Stand by Me (1986)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Rob Reiner
met Wil Wheaton, River Phoenix en Corey Feldman

Al een hele tijd wordt Ray Brower uit het kleine plaatsje Castle Rock vermist. Als de jonge Vern Tessio dan via zijn oudere broer ontdekt waar het dode lichaam van de jongen zich bevindt, besluit hij samen met zijn vrienden Gordie Lachance, Chris Chambers en Teddy Duchamp op zoek te gaan naar het lichaam. Tijdens dit reisje wordt de vriendschap van de vier jongens zwaar op de proef gesteld.

een mooie stephen king verfilming.lang geleden dat ik hem heb gezien. binnenkort maar weer eens zien.

Heb deze film vele malen gezien en ook het boek van Stephen King gelezen. Ik werd gelijk al gepakt door de nostalgische sfeer, die perfect werd aangezet door de voice-over. Uitstekende acteerprestaties van de overwegend jonge cast met veel komische momenten maar ook serieuze delen als de jongens vertellen waar zij mee worstelen. Eigenlijk de beste film van dit genre die ik ooit heb gezien. Het stadje Brownsville in de staat Oregon, waar grote delen van de film zijn opgenomen, is nog steeds een bedevaartoord voor liefhebbers van deze film.

avatar van hoffhaan
Aardige film gedateerd dat dan weer wel en traag. De film doet een aantal keren gemaakt klungelig aan. Voor het overige een familiefilm. Muziek draagt bij aan de sfeer en mooie beelden. 3.5

avatar van IH88
“I never had any friends later on like the ones I had when I was twelve. Jesus, does anyone?”

Na deze film had ik gelijk zin om mijn jeugdmaten op te bellen. We spreken elkaar nog steeds, maar wel wat minder dan vroeger. En dat een vriendschap nooit meer zo intensief wordt beleefd als vroeger, laat Stand By Me op een mooie manier zien. Meisjes spelen nog geen rol en je bent eigenlijk iedere dag wel samen om lol te beleven en op avontuur te gaan. En Stand By Me (naar een boek van Stephen King) weet dat gevoel op een geweldige manier op te wekken. Van de acteurs is vooral River Phoenix ijzersterk op dreef en zijn 'melkverhaal' komt wel even binnen. En met Stand By Me van Ben E. King als afsluiter kun je het nooit fout doen.

River was heel, heel goed. Hij was zijn leeftijd vooruit hier. Er wordt over jong overleden sterren al gauw gezegd dat ze een grote zouden worden, maar hij had die x factor wel.

Stand by Me is een prachtige coming of age film. Het is eentje die ik eigenlijk nooit ben vergeten. Het speelt zich af in de jaren 50 wat misschien inhield dat het voornamelijk herkenbaar moest zijn voor het volwassen publiek anno 1986. Maar toch, vrienden die je na je laatste dag op de basisschool nooit meer ziet is ook hier heel normaal. Je komt op een soort kruispunt, het leven gaat serieuzer worden.

Vooral heel mooi is die scene dat River (Chris) en Will (Gordie) praten over hun toekomst. Over hun carriere en mogelijkheden, vrij serieuze dingen. Maar tegelijkertijd zie en hoor je Jerry en Corey ook met elkaar praten, over wie sterker is; Superman of Mighty Mouse.

Dit geeft weer dat Chris en Gordie veel verder zijn dan die andere 2, en dan ook uit elkaar groeien. Je dan ook voornamelijk die groepjes van 2. En uiteindelijk zegt Gordie ook dat hij wel met Chris bleef omgaan maar Jerry en Corey na die laatste vakantiedag nooit meer heeft gezien.

De sfeer is top, en de casting is perfect. Ze 'zijn' dan ook die personages. Corey Feldman werd thuis mishandeld, River Phoenix was in het echt ook al zo'n vaderfiguur etc.

avatar van Teejey
Ik herinnerde Stand By Me redelijk goed dacht ik zo, en grotendeels klopte dat wel. Ik moet wel zeggen dat het middenstuk dan toch niet de magie van het begin en vooral het einde heeft, aangezien dat niet constant zo interessant is, maar voor het vervagen van de saaie stukken zijn je hersenen dan ook gelukkig.

Dit blijft een prachtig feel-good filmpje die je laat denken aan jezelf als kind. Een heerlijk countryside Amerika in een prachtige broeierige zomer in de jaren 50, waar een 4-tal bijzondere kinderen een tochtje gaan maken. Elke film met River Phoenix blijft zo bijzonder aangezien je weet dat hij zelfs hierna nog maar enkele jaren heeft geleefd. Ook zo'n nikszeggende uitspraak als 'hij haalt de 20 niet eens heeft al iets speciaals, al overlijdt hij zelf nog wel als twintiger natuurlijk. Ik heb het al zo vaak gezegd, maar het blijft voor mij een acteur met misschien wel het meest interessante privé leven. Ook de overige cast mag er zijn, leeftijd meegenomen want het was niet perfect.

Het einde blijft wel magisch zeg: het herkenbare afscheid nemen van elkaar en de zomervakantie, de voice-over van Gordie over het verloop van de vriendschappen, en dat de voice-over dan weer een poging tot boek blijkt te zijn van Gordie. Ja, dit gaf me opnieuw een enorm flashback gevoel.

Ik heb trouwens nog nooit iets zo nep gezien als het kots-partijtje in deze film, maar who cares.

Wie kent The Wonder Years nog? Serie rond 1990 over het wel en wee van Kevin Arnold. Lijkt geïnspireerd op deze Stand By Me. Inclusief voice-over.