Amadeus (1984)

3,77 (1931)
1931 stemmen

Biografie / Muziek
160 minuten / 180 minuten (director's cut)

geregisseerd door Milos Forman
met Tom Hulce, F. Murray Abraham en Elizabeth Berridge

We schrijven 1781 en Antonio Salieri (Abraham) is werkzaam als de competente hofcomponist van Keizer Jozef II. Wanneer Mozart (Tom Hulce) aan het hof arriveert, moet een verbijsterde Salieri vaststellen dat de goddelijke muzikale inspiratie waar hij zelf naar zoekt, werd geschonken aan een losbandige, hondsbrutale nar. Gek van jaloezie, besluit hij Mozart met alle mogelijke middelen te gronde te richten, misschien zelfs met moord.

avatar van 93.9
Zeer goede film, alleen een hele punt eraf omdat het in het Engels is.. Net als in oorlogsfilm, het zou gewoon verboden moeten worden

avatar van alexspyforever
Ik ga mezelf geen liefhebber noemen van klassieke muziek al zijn er toch wel stukken van verschillende componisten die me weten te bekoren. En ere wie ere toekomt Mozart stak er toch echt wel bovenuit. Vroeger was het zo dat het echte respect en appreciatie pas komt na de dood van de artiest. Dat Mozart tijdens zijn leven veel met afgunst en jaloezie te maken kreeg is misschien niet zo verwonderlijk. Hij leek er door zijn talenten maar weinig moeite voor moeten doen al heeft hij ook niet meteen een leuke jeugd gehad. Dat hij een losbandig leven leidde buiten zijn werk was dan ook het logische gevolg. Dat is althans het beeld wat de film me over deze historische figuur heeft getoond. Het is natuurlijk erg jammer dat je al bij de eerste kijkbeurt weet hoe het zal aflopen of je moet totaal niets weten over Mozart (maar die mensen zullen deze film wel niet kijken).

Een van de allermooiste films allertijden. Geweldige muziek, kostuums, decors en verhaal natuurlijk. Tijdloos.

avatar van RuudC
Wat een zit zeg... Gisteravond heb ik de film maar uitgezet, omdat ik gewoon bijna in slaap viel. Vandaag natuurlijk afgekeken, maar ook het laatste uur viel niet mee. De tijd dat ik Amadeus een best leuke film vond, is echt voorbij.

Het enige mooie om te zien, is het aanstekelijke karakter van Mozart. Het onverbloemde enthousiasme en zijn geweldige schaterlach. Zijn muziek mag er best wezen, maar doe mij maar een componist als Beethoven. De rest kon me gewoon niks schelen. Salieri is maar een duf karakter. Mevrouw Mozart, vader Mozart, de keizer.. Nee, gewoon willekeurige figuren. Natuurlijk moet Amadeus om Wolfgang Amadeus Mozart draaien, maar we zien hem alleen maar lachen, musiceren en piano spelen. Er wordt duidelijk gehint naar jaloezie, Mozarts geldproblemen etc, maar nergens gaat de film echt ergens op in. Het blijft allemaal erg oppervlakkig en daarmee gewoon ronduit saai. Velen zijn het er blijkbaar niet mee eens. Je zal de rococo-interieurs maar mooi vinden. Ik vind het (net als alle pakken en pruiken) kitsch van de bovenste plank.

Imponerende film waarvan het eerste gedeelte, waarbij Salieri tegenover de priester het verhaal Mozart op gang trekt en de personages nieuw en fris overkomen, beter uitvalt dan het tweede wanneer er meer opera te zien en de figuur van Mozart aan het tanen is.
Natuurlijk is het geheel filmisch schitterend en zijn de vertolkingen onvergetelijk.
In hoeverre alles historisch juist is laat ik in het midden. De ter aarde bestelling van Mozart is in ieder geval betekenisvol en impressionant.

avatar van Maarten0402
Pff, jemig wat een geweldige film!
Toen ik hem voor het eerst had gezien kon het het allemaal nog niet helemaal vatten en was toen van mening dat ik Immortal Beloved (1994) iets beter vond (vind ik ook een hele mooie film, met een van de betere rollen van Gary Oldman), maar deze film kreeg ik maar niet uit mijn hoofd en hoe meer ik erover nadacht hoe beter hij werd. Dus volgde een week later, toen ik het allemaal even kon bezinken een tweede kijkbeurt en ik was helemaal weggeblazen.
Jemig wat een complexiteit, weergaloos vertolkt door de fantastische acteur Fahrid Murray Abraham als Antolio Salieri. Ik leef in die film helemaal met hem mee en hij komt zo ongelofelijk echt over.
Het mooie is dat ik hem helemaal begrijp, maar als je hem begrijpt, is het lastig uit te leggen aan iemand die de film nog niet heeft gezien.

Film blijft fictie en het verhaal klopt niet helemaal met de werkelijkheid rondom Mozart/Salieri, maar dat maakt voor mij echt niet uit. Een alternatieve realiteit werkt ook en dat blijkt maar weer.
Het gaat erom hoe het wordt uitgevoerd, geacteerd, het brengen van het verhaal al het visuele, de muziek en, en... nou ja woorden schieten mij nu te kort... Milos Forman heeft weer een meesterwerk gemaakt met deze film!

De muziek blijft nog af en toe doorspelen in mijn hoofd. Prachtig!

justforuse
Gisteren toevallig gekeken omdat A Shot in the Dark niet uitgezonden werd op Canvas. Deze kwam er voor in de plaats. Gelukkig maar. Dit was namelijk wel een hele goede film, al denk ik dat de directors cut (die uitgezonden werd) wel iets te lang was. Sowieso lijkt me de normale versie wel erg lang. Meer dan 2 uur zou het niet moeten duren, vanaf 1,5 tot 2,5 uur wordt het wat herhalerig en langdradig, maar blijft ondanks dat wel aangenaam kijken. Prettig gespeeld en zelfs zonder sympathieke karakters toch een film die blijft boeien.

avatar van .Steffff
Directors cut gezien. Mooie kostuums. Mooie aankleding. Maar de film wist me niet te raken of te blijven boeien. Na 2 uur wilde ik hem eigenlijk af zetten. Heb hem uiteindelijk wel nog afgekeken maar deze komt zeker niet op mijn favorietenlijstje.

93.9 schreef:

Tellen is blijkbaar niet jou sterkste punt hè?

avatar van 93.9
The main man!! schreef:

Tellen is blijkbaar niet jou sterkste punt hè?

Laat me eens raden.. Vorig jaar was je 5, nu ben je 6 jaar oud

avatar van Arnhemmer
The main man!! schreef:
5 -1 =4, en geen 4,5 hoor!!
93.9 heeft het sterrensysteem vertaalt naar punten. Dat betekent dat iedere ster 2 punten is. Als hij zegt 1 punt eraf te trekken, is dat dus een halve ster. Als 93.3 op 4,5 uitkomt, klop dat dus als een bus! ( en nee 93.3: ik ben ouder dan 6!)

Arnhemmer schreef:

Bedankt voor de uitleg, nu is alles duidelijk!!

avatar van wimaroca
Niet echt mijn ding,zal best een goede film zijn heb 'm samen met mijn vrouw gekeken,ik werd een beetje gek van dat klassieke muziek

avatar van VincentL
Amadeus

Met een zekere affiniteit voor klassieke muziek, films en de Top250 leek het mij tijd te worden om deze verfilming van het korte, maar turbulente leven van Mozart eens te aanschouwen. Een film waarvan mijn moeder zei dat ze die nog in de bioscoop gezien had als haar jongere zelf. Niet lullen maar kijken, want 180 is een aardige zit.

Forman weet op aardige wijze je de volle speeltijd vast te houden. Dat moet ook wel, want anders haakt menigeen af. Het is een goede keuze geweest om het verhaal vanuit een zijperspectief van de grote Wolfgang te laten zien. De opkomende manische haat en liefde van Salieri - over wie het verhaal eigenlijk gaat - voegt een dynamiek toe die aangenaam is om naar te kijken. Toch blijft de film daardoor een wat onpersoonlijk geheel ten opzichte van Mozart, wiens extravagante lach vooral in het gehoor blijft hangen, terwijl de rest op de achtergrond verdwijnt. Binnen het kader van een persoonsschets van Salieri (die overigens fictief is), laat Forman een goede indruk achter. Toch, ondanks dat het verhaal blijft boeien, imponeert het in zijn geheel niet. Aardig dus, maar niet memorabel.

Acterend gezien is de film wisselend. F. Murray Abraham speelt vrij oppervlakkig. Vooral de uitwerking van zijn karakter snap ik niet. Binnen dat kader gezien is het aardig. Toch weet zijn spel niet te beklijven.
Degene die dat namelijk doet is Tom Hulce. Hij weet zijn personage een heerlijke lading mee te geven die lang blijft hangen. Zelfs nu kan ik zijn schaterlach horen. Toch weet hij naast die laag van extravagantie en joligheid niet veel meer te brengen en houdt zijn personage niet veel in. De echte Mozart krijgen we helaas niet te zien.

Visueel gezien ziet de film er goed uit. Alles, van interieur tot kledij en etiquette tot hofleven lijkt nagenoeg een perfecte imitatie van het authentieke Wenen, zij het met wat toegevoegde drama. Die drama werkt aardig bij aan de sfeer. Toch moet de film het van de muzikale toevoegingen hebben, die al het gewauwel over een walsen en polka's verlevendigen en tot expressie brengen. Zonder kan de film niet en zou het een droog, saai geheel worden. Daarnaast geniet ik er gewoon van. Vooral de oubollige opera's die behoorlijk gepersifleerd lijken zorgen voor nog een kleine komische noot.

Amadeus is een lekkere klassieke dramafilm geworden, die echter vooral qua verhaal de tand des tijds niet heel goed heeft doorstaan. Nét te weinig actie voor de speelduur, dat nu niet meer volstaat. Visueel en muzikaal gezien blijft het tijdsloos natuurlijk.

avatar van 606
Nooit geweten dat ik 180min zo kon genieten van een film als Amadeus. Was dan ook zeer verrast dat het zo goed was, en dan vooral het super sterke acteerwerk en aankleding, de sfeer alles.

avatar van MaksimMilan
Ik snap dat een film als deze saai kan zijn voor mensen die weinig klassieke muziek luisteren. Het geeft toch een hele extra laag aan deze film als je de muziek van Mozart goed kent en waardeert. Ik heb daar geluk mee.

Het thema van deze film is een thema waarin iedereen zichzelf wel in kan herkennen. Iedereen wil iets bereiken, uitstijgen boven de middelmatigheid en roem kennen. Als je dat zo graag wil, maar het niet lukt kan een mens daardoor zeer gekweld worden. Dit is waanzinnig goed verfilmd in de scene waarin Mozart een variatie maakt op de mars van Salieri.

Dit is zo'n film waarvan ik een aantal scenes keer op keer opnieuw kan kijken zonder dat het gaat vervelen. De karakters zijn heel goed geacteerd en de kostuums zijn prachtig. Ik geef de volle vijf sterren.

Hannes: Wat mij visueel het meest opviel in de film waren de bijzondere mooie pruiken en sierlijke kostuums. Ook de inrichtingen van de gebouwen waren zeer indrukwekkend, denk maar aan de mooie schilderijen en de tapijten. Ook de authentieke piano vond ik echt prachtig!

Warre: Ik vond dat de film zeer aangenaam was, soms misschien wat aan de saaie kant maar toch hier en daar met wat humor, wat er voor mij altijd wel in kan. Zelf vond ik het ook een film om uit te leren. Je moet kunnen leren uit je fouten, dat is volgens mij heel belangrijk en toepasselijk in de film.

Milan: Ik vond de piano's die ze gebruikten in de film goed gemaakt. De kostuums waren mooi, kleurrijk ook. De gebouwen en de locatie's gaven ook wel een sfeer van toen.

Marijn: Ik vind het zeer mooi hoe ze al deze gebouwen samendeden en de decoratie ook echt van die tijd was. Ook.de pruiken en andere kledij waren de moeite waard om op te letten. De film was wel langdradig.

avatar van mrklm
Hij hield van biljarten en van vieze grappen, was sociaal onhandig en verkwiste zijn geld. Maar hij was ook het grootste muzikale genie aller tijden, verantwoordelijk voor muzikale meesterwerken als “Eine kleine Nachtmusik”, “Die Zauberflöte”, “Don Giovanni” en “Le Nozze die Figaro”. Maar deze naar Wolfgang Amadeus Mozart vernoemde biografie is verteld vanuit het perspectief van Antonio Salieri, destijds hofcomponist van Keizer Joseph II en stikjaloers op het gemak waarmee de geniale, maar in Salieri’s ogen ook zeer irritante en soms ronduit respectloze Mozart. Mozart stierf op 35-jarige leeftijd en werd begraven in een graf voor armoedzaaiers. De exacte oorzaak van zijn dood is niet bekend, al neemt men aan dat hij stierf aan een ziekte. Dat neemt niet weg dat indertijd het hardnekkige gerucht de ronde deed dat Salieri verantwoordelijk was voor Mozarts dood.

“Amadeus” neemt dat intrigerende gerucht als uitgangspunt en maakt daarmee duidelijk dat deze biografische film geen geschiedenisles is, hoewel de karakteriseringen van Mozart [Tom Dulce] en Salieri [F. Murray Abraham] in ieder geval wel dicht bij de realiteit blijven, voor zover die bekend is. De film begint in 1823 wanneer de inmiddels hoogbejaarde Salieri luidkeels roept om vergeving voor de moord op Mozart, alvorens een mislukte zelfmoordpoging te doen. Hij belandt hierdoor in een gesticht, waar hij bezoek krijgt van een priester [Herman Mecklere] aan wie hij vertelt over zijn relatie met Mozart vanaf de eerste ontmoeting tot aan diens dood.

Salieri ziet Mozart voor het eerst wanneer hij een vrouw opjaagt en die na een paar zeer schunnige woordgrappen op uiterst lompe wijze ten huwelijk vraagt. Een ongemanierde vleugel in de ogen van de godvrezende, vrome Salieri. Maar Salieri ontdekt ook al heel snel dat Mozart een muzikaal genie is waar hij zelf absoluut niet aan kan tippen: hij omschrijft Mozarts muziek zelfs als de stem van God. Wanneer de gemaskerde Salieri tijdens een feest Mozart vraagt om zijn manier van spelen te imiteren, laat Mozart geen spaan van hem heel. Dit alles voedt de jaloezie en maakt Salieri vastberaden om Mozarts carrière naar de knoppen te helpen. Salieri heeft namelijk één troef: hij is hofcomponist van Keizer Joseph II [Jeffrey Jones], een groot liefhebber van muziek maar zonder muzikaal talent en zonder een oor voor muziek. Om die reden is Salieri de belangrijkste adviseur van de keizer en van die positie maakt hij op geslepen wijze gebruik.

“Amadeus” is een feest voor oor en oog. Veel van Mozarts belangrijkste meesterwerken passeren de revue en die zijn allemaal prachtig uitgevoerd door The Academy Of St Martin In The Fields onder leiding van Sir Neville Marriner. De muziek bestaat uit een dwarsdoorsnede van Mozarts beste werk. Daarom is deze film in dat opzicht een uitstekende kennismaking met Mozart en een genot voor de liefhebbers van zijn bekendste werken. Maar “Amadeus” schittert ook door de kwaliteit van de vaak zeer weelderige kostuums en de uitstekend verzorgde make-up. Daardoor brengt deze film de tijd waarin Mozart leefde op treffende wijze tot leven.

Maar ondanks al die aandacht voor detail zijn het de acteurs die de film domineren. Abraham en Hulce zijn allebei voortreffelijk in complexe rollen, want gedurende de film veranderen zowel Salieri als Mozart qua fysiek en karakter. Dat beide acteurs genomineerd werden voor een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol zegt echter ook iets over het voortreffelijke script dat de acteurs de middelen geeft om zo te schitteren. Jeffrey Jones – voor veertigers waarschijnlijk vooral bekend als Mr Rooney uit “Ferris Bueller’s Day Off”- is ook subliem als de keizer die onder alle omstandigheden zijn muzikale beperkingen probeert te verhullen, maar niet schroomt om zijn autoriteit te laten gelden.

“Amadeus” won in totaal maar liefst 8 Oscars, waaronder die voor beste film [Saul Zaentz], beste regie [Milos Forman], beste acteur [F. Murray Abraham] en beste scenario [Peter Schaffer]. Dit is zo’n biografie die een genot is voor zowel filmliefhebbers als muziekliefhebbers. En dat zo’n films zijn dun gezaaid!

avatar van david bohm
Film waarbij een op leeftijd zijnde Salieri over Wolfgang Amadeus Mozart vertelt aan een priester. Dit levert een boeiend portret op en een tijdsbeeld van Wenen in de achtttiende eeuw. Het ziet er allemaal puik uit in deze film, het acteerwerk is goed en de muziek is fraai.
Of het allemaal historisch gezien accuraat is, valt moeilijk te zeggen. Aanrader en waarom geen film over het leven van Ludwig von Beethoven? En dan bedoel ik uiteraard niet de hond.

avatar van Bélon
david bohm schreef:

Die is er al Immortal Beloved (1994) (staat wel een stuk minder hoog aangeschreven dan Amadeus geloof ik, maar wordt eens tijd om 'm te herzien).

avatar van david bohm
Dank Bélon!