My Fair Lady (1964)

Komedie / Muziek

geregisseerd door George Cukor
met Audrey Hepburn, Rex Harrison en Stanley Holloway

Eliza Doolittle is een meid van de straat. Ze verdient haar kost door bloemen op straat te verkopen, ze loopt in lompen en praat verschrikkelijk plat. Op een regenachtige avond, als ze bloemen voor het theater verkoopt, ontdekt ze dat iemand haar gadeslaat en notities maakt. Het is de onuitstaanbare professor Higgins, die een studie heeft gemaakt naar allerlei dialecten en taal. De volgende dag trekt Eliza Doolittle haar mooiste kleren aan en gaan naar Professor Higgins, ze wil spraakles van hem zodat ze in een bloemenwinkel kan gaan werken, Higgins lacht haar in haar gezicht uit en beweert dat het een onmogelijke taak is, maar zijn vriend, Kolonel Pickering, sluit een weddenschap met hem af. Eliza zal onder begeleiding van Pickering en Higgins naar het Embassy Ball gaan en als de koningin niet merkt dat Eliza een straatmeid is, is de weddenschap gewonnen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Audry Hepburn straalt als Eliza Doolittle, in een van haar iconische rollen, en ook de andere acteurs zijn goed op dreef- Holloway en met name Hyde-White als Pickering, Rex Harrison vond ik iets te veel een karikatuur van de botte professor. Maar ik vond het verder niet meevallen. Ik vond vooral het aantal liedjes te groot, en eigenlijk blijven er maar een paar hangen, de twee liedjes van Holloway (A Little Bit of Luck was overigens het enige liedje dat ik kende). De andere liedjes moeten het eerder hebben van tekstuele vondsten en niet van een aansprekende melodie, terwijl ik daar liedjes toch als eerste op afreken.

Verder duurde het veel te lang, terwijl het flinterdunne verhaaltje daar geen aanleiding voor gaf. Uiteindelijk ook een vrij oppervlakkige beschouwing van de Britse klassenmaatschappij. Pluspunt vond ik wel het einde, dat minder zoet was dan ik vooraf dacht- je kunt je zelfs afvragen of My Fair Lady wel een romantische komedie is want van enige romantiek is toch nauwelijks sprake- Harrison is toch vooral een vaderfiguur voor Eliza.

avatar van Baboesjka
Fijne film. Ondanks de lange speelduur, keek het vlot weg. Ik vind dat er mooie liedjes in zitten, Audrey Hepburn en de andere acteurs spelen goed en het verhaal is niet erg diepgaand, maar wel vermakelijk. Een 7. 3,5*

avatar van IH88
“There can't be any feeling between the likes of me and the likes of you.”

In My Fair Lady laat Audrey Hepburn maar weer eens zien wat voor icoon ze is. Charismatisch, mooi, stijlvol, grappig en innemend, maar ook sarcastisch en vilein als het moet. Hepburn mag zich in My Fair Lady helemaal uitleven.

De film is drie uur lang, maar dat voelde ik eigenlijk op geen enkel moment. De tijd vliegt voorbij, en dat komt ook door de vaart die regisseur George Cukor erin houdt. Geen enkele scene voelt overbodig, en ook de details kloppen. De muziek, de production design, de kostuums, de soms vlijmscherpe dialogen, de rol van Rex Harrison etc. Alles klopt. Ik had zelf voor een ander einde gekozen, en vooral het laakbare gedrag van professor Higgins gedurende de film had wat meer consequenties mogen hebben. Maar echt storen doet het niet.

avatar van rep_robert
Ik ben momenteel een autobiografie van Hepburn aan het lezen en uiteraard gaat dit ook samen met het kijken van films waarin de halve Nederlandse schittert. Ik heb een aantal films van Hepburn in de kast staan en deze had ik nog niet gezien. Eenmaal erin gedrukt schrok ik wel even van de speelduur, want dat is niet niets voor een film als dit.
Dit gezegd hebbende, de film lijdt inderdaad onder de lange speelduur. Het wordt soms repetitief en de liedjes zorgen er vaak voor dat het allemaal wat te lang door ettert. Na 5 minuten zingen over hoe ze Hepburn iedereen voor de gek hebben laten houden weet je het wel, en dan gaat het nog langer door. Dit soort liedjes waarin Harrison niet echt zingt, maar op de maat teksten eruit poept is in het begin leuk, maar later halen ze de tempo uit de film. Al met al hadden ze de film niet langer dan 2 uur moeten laten duren.
Daarnaast voelt de gehele film een beetje als een toneelstuk aan, iets dat meer oudere films hebben. Het is niet vervelend om naar te kijken, maar de sets ogen wel als 1 groot toneelstuk en de dialogen zijn net wat te gekunsteld. Tegenwoordig weten ze films toch wat intensiever en persoonlijker te maken.

De dialogen zijn daarentegen gelukkig wel erg vlot en ik kan genieten van het overdreven typetje dat Hepburn neerzet. Doordat het plot redelijk over de top is blijft de film erg vlot en luchtig om naar te kijken. Het zou een probleem zijn geweest als de film zichzelf te serieus zou nemen.

Het is allemaal wat gedateerd en behoorlijk langdradig, maar het luchtige karakter, de soms erg leuke liefjes (a Little bit of Luck) en de altijd betoverende Hepburn maken de bijna 3 uur toch nog meer dan dragelijk!