The Basketball Diaries (1995)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Scott Kalvert
met Leonardo DiCaprio, Mark Wahlberg en Bruno Kirby

Jim Carroll (DiCaprio) is lid van het basketbalteam van een katholieke school in New York. Jim en zijn vrienden gedragen zich echter nauwelijks als vrome jongeren. De manager van het basketbalteam steelt uit de kastjes van de opponenten en het favoriete tijdverdrijf van de jongens is het experimenteren met pillen. Al snel komt het leven van Jim in een neergaande spiraal terecht van pillen, hoestdrankjes, drank en halsbrekende toeren. Samen met zijn beste vriend Mickey wordt hij uit het team gegooid, tijdelijk verwijderd van school en wordt hij door zijn moeder het huis uitgegooid. De jongens begeven zich op het criminele pad om aan geld te komen en overvallen daartoe zelfs een oude vrouw. Dan komt Jim in aanraking met heroïne.

avatar van Julie
Helemaal mee ens. een hel hel hele goede leonardo dicaprio. de eerste keer dat ik hem zo bewonderde na Titanic

Deze film is kleiner van opzet, maar vele malen beter dan bijv. Titanic. DiCaprio is subliem in de hoofdrol.

avatar van SuperSideSwipe
Qua acteerprestaties de beste rol van DiCaprio tot nu toe, een echt donkere en mooie film. Zeer overtuigend.

fantastische film! Jammer dat ik hem nergens op dvd kan krijgen.

dicaprio's beste....de realiteit

avatar van Esteban
Idd niet op DVD te verkrijgen met NL subs. Jammer, want dit is nog steeds DiCaprio's beste acteerprestatie tot op heden.

kimmetje194 schreef:
fantastische film! Jammer dat ik hem nergens op dvd kan krijgen.

www.boudisque.nl

avatar van bisse
Dicaprio is heel goed maar mark wahlberg scoort bij mij ook heel veel punten met zijn acteerprestatie.

avatar van Hilarious
Dit is inderdaad een hele goeie realistische film van een waargebeurd verhaal. Leonardo DiCaprio is heel overtuigend en dit is inderdaad naast Titanic, What's Eating Gilbert Grape en This Boy's Life tot nu toe één van zijn beste acteerprestaties. Voor mij blijft hij toch een top acteur.

superfilm! 4,5*! samen met titanic is dit mijn lievelingsfilm! LEO RULES

avatar van matthijs_013
Is deze film ook met Nederlandse ondertiteling ergens op internet te krijgen?

avatar van matthijs_013
Perfecte film, zoals verwacht. Zag in een oude tijdschrift een artikel hierover en dacht toen al dat ik de film wel leuk zou vinden.

Een van de weinige films die ik *5 geef

Heb deze film inmiddels meerdere keren gezien en blijf hem top vinden!

Schitterende film. Zeer sterke acteerprestatie van Dicaprio en Wahlberg.
Ijzersterk verhaal, mooie stijl, en goeie muziek.
Ik had nog nooit van Jim Carroll gehoord (shame on me), hij is dus een schrijver, poet, muzikant (de sterke song 'people who died'!) en performance artiest die ooit nog samenwerkte met Warhol.

avatar van lienaa
echt mooie film..
leonardo dicaprio geweldig geacteerd..
mooi verhaal, tenminste niet zo een standaard film.

avatar van Macmanus
Maar eens herzien.

Er zijn een paar films van toen ik op de basisschool zat die me altijd gedeeltelijk zijn bijgebleven en ik nooit meer heb gezien daarna. Dit is daar 1 van. Het schieten in het klaslokaal en het springen van een rots in het water stond na zo'n 10 jaar nog best goed in het geheugen. Ik was wel benieuwd wat ik er nu van zou vinden. Maar helaas bleek er weinig van over te zijn. Het begon nog wel leuk, beetje zoals het begin van sleepers, alleen waar die zo een heerlijk warme gloed over zich had en een lekker fijn tempo. Was het hier flets en zat er geen lekker tempo in. Dicaprio en zijn vrienden doen een beetje bad ass en soft drugs. Maar al snel zijn ze die hard verslaafdes die alles doen voor een fix. Weinig aan heb het allemaal VEEL beter gezien. En Dicaprio als bad boy is redelijk lachwekkend, helemaal als die zijn shirt niet aan heeft.

2 sterren, vroeger was alles inderdaad leuker

avatar van BlueVelvet
Ik heb deze ook voor het laatst gezien toen ik een jaar of 12 was - stiekem, het had het label 16 - en vond het redelijk indrukwekkend. Ik vrees dan ook dat ik net als Macmanus erg omlaag ga qua score bij een herziening. Dus ik laat hem nog lekker goed in mijn geheugen zijn

avatar van nightbreed
Ik heb deze ook lang geleden gezien en vond het een erg goede film.
Waar kan ik deze in een normale niet digitale winkel kopen?

Cijfer: 4

Ik ben al heel lang op zoek naar deze film ...
Weet er iemand waar deze verkrijgbaar is?

ik vond het een aangrijpende film. Wel een mooie film om naar te kijken.

avatar van Princ3sss
het is waar: je vindt deze dvd nergens!

gelukkig was hij nog niet zo lang geleden op tv
heb ik hem opgenomen;)

echt een zeer goede film

Beetje beter zoeken:

En zal bij site's als Play en Amazon ook vast wel te verkrijgen zijn.

avatar van MuchTheSame
i.d.d. bij play heb ik hem ook aan geschaft .....

maar dat is al weer 3 jaar geleden

avatar van Ché Cliché
Op What's Eating Gilbert Grape na verreweg de beste prestatie van Di Caprio. Een prachtige en harde film. Geweldig verhaal, geweldige acteerprestaties. Een ondergewaardeerd juweeltje. 4 sterren.

Dit is 1 van de weinige films die ik vaker dan 1x heb gekeken. Erg boeiend verhaal met ook grappige stukken erin. Goed acteerwerk van Dicaprio

avatar van Wes18
Echt een fantastische film, met geweldig acteerwerk, 5 sterren.
Ben al lange tijd fan van DiCaprio's films, maar dit is toch wel een van mijn favorieten. Erg indrukwekkend geacteerd.

Vooral de scene waarin Jim zijn moeder om geld vraagt aan de deur is fantastisch. Een van de beste scenes die ik ooit heb gezien in een film.

avatar van Matchostomos
Destijds gezien onder het mom 'opvoedkundig', maar vandaag de dag blijft daar enkel een weinig verhelderende, weinig openbarende prent van over. 'The Basketball Diaries' volgt een té herkenbaar stramien, noem het cliché, en lijdt zo meer als een ander onder zijn voorspelbaarheid. De bijdrage die DiCaprio aan het geheel levert, is bovendien niet altijd van even overtuigende aard. Overdaad schaadt namelijk...

avatar van Nand
Een angstaanjagende film.. hij is deprimerend en wat warrig soms maar het wordt allemaal goed verwoord door de 'diary'. Ik heb er niet veel aan toe te voegen, het leven van een junk is nu eenmaal een slecht pad dat niemand wil bewandelen maar sommigen niet kunnen vermijden. Er zaten clichés in (vriend dood --> begin met drugs) maarja , what the fuck zeg.. niemand gaat dat spul injecteren enkel omdat hij wil ''experimenteren''. Hoe oud was Dicaprio eigenlijk? man die kon toen al zo goed acteren ofzo? echt ik stond ervan te kijken! z'n medespelers waren wel wat rommelig vond ik ...mark wahlberg was nog goed maar irritant

De boodschap was duidelijk, de film was goed 3.5*

avatar van FillumGek
Goede film maar barst helaas van de clichés. Zeker het eerste half uur vond ik erg boeiend maar nadat de drugs in het spel kwamen was het allemaal te voorspellen. Het drugsverhaaltje heb ik nu al zo vaak gezien. Geen verrassingen dus, maar het bleef toch interessant mede door het goede acteerwerk van DiCaprio.