Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Adventures of Robin Hood (1938)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Michael Curtiz en William Keighley
met Errol Flynn, Olivia de Havilland en Basil Rathbone

Sir Robin van Locksley is een nobelman die tot crimineel uitgeroepen wordt wanneer Prince John de troon probeert af te pakken van zijn afwezige broer. Hij vlucht naar het bos van Sherwood waar hij zijn Merry Men bij elkaar zoekt en zichzelf Robin Hood noemt. Hij begint te stelen van de rijken, om de buit vervolgens te verdelen onder de armen: de dorpsbewoners die grote sommen aan belasting moeten betalen aan de Sheriff van Nottingham. Ondertussen moet hij nog steeds de troon verdedigen, en zijn jeugdliefde Maid Marian voor zich winnen.

Een topper uit de oude doos.

spacemangraig
'k vond hem top! echt een geweldige film voor die tijd!

neo (crew)
Flynn is fantastisch in zijn rol die hij met veel ethousiasme speelt. De film barst van het spektakel wat in een sneltrein voor bij komt. Veel humor ook, prachtige decors en mooie actiescenes.4.5 sterren

avatar van titan
Zo als Sean Connery de beste James Bond is, zo is Errol Flynn de beste Robin Hood. Deze versie van Robin Hood is een fraai spektakelstuk en ziet er prachtig uit. 4*

avatar van Purmerend
Voor die tijd een hele goede film. 4* Alleen van de good guys ging er natuurlijk niemand dood. Dat vond ik het enige puntje van kritiek.

Mza
Voor die tijd waarschijnlijk helemaal een visueel festijn, maar ook nu nog is het kleurgebruik erg mooi. Die heerlijk groene en rustige bossen, de kastelen, en eigenlijke alle decors geven een mooi een romantisch beeld van de middeleeuwen. Flynn zet het leukste Robin Hood karakter neer dat ik tot nu toe gezien heb. Hij is vrolijk en zit vol bravoure. De scene waarbij hij met een hert het kasteel binnen komt zetten en op Prince John's tafel neergooit is wat dat betreft schitterend.

avatar van Pacino88
Gister gezien en het was echt een prachtige film!De film zit vol met aktie en humor,en Errol Flynn is top als Robin Hood.De film heeft geen trage momenten,wat ook een groot voordeel is,heb me geen moment verveeld.

avatar van Toon1
Purmerend schreef:

dat is toch normaal in een Robin Hood film. Dit is gewoon een heel leuke avonturenfilm, één van de besten die er zijn denk ik. En die technicolor maakt de film zowaar nog mooier.

avatar van Floris22
Was jaaaaren terug regelmatig op tv, vaak gekeken. Eroll Flynn was een verdomd goeie acteur. Helaas is de film nooit meer op tv.

Op Tcm nog wel hoor.

avatar van Poisonthewell
Erg leuke film. De beste Robin Hood film sowieso. De zwaardgevechten zijn bijzonder spectaculair, en meneer Flynn bewijst over indrukwekkende kunsten op dit gebied te beschikken. Hoge fun-factor. 4*

avatar van Martin Van K
De slechterikken laten zich al te makkelijk vangen door Robin en zijn vrienden, de moppen zie je van mijlenver afkomen, Flynn ziet er ronduit belachelijk uit in zijn felgroen pakje, historisch geizen klopt er niet veel en de decors zijn bij momenten duidelijk uit karton gemaakt... EN TOCH... deze film straalt gewoon veel klasse uit. Al die opgenoemde zaken passen gewoon bij de legende van Robin Hood en maken de film in dit geval zelfs beter. Tijdloos amusement! 3,5*

Dit is niet alleen de beste Robin Hood film die ik zag (neem het trouwens maar met een korreltje zout; wereldwijd zijn er meer dan 70 verfilmingen geweest), maar sowieso een van de beste avonturenfilms ooit.

Dit komt, niet in de laatste plaats, door de man die perfect is al Robin Hood; Errol Flynn. geweldig, daar kan Kevin Costner nog wat van leren. Ook Claude Rains (perfecte geniepige slechterik in al zijn films) is geweldig als Sir John.

Curtiz heeft meer meesterwerken gemaakt dan alleen Casablanca. Door zijn vlotte vertelstijl is deze film het ene na het andere hoogtepunt, in deze traditionele Hood verfilming. Geweldige locaties, prima decors, goede cast, passende muziek en een tempo waar Indiana Jones jaloers op is, maken dit tot een tijdloos meesterwerk.

de film staat te boek als beste Robin Hood film en 'ze' hebben gelijk. de ultieme genrefilm. dikke 4 sterren.

avatar van otherfool
Amusant spektakelstuk uit een tijd dat helden nog koen waren en slechterikken gewoon ehm, slecht (oh en dom en slecht georganiseerd natuurlijk).

Het verhaal kunnen we intussen wel dromen, maar de kleuren, kostuums en sets zien er prima uit en het kwajongenssfeertje wordt goed overgebracht, al is De Havilland een wat mutserige Maid Marian. Het slotgevecht is uitstekend.

3,5*.

avatar van thunderball
Dit is een van de leukste avonturen films ooit gemaakt!

Ik vond hem als kind al leuk en ik vind hem nu nog leuk. Heb 'm zelfs een paar jaar geleden op dvd aangeschaft, want ik wil 'm gewoon kunnen kijken wanneer ik zin heb.

Errol Flynn lijkt gemaakt voor deze rol!

Het klassieke zwaard duel tussen Flynn en Rathbone, waar je feitelijk al de hele film op zit te wachten, is een van de vele hoogte punten.

zeker 4 sterrren!

Sneakerjeans29
Ik heb hem gisteren thuis gekregen,wat een hoop extra's zijn hierbij.Error Flynn is inderdaad geweldig.

otherfool schreef:

3,5*.

De Havilland was anders de actrice destijds,de laatste decennia werd het puberale woord muts geintroduceerd,wat vroeger gewoon truttig was.

Purmerend schreef:

Dat vind ik ook omgekeerd.Prins John had eigenlijk wel dood moeten gaan,net als Sir Guy.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zeer sterke avonturenfilm. Een genre dat tegenwoordig jammer genoeg in de vergeethoek geraakt is. Enkel Pirates of the caribbean, maar dat is dan weer enorm commercieel zelfs nog niet zo goed als dit hier. De tijd van Treasure Island, Robin Hood of Three Musketeers is de tijd van sterke en heel mooie avonturenfilms die nu nog steeds werken.

Zeer actueel voor die tijd ook. In 1938 een film maken over Robin Hood die samen met het volk verzet omdat iemand het heerschappij overgenomen heeft en het volk onderdrukt, terwijl over het water een zekere AH de prince John uithangt in z'n land en de joden er het volk van Sherwood's bossen is. Maar dit even terzijde...

Robin Hood is een figuur dat enorm veel verfilmd is via film of tv-serie en geparodieerd op alle manieren. In tekenfilm, in slapstick, in actiefilm, in avonturenfilm, in SF-film, ... noem maar op. Robin Hood is dan ook de voorloper van ander mannen in panties zoals Batman en Zorro die zowat hetzelfde doen op hun manier.

Errol Flynn zit gegoten in de rol van vrijvogel Robin. Zoals hiervoor al gezegd is: wat Connery voor Bond is, was Flynn voor Robin Hood. Er zijn nog sterke prestaties, maar de echte basis (Douglais Fairbanks ten spijt) is maar eerst echt gelegd bij Flynn in deze film. William Keighly zou de actiescenes niet goed geregisseerd hebben wat de reden is dat Curtiz erbij gehaald werd. Aan de actie te zien in de film heeft Curtiz het er zeer goed van afgebracht. Enkel het stokgevecht met Little John is nogal traag, maar de zwaardgevechten, de schietgevechten met pijl en boog en zeker het slotgevecht is heel mooi om te zien, wat Curtiz zeer goed heeft volbracht!

avatar van matthijs_013
Inderdaad een hele goede film. Dit is tot nu toe een van mijn favoriete films uit de jaren '30 en ook nog eens een van mijn favoriete avonturenfilms. Goede cast en het verhaal was natuurlijk interessant. De uitwerking vond ik trouwens nog wel het best; de film verveelt op geen moment, je raast er door heen.

Wat maakt deze film tot een groot meesterwerk? Het is een mix van drie aspecten. De look van de film, de manier waarop het verhaal verteld wordt en de acteurs.

De look van de film is geweldig. Een van de eerste films in kleur als ik het goed heb en meteen al zo'n mooi gebruik van technicolor, wat ik sowieso in die oude films al heel charmant vind. De decors zijn prachtig, je hebt echt het idee dat je midden in een Engels bos loopt, of anders waan je je wel in een middeleeuws kasteel. Geweldig. Dat zelfde geldt voor de kostuums.
De actiescènes zijn heel mooi en slim in beeld gebracht. Het zwaardvechten komt een beetje, tja, door veel gezwier en hoog boven het hoofd te slingeren ongeloofwaardig over, maar is tegelijk ontzettend leuk om naar te kijken. De pijlen die van de bogen afkomen worden heel slim gefilmd. Je ziet hem vertrekken en vervolgens in iemand zitten. Slim en overtuigend.

Verder vind ik sowieso het Robin Hood verhaal (en dit blijft toch wel de klassieker op dat gebied) wel leuk, maar daar heb je nog niet ogenblikkelijk een goede film mee. Deze excelleert in de montage van de scènes en de uiterst effectieve vertelstructuur. Hoewel het zo goed als onmogelijk is, om een avonturenfilm uit alleen maar hoogtepunten te laten bestaan, slaagt deze film daar goed in. Bijna alles dat je ziet bestaat uit een nieuw hoogtepunt. Wanneer er een verplichte rem op komt omdat er een nieuw karakter komt, of het verhaal moet worden verteld, wordt daar uiterst effectief mee omgesprongen. Door middel van een grapje of een gimmick worden de zogenaamde 'tussenscènes', zoals ik ze gemakshalve maar even noemen, een opzichzelfstaande belevenis. Het houdt de vaart er in en ondersteunt het verhaal. Knap. Leuk voorbeeld is wanneer die sir Guy en die sherrif terug komen op het kasteel, nadat ze gevangen genomen waren door Robin Hood. Prince John maakt geestige opmerkingen over de kledij die ze gedwongen werden aan te doen, terwijl zij ondanks hun beschamende verlies hem ervan proberen te overtuigen dat ze toch echt strijd hebben geleverd. Hoe het dan komt dat ze geen schrammetje hebben kunnen ze niet uitleggen. Die scène over de gevangenschap van sir Guy was zo’n hoogtepunt. Deze scène moet eigenlijk een bruggetje zijn naar het plan van het boogschutterstoernooi (het volgende hoogtepunt), want in deze scène komt het plan tot stand. Tegelijkertijd krijgen de makers het voor elkaar deze scène als een (komisch) hoogtepunt op zich te brengen. Dat is knap film maken. En zo is het de hele film door.

Verder zijn de acteurs van uitzonderlijke klasse. Wie kan Hood beter spelen dan Flynn? Hij heeft zo’n naturel charisma. Hij loopt constant rond van, ‘wat kan mij gebeuren’, en die houding geeft Robin Hood gestalte in deze film. Het onderscheid deze Hood verfilming definitief van elke andere poging. Verder is het net zo belangrijk goede badguys te hebben. Ben altijd al een fan van Rains, hij is dan ook (niet voor de eerste of laatste keer) de ideale geniepige, laffe en kwaadaardige slechterik. Die manier van praten. Die manier van kijken. Geweldig. Onbekender voor mij dan twee genoemden waren Rathbone en Cooper als de slechte linkerhand en rechterhand van Prince John. Geweldig. Ratbone weet de misplaatste trots en de hooghartigheid die bij zijn rol horen, geweldig invulling te geven, terwijl Cooper even grappig als ergerniswekkend is als laffe kontenlikker. Havilland was een ideale Marian en Hunter een ideale King Lion Heart. En zo kan ik de hele cast bijna wel af gaan. Top gecast, stuk voor stuk. Zou niemand anders in welke rol dan ook willen zien, hoewel ik altijd wat tegen Una O’Conner (hier als Bess) heb (mensen die veel oude films zien kennen haar gezicht en manier van praten wel; ze zat o.a. in een aantal Hitchcock’s en Bride of Frankenstein).

Deze film is zo goed als perfect. Top vermaak en meteen ook nog een van de meest belangrijke films uit de jaren ’30. Verhoogd naar 5 sterren.

FisherKing
wow, mooie post! Krijg meteen zin om de film te zien

avatar van Silvio Dante
Best een aardige film, maar hier en daar komt hij wat lullig,gemaakt over. 3.0*

Ik heb het al eerder gezegd: het hoofd van Errol Flynn staat me niet aan. Die rotkop is dus al één reden waarom ik deze film niet graag heb. Tweede reden is dat het verhaal bijzonder surrealistisch is, na het zien van deze 'avonturen van Robin Hood' begin je zelfs te twijfelen aan de authenticiteit van de getoonde gebeurtenissen... Dat houdt dus ook in dat er slecht geacteerd wordt. Het enige positieve aan deze film is (zoals wel vaker het geval is bij ***films) de soundtrack, die je nog lang zult onthouden.

neo (crew)
De eerste keer dat ik de naam Robin Hood verbonden zie met surrealistisch...

neo schreef:
De eerste keer dat ik de naam Robin Hood verbonden zie met surrealistisch...

Voor alles een eerste keer

neo (crew)
Sowieso is er altijd al die twijfel geweest over of alles wel echt gebeurd was. Het is niet voor niets een legende. Onbenullig om dat als minpunt aan te geven van deze film.

Mja, wat kan ik dan wél nog zeggen? Flynn acteert weer zoals hij altijd doet: de 'held', onverslaanbaar zoals altijd. Bah! Ik moet er niet van weten! Maar je hebt gelijk: het is niet omdat het misschien niet bestaan heeft dat er geen film over gemaakt mag worden. Anders zou er nooit zo'n prachtige films gemaakt zijn rond het Monster van Loch Ness. Lang leve Nessie

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Theatertje schreef:

Wat bedoel je met 'authenticiteit van de getoonde gebeurtenissen'? Het is zelfs nog niet helemaal duidelijk of Robin Hood uberhaupt wel echt bestaan heeft. Vermoedelijk wel als een soort verzetsleider, maar dit verhaal heeft totaal geen historische intensie. Surrealistisch is dit niet, ik zie gewoon een sterke avonturenfilm van zo'n 70 jaar oud die blijkbaar de tand des tijds zonder probleem heeft doorstaan. Stevig acteerwerk, nodige actie dat z'n tijd wel vooruit was, humor en verhaal.

@ Film Pegasus: zie mijn berichtje voor het jouwe.