ad
  • 8.111.390 stemmen

The Browning Version (1951)

Drama | 90 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Anthony Asquith

Met onder meer: Michael Redgrave, Jean Kent en Nigel Patrick

Releasedatum: 6 april 1951

Over The Browning Version

"How could he look on and say nothing ... it was his wife!"

Andrew Crocker-Harris moet zijn baan als leraar na jaren zonder waardering opgeven vanwege zijn gezondheid. Zijn huwelijk staat onder druk aangezien zijn vrouw openlijk een affaire met een andere leraar heeft. Vlak voor zijn afscheid is er één student die door Andrew's gereserveerde buitenkant weet door te dringen.

image

Andrew Crocker-Harris

Millie Crocker-Harris

Frank Hunter

Frobisher (as Wilfrid Hyde White)

Lord Baxter

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19528 berichten

De remake van Figgis uit 1994 heb ik gezien en dat blijkt een vrij letterlijke. Voor zover ik me kan herinneren is daar de relatie tussen de leraar en zijn vrouw wat gedetailleerder uitgewerkt. Hier is het meer zoals het is, wat me goed beviel. De remake is wat filmischer, deze is wat bondiger en verraad de toneeloorsprong wat meer, maar dat is geen probleem. Fijn was het compacte van de film, geen zijplots. Ook bij deze versie blijf ik enige moeite houden met de toespraak en vooral de ontvangst ervan, een doorschietend einde, wat mij betreft had de film mogen eindigen op het moment dat zijn vrouw in de auto wegreed. Te weinig subtiel voor de film.

Mooie, intelligente, fantastisch geacteerde film.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Geweldige one man show van Michael Redgrave, die ik vorige week nog zag in Dead of Night - waarin hij de show stal in een compleet diametrisch tegenovergestelde rol. Het zieltergende restraint dat hij hier laat zien is fenomenaal, wellicht een van de beste performances van de jaren 50. Ook Jean Kent en Nigel Patrick zijn zeer verdienstelijk. Zoals in zoveel toneelverfilmingen zit het ook met de dialoog wel meer dan snor.

avatar van Darbie

Darbie

Uit 1951 , maar geen seconde gedateerd , sterk Brits drama !