Stand by Me (1986)

1903 stemmen

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Rob Reiner
met Wil Wheaton, River Phoenix en Corey Feldman

Al een hele tijd wordt Ray Brower uit het kleine plaatsje Castle Rock vermist. Als de jonge Vern Tessio dan via zijn oudere broer ontdekt waar het dode lichaam van de jongen zich bevindt, besluit hij samen met zijn vrienden Gordie Lachance, Chris Chambers en Teddy Duchamp op zoek te gaan naar het lichaam. Tijdens dit reisje wordt de vriendschap van de vier jongens zwaar op de proef gesteld.

Film Pegasus (moderator)
Het verhaal van vier jongens met hun eigen problemen, die samen op zoek gaan naar het lichaam van een dode jongen die ergens zou liggen. Alsof het de normaalste zaak is, enkele dagen op zoektocht en zelfs met een wapen mee. Only in America... Maar de tieners zijn wel tieners natuurlijk en de problemen zijn deels herkenbaar. Het doel doet er niet toe, het is de trip samen die hen vormt.

De film teert op een deftig verhaal van Stephen King, één van zijn uitzonderlijke dramaverhalen en geen horror. De vier tieners zijn niet de sterkste acteurs, topacteurs zullen het nooit worden. Het geheel is niet slecht, het straalt een typische Amerikaanse sfeer uit en geeft nostalgie weer naar een jeugd die ikzelf niet beleefd heb.

avatar van Boenga
Film Pegasus schreef:

Phoenix in elk geval niet, maar hij was toch goed op weg.

Boenga schreef:

Phoenix in elk geval niet, maar hij was toch goed op weg.

Klopt goed op weg en geen slechte acteur. Maar gestorven voor hij echt kon doorbreken en bij de meeste mensen vooral bekend vanwege zijn vroegtijdig overlijden. Phoenix is ook niet slecht in Stand by me, maar bijzonder is het helaas niet.

1 van de beste stephen King verfilmingen.
Geen bovennatuurlijk spektakel, maar een mooie coming of age film.

avatar van Boenga
Film Pegasus schreef:
Maar gestorven voor hij echt kon doorbreken

Een absolute aanrader - met dan vooral RP in het achterhoofd - is Running on Empty.
Mocht je 'm nog niet gezien hebben: zeker ergens te pakken proberen krijgen.

Boenga schreef:

Mocht je 'm nog niet gezien hebben: zeker ergens te pakken proberen krijgen.

Tip staat genoteerd.

avatar van stefan dias
Met 35 jaar vertraging toch nog gezien en maar goed ook. Niet wat ik ervan verwacht had en da's ook maar goed ook.
Eigenlijk gebeurt er amper een zak in de film en dat is natuurlijk net het mooie… het gaat natuurlijk vooral om die mooie nostalgische gevoelens over je jeugd en dat unieke jongens-onder-elkaargevoel … die speciale zone tussen echt kind zijn en het puberschap. Dat wordt hier heel mooi neergezet. Constant ruzie hebben die gasten, maar wel maatjes door dik en dun. Grappig ook om te zien hoe die jongens nog zonder flauw te doen gewoon stiekem stevig door zaten te paffen… ja, daar ben ik ook nog wel nostalgisch over: dat je niet over alles 10 keer moet nadenken om maar vooral niemand voor het hoofd te stoten.
Als ik dan toch moet zeuren over iets wat ik wat minder vond: hier wordt toch maar doodleuk aangetoond dat het soms handig is een vuurwapen op zak te hebben. Terwijl je er toch niet aan mag denken dat je 13-jarig j-kind daarmee rond zou lopen. Nu loopt het goed af… de 99 keer dat het niet goed afloopt die hier tegenover staan, daar zwijgen we even zedig over…
Maar bon, het blijft wel een echt mooie film waar geen één meisje of vrouw in voorkomt, maar dat zou (voor één keertje) alleen maar alles verbrodden…

avatar van Bubblez
stefan dias schreef:
... film waar geen één meisje of vrouw in voorkomt…

Dan heb jij wel een onbekende versie gezien

avatar van stefan dias
Bubblez schreef:

Dan heb jij wel een onbekende versie gezien

…film waar geen één meisje of vrouw een rol van betekenis in speelt…

Gisteravond voor de eerste keer gezien. Ik vind de film prachtig.

Het is een eenvoudig verhaal, maar perfect uitgevoerd.
Alle 4 de jongens acteren super en erg geloofdwaardig.

Meesterwerk, film boeit van begin tot einde. Goed acteerwerk van de jonge acteurs en de sfeer in de film is perfect.