Stand by Me (1986)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Rob Reiner
met Wil Wheaton, River Phoenix en Corey Feldman

Al een hele tijd wordt Ray Brower uit het kleine plaatsje Castle Rock vermist. Als de jonge Vern Tessio dan via zijn oudere broer ontdekt waar het dode lichaam van de jongen zich bevindt, besluit hij samen met zijn vrienden Gordie Lachance, Chris Chambers en Teddy Duchamp op zoek te gaan naar het lichaam. Tijdens dit reisje wordt de vriendschap van de vier jongens zwaar op de proef gesteld.

een mooie stephen king verfilming.lang geleden dat ik hem heb gezien. binnenkort maar weer eens zien.

Heb deze film vele malen gezien en ook het boek van Stephen King gelezen. Ik werd gelijk al gepakt door de nostalgische sfeer, die perfect werd aangezet door de voice-over. Uitstekende acteerprestaties van de overwegend jonge cast met veel komische momenten maar ook serieuze delen als de jongens vertellen waar zij mee worstelen. Eigenlijk de beste film van dit genre die ik ooit heb gezien. Het stadje Brownsville in de staat Oregon, waar grote delen van de film zijn opgenomen, is nog steeds een bedevaartoord voor liefhebbers van deze film.

avatar van hoffhaan
Aardige film gedateerd dat dan weer wel en traag. De film doet een aantal keren gemaakt klungelig aan. Voor het overige een familiefilm. Muziek draagt bij aan de sfeer en mooie beelden. 3.5

avatar van IH88
“I never had any friends later on like the ones I had when I was twelve. Jesus, does anyone?”

Na deze film had ik gelijk zin om mijn jeugdmaten op te bellen. We spreken elkaar nog steeds, maar wel wat minder dan vroeger. En dat een vriendschap nooit meer zo intensief wordt beleefd als vroeger, laat Stand By Me op een mooie manier zien. Meisjes spelen nog geen rol en je bent eigenlijk iedere dag wel samen om lol te beleven en op avontuur te gaan. En Stand By Me (naar een boek van Stephen King) weet dat gevoel op een geweldige manier op te wekken. Van de acteurs is vooral River Phoenix ijzersterk op dreef en zijn 'melkverhaal' komt wel even binnen. En met Stand By Me van Ben E. King als afsluiter kun je het nooit fout doen.

River was heel, heel goed. Hij was zijn leeftijd vooruit hier. Er wordt over jong overleden sterren al gauw gezegd dat ze een grote zouden worden, maar hij had die x factor wel.

Stand by Me is een prachtige coming of age film. Het is eentje die ik eigenlijk nooit ben vergeten. Het speelt zich af in de jaren 50 wat misschien inhield dat het voornamelijk herkenbaar moest zijn voor het volwassen publiek anno 1986. Maar toch, vrienden die je na je laatste dag op de basisschool nooit meer ziet is ook hier heel normaal. Je komt op een soort kruispunt, het leven gaat serieuzer worden.

Vooral heel mooi is die scene dat River (Chris) en Will (Gordie) praten over hun toekomst. Over hun carriere en mogelijkheden, vrij serieuze dingen. Maar tegelijkertijd zie en hoor je Jerry en Corey ook met elkaar praten, over wie sterker is; Superman of Mighty Mouse.

Dit geeft weer dat Chris en Gordie veel verder zijn dan die andere 2, en dan ook uit elkaar groeien. Je dan ook voornamelijk die groepjes van 2. En uiteindelijk zegt Gordie ook dat hij wel met Chris bleef omgaan maar Jerry en Corey na die laatste vakantiedag nooit meer heeft gezien.

De sfeer is top, en de casting is perfect. Ze 'zijn' dan ook die personages. Corey Feldman werd thuis mishandeld, River Phoenix was in het echt ook al zo'n vaderfiguur etc.

(verwijderd)
Ik herinnerde Stand By Me redelijk goed dacht ik zo, en grotendeels klopte dat wel. Ik moet wel zeggen dat het middenstuk dan toch niet de magie van het begin en vooral het einde heeft, aangezien dat niet constant zo interessant is, maar voor het vervagen van de saaie stukken zijn je hersenen dan ook gelukkig.

Dit blijft een prachtig feel-good filmpje die je laat denken aan jezelf als kind. Een heerlijk countryside Amerika in een prachtige broeierige zomer in de jaren 50, waar een 4-tal bijzondere kinderen een tochtje gaan maken. Elke film met River Phoenix blijft zo bijzonder aangezien je weet dat hij zelfs hierna nog maar enkele jaren heeft geleefd. Ook zo'n nikszeggende uitspraak als 'hij haalt de 20 niet eens heeft al iets speciaals, al overlijdt hij zelf nog wel als twintiger natuurlijk. Ik heb het al zo vaak gezegd, maar het blijft voor mij een acteur met misschien wel het meest interessante privé leven. Ook de overige cast mag er zijn, leeftijd meegenomen want het was niet perfect.

Het einde blijft wel magisch zeg: het herkenbare afscheid nemen van elkaar en de zomervakantie, de voice-over van Gordie over het verloop van de vriendschappen, en dat de voice-over dan weer een poging tot boek blijkt te zijn van Gordie. Ja, dit gaf me opnieuw een enorm flashback gevoel.

Ik heb trouwens nog nooit iets zo nep gezien als het kots-partijtje in deze film, maar who cares.

Wie kent The Wonder Years nog? Serie rond 1990 over het wel en wee van Kevin Arnold. Lijkt geïnspireerd op deze Stand By Me. Inclusief voice-over.

avatar van sinterklaas
Ongelofelijk, wat een mooie film. Een mijlpaal in het coming of age-thema.

We krijgen te maken met de vier vrienden die net hun laatste jaar op de basisschool erop hebben zitten en zich klaarmaken voor een nieuw leven; wat wil zeggen, dat ze waarschijnlijk uit elkaar dreigen te groeien. Ik moet al zeggen dat de vier vrienden hier de rollen van hun leven hebben, waar ze toch ongetwijfeld vele herinneringen aan zullen overhouden. Het rolletje van Gordie is overduidelijk op de jeugd van Stephen King zelf gebaseerd; een sensitief jongetje met een hoop fantasie en creatie. Dan hebben we de opvliegerige Vern, de geslepen Teddy en de betrokken Chris. Vern heeft lucht gekregen van een vermist persoon en ze zouden als held gemarkeerd kunnen worden bij het vinden van het lichaam. Deze zou kilometers verderop, ergens in een bos moeten liggen. Ze hebben het er voor over en trekken erop uit, waarbij dit prachtige avontuur mooi is meegenomen en die je als kijker bijna zelf mag ervaren. De sfeer is zomers, snikheet en de rurale omgevingen van Maine werken uitstekend. Het bewonderd mij wel dat Stephen King zoveel creatie uit zijn jeugdherinneringen kan halen... als ik zijn verfilmingen mag zien, want aan een boek moet ik nog beginnen (Schande!) Je, zou ook kunnen zeggen dat dit een prachtig avontuur wordt, vol uitdagingen, speelsheid en de hechte banden tussen de vrienden... maar je vergeet daardoor ook regelmatig dat de jongens alle vier kampen met een benauwende thuissituatie, waar je dan weer minder jaloers op bent.

De stukken tussen Gordie en Chris vond ik ijzersterk. Het is vreemd om zo te bedenken dat Gordie moeite heeft om zijn vrienden los te moeten laten, maar dat Chris hem aanspoort om vooruit te kijken. Ook opmerkelijk zijn de scene's waarbij de gevoeligheid bloot komt te liggen. Je zou het op een burgerlijke manier als theatraal gejank kunnen beschouwen; maar volgens mij zijn dit gewoon hele normale reacties van tien, elf, twaalf jarigen. Het achtergrond verhaal van Gordie's overleden broer en zijn herinneringen over hem weten je op de gevoelige punt te raken.

Ook de bijzaken werken prima; die stoomtrein, (die brugscène was een killer) die schoffies en dan ook vooral dat verhaal rondom Lard ass. Heerlijk!

Het einde was erg magisch mooi. Het zag ernaar uit dat zo'n trip al voldoende was om elkaar een tijdje links te laten liggen, ondanks dat het een mooie ervaring was. De uitgangspunt van Terry en voornamelijk Chris waren minder mooi. Erg opmerkelijk is bij dat laatste de rol van River Phoenix, die me is ontgaan.

Afscheid nemen van je oude vrienden. Ik herinner me dat nog wel. Ik maakte een overstap naar een andere basisschool om daar het achtste jaar af te ronden. Je maakt nog een foto van al je vrienden als nagedachtenis (je had natuurlijk nog geen Facebook) en gaat er op dat moment vanuit dat de banden aan blijven houden. Maar naderhand kom je er achter dat dat toch even anders loopt... en ja, ik heb er nog wel een paar op Facebook, en af en toe zie je elkaar nog wel eens tijdens een dorpsevenement of als je eens in het dorp zelf bent. Maar de hechte banden zoals ik het eigenlijk destijds wel gewild had... nee. Deze film geeft daarmee ook de pijnlijke bevestiging.

Dikke 5,0*

Mooie Drama / Roadmovie film, met een uitstekende jonge cast (o.a. de veel te vroeg gestorven River Phoenix). Het verhaal zit mooi in elkaar en weet ook te ontroeren.

Het verhaal speelt zich af in de zomer van 1959, waarbij een groepje van vier twaalfjarige bevriende jongens, tijdens een weekend kamperen op zoek gaan naar het lichaam van de vermiste tiener Ray Brower. Rokend, kletsend en grove taal uitslaand, hangen ze een beetje rond, tot ze vernemen dat er een lijk gevonden is bij een spoorlijn in het bos. De jongens hebben geen idee welk effect die "vondst" zal hebben op hun vriendschap.

Het verhaal van Stephen King werd tot een goed scenario bewerkt, dat voor een "Oscar" genomineerd werd. Het resultaat is een warme film over vriendschap en volwassen worden. De twijfels en vriendschappen van de jochies worden uitstekend verbeeld door de jonge acteurs, te weten River Phoenix, Corey Feldman, Jerry O'Connell en Wil Wheaton. Verder zien we ook een jonge Kiefer Sutherland als slechterik. Regisseur Rob Reiner maakte overigens ook de briljante Stephen King verfilming "Misery (1990)".

Al met al een ontroerende en effectieve Drama / Roadmovie film (die met nog geen 90 minuten best aan de korte kant is), van het verhaal "The Body" van schrijver Stephen King, met mooi en geloofwaardig acteerwerk van de jonge acteurs en met name van River Phoenix.

Theunissen, eerste keer dat je m gezien hebt?

scorsese schreef:
Theunissen, eerste keer dat je m gezien hebt?

Nee vroeger in de jaren 80 al gezien (destijds gehuurd op VHS-band).

avatar van Shadowed
Mwa.

Alleen gekeken vanwege de naam Stephen King, die vaak een van mijn favoriete genres schrijft. Stand By Me was natuurlijk geen horror, maar een King film wou ik altijd wel weer een kans geven. Helaas is het toch wat tegengevallen.

Het genre ligt me niet, maar de karakters ook niet. De kinderen doen het echt niet zo slecht, maar missen de uitstraling die het wel speciaal maakt. Vern was dan af en toe wel leuk en die soldaten fan was ook wel degelijk, maar de rest was vaak te dramatisch en te oninteressant.

Soms wel vermakelijk (hoogtepunt de taarteetwedstrijd verhaal)maar voor mij niet genoeg om echt te blijven boeien, maar ik snap wel dat je dit kan waarderen.