The Lodger (1944)

3,34

Horror / Thriller

geregisseerd door John Brahm
met Merle Oberon, George Sanders en Laird Cregar

In het Victoriaanse Londen verminkt en vermoordt Jack the Ripper 's nachts jonge vrouwen. De familie Burton is wegens financiële omstandigheden genoodzaakt een huurder in huis te nemen. Hij lijkt op het eerste gezicht een aardige man, maar mevrouw Burton verdenkt hem er van de Ripper te zijn.

4 BERICHTEN
avatar van Mac Hammer Fan
Sfeervolle griezelfilm in zwart-wit, waarin het motief van de moorden van Jack the Ripper op een alternatieve wijze wordt weergegeven.

avatar van Mac Hammer Fan
De film is uit op de DVD in de States, als één van de drie-delige box set "Fox Horror Classics". De beeldkwaliteit is heel goed. Ten zeerste aanbevolen voor wie van ouderwetse griezel houdt.

avatar van Kuck-x
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijk duistere film, waarvan de verrassing vooral zit in het feit dat je meteen vermoedt wie de Ripper is. En dat het, ook als steeds meer ontwikkelingen in de richting van je gelijk wijzen, niets afdoet aan de spanning. Geweldig gespeeld door Laird Cregar.

avatar van alexspyforever
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben nogal een fan van het origineel van Hitcock dat een silent is. Ik was toch benieuwd wat ze met een gesproken versie zouden aanvangen. Er zijn nogal wat overeenkomsten, maar toch gaat dit al snel een andere richting uit. Uiteindelijk kom je hier wel te weten wie de moordenaar is daar waar in het origineel die nooit in beeld komt. Ook heb ik als kijker al veel te snel door dat de huurder zelf de moordenaar is en het motief was me ook al snel duidelijk. Ik bleef hopen dat er nog een of andere twist in zou gebeuren zoals in het origineel maar dit werd hoe langer onmogelijk. Mijn eerste vermoeden was dus juist. Een ander minpunt was dat er met gesproken remakes van goede silents meer gepraat is dan nodig hetgeen zeker de atmosfeer niet ten goede komt. Wel sterke rol van Laird Cregar. Had de superieure silent niet bestaan, had ik deze wellicht wat hoger gewaardeerd.