronder ik, dan is dat een mening. Als jij het een meesterwerk vindt, is dat JOUW mening. Geen feit. Je kunt geen mening geven en zeggen dat je feiten opsomt De dingen die jij opsomt, maken het nog geen meesterwerk. Nogmaals, dat vind JIJ. Je kunt mensen niet dwingen om dezelfde mening te delen.
Haha je bent echt één grote grap en flop, net als deze film.
Jammer. Ik vond hem zwaar teleurstellend. Met DiCaprioc, Diaz, Neeson en andere namen had ik wel wat beters verwacht. Slaapverwekkend en nietszeggend saai.

TragieStar.*
-
- 3436 berichten
- 1485 stemmen
15de film van de Cameron Diaz marathon!
Een film die ik lang geleden ook al eens gezien heb. Gedurende de film kwamen de scenes en momenten me weer heel erg bekend voor, maar voorafgaand wist ik niet veel meer. In mijn beleving was de film de eerste keer veel heftiger dan de tweede keer.
De cast blijft goed, waarbij natuurlijk vooral Daniel-Day Lewis eruit springt. Al zorgen DiCaprio en Diaz ook voor een leuke toevoeging.
De personages, maar ook de tijdsgeest en alles eromheen mocht van mij wel meer uitgediept worden. Dit stukje geschiedenis is mij niet zo heel erg bekend dus ben ik het naderhand gaan uitzoeken. Ik had graag meer willen weten en zien over de rolverdeling, de machthebbers en de wijk zelf en hoe alles zo tot stand is gekomen. Nu was het vooral erg gehaast verteld.
Leuke, rauwe, maar vermakelijke film om naar te kijken, al had het einde beter gekund. De confrontatie tussen Amsterdam en The Butcher vond ik toch een best een anticlimax.
Nu het voor de tweede herziening minder indruk op mij heeft achtergelaten verlaag ik het van 4,0* naar 3,5*.

Movie-crazy
-
- 3 berichten
- 5 stemmen
Ik vind het verrassend om te lezen dat er zoveel mensen zijn die dit matige film vinden.
Ik vind het echt meeste werk van de bovenste plank.
En dan ook nog eens een stuk geschiedenis van New York die bijna vergeten is en voor 80% waarheid bevat.
Dikke pluim voor regisseur, vast en crew. Ennnnnuh Daniel Day Lewis = God. Fantastisch acteerwerk ❤️
Gerelateerd nieuws

'Gangs of New York' van Martin Scorsese morgenavond te zien op televisie

Netflix gaat met de bezem door het aanbod: deze films moeten we binnenkort missen

'Gangs of New York' van Martin Scorsese nog tot en met zondag te zien op Netflix

Netflix voegt deze week weer 30+ nieuwe films toe, dit zijn de best beoordeelde
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.378 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.106 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.800 reacties

Goodfellas
Misdaad / Drama, 1990
1.869 reacties

Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.508 reacties

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties
Gerelateerde tags
brandirish-americanimmigrantgang warpickpocketschipgang of thievesbutcherpiglegerreddenbende19e eeuwamerican history
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.