The Adventures of Robin Hood (1938)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Michael Curtiz en William Keighley
met Errol Flynn, Olivia de Havilland en Basil Rathbone

Sir Robin van Locksley is een nobelman die tot crimineel uitgeroepen wordt wanneer Prince John de troon probeert af te pakken van zijn afwezige broer. Hij vlucht naar het bos van Sherwood waar hij zijn Merry Men bij elkaar zoekt en zichzelf Robin Hood noemt. Hij begint te stelen van de rijken, om de buit vervolgens te verdelen onder de armen: de dorpsbewoners die grote sommen aan belasting moeten betalen aan de Sheriff van Nottingham. Ondertussen moet hij nog steeds de troon verdedigen, en zijn jeugdliefde Maid Marian voor zich winnen.

avatar van Lof78
Ik heb deze 1938 versie laats gezien en er zat een extra dvd bij... daarop stond wat achtergrond informatie... de film bleek 2 miljoen dollar gekost te hebben, erg duur voor die periode. Ook stond er wat beeld matriaal op van de 1922 versie, maar naar blijkt is dat de 1938 versie geen kopie is maar er enkele scene's zijn opgenomen.. zoals de verassings aanval in Sherwood forest, die zijn wel gelijkwaardig aanmekaar... maar de films verschillen enig sinds met het verhaal. Al heb ik de 1922 versie nooit in zijn totaliteit gezien.

voor de rest is het een prima film!

avatar van Betamax
Vandaag in HD gezien, ongewoon dan zo'n oude film er zo strak uit kan zien.
Ondanks de leeftijd een prima verhaal.

avatar van John Milton
Prachtige technicolor kleuren, een behoorlijk tempo met leuke actiescènes, een cocky, jongensachtige Robin Hood, mooie decors en kostuums, een zeer goede filmscore van Korngold en fijne acteurs.

Toch ben ik niet onverdeeld positief. Hoewel je een film (zeker een als deze) in zijn historische context moet plaatsen wanneer je hem beoordeeld, lukt dit niet altijd aangezien het bij de ene film lastiger is dan bij de andere om wat je gewend bent los te laten. Zo verwacht ik inmiddels dat het leven in de middeleeuwen stoffig was en vies, kleren er gedragen uitzagen, een kasteel muur ook echt van steen is of er in ieder geval echt uitziet, gevechten bloederig waren en niet iedereen in fleurige kleren liep waar Frank Govers enorm door geinspireerd zou worden.

Soms kun je hierdoor toch uit de illusie van de film worden gehaald, het is allemaal net iets te 'merry' en blij, een film voor de hele familie (niet echt mijn straatje). Ik weet het, context en tijd, maar toch. Het maakte bij deze film helaas net dat ik hem geen 8 geef, maar een 7. Kijkers die erin slagen dit los te laten en het gewoon als een blije, kleurrijke Robin Hood familiefilm te zien zullen hier geen last van hebben, maar zelf kan ik gritty realism in een avonturenfilm die in een andere tijd speelt juist wel waarderen.Dit was mijn eerste film met Errol Flynn en het was geen tegenvaller. Ik heb Fairbanks (die in 1922 Robin Hood speelde) ook al een tijdje op het lijstje staan dus die zal te zijner tijd wel volgen.

Ik twijfel hoe nuttig het is de vergelijking met Robin Hood: Prince of Thieves te maken. Costner was helemaal niet echt geweldig maar die film heeft zo'n jeugdsentiment voor mij dat ik als ik er nog maar één zou mogen kijken het toch de nieuwere Costner Robin Hood zou zijn, dan Disney's (wederom ongekend jeugdsentiment), dan deze en als hekkensluiter Russel Crowes en Ridley Scotts Robin Hood die eindigt met operation Overlord (still bugs me)...

Goede en speelse verfilming van de op legendes steunende lotgevallen van Robin Hood, met naast actie en een flinke portie humor uiteraard ook plaats voor romantiek waarvoor het ons bekend duo Flyn-de Haviland met overgave instaan.
Zekerlijk een kaskraker destijds en nog altijd beslist bekijkbare ontspanning.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Zeer sterke avonturenfilm. Een genre dat tegenwoordig jammer genoeg in de vergeethoek geraakt is. Enkel Pirates of the caribbean, maar dat is dan weer enorm commercieel zelfs nog niet zo goed als dit hier. De tijd van Treasure Island, Robin Hood of Three Musketeers is de tijd van sterke en heel mooie avonturenfilms die nu nog steeds werken.

Zeer actueel voor die tijd ook. In 1938 een film maken over Robin Hood die samen met het volk verzet omdat iemand het heerschappij overgenomen heeft en het volk onderdrukt, terwijl over het water een zekere AH de prince John uithangt in z'n land en de joden er het volk van Sherwood's bossen is. Maar dit even terzijde...

Robin Hood is een figuur dat enorm veel verfilmd is via film of tv-serie en geparodieerd op alle manieren. In tekenfilm, in slapstick, in actiefilm, in avonturenfilm, in SF-film, ... noem maar op. Robin Hood is dan ook de voorloper van ander mannen in panties zoals Batman en Zorro die zowat hetzelfde doen op hun manier.

Errol Flynn zit gegoten in de rol van vrijvogel Robin. Zoals hiervoor al gezegd is: wat Connery voor Bond is, was Flynn voor Robin Hood. Er zijn nog sterke prestaties, maar de echte basis (Douglais Fairbanks ten spijt) is maar eerst echt gelegd bij Flynn in deze film. William Keighly zou de actiescenes niet goed geregisseerd hebben wat de reden is dat Curtiz erbij gehaald werd. Aan de actie te zien in de film heeft Curtiz het er zeer goed van afgebracht. Enkel het stokgevecht met Little John is nogal traag, maar de zwaardgevechten, de schietgevechten met pijl en boog en zeker het slotgevecht is heel mooi om te zien, wat Curtiz zeer goed heeft volbracht!

Tijd voor herziening en veel moet ik niet echt toevoegen aan mijn vorige recensie. Weinig films stralen nog echt dat avontuurlijk, historisch vertellende, epische uit als The Adventures of Robin Hood. Een film met de heerlijke kleuren van Technicolor en een echte vrolijke avontuurlijke held. Het blijft een topfilm!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spottende schelm.

Errol Flynn geeft een vrolijke Robin Hood weer die het woord schelm helemaal waarmaakt. Spottend met zijn rivalen en knokkend in technicolor. Een mooie prent uit den ouden doosch, waarbij het avontuur overheerst en een vrolijke ondertoon klinkt. Met recht een klassieker, die na meer dan driekwart eeuw nog steeds weet te vermaken.

Goed.

avatar van Ebenezer Scrooge
Erroll Flynn als Robin Hood in een gifgroene maillot, een Technicolor Sherwood Forest, het oogt hier en daar misschien wat onecht, maar door de felle kleuren ziet het er allemaal een stuk fraaier uit en zeker sprookjesachtiger. Dit is het oerbeeld dat we hebben van Robin Hood, het zogenaamde archetype, Disney ging daar in 1973 in mee, Ridley Scott koos voor een andere, rauwere weg.

Klassieke avonturenfilm, die Errol Flynn helemaal op het lijf geschreven lijkt. Mooie kleuren, veel actie, veel vaart, hier en daar een vleugje romantiek, maar vooral: leve de lol. Het is duidelijk te zien dat de acteurs plezier hadden in hun rol. Puur amusement.

TMP
Aardige verfilming van het klassieke verhaal van Robin Hood. Door het gebruik van Technicolor ziet het er echt prima uit, de film lijkt daardoor veel jonger dan hij is. De legende van Robin Hood vind ik persoonlijk niet zo boeiend, maar deze wordt hier wel zeer behoorlijk uitgewerkt. Het verhaal wordt luchtig gebracht en het acteerwerk is degelijk.

avatar van Antonin
heerlijke film en ik stel me een 7-jarig jongetje van 1945 voor, die deze film voor het eerst ziet

avatar van Flavio
Leuke avonturenfilm is wellicht nog steeds de beste Robin Hood verfilming, op de epische serie Robin of Sherwood uit de jaren 80 na, al doet de 1922 versie er niet zo gek veel voor onder. Net als in de eerdere verfilming met Douglas Fairbanks is Flynn's Robin Hood een vrolijke belhamel die meer dan eens zijn leven in de waagschaal legt om een punt te maken. Dat is best geinig maar de totale ongeschiktheid voor het vak van vechters in combinatie met de lachwekkende arrogantie maakt van de ridderbende van John en Gisbourne een ongevaarlijk groepje nitwits. Ik heb zelfs geen een van de merry men zien sneuvelen, af en toe een bloedneus en dat was het.

Spanning ontbreekt vrijwel volledig, het ziet er allemaal wel mooi en kleurrijk uit, en niet alleen qua kleding. Zo is Sherwood Forest een idyllisch paradijs in plaats van een duister bos, en zelfs het kasteel van Gisbourne heeft een vrolijk decor. Het is bijna een Disney verfilming, op de sneuvelende soldaten na dan. Maar het is met veel vakmanschap gemaakt en de acteurs hebben lol in de kwinkslagen gevolgd door bulderend gelach. Sir John en Gisbourne zijn gluiperig, maar ontberen dus jammer genoeg de skills om door te gaan voor geweldige schurken. De Havilland valt positief op als Lady Marian, zij speelt haar rol iets serieuzer en dat past haar, vond dit een van haar betere rollen. Errol Flynn is hier ook beter te pruimen dan in andere avonturenfilms die ik zag, de rol van Robin Hood past hem als gegoten.

avatar van Brix
Flavio schreef: