Drugstore Cowboy (1989)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Gus Van Sant
met Matt Dillon, Kelly Lynch en Heather Graham

Bob (Matt Dillon) is de leider van een groep junkies die het land rondreizen en apotheken beroven om zo aan hun drugs te komen. Wanneer één van de jonge verslaafden overlijdt aan een overdosis, moet Bob bepalen hoe ze verder moeten gaan.

yorgos.dalman
Het spijt mij zeer, maar over-gehypte, flitsende spektakelfilms als Requiem for a dream en Trainspotting leggen het qua zeggingskracht en impact toch echt af tegen deze 'intiemere' Drugstore cowboy of van mijn part Ferrara's Bad lieutenant, die ingetogener en soberder van vormgeving zijn.
Juist aan die opzettelijke terughoudendheid van de regisseur ontleent een dergelijke film zijn kracht.

avatar van Insignificance
Meest positieve is dat het geen zedenpreek wordt, verder kon het me eigenlijk geen moment boeien. Weinig tot geen flow, wankel van toon, oninteressante en stijf geacteerde personages die teksten aan elkaar harken. Zo komt iets als de drang om te scoren, te stelen en het bijgeloof totaal niet uit de verf.

De warrige muziek is dan al vaak hinderlijk aanwezig en zweverige scènes, zoals die met de vliegende voorwerpen, sorteren allesbehalve een positief effect. Het zit al met al veel te gammel in elkaar om tragisch, grappig, een combinatie van beide of wat dan ook te zijn. Dor en bloedeloos op alle vlakken.

avatar van ArnoldusK
Toch wel ergens potentie, maar uiteindelijk een vervelende film van van Sant.
Een groep junkies / criminelen / dieven die er uit zien als een stel nitwits die van een gegoede familie afkomen. Veel misplaatste dialogen, met een vervelende Dillon als nep-crimineel.
De constante jazzy flow, door de aanwezigheid van de muziek, geeft over het algemeen ook maar een vervelend effect. Er zitten wel wat experimentele zaken in, maar het lijkt alsof van Sant nog een beetje zijn eigen stijl aan het zoeken was in 1989. De tussendoor ingebrachte special effects moeten beetje bij beetje de gekheid van Dillon weergeven, maar dit komt niet geheel niet over, enkel wellicht amateuristisch. Mooi was wel dat Burroughs zijn eigen ideëen laten horen zo leek het. Heerlijk hoe hij smack aanneemt en pontificaal op zijn bijbel plaatst. Mijn eerste onvoldoende voor een van Sant. 1,5*

Gus van Sant observeert de wereld en leefstijl van junkies op een toegankelijke wijze en moraliseert niet. Een grauw, wat zonderling, afstandelijk portret, met een dosis donkere humor, van vier jonge mensen. Het laat onder meer zien hoe drugs het je gemakkelijk maken om voor je verantwoordelijkheid weg te lopen. Er wordt goed geacteerd. En toch, hoewel het verhaal rechtuit verteld wordt, vond ik het uiterst saai: het was een voortdurende herhaling van zetten. In dat licht vond ik de openingsscène nog het beste deel van de film.

yorgos.dalman
Na jaren weer eens herzien & in tegenstelling tot een aantal MoMe-gebruikers hierboven heb ik me geen seconde verveeld.
Eén van de betere Van Sant films die ik ken. En eigenlijk ook een van de betere Matt Dillon films.

Gus van Sant heeft schijnbaar iets met vervreemde of ontspoorde jeugd, getuige ook Last days, Gerry, Elephant en Paranoid Park. Gauke hierboven heeft het over het niet-moraliserende karakter van Drugstore cowboy. Ik denk dat dat voor Van Sants meeste films geldt en dat ze mede daardoor een bepaalde aura van oprechtheid hebben.

avatar van goongumpa
Degelijke film: toegankelijk, met veel vaart verteld, goed in beeld gebracht. Dillon kon me echter niet helemaal overtuigen als opiaatjunkie. Hij ziet er simpelweg veel te gezond uit, het komt niet echt over.
Toevallig onlangs Junkie van Burroughs gelezen, waarin verslaving en afkickziekte tot in detail beschreven worden. Dan krijg je al gauw het gevoel dat je hier naar een iets te propere, gefilterde versie zit te kijken.

avatar van timmienoelie
Matt Dillon ziet er inderdaad wel heel goed uit in deze film. Maar dat deert niet, integendeel past zelfs erg goed bij een film als deze waarin 'stylisme' regeert boven realisme, en dat zie ik graag.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Jonge bekende acteur Matt Dillon ...
Kan niet tegen drugs...
Goed kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Goed achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van HarmJanStegenga
Zo, maar weer eens een Gus Van Sant uit 't stof gehaald. 'Drugstore Cowboy' heeft me positief verrast. Fijne film, sfeer, humor gecombineerd met (licht absurd) drama en een prima verhaal dat voldoende vermaakt. Naar het einde toe zakt één en ander wat in, maar zo lang de vier ''vrienden'' samen zijn, roven en andere avonturen beleven zit de spanning, humor en sensatie er goed in. Dikke voldoende dus ook.