Pygmalion (1938)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Anthony Asquith en Leslie Howard
met Leslie Howard, Wendy Hiller en Wilfrid Lawson

Professor Henry Higgins ontmoet het mooie bloemenmeisje Eliza Doolittle in Covent Garden. Hij besluit van haar een elegante dame te maken. Eindeloos oefenen ze op spraak en taal. Helaas is de professor nogal arrogant en realiseert hij zich vaak niet dat hij met een mens van vlees en bloed te maken heeft.

Later met veel succes opnieuw verfilmd als 'My Fair lady'.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een jaar eerder (!) al in Nederland (!) verfilmd met dezelfde naam (pygmalion dus). En die heb ik nog eens op tv gezien.

avatar van matthijs_013
Oubollig, maar een belangrijke titel in de Britse filmgeschiedenis. Howard speelt een zeer arrogante man en volgens mij was hij dat stiekem zelf ook. Niet mee willen spelen in Gone with the Wind, de grootste film uit die tijd... kom op zeg.

avatar van Vinokourov
Later geremaked als My Fair Lady en vooral die versie is mateloos populair geworden. De Britse versie uit 1938 mag er echter ook zijn. Wendy Hiller is uiteraard geen Audrey Hepburn, maar heeft wel genoeg charme om deze film boeiend te houden. Samen met Leslie Howard wordt er echt heel goed geacteerd, zeker wanneer uitkomt dat de professor het bloemenmeisje min of meer als experiment gebruikt om haar netjes Engels te leren spreken. Beng! De vonken vliegen er af tussen hun tweeën. Jammer alleen dat het einde zwak is, maar voor de rest een okeeje Britse film.

avatar van John Milton
Heel genietbaar.

Ik heb Shaws boek nooit gelezen, noch kan ik me veel goeds van My Fair Lady (1964) herinneren, maar schijnbaar kon ik er niet veel mee, getuige het zesje. Het verhaal spreek nochtans wel tot de verbeelding, wanneer je iets verder kijkt dan het ogenschijnlijk simpele plotje.

En in deze bewerking (Duitsland ging voor in 1935 met Pygmalion (1935) en Nederland twee jaar later met de succesvolle versie Pygmalion (1937)) blijven de liedjes achterwege. Hij is wat stiff upper lip, al wordt daar ook voldoende kritiek op gegeven. Howard en Hiller spelen prima, al wil je Howard af en toe meer in zijn gezicht gooien dan een paar slippers, zoals een dame in de film terecht opmerkt.

Voor een jaren '30 film is het camerawerk heel behoorlijk en David Lean was verantwoordelijk voor de editing en regie van een montagesequentie. Altijd leuk, zo'n weetje. Hier en daar heeft Pygmalion de tand des tijds wellicht niet helemaal doorstaan, maar ik heb me desalniettemin geen moment verveeld.

P.s. Eye biedt de Nederlandse verfilming uit '37 gratis aan op hun YouTube kanaal