Gangs of New York (2002)

Verenigde Staten / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis en Cameron Diaz

De film beslaat de periode tussen 1846 en 1863 in New York's "five points", destijds het gewelddadigste gebied ter wereld. De Ierse immigranten die New York binnenkomen zorgen voor verschillende conflicten met de oorspronkelijke inwoners. Amsterdam Vallon, de zoon van een van deze immigranten, is uit op wraak na de dood van zijn vader.

avatar van Iron Maiden
Natuurlijk is het bewust gedaan, maar ik vond het ook een gemiste kans.
Vooral die scene waarin Dicaprio gaat boksen is echt knullig in beeld gebracht.

avatar van Corcicus
Wie brengt nu bewust scènes slecht in beeld? Een beetje zoals Tarantino die met Death Proof "bewust" een rotfilm wou maken. Allemaal goed voor op de voorpagina van de Fabeltjeskrant. Wie bewust een slechte film maakt, of slechte elementen stopt in een verder goede film, moet dan ook bewust een prijskorting geven voor wie naar de bioscoop ging en zich niet bewust was van de bewust gestileerde rotzooi.

avatar van John Milton
Hij brengt het niet bewust 'slecht in beeld'. Hij heeft (inderdaad) stilistische keuzes gemaakt die jij persoonlijk niet kan waarderen. Dat geeft je natuurlijk nog niet gelijk recht op korting. Ik stoorde me er totaal niet aan, al had het ook geen toegevoegde waarde voor me. Toen hij het uitlegde snapte ik de beweegredenen in elk geval wel. I suppose that's something.

avatar van martijn011
Films van Scorsese liggen mij persoonlijk bijna altijd wel goed en als je daarbij optelt de aanwezigheid van di Caprio en Day-Lewis is succes al bijna verzekerd.
Ik had deze film nog nooit gezien en vond het hoog tijd worden. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld en kan deze ook op het hoge stapeltje films van Scorsese die me prima bevielen.

De grote ster van de film was voor mij Daniel Day-Lewis. Begin me steeds meer te verbazen hoe goed hij een personage neer kan zetten, bijna zo dat het net lijkt alsof hij het zelf is.
Zo ook nu weer in de rol van 'the Butcher', eigenlijk een vreselijk slecht persoon die soms nog enige sympathie kon opwekken bij mij. Waar die sympathie vandaan komt vraag ik me nog steeds af.

Feit is wel dat deze film van begin tot eind boeit en het interessant is om te zien hoe het personage van di Caprio omgaat met het vreselijke verleden en dat toepast op het heden.
De aanwezigheid van Diaz had misschien niet eens zo nodig geweest. Het ging me vooral om de clash tussen di Caprio en Day-Lewis.
De gevechten zien er inderdaad een beetje nep uit, zoals ik hieronder ook veelvuldig lees. Toch heeft dat me niet zo heel erg gestoord en heb ik vooral een prima film gezien die ondanks de lange speelduur prima wegkijkt!

Melvin Udall
2 Weken geleden Wolf of Wall Street gezien en dit was Scorseses eerste samenwerking met DiCaprio als ik het goed heb. Duidelijk dat vooral DiCaprio enorm gegroeid is in de tussentijd. Scorsese wist al een tijdje hoe hij een goede film moet neerzetten. Gangs of New York is na herziening nog zeker goed te doen. Day Lewis is briljant, Leo is echt nog een mannetje maar neemt niet weg dat de dik 2,5 uur toch prima vermaken!

avatar van tbouwh
Deze komt even rauw op je dak. Heftige film, die meerdere malen de vraag opriep: ´Heeft NY er echt zo uitgezien´? Een harde wereld, waarin bendes de orde uitmaken, en politie eigenlijk niets in te brengen heeft. In de eerste 10 minuten van de film laat Scorsese het al flink bloed spetten, in een kippenvel bezorgende scene waarin Liam Neeson al meteen aan zijn einde komt, toch ook niet de minste. . De manier van filmen beviel me in dit gevecht niet helemaal, alsof de camera op 2 maal zo snel afspelen stond. Daniel Day-Lewis is even weergaloos als weerzinwekkend, hij speelt de ultieme schurk, en overtuigt daarin zodanig dat je bijna gaat denken dat het echt is. Di Caprio vond ik in deze film iets minder: hij miste echte zeggingskracht. Ik miste iets in de manier waarop hij die gebroken jongen speelde, wiens vader gedood was. Dit had veel overtuigender gekunt.. Cameron Diaz is goed gecast, omdat ze met haar uiterlijk in deze film goed tussen het volk past dat toen in NY rondliep. Haar romance met Di Caprio is iets te ver doorgetrokken, maar het doet gelukkig niets af aan de hardheid van deze film. Een leeg gevoel bleef achter na afloop, en daarom hou ik het bij 4*. Een goede film is het zeker wel. Misschien nog eens herzien.

HALVE TAMME.
Gisternacht aanschouwd en ik ben meer dan tevreden. Uitstekende acteurs / actrice (Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis en Cameron Diaz), goed acteerwerk gekoppeld aan spectaculere (actie) scènes.

Dit is een juweeltje die ik over een paar maanden weer kan kijken zonder dat de verveling toeslaat.

hoofdpersoon in The Order :1886 lijkt heel erg veel op Daniel Day-Lewis

avatar van Melad_Wolf_Of_Ws
Melvin Udall schreef:

ben je retarded fso de wolf of wallstreet is de laaste samenwerking en deze film de eerste -,-

Melad_Wolf_Of_Ws schreef:

Ik mag aannemen dat zijn woord 'dit' refereert aan de film waar hij iets bij schrijft (GoNY), niet naar TWoW. Maar het staat er niet helemaal duidelijk inderdaad

Betekent fso trouwens 'ofzo'? I'm also mildly retarded, linguistically speaking.

Doorsnee Scorsese.

Wat voor mij in ieder geval wil zeggen dat ik het allemaal niet geweldig vond, zeker niet omdat het weer tegen de 3 uur zit aan te schuren. Het zal wel bijdragen aan het epische karakter enzo, ik vind het toch vooral tijdverlies.

Ik mag dan wel eens zeuren dat de editing en de stilering van Scorsese te oubollig is, na het zien van deze film neem ik daar graag genoegen mee. De pogingen om een wat hippere stijl aan te meten zijn echt dramatisch. De gevechtsscenes zijn compleet brak aan elkaar geregen, hoeft hij voor mij ook niet meer te doen. Muziek vond ik ook een duidelijk minpunt, irriteerde vaak.

Verhaaltje was wel oké, vooral omdat DiCaprio en Daniel Day-Lewis het wel aardig doen. Leuke vete en ondanks dat het allemaal te lang uitgesponnen wordt, best leuk om volgen. Jammer dat de setting eerder flauw verbeeld werd (wél groots opgezet) en dat Scorsese's stijl me gewoon helemaal niet ligt, ongeacht z'n pogingen om wat moderner over te komen.

avatar van mcdaktari
Een wat hippere stijl? Anno 1846, of wat bedoel je daar mee?

avatar van Black Math
Ook weer eens herzien; de laatste Scorsese die ik al eens had gezien, maar niet op had gestemd.

Visueel wat vlotter dan de meeste van zijn andere films die ik heb gezien, maar nog steeds niet geweldig. Een aantal gevechten, waar iets te vaak de truc uitgehaald wordt waarbij iemand naar de camera een slaande beweging ziet maken, gevolgd door een knip, waarna je het slachtoffer vol in beeld ter aarde ziet storten. Een manier die me sowieso niet aanspreekt, want in mijn ogen een gemakkelijke truc om een gevechtshandeling te suggereren, maar als het met enige regelmaat terugkeert, wordt het redelijk irritant.

Ook de soundtrack is wat anders dan in de laatste films die ik zag (Goodfellas, Casino), minder klassieke rock-georiënteerd, wat meer muziek die bij epische films past. Die rockmuziek vond ik bij de andere films niet altijd even goed onder de beelden gemonteerd, maar voelt altijd nog wat eigenzinniger aan dat deze muziek, die vrij standaard overkomt.

Het plot vond ik wel aardig, met name dat het New York ten tijde van het Wilde Westen betreft (ter vergelijk: The Good, the Bad, and the Ugly speelt óók tijdens de Burgeroorlog). De meeste films over New York beslaan een later tijdvak, de meeste films over dit tijdvak spelen niet in de grote steden, maar in het daadwerkelijke Wilde Westen.

In ieder geval spreekt de combinatie van tijd en locatie me aan, het hele strijdgebeuren tussen rivaliserende bendes is wel aardig om te volgen, maar neemt wel epische proporties aan, het duurt ook allemaal vrij lang, dus op een gegeven moment wordt het wat langdradig. Het einde gaat dan weer in sneltreinvaart, en lijkt overvol qua gebeurtenissen.

Uiteindelijk wel één van de betere Scorseses, maar nog steeds niet geweldig. 2*.

avatar van tommykonijn
Ik had al wel eens een stuk gezien van Gangs of New York, maar ik was waarschijnlijk nog te jong om daadwerkelijk te bevatten waar ik naar gekeken had. Het duurde lang eer de herziening uiteindelijk plaats zou vinden en de reden daarvoor is waarschijnlijk gewoon het relatief lange speelduur. Ik blijf me erover verbazen hoe vaak ik dit soort films eerder ontwijk dan kortere films, terwijl ik vaak genoeg langere films wel beter vind.

Met Martin Scorsese aan het roer en een behoorlijke sterrencast had ik er wel vertrouwen in en heb ik de film toch maar eens opnieuw een kans gegeven; iets waar ik geen spijt van heb. Gangs of New York is een groots opgezette, epische film over de bendes in New York ten tijde van de 19e eeuw. Ondanks dat je in het begin nog niet goed weet wat je moet verwachten, is er direct een soort spanning voelbaar wanneer twee groepen tegenover elkaar komen te staan en een bloederig tafereel volgt. De strijd tussen de autochtonen en de Ieren wordt overtuigend uitgewerkt en vond ik persoonlijk best interessant. De actie is ook goed gedaan, maar is niet iets dat deze film echt memorabel maakt.

De film blijft, ook al is het alweer een paar weken geleden dat ik hem gezien heb, nog regelmatig door mijn hoofd spoken. Als ik aan Gangs of New York denk, denk ik aan Daniel-Day Lewis. Wat een gruwelijke rol! Zowel zijn uiterlijk als zijn onvoorspelbare (of misschien juist wel voorspelbare; want je weet dat als hij erachter komt dat Amsterdam de zoon van de priester is, de rapen gaar zijn) gedrag in de film maken hem tot een luguber figuur. Leonardo DiCaprio is ook goed, maar de show werd overduidelijk gestolen door Day-Lewis. Overige bijrollen van onder meer Cameron Diaz, John C. Reilly, Jim Broadbent en Brendan Gleeson worden ook goed ingevuld.

Naast het sterke acteerwerk valt er ook nog te genieten van de mooie kostuums en decors. Hiermee wordt het tijdsbeeld zo realistisch mogelijk overgebracht. Daarnaast vallen ook, vooral in de beginscènes, weer enkele mooie camerashots op. Iets dat me een tijdje terug ook al bij Taxi Driver opviel, ook van Scorsese. Het is knap, maar de film gaat eigenlijk nergens vervelen. Er is constant wel sprake van een zekere onderhuidse spanning en de relatie tussen Amsterdam en Bill is gewoon heel interessant om te volgen. Je zit constant te wachten op die climax.

Gangs of New York is een meeslepende film. Het enige punt van kritiek dat ik heb is het einde. Vanaf het moment dat de twee bendes opnieuw tegenover elkaar staan, gaat het snel. Alsof die lange opbouw meer beloofde dan er uiteindelijk uitkwam. Gelukkig zorgt The Hands That Built America, een erg mooi nummer van U2, alsnog voor een mooie afsluiting. Ik kijk met een zeer tevreden gevoel terug op deze film en het is er zeker eentje om vaker te bekijken.

Melad_Wolf_Of_Ws schreef:

Beste Melad, ik vind je manier van schrijven volledig ongepast. Melvin Udall bedoelde uiteraard dat WOWS hun laatste samenwerking was.
Leer lezen.
En leer schrijven.

Ik vond deze film nu niet zo fantastisch. Ik had er veel meer van verwacht.
Op geen enkel moment kan ik wegdenken dat ze in een studio zitten.
Ik werd ook niet helemaal meegesleept in het verhaal.
Een aantal scènes vond ik totaal ongeloofwaardig (zoals de vrolijke wijze waarop de personen naar hun ophanging stappen).
De prestatie van DDLewis vond ik wel zalig, en voor de rest verveelde ik me niet tijdens de film en leer je nog wel iets bij (tenminste na enige fact-check op internet), dus een 3.

Gijs2
Tja . Ik ben deze film gaan kijken naar aanleiding van: there will be blood. Daniel day lewis speelt hier wederom buitengewoon sterk alleen wist de film me totaal niet te boeien . De openingscene was gewoon hilarisch in slechte zin en de romance tussen diaz en caprio wist me niet te grijpen. Veel stereotypes en weinig subtiel verhaal. Daarnaast was het een lange zit. Krappe 3

Sluit me volledig aan bij de reactie van Gijs2 hierboven. Ik vond de film ook veel te lang, saai en stereotiep.

avatar van SmackItUp
Beetje standaard. In vergelijking tot meesterwerken zoals the Godfather, Goodfellas etc is dit een matige vertoning.

avatar van Tom-Hanks
Uitstekende film met een mooi verhaal. Alleen was het wat chaotisch op het einde met die rellen op de straat: het gebeurde allemaal zo snel.

avatar van Rickyman
Scorsese heeft een boel geweldige goede films afgeleverd, maar deze doet me niets.
Een paar prachtig gefilmde knokpartijen en verder eindeloos saai gezwijmel tussen Diaz en DiCaprio.

avatar van IH88
“When you kill a king, you don't stab him in the dark. You kill him where the entire court can watch him die.”

Groots opgezette film over de strijd om New York in de 19de eeuw. Scorsese en gangs(ters) zijn een goede combinatie en ook hier weet hij weer de juiste sfeer op te roepen. En hij weet ook de juiste acteurs te casten want DiCaprio en Day-Lewis zijn ijzersterk. Ook de andere acteurs zijn uitstekend, met alleen Diaz die een beetje doelloos rondloopt.

Gangs of New York ziet er schitterend uit met prachtige decors en sterk gefilmde vechtscènes. De strijd tussen de gangs onderling (Ieren, New Yorkers etc.), de politie en de politiek wordt goed neergezet en Scorsese weet het grotendeels boeiend te houden. De film is wel wat te lang en zelfs de acteurs en de prachtige omgeving kunnen dat niet verbloemen. Maar al met al is Gangs of New York een indrukwekkend schouwspel.

avatar van Night's Watch
De vierde film van Scorsese met DiCaprio in een hoofdrol die ik zie en het is voor de vierde maal een pareltje, wat kunnen die twee fantastische films maken.

DiCaprio speelde weer erg sterk en had in Daniel Day-Lewis een waardige tegenspeler, ook de overige rollen werden sterk neergezet. Door de lange speeltijd krijgen de personages tijd om zich goed te ontwikkelen wat de eindstrijd ongelofelijk sterk maakt.

De film begint meteen erg sterk en het gevecht aan het einde van de opening geeft meteen aan wat voor een film het gaat worden, de film heeft de verwachting na de opening waar kunnen maken

Het plot is niet ijzersterk maar het verhaal wordt prachtig neergezet in een sterke setting. De Ierse immigranten in Amerika doen het altijd goed in films maar een film die deze tijdsperiode laat zien is nieuw voor mij. Het komt door de acteerprestaties en soundtrack allemaal goed tot zijn recht. De lange speelduur is hierbij totaal geen belemmering, ik heb me geen moment zitten vervelen.

avatar van knusse stoel
Scorsese flikt het wederom een prima film hiermee neer te zetten met ook nog eens een keur van kwaliteit geleverd door acteurs en actrices van naam.
Een prachtfilm om naar te kijken en een verhaal wat voldoende boeiend is om de kijker(s) gemakkelijk bij de bijna 3 uur durende film vast te houden. Echt een prima filmproductie!

avatar van Toontje G
Lange zit maar zeker de moeite waard.

mooie film met een goed verhaal.heb me prima vermaakt.lange speelduur waar ik persoonlijk bijna nooit een probleem mee heb. tenzij het een saaie en langdradig verhaal is.maar dat is zeker met deze film niet het geval.ook een goeie cast.

Ik vind dit toch wel Scorsese's meest ondergewaardeerde film tot heden. Dit komt denk ik vooral door de setting van de film. Maar ik vind het toch in alle opzichten niet onder doen aan bijv. Goodfellas. De grootste reden is vooral de samenspel tussen Lewis en Dicaprio die allebei top rollen afleveren. Maar jammer dat deze film zo ondergewaardeerd wordt, het verdient meer.

Corcicus schreef:

Klopt wat je zegt, maar vaak maken ze bewust een slechte film, maar maken ze hem toch omdat ze nu eenmaal denken dat hij toch ( vanwege een bekende acteur of zo) geld opbrengt. Films maken is in eerste instantie gewoon commercieel. Film is maar zelden kunst of zo.

Zelden. wow.

Ben wel benieuwd naar je argumentatie. Maar: je bent niet de enige die er zo over denkt, helaas.

Maar je bent je bewust van de karrevrachten indiefilmmakers, die in de eerste plaats hun visie willen verwezenlijken? Überhaupt de kosten eruit halen is voor hen vaak al heel wat.

Wat is voor jou dan wel kunst? En is 'de films die ik zie, vind ik maar zelden Kunst', niet een logischere verklaring?

avatar van Fisico
Gangs of New York geeft een indrukwekkend beeld weer van een losgeslagen New York van in de 19e eeuw. Racisme en de markante tegenstellingen tussen Noord en Zuid zijn onderhands sterk aanwezig en geven een prima tijdsgeest weer. Alles is aanwezig om het beeld te schetsen van het feit dat het New York van die tijd hoegenaamd geen citytripje voor een toerist waard was. Integendeel: er is een ware oorlog aan de gang tussen autochtone Amerikanen en de ingeweken Ieren. New York, vooral in de buitenbuurten, een oord van armoede, ellende, grauwheid, viezigheid en zeer veel (wetteloze) criminaliteit met uitzondering voor enkele makke onschuldige schaapjes om het “goede” voorbeeld te stellen. Een plaats waar corruptie en anarchie hoogtij viert en de regel van survival of the fittest geldt. Het decor en sfeer is uitermate sterk in beeld gebracht: van een Scorsese verwacht je niets anders natuurlijk.

Die eerste gevechtsscène werd prachtig in beeld gebracht. Geen overdreven exuberant geweld, maar eerder visueel een pareltje, haast kunstig zelfs. Het personage van Bill the Butcher of Williams Cutting werd op een magistrale wijze neergezet door Daniel Day-Lewis. Zo authentiek en geloofwaardig dat je er de rillingen van kreeg. Hij combineert zijn intellectuele capaciteiten met moorddadige psychotische trekjes. Ook DiCaprio deed het zoals steeds uitstekend en liet nog maar ééns zien dat hij tot één van de beste van Hollywood behoort in een periode van de laatste 15 jaar. Maar in deze Gangs of New York wordt hij overklast door Daniel Day-Lewis die uiteraard de perfecte rol aangeboden kreeg om zich te laten gaan.

Hoewel de film gaat over de wrakactie van Amsterdam omwille van zijn dode vader draait de film niet geheel alleen om Amsterdam Vallon. Zoals reeds gezegd is het net het decor van het sociaal-demografische New York met een maniakaal oog voor detail dat de film mede zo sterk maakt. Bijzonder knap hoe deze setting op het witte doek werd getoverd. Dat alleen al geeft de film voldoende krediet om een hoge quotering te geven.

Het einde vond ik dan misschien wat minder, iets slordiger. De veldslag en de dood van Cutting was vluchtig en zat niet op hetzelfde niveau als de rest van de film. Verhaaltechnisch is de film goed, maar niet uitzonderlijk. Er zat soms te weinig vaart in de film (hoewel ik de romance best ok vond). Het begon terug wat op te leven vanaf het verraad van zijn beste maat. 4,0* is mijn oordeel!

Langdraderige film. Nee zeker geen topper.