• 159.408 films
  • 9.797 series
  • 29.083 seizoenen
  • 608.496 acteurs
  • 355.168 gebruikers
  • 8.896.441 stemmen
Avatar
 
banner banner

Amadeus (1984)

Biografie / Muziek | 160 minuten / 180 minuten (director's cut)
3,77 2.057 stemmen

Genre: Biografie / Muziek

Speelduur: 160 minuten / 180 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Milos Forman

Met onder meer: Tom Hulce, F. Murray Abraham en Elizabeth Berridge

IMDb beoordeling: 8,4 (420.179)

Gesproken taal: Engels, Duits, Italiaans en Latijn

Releasedatum: 11 oktober 1984

  • On Demand:

  • Google Play Bekijk via Google Play
  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Amadeus

"Everything you've heard is true..."

We schrijven 1781 en Antonio Salieri (Abraham) is werkzaam als de competente hofcomponist van Keizer Jozef II. Wanneer Mozart (Tom Hulce) aan het hof arriveert, moet een verbijsterde Salieri vaststellen dat de goddelijke muzikale inspiratie waar hij zelf naar zoekt, werd geschonken aan een losbandige, hondsbrutale nar. Gek van jaloezie, besluit hij Mozart met alle mogelijke middelen te gronde te richten, misschien zelfs met moord.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Antonio Salieri

Wolfgang Amadeus Mozart

Constanze Mozart

Leopold Mozart

Emanuel Schikaneder

Katerina Cavalieri

Emperor Joseph II

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Don Homer

Don Homer

  • 437 berichten
  • 1298 stemmen

Hele mooie film, vooral als je geïnteresseerd bent in Mozart. De film zelf heeft wat weg van een opera (van Mozart), de acteurs lijken namelijk wat over de top te spelen, al weet ik niet het fijne van de omgangsvormen van die tijd. De muziek en opera's schijnen heel erg accuraat te zijn. Het middenstuk met veel opera's vond ik persoonlijk wat langdradig.

Zelf heb ik vooral genoten van de twee hoofdrolspelers en de prachtige muziek. Abraham weet fantastisch de paradoxale dualiteit van Salieri tussen intense jaloezie en exceptionele adoratie te verbeelden.


avatar van Don Homer

Don Homer

  • 437 berichten
  • 1298 stemmen

Don Homer schreef:

Hele mooie film, vooral als je geïnteresseerd bent in Mozart. De film zelf heeft wat weg van een opera (van Mozart), de acteurs lijken namelijk wat over de top te spelen, al weet ik niet het fijne van de omgangsvormen van die tijd. De muziek en opera's schijnen heel erg accuraat te zijn. Het middenstuk met veel opera's vond ik persoonlijk wat langdradig.

Zelf heb ik vooral genoten van de twee hoofdrolspelers en de prachtige muziek. Abraham weet fantastisch de paradoxale dualiteit van Salieri tussen intense jaloezie en exceptionele adoratie te verbeelden.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 2938 berichten
  • 2143 stemmen

I will speak for you, Father. I speak for all mediocrities in the world. I am there champion.

Een film die mij vroeger behoorlijk kon bekoren, maar is dat tien/vijftien jaar later nog steeds zo? Daarom liep ik gisteren met vrees naar de kast om deze uit de collectie te vissen. Maar... tweeënhalf uur later, een tijdspanne die letterlijk om vloog was ik toch weer helemaal in de ban van en overtuigd door dit kunststukje van Milos Foreman.

Het eerste wat ik moet zeggen over de film is correctheid. De beschrijving qua karakter en uiterlijk betreffende Antonio Salieri lijkt behoorlijk correct. Een stijf karakter met spartaanse leefgewoonten die zichzelf weinig tot niets gunde. Dan het verhaal dat hij iets met de dood van Mozart te maken zou hebben, schijnt uit de lucht gegrepen, en vooral gebaseerd op 'geruchten' . Wat we hier aan plot of complot te zien krijgen mag aangenomen als volledig fictief. Er schijnt wel een fenomeen te bestaan dat het 'Salieri-syndroom' heet die kenmerken heeft als jaloezie, het in diskrediet willen brengen en pathologische agressie richting het object van afgunst.

De film zelf, een meer dan kostelijk verhaal wordt voorgeschoteld met een bijzonder conservatief wereldje met een hele rits aan hoge heren die zichzelf enorm belangrijk vinden en veel te serieus zijn. De komst van de ronduit vulgaire losbol Mozart met zijn aanstekelijke lachje doet het zorgvuldig opgebouwde en gecontroleerde wereldje in Wenen behoorlijk schudden. Degene die het meeste er onder lijdt is Salieri die zich niet voor kan stellen waarom zo'n 'tokkie' met zoveel talent behept is. De shock en tegenstrijdigheid bij Salieri wordt kostelijk gebracht samen met de geniale gek Mozart die lachend overal doorheen walst.

De film is zowel kostelijk als bijzonder grappig en koddig. Een van te voren verwacht saai kostuumdrama wordt een bijzondere aanstekelijke en geenszins saaie film die de volle tweeënhalf uur boeit. Daarnaast is de aankleding, algehele sfeer en muziek top. De acteerprestaties van Abraham en Hulce zijn geweldig, zonder twijfel hun beide beste rol ooit. Om andermaal en als laatste het boeiende plot aan te halen met de ziekelijk jaloerse Salieri en goedgelovige Mozart en de vraag hoe ver de eerste zal gaan in zijn wraak oefening, zoals hij die zelf benoemd, op God.

Verbijsterd en intrigerend zijn de scènes waarbij Mozart ziek in bed ligt en Salieri schrijft. Een schier onmogelijke genialiteit en talent kom naar voren want zelfs ziek hoort de beste man het niet alleen in zijn hoofd perfect, hij dicteert het ook nog eens perfect zonder ook maar één nodige correctie. Totaal overzicht, alle maten, melodieën, tonen en teksten en in een dergelijk tempo dat Salieri het niet eens bij kan benen. 'No....no....I don't understand!' roept de laatste op een gegeven moment uit. De film eindigt in een treffend beeld, de pastoor gebroken, Salieri lachend als een gek met de kennis wat hij gedaan heeft en vooral de negatieve zelfkennis over wat hij vooral zelf niet is.

Amadeus overtuigd 35 jaar na dato nog altijd als prijswinnaar in '84, en is een bijzonder innemende sfeervolle en humoristische film.


avatar van eempag

eempag

  • 372 berichten
  • 324 stemmen

Zou Mozart inderdaad een kinderlijke half idiote karikatuur zijn geweest?

Misschien wel maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Dus dan moet het wel een slechte biografie zijn en dus ook een slechte film.

Ook als de muziek heel mooi is.


avatar van Gish

Gish

  • 1356 berichten
  • 6406 stemmen

Krachtige film over het muzikale genie der genieen. Helaas is het Tom Hulce die van Mozart een infantiel kind maakt. Jammer genoeg hebben we geen beelden van de echte Mozart, maar dit oogt belachelijk. Verhaal, fotografie en uiteraard de grootse muziek trekken Amadeus toch ruim over de streep. Mooie scene als een compositie van Salieri vergeleken wordt met die van Mozart. Je ervaart dan genialiteit. Muziek van Mozart leer je pas echt waarderen als je het veel luistert. Briljant in zijn invoud.


Erg vermakelijke film met hier en daar magische momenten. Denk maar aan de scène waarbij Mozart een liedje van Salieri op de piano afkraakt en tegelijk verbetert. Of de scène waar Mozart ziek op bed ligt en aan Salieri vertelt hoe hij de noten moet opschrijven.

De film duurt me wel te lang. 3 uur is niet zomaar iets en daar is deze film niet geschikt voor. Verder wel goed gedaan door Abraham en Hulce, leuke kostuums en mooie muziek.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6090 berichten
  • 0 stemmen

Gisteren had ik Amadeus weer gekeken want ik kon me eigenlijk helemaal niks meer van die film herinneren. Het is niks meer dan normaal dat deze film destijds 8 Oscars gewonnen had, want het is ook gewoon een hele mooie film. Goed geacteerd ook. Ik weet eigenlijk praktisch niks over Mozart alleen dan dat ie vrij jong was (35jr) toen ie stierf, en dat het een wonderkind was wat muziek maken betreft. Maar ik weet dus niet of dat Mozart ook echt zo'n raar lachje had, zoals in de film, of dat ze dat er gewoon bij verzonnen hebben. Een hele goeie vertolking van Tom Hulce als Amadeus en zeker niet te vergeten F. Murray Abraham die toch ook wel een prachtige rol neerzet als de valse sluwe Salieri. Visueel ziet het er ook heel goed uit, net als die opnames in het gekkenhuis. Het leek me zeker in die tijd nou niet bepaald een pretje om in een dergelijk psychiatrisch ziekenhuis te zitten.

Amadeus is echt zo'n film die tijdloos blijft. Ik vind wel dat je dit een klassieker mag noemen.



avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1045 berichten
  • 699 stemmen

ik zag de director's cut

Mocht ik een eigen filmprogramma presenteren alla de kijk van koolhoven dan zou ik de beginscene van Amadeus zeker vermelden in mijn reeks ‘beste openings ooit’ . Het thema nl de jaloezie en afgunst van Salieri naar Amadeus wordt prachtig geïllustreerd. De priester die geen enkel compositie kent tot Salieri plots 'pa ...papa ... papapapapa... speelt waarop de priester geestdriftig mee doet en nietsvermoedend zegt : I didn't know you wrote this. Waarop Salieri antwoordt : I didn't, that was Mozart. Amadeus is beroemd en een genie en dat zal Salieri geweten hebben vanaf de eerste minuten.

Vanaf dan een wat repetitief standpunt over hoe Salieri probeert Mozart te breken met uitweidingen over hoe religie onrechtvaardig is (God geeft talent aan een vulgaire nozem ipv een toegewijde dienaar als Salieri) maar magistrale production design en heel wat mooie visuele vondsten (bv het gemaskerd bal met zijn vader van Mozart). Ferme brok tragiek (met op het einde de begrafenis van Mozart als een vod in de grond) maar de confrontatie tussen genialiteit vs middelmatigheid, afgunst vs verheerlijking en geloof vs talent blijft roeren in dezelfde pot zonder dat de smaak echt groots wordt.


avatar van teigertje

teigertje

  • 1554 berichten
  • 2618 stemmen

Een meesterwerk in de cinema met een uitmuntende spelende Tom Hulce en f.Murray Abraham met een zeer goed spelende cast.

Over het levensverhaal van de grootste componist in de geschiedenis Wolfgang Amadeus Mozart een zeer bijzondere film blijft deze hoogwaardige kwaliteits film.

En een tijdloze film.



avatar van redfish71

redfish71

  • 62 berichten
  • 49 stemmen

Het is een mooie film. Muzikaal zit het goed in elkaar en de personages hebben allemaal veel karakter.

De film wordt verteld vanuit het oogpunt van Salieri over hoe Mozart in zijn leven kwam en weer verdween. De terughoudende vertolking van Salieri is zeer mooi gedaan als iemand die Mozart stiekem aanbidt, en diep van binnen ook eigenlijk haat omdat hij zoveel beter is dan Salieri zelf.

De vertolking van de Keizer vond ik ook aardig en is me goed bijgebleven. Je ziet een vorst die de regels volgt, maar ook vermaakt wil worden en waarbij zijn nieuwsgierigheid het vaak van hem wint. Hij luistert naar zijn adviseurs maar maakt wel zijn eigen keuze. Later in de film verdwijnt deze rol en verhouding volledig uit de film.

Er zit ook een leuke rol van Mozart's vrouw in die toch wel goed voor hem is geweest, al speelt de actrice soms iets te kinderlijk.

In het verleden heb ik van deze excentrieke film genoten en dit keer ook wel van de Director's cut die 3 uur lang is. Wat de boel echter minder smakelijk maakte achteraf is dat ik me in de geschiedenis verdiept heb en dat je erachter komt dat er nogal wat artistieke vrijheden gebruikt zijn in de film. Als je ziet hoe nauwkeurig alles nagemaakt is valt dat tegen. Zo worstelde Mozart zijn hele leven met zijn gezondheid, maar daar zie je in de hele film niks van tot het eind, wanneer hij ineens van wat lijkt uitputting om valt.

Hij heeft 6 kinderen gekregen met Constanze, waarvan 4 op zeer jonge leeftijd overleden, maar ook daar is niks van te zien in de hele film. De focus is vooral op de muziek. Overigens zat hij eerst achter haar zus aan, en toen die hem afwees besloot hij achter Constanze aan te gaan. Zowel zij als haar zus was muzikant, maar daar zien we ook niks van.

Wat wel goed over komt is de relatie met zijn vader die een zware stempel op Mozart heeft, zelfs nadat de oude man overleden is. Zijn vader nam hem de dood van zijn moeder kwalijk, iets wat ook niet belicht wordt. Nu zien we een bittere oude man die waarschijnlijk wel van zijn zoon houdt, maar ergens ook in conflict zit.

Ook is de rivaliteit tussen Mozart en Salieri flink aangedikt, in werkelijkheid waren ze misschien meer gelijken van elkaar en hielpen ze elkaar vaker, iets wat ook pas in het laatste stuk van de film getoond wordt.

Salieri was gewoon getrouwd, had kinderen en niks van dat celibate bla bla zodat god in hem kon treden voor de muziek.

Dus als film leuk, maar jammer dat het historisch niet erg accuraat is allemaal.

7/10