My Fair Lady (1964)

Komedie / Muziek

geregisseerd door George Cukor
met Audrey Hepburn, Rex Harrison en Stanley Holloway

Eliza Doolittle is een meid van de straat. Ze verdient haar kost door bloemen op straat te verkopen, ze loopt in lompen en praat verschrikkelijk plat. Op een regenachtige avond, als ze bloemen voor het theater verkoopt, ontdekt ze dat iemand haar gadeslaat en notities maakt. Het is de onuitstaanbare professor Higgins, die een studie heeft gemaakt naar allerlei dialecten en taal. De volgende dag trekt Eliza Doolittle haar mooiste kleren aan en gaan naar Professor Higgins, ze wil spraakles van hem zodat ze in een bloemenwinkel kan gaan werken, Higgins lacht haar in haar gezicht uit en beweert dat het een onmogelijke taak is, maar zijn vriend, Kolonel Pickering, sluit een weddenschap met hem af. Eliza zal onder begeleiding van Pickering en Higgins naar het Embassy Ball gaan en als de koningin niet merkt dat Eliza een straatmeid is, is de weddenschap gewonnen.

avatar van Goodfella
Alleen voor de Sekte-leden...

mijn zusje van 8 toen ik deze film zat te kijken:"hahaha, die mevrouw krijgt roeples!"

Mijn all-time favourite!

Boek pygmalion is ook erg leuk, en de musical in het theater was net als de film, splendid......

sarcasme van higgins, heerlijke simpele van eliza, samen met mooie muziek, kostuums etc top!!

avatar van Alittleromance
Een film die ze de dag vandaag niet meer kunnen maken, prachtige decors, prachtige muziek, prachtig camera werk, met onvergetelijke filmfragmenten die door echte filmliefhebbers in hun geest staan gegrieft. Samen met West side story de beste musicals aller tijden. Welke ander musical haalde zoveel Oscars? Een most voor alle filmliefhebbers die dit meesterwerk nog niet hebben gezien.

avatar van Poisonthewell
Zo worden ze niet meer gemaakt. En dat geldt dan voor zowel de musical als Audrey Hepburn, de mooiste, meest charmante en schattige actrice die Hollywood ooit gekend heeft. De film duurt erg lang, maar de 166 minuten vliegen werkelijk voorbij. 4,5*

avatar van soom
Audrey's accentje is het enige grappige aan deze film. Maar wel grappige liedjes. Ik geef hem daarom 4*!

avatar van katie morosky
Ik vond de liedjes eigenlijk eerder irritant. Zoals die (met geaffecteerde stem) Stop, professor Higgins! Daar heb ik weken mee rondgelopen. Maar verder is het verhaal wel leuk. Een pluim voor Audrey Hepburn die een geweldige prestatie neerzette. Heeft ze werkelijk zo'n mooie stem?

katie morosky schreef:

Nee Hepburn heeft niet zelf gezongen (op de intro's en outro's van de liedjes na); Marni Nixon heeft haar liedjes ingezongen. Op de S.E. dvd staan trouwens wel een paar van de liedjes met de originele zang tracks van Audrey, en ze kan heel behoorlijk zingen. Alleen net niet goed genoeg. Ze kwam er ook pas halverwege de opnames achter dat haar stem niet gebruikt zou worden. Dit kwam overigens wel vaker voor bij musicals in die tijd; Nixon deed bijvoorbeeld ook de zang voor Natalie Wood in West Side Story en Deborah Kerr in....uhm nou ja een andere musical iig

De studio wilde niet dat Julie Andrews (die de rol in het toneelstuk met groot succes had gespeeld) de rol van Eliza in de film kreeg, omdat ze niet bekend genoeg was. Het feit dat Audrey de rol vervolgens accepteerde (hoewel ze vanaf het begin erkende dat Andrews de rol absoluut had moeten krijgen) werd haar, vooral door de critici, niet in dank afgenomen, en heeft haar wellicht de Oscar nominatie gekost (plus het feit dat ze niet zelf zong). Julie Andrews won de Oscar dat jaar voor Mary Poppins.

Deze film bekijk ik al vanaf ongeveer mijn 4de jaar. Ik ben er letterlijk mee opgegroeid. Het is een fantastische film! De liedjes zijn zo goed dat ze dagen in je hoofd blijven rondspoken.
Nog even een reactie op Poisonthewell: ik dacht dat Julie Andrews de filmrol niet gekregen had omdat ze niet met Rex Harrison om kon gaan (lijkt me zeer logisch )
Maar al met al: geweldige film = 5

Geweldige musical met mooie songs en top acteerwerk van Rex Harrison en Audrey Hepburn. Een topper op musical gebied.

avatar van J.S.
Hele fijne film.

Vooral het eerste uur is geweldig dankzij Hepburn met haar schitterende cockney-accent, het niveau van dat eerste uur haalt de film na een tijdje niet meer maar hij kabbelt wel rustig verder met goeie liedjes en met een hele goeie Hepburn, Harrison en de rest van de cast staan ook heel degelijk te acteren trouwens: 4 sterren.

avatar van J.S.
Hoe is het trouwens mogelijk dat deze film maar 112 stemmen heeft... Morgen allemaal kijken!

avatar van eRCee
Buitengewoon charmante film met een onweerstaanbare Audrey Hepburn. Zij draagt de film volledig. Dat My Fair Lady het laatste uur wat inzakt is snel vergeten. Wat een snoesje. 3,5*

avatar van NarcissusBladsp.
Heerlijk, dat zulke smaakvolle en levenswijze films/musicals bewaard en prachtig gerestaureerd zijn. Onvergankelijk goed gemaakt: zowel film zelf als de inhoud van "My fair Lady" bevat een "extreme make over". Maar de "oldfashion way" steelt de show...... met dank aan de moderne techniek.
eh....."Com on , Dover! Move your bloomin' arse!" eh... "How do you do , Miss Doolittle!"

En vergeet niet die fantastische "bloke", hij was al in de zeventig, Stanley Holloway!

avatar van brymj
my fair lady was super gaaf!!

avatar van BlueJudaskiss
2,5*: tijd voor een herziening.

avatar van matthijs_013
't Eerste Helft was geweldig en zeer vermakend. Daarna begon het ontzettend af te zwakken! De film duurde simpelweg te lang. Het verhaal was niet interessant genoeg voor een speelduur van 170 minuten en de liedjes waren ook niet geweldig ofzo. Audrey Hepburn was wel erg leuk.

Super leuke film! Met leuke liedjes en ik vind het verhaal ook geweldig. 'Com on, Dover, moving your bloomin'arse', the rain in spain.. en ik vind de liedjes ook heel leuk.

KatieScarlett schreef:
Met leuke liedjes en ik vind het verhaal ook geweldig. .

Het verhaal is niet origineel. Het is uiteraard een bewerking van George Bernard Shaw's toneelstuk Pygmalion (wat dan weer gebaseerd is op een mythe van Ovidius).

Poisonthewell schreef:

ja dat weet ik, we moesten dat boek lezen voor engels.

Een van de leukere musicals die ik heb gezien, Hepburn is heel leuk en spontaan en Harrison heeft echt geweldige teksten met veel gebruik van dure vocabulaire. Ook de liedjes zijn leuk en de kostuums zijn ook erg mooi. De film duurde wel iets te lang.

avatar van Thomas83
Het cliché-verhaaltje van "lelijk eendje verandert in mooie zwaan", alleen met wat meer diepgang, maar deze film moet wel een van de eersten zijn geweest, en is zeker niet een van de minsten. Dat dit een grote productie was en is kun je er wel goed aan afzien. De kostuums zien er prachtig uit en de decors zijn ook zeer fraai.
De acteerprestaties zijn goed, Hepburn vind ik vrij irritant af en toe in haar rol van de grof pratende en "volkse" Eliza, maar de "bekakte" Eliza speelt ze dan weer erg leuk. Ze ziet er ook weer prachtig uit. Rex Harrison speelt erg goed en de kleinere rollen worden ook goed gespeeld. De pesonages zijn boeiend en de liedjes en muziek zijn wel leuk, al werken ze nog wel eens op mijn lachspieren. Anderen waren weer erg pakkend, met mooie teksten en vrij mooi gezongen.
Er zit voldoende humor in My Fair Lady, maar af en toe is het wat te overdreven allemaal naar mijn smaak. Soms vond ik het wat te, andere momenten vond ik de film weer heel grappig. Drama bevat de film ook nog, wat later in de film. In het laatste deel weet het verhaal nog best te ontroeren.
Het einde vond ik wel iets te lang gerekt worden, en van mij had de transformatie van "bloemenmeisje" naar "lady" wel wat geleidelijker mogen verlopen. Dat zijn voor mij eigenlijk de enige minpuntjes in een verder grootste en gewoon echt goede film. De musical is niet mijn genre, maar dit is een van de uitzonderingen die ik zeer kan waarderen. De tijd vloog eigenlijk voorbij. Pas het laatste kwartier of zo en in het middenstuk waarin Higgins Eliza les geeft vond ik de boel wat te lang uitgesponnen worden.

avatar van Berniertje
Me vriendin is helemaal weg van deze film en Audrey Hepburn. Ik persoonlijk heb hem een halfuur gezien maar daarna vondt ik hem niet echt boeiend meer. Wordt een klein beetje eentonig. Al met al krijgt Audrey van mij een dikke pluim want voor haar tijd was zij een ver gevorderde actriece met grappige momenten. Niet mijn smaak, maar door de aardig leuke liedjes en goeie acteer prestaties een 3,5!

avatar van Katharina
Alittleromance schreef:

Perfect verwoord!!
Het acteerwerk was echt ontzettend goed!! De muziek was soms wat langdradig, maar meestal erg goed! Het verhaal was heerlijk!
Echt een topfilm:D

avatar van Berniertje
Nog eens een stukje herkeken, maar vindt het echt iets te langdradig dus heb hem verlaagd naar 2,5*

Vermakelijk en charmant, maar voor een van de beste musicals allertijden heb ik wel wat te zeuren. Veel te lang bijvoorbeeld (170 mins). Teveel scenes die uitgesponnen worden omdat er nog een liedje doorheen moet die het verhaal alleen maar heel erg ophoudt. En ook niet alle liedjes doen ertoe qua liedje. Daarentegen was ik na 15 minuten wel weer totaal verrast dat iemand als ik gegrepen kan worden door dit artificiële, mierzoete genre. Eerste halfuur is een blast. En dan gaat het ook nog over taalkunde En Hepburn in deze periode kon gewoon niet teleurstellen. Het verhaal is uiteindelijk niet ‘gripping’ genoeg, omdat de ommedraai aan het einde – wanneer leerlinge en docent ontdekken elkaar te missen – eigenlijk amper invoelbaar is, laat staan tot een grote musical-apotheose leidt. Higgins komt niet verder dan dat hij haar om zich heen gewend is en dat er tenminste iemand is die zijn agenda kent. Waar heb je dan die werkster voor, oetlul! En Eliza Doolittle heeft helemaal weinig om naar terug te verlangen, of het moet dat comfortabele pand zijn... The sound of music scoort op alle punten beter. En Roman Holiday blijft mijn Audrey-flick.

avatar van Vinokourov
Dit is volgens mij de favoriete film van mijn moeder. Dus toen ik een kleinere Vinokourov was heb ik een paar keer deze film meegekregen. Op zich niet heel slecht hoor, maar het is wel een musical, die erg lang duurt.

Veruit mijn geliefkoosde musical. Tientallen keren geheel of gedeeltelijk gezien. Graag er niet van af, van Audrey enz...

avatar van wendyvortex
Ooit eens gezien als kleine Wendy. En we zijn ooit nog eens naar de Nederlandse musical in het theater geweest, met 1 van de Lutz-broers als Professor Higgins.
Nu na jaren weer herzien en hij is prachtig.
Vreemd genoeg vond ik in tegenstelling tot de meesten hier het begin een beetje minder. Pas vanaf het liedje van de vader van Eliza (Als 't Effe Kan in de Nederlandse versie) kwam ik echt in de film.
Daarna vliegt de tijd voorbij. Heerlijke film.