Gangs of New York (2002)

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis en Cameron Diaz

De film beslaat de periode tussen 1846 en 1863 in New York's "five points", destijds het gewelddadigste gebied ter wereld. De Ierse immigranten die New York binnenkomen zorgen voor verschillende conflicten met de oorspronkelijke inwoners. Amsterdam Vallon, de zoon van een van deze immigranten, is uit op wraak na de dood van zijn vader.

Langdraderige film. Nee zeker geen topper.

avatar van Grindhouse62
Night's Watch schreef:
De vierde film van Scorsese met DiCaprio in een hoofdrol die ik zie en het is voor de vierde maal een pareltje, wat kunnen die twee fantastische films maken.

DiCaprio speelde weer erg sterk en had in Daniel Day-Lewis een waardige tegenspeler, ook de overige rollen werden sterk neergezet. Door de lange speeltijd krijgen de personages tijd om zich goed te ontwikkelen wat de eindstrijd ongelofelijk sterk maakt.

De film begint meteen erg sterk en het gevecht aan het einde van de opening geeft meteen aan wat voor een film het gaat worden, de film heeft de verwachting na de opening waar kunnen maken

Het plot is niet ijzersterk maar het verhaal wordt prachtig neergezet in een sterke setting. De Ierse immigranten in Amerika doen het altijd goed in films maar een film die deze tijdsperiode laat zien is nieuw voor mij. Het komt door de acteerprestaties en soundtrack allemaal goed tot zijn recht. De lange speelduur is hierbij totaal geen belemmering, ik heb me geen moment zitten vervelen.
ik kan mij goed vinden in deze recensie. Ook de tijd waarin zich het verhaal afspeelt, 1863 spreekt mij aan. Het geheel is heel sfeervol in beeld gebracht. De sets zijn perfect en er wordt goed geacteerd. Ook voor mij geldt, dat als de film mijn aandacht blijft vasthouden, de speelduur geen probleem is. Deze film is gelukkig in mijn bezit. 5.0

goed verhaal, goede acteurs, slechte decors, duurt te lang

avatar van Lovelyboy
Inmiddels meerdere keren gezien en altijd tot de conclusie gekomen dat de film te kort schiet en onbedoeld verdwaalt in een te opgeklopte toestand tussen feit en fictie.

Een meer dan prima achtergrond wordt in eerste instantie gepresenteerd met een x-aantal feiten die meer dan behoorlijk kloppen zoals de bende oorlogen, The Dead Rabbits, The Bowery Boys, politieke betrokkenheid, Bill Cutting alias William Poole, Hell Cat Maggie met haar klauw en gepunte tanden, en de situering rond The Five points in Mulberry Street Manhatten. Samen met de aankleding en het rauwe gevecht in de besneeuwde straten begint begint de film meer dan prima. Tot dan denk ik altijd, zou ik het dan toch verkeerd gezien hebben...? Nee, helaas.

Eenmaal na de terugkeer van Amsterdam vervalt de film in een te traag tempo naar de zogenaamde wraak. Iets dat niet alleen veel te veel gerekt en uitgesponnen wordt, maar mij persoonlijk ook nergens raakt, omdat het karakter Amsterdam te eendimensionaal is. Dat geld ook in zekere mate voor Bill the Butcher die slechts een enkele keer echt indruk maakt en aanspreekt, dat terwijl Lewis er het best van probeert te maken. Behalve het niet bijzonder aansprekende verhaal verzand de film daarnaast teveel in een pretentieus, te gestileerd, en vooral te lang geheel dat niet de aandacht weet vast te houden. Daarnaast voelt de film ondanks enkele kloppende feiten te gemaakt en overdreven over. De montage tijdens sommige gevechten is soms ook erg raar en voegt weinig toe. Voeg daar ginnegap Cameron Diaz aan toe met die onnozel blik in de ogen en domme giechel, iemand die ik altijd erg moeilijk serieus kan nemen, en de film staat eigenlijk op een kansloze achterstand. Nog niet te vergeten dat de soundtrack soms als een tang op een varken slaat.

Neen, voor de zoveelste keer tot de conclusie gekomen dat deze Scorsese niet aan mij besteed is en het me ook een raadsel is dat de film zoveel lof oogstte en nominaties kreeg.