Amadeus (1984)

3,78 (1975)
1975 stemmen

Biografie / Muziek
160 minuten / 180 minuten (director's cut)

geregisseerd door Milos Forman
met Tom Hulce, F. Murray Abraham en Elizabeth Berridge

We schrijven 1781 en Antonio Salieri (Abraham) is werkzaam als de competente hofcomponist van Keizer Jozef II. Wanneer Mozart (Tom Hulce) aan het hof arriveert, moet een verbijsterde Salieri vaststellen dat de goddelijke muzikale inspiratie waar hij zelf naar zoekt, werd geschonken aan een losbandige, hondsbrutale nar. Gek van jaloezie, besluit hij Mozart met alle mogelijke middelen te gronde te richten, misschien zelfs met moord.

avatar van Jordy
had een hele duffe film verwacht, maar dat viel mee zeg

vrij komisch, vooral door de leuke rol van degene die Mozart neerzet (verder nooit wat van gehoord volgens mij??), de film ziet er mooi uit en ik vond de muziek ook wel mooi.. al was ik die na 2,5 uur wel een beetje zat

3,5 sterren

avatar van Wolkenmeter
Ik heb alleen maar de Director's Cut gezien (20 minuten langer). Was behoorlijk onder de indruk. Ik ga binnenkort eens de gewone versie huren, en dan misschien een upgrade naar 5 sterren

FisherKing
Was behoorlijk onder de indruk.
Ik ook.
Het mooie van de film is ook dat de film gebaseerd is op feiten uit het echte leven van Mozart ( die toendertijd niet echt bekend waren).
F Murray Abraham speelt fantastisch ( als kwade genius ); met Tom Hulce had ik wat meer moeite. ( Mel Gibson deed ook auditie voor die rol; had mij interessanter geleken als ze hem hadden gekozen ).
De muziek is prachtig.
De film is alleen met natuurlijk licht opgenomen. Om soms het juiste licht te hebben werden ramen afgedekt.

Vond Tom Hulce heel erg irritant

Dat irritante is duidelijk de bedoeling, Mozart irriteert z'n collega Salieri met z'n gegiechel en z'n platte grappen over pies en poep... en het gekmakende is dat toch Mozart het genie is. En dat Salieri genoeg talent heeft om dat scherp in te zien.

De kleuterachtige grapjes van Mozart zijn authentiek en in zijn brieven terug te vinden - vooral in briefjes aan zijn nichtje Bäsle, met wie hij 'het deed'.
Voorbeeldje ?

Gute Nacht, gute Nacht,
scheiss ins Bett dass es kracht !
Gute Nacht, schlaf gesund
und reck' den Arsch zum Mund !

Waarbij ik nog mag vermelden dat hij deze eigen tekst op muziek heeft gezet. Een canon, KV 561. Voor de liefhebbers.

Overigens is de film niet op feiten gebaseerd : over de dood van Mozart en dat laatste Requiem zijn allerlei verhalen in omloop, meestal duimzuigerij.
En de schrijver van het toneelstuk Amadeus (waarop de film gebaseerd is) Peter Shaffer, heeft een mooie theorie bedacht. Niet om de realiteit te achterhalen [kan niet, lukt niet meer] maar om een mooie plot te construeren op de tegenstelling Genie tegenover Talent.
Als ik me niet vergis heeft Salieri nooit ernstig geruzied met Mozart. Waarom zou hij ? Salieri was rijk en beroemd, Mozart was destijds een van de mindere goden.

FisherKing
Overigens is de film niet op feiten gebaseerd
Feiten bestaan niet meer. Waar ik op doelde was dat het grote publiek een andere 'nieuwe' 'onbekende' kijk op Mozart kreeg .

boeiende film dit. Heb hier echt geamuseerd naar zitten kijken. Er had alleen voor mij wat meer structuur in gemogen, de opeenvolging van gebeurtenissen was niet altijd even goed te volgen. Verder vind ik de man die Mozart speelt niet altijd even plezant, die domme lach hé! Het kan dan al zo zijn dat hij in het echt ook zo kinderlijk was, ze hebben er wat mij betreft toch een beetje teveel een karikatuur van gemaakt. 4 sterren

avatar van Stephan
tenniskampioen schreef:

Too many notes? Which few did you had in mind to make it perfect?

5*****

avatar van Goodfella
Oké, de film ziet er prachtig uit (maakte Barry Lyndon niet ook enkel gebruik van natuurlijk licht?) en oké.. ook de muziek is erg mooi, maar verder vond ik het maar een knap saaie en vervelende bedoening. Krap 3 sterren (want ik heb 'm wèl afgekeken! )

Dit was voor mij de beste film van dat jaar;met een terechte oscar voor "Abraham".
Jordy,beluister nogmaals de muziek en kies er een goed moment voor uit!Subliem

Ik verwachtte een ontiegelijk saaie en langdradige film, dus in dat geval is hij me 100% meegevallen. Prachtige muziek, wordt gecombineerd met een goed verhaal, maar na verloop van tijd begon lichtelijk het 'nou heb ik het wel gezien' gevoel op te spelen. Verveeld heb ik me zeker niet, maar gewoon aangenaam vermaakt. 3,5*

tovenaar
Schitterende film! Wolfgang Amadeus Mozart en Antonio Salieri worden echt heerrrrrlijk neergezet door de acteurs in kwestie. Een film bomvol interessantheden, zoals het talent tegenover het genie, de middelmatigheid en het niet kunnen accepteren van de 'tweede plaats'.

Deze film duurde misschien wat lang, maar "elke noot" hoorde er in. Goed dat het geen historische film was waar nauwkeurig gelet diende te worden op de feiten, maar waar het puur om het verhaal draaide en de spanning tussen Salieri en Mozart. Deze film oversteeg absoluut mijn verwachtingen, ik vond hem geweldig!

Alstublieft, mijnheer T. Ovenaar.

GerwinF
3 Sterren omdat ik deze film ooit heb gezien tijdens muziekles op een miniscuul mini tvt'je. Waarschijnlijk bij herziening (is dat Nederlands?) meer punten, zal binnenkort nog eens kijken.

Jongens toch

tovenaar schreef:

Deze film oversteeg absoluut mijn verwachtingen, ik vond hem geweldig!
Ik ook !!!!!

upgrade naar 4 sterren.
Toch blijf ik erbij dat anderen beter Mozart hadden kunnen vertolken dan Tom Hulce ...
De film ziet er wel fenomenaal goed uit.
En die muziek, hemels ...
**** 4 op 5 ****

Tonyvdb schreef:

We zullen helaas nooit weten hoe Mozart was als Persoon, Door onderzoek heeft Milos Forman toch voor Hulce gekozen (die dat niet slecht doet) en hem de rol laten spelen zoals ie is. Scheen ook niet zo'n sympathiek mannetje te zijn. Vaak met genieen.

avatar van Mischa
Tonyvdb schreef:

upgrade naar 4 sterren.
De film ziet er wel fenomenaal goed uit.
En die muziek, hemels ...
**** 4 op 5 ****

Snap niet dat mensen zoveel problemen hebben met het spel van Hulce. Vind hem juist geweldig! het feit dat hij soms zo irritant overkomt lijkt me een enorm compliment voor de acteur; ook aan het einde, wanneer hij samen met Salieri componeert, overtuigt hij als het genie dat hij was. Klasse, Tommy!

Tommy....?

Wouter schreef:

Tommy....?

Tom Hulce, denk ik...

Dat begreep ik...

vroeger vaak gekeken deze film, ik vond em prachtig, al ging het me toen vooral om de muziek. voor nu 3,5* want ik kan me er verder niet veel meer van herinneren.

Mooie film, echt waar.
Hij heeft een heleboel oscars gewonnen, hoeveel weet ik nie. Alleen de oscar voor de beste muziek niet, want het was geen filmmuziek maar muziek van Mozart. Jammer, anders had ie die oscar echt wel verdient .

ooit eens een keer met muziekles gezien maar vanavond ga ik er goed voor zitten!

avatar van Purmerend

2,4 afgerond een 2,5*

[ mierenneukmodus *aan* ]

2.4 is 2 afgerond,

avatar van De Knip
Vermakelijker dan ik had gedacht! Het geinige lachje, ach je kunt je er aan irriteren, maar nu ik erop terugkijk: leuk lachje toch?
Film is wel traag, edoch nooit vervelend door de goeie muziek.

***1/2

geweldig! ik heb geboeid gekeken......het lachje viel op zich wel mee...

ik ben er helemaal vol van

dikke 5*****

avatar van Redlop
Derde keer dat ik 'm zag. Aangezien mijn filmbeleving veranderd is, hoopte ik hem nu wel te waarderen. Maar weer niet. 2,5*