The Lodger: A Story of the London Fog (1927)

Alternatieve titel: De Geheimzinnige Gast

3,39

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Ivor Novello, Arthur Chesney en Ivor Novello

Aangedaan door het nieuws van een zevende moord door de mysterieuze 'wreker' is Daisy Bunting, een blond model, op weg naar het huis van haar vader en moeder en hun logé de detective Joe Betts. Joe is tevens de vriend van Daisy. Mrs. Bunting verhuurt een kamer aan een merkwaardige vreemdeling waartoe Daisy zich langzaam aangetrokken voelt. Voor Joe blijft dit alles niet onopgemerkt en het wakkert bij hem een gevoel van jaloezie aan.

53 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van Naomi Watts
Anders citeer je me even 8 jaar geleden .

Inmiddels al een rectificatie geplaats voor mijn kort-door-de-bocht reactie jegens stomme films .

avatar van VincentL
Naomi Watts schreef:
Anders citeer je me even 8 jaar geleden .

Alsof ik kijk naar data joh.

Ook al zou je de mening nog dragen zou ik je de film aanbevelen! Ik zag dat je er niet op gestemd had dus ik weet niet of je hem al gezien hebt?

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Visueel sterk en de film is een mooie mix van het (expres) robot achtig acteren van Novello en veel lage shots met hoge schaduwen (dat zolderkamertje!) en modernere (lees: Jaren 30) flair. Die Duitse elementen, Lang is nooit ver weg geweest bij Hitchcock - de onschuldige - maar het was bij Murnau's Der Letzte Mann dat Hitchcock 'stage' liep. Hitchcock voegt er eigen elementen aan toe en er is echte horror - die badscene!!!

Naast het visuele is het verhaal juist weer zwak uitgewerkt. De twist is leuk maar niet verrassend en de afwikkeling ineens gepakt buiten beeld - Hitchcock wilde het zo werkt gewoon niet zo. Gelukkig blijft Novello het aankijken waard. Was toen een grote ster Hitchcock vervlocht er grappige homoseksuele zinspelingen in.

De restauratie is trouwens prachtig.

Mochizuki Rokuro schreef:
Visueel sterk en de film is een mooie mix van het (expres) robot achtig acteren van Novello en veel lage shots met hoge schaduwen (dat zolderkamertje!) en moderne (lees: Jaren 30) flair. Die Duitse elementen, Lang is nooit ver weg geweest bij Hitchcock - de onschuldige - maar het was bij Murnau's Der Letzte Mann dat Hitchcock 'stage' liep. Hitchcock voegt er eigen elementen aan toe en er is echte horror - die badscene!!!

Naast het visuele is het verhaal juist weer zwak uitgewerkt. De twist is leuk maar niet verrassend en de afwikkeling ineens gepakt buiten beed - Hitchcock wilde het zo werkt gewoon niet zo. Gelukkig blijft Novello het aankijken waard. Was toen een grote ster Hitchcock vervlocht er grappige homoseksuele zinspelingen in.

De restauratie is trouwens prachtig.

Bios of dvd? Ben je in Eye geweest? nee, dat kan niet dat is pas in september. Ik heb vorig jaar de film in de bios gezien, maar vanaf dvd geprojecteerd.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gisteren in EYE, live muziek van Ivo Verschoor.
Maandag naar Sabotage.

Mochizuki Rokuro schreef:
Gisteren in EYE, live muziek van Ivo Verschoor.
Maandag naar Sabotage.
Live muziek had ik ook, maar dan van Kevin Toma. Ik ga denk ik die Hitchcock cursus in Eye doen...

avatar van alexspyforever
Ik ben geen Hitchcock fan. Deze film heb ik gekeken omdat ik bezig ben aan een lijst van horror/suspense in zwart/wit van de jaren 20 tot de jaren 60 die ik vooral heb geselecteerd naar aanbevelingen en of de premise me aansprak, waaronder dus ook deze film. Aardige thriller en erg sfeervol, leuk verhaal. Ik vond het alleen wat aan de lange kant. Ik heb bij silent movies toch wat moeilijker om mijn aandacht erbij te houden. Denk dat het vooral komt omdat ik het niet gewoon ben. Moeilijk om een cijfer te geven ook.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Lodger: A Story of the London Fog vindt ik een sterke film.

Het verhaal is redelijk spannend en wist mij de hele speelduur te boeien. Een mysterieuze wreker vermoord een aantal blonde vrouwen. De politie slaagt er niet om de man te pakken. Intussen komt een vreemde man logeren bij Mrs. Bunting. De dochter van Bunting is tot de man aangetrokken….

De film weet op een goede manier een onderhuidse spanning te creëren. Vooral de driehoeksverhouding tussen the Lodger , Daisy en de detective kwam goed over en zorgde voor de nodige spanning.

Wat ik erg knap vond is hoe de film op een geweldige manier de kijker op het verkeerde been zet. Ik zelf zag het niet aankomen dat the Lodger niet de moordenaar was. Een erg sterke plottwist. Dit zorgt ook voor een erg goed eind waar the Lodger bijna gelyncht werd.

Het acteerwerk is bij een stomme film wel wat lastiger te beoordelen. Maar lettend op de gezichtsuitdrukkingen kan ik zeggen dat ik het acteerwerk best wel goed vind. The Lodger kwam over als een beetje een eng persoon. Tevens kwam vooral aan het eind ook goed de emoties van het personage over. Een erg goede rol van Ivor Novello. De ouders vond ik ook goed. Ze wisten hun angst goed uit te drukken. Ook Daisy kwam goed in de film over. Alleen die detective vond ik wat minder. Hij kwam soms over met zijn hoed als een kleine gangster. De detective kwam in de film een beetje gevoelloos over. Dat te wel de detective toch wel begaan is met het lot van Daisy. Malcolm Keen had wat meer emotie mogen leggen in de rol van de detective.

Maar ondanks de wat mindere rol van Malcolm Keen is vind ik dit best wel een goede film.

4 sterren voor deze film.

John Barry schreef:
The Lodger: A Story of the London Fog vindt ik een sterke film.

4 sterren voor deze film.

Hey John, knappe review waar ik me wel in kan vinden. Nu de detective of politie-inspecteur zou ik niet meteen gevoelloos noemen. Uiteindelijk heeft hij ervoor gezorgd dat de mensenmassa de lodger niet heeft gelyncht. Hij kon net zo goed zijn liefdesconcurrent laten elimineren maar hij was grootmoedig en gunde Daisy dan toch haar geluk ook al was dat met een andere man. Hij was ook wel begaan met het lot van the lodger want het tragische verhaal over zijn zus bleek wel te kloppen.
Als je van stomme film houdt zoals deze heb ik wel nog enkele leuke aanbevelingen voor jou als je wil? Dan stuur ik je wel even een pm...

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
alexspyforever Bedankt voor het compliment. Ik kan mij wel vinden in wat je zegt over die detective. Zoals ik zelf ook aangaf is hij zeker begaan met het lot van Daisy. Ik vond alleen dat dit niet echt goed overkwam in het acteerwerk van Malcolm Keen. Ik vond dat hij onvoldoende gevoel in zijn rol bracht. Keen keek vooral vaak een beetje boos, maar wist bij mij niet echt de gevoelens van zijn personage over te brengen. Hierdoor kwam de detective bij mij een beetje gevoelloos over.

Ik heb nu twee stomme films gezien om te kijken of ik het wat vind. The Lodger wist ik te waarderen, maar Downhill ( 1927 ) die ik ook heb gezien vond ik niet veel aan. Of stomme films iets voor mij is kan ik nu nog moeilijk zeggen. Maar tips zijn welkom.

Downhill is dan ook een van de minste Hitchcocks. Als je the Lodger goed vindt durf ik best te zeggen dat stomme films je wel eens kunnen liggen. Kijk eens gerenommeerde films als Sunrise: A Song of Two Humans (1927) , Metropolis (1927) The General (1926) of La Passion de Jeanne d'Arc (1928) . Heel verschillend van elkaar (en van deze film), maar de creme de la creme van de stomme film. Vind je vast goed (?).

avatar van John Milton
uitstekende keuzes, vind ik. Al zijn er zeker nog wel slechtere Hitchcocks dan Downhill hoor, ook al is het inderdaad zeker niet zijn beste. Deze is zeker beter.

John Milton schreef:

Als niet Hitchcock-fan vond ik deze heel goed dus kan niet anders dan het met je eens zijn

Persoonlijk vond ik Downhill misschien wel zijn minste en deze een van de beste (top 10 misschien zelfs) van Hitchock. Bijna 50 gezien.

avatar van John Barry
mister blonde ik ben wel van plan om nog een aantal stomme films te proberen. Bedankt voor de tips !

John Barry schreef:

Hier wat tips.
Der müde tod' (1921) van Fritz lang.'Birth of a nation' (19150 en 'Intolerance': Love struggle througout the ages' (1916) beide van D.W. Griffith (1915). Een absolute must. De langere films van Chaplin.

avatar van John Milton
Het is absoluut filmgeschiedenis, maar niet direct een visitekaartje voor de beginnende silent kijker als je het mij vraagt. Ik heb wel ze allebei ook gekeken, maar dan waren de films die MR Blonde noemde toch wat toegankelijker denk ik.

avatar van John Barry
lezertje Bedankt voor de tips !

John Milton schreef:

Met alle respect, maar zowel 'Metropolis' als zeer zeker 'La passion de Jeanne d'Arc' vind ik voor een 'beginnend' stomme filmkijker niet echt toegankelijk. Begin dan met het werk van de slapstick komieken, met niet te vergeten het absolute meesterwerk van Harold LLoyd 'Safety last'(1923).

avatar van John Milton
Eens. Safety Last zou nog beter zijn. Maar dan nog zou ik die twee andere titels aanraden boven Griffiths films. Intolerance is nogal een zit, en met meerdere verhaallijnen

En slapstick is wel iets op zich. Niet iedereen kan het waarderen. En niet alle slapstick. Ik heb met Fields en Arbuckle ook nog wel wat moeite. Vandaar de keuze voor de niet comedy films.

John Milton schreef:

Ja, zo kan je wel aan de gang blijven. Jouw 'naamgenoot' John vroeg om een paar tips. Die hen ik hem gegeven. Het is aan hem de keus en als iemand anders daar dan commentaar op gaat geven wordt het voor John Barry alleen maar ingewikkelder.

avatar van John Milton
Dat zal wel meevallen, John Barry is prima in staat om die dingen af te wegen. Zolang mensen uitleggen waarom ze iets vinden zou ieder weldenkend mens toch moeten kunnen besluiten of dat wel of niet voor hen geldt?

Jij geeft jouw tips, ik de mijne . We hebben het beiden beargumenteerd. Prima toch? No Harm done.

Ebenezer Scrooge
The Lodger van Marie Belloc Lowndes uit 1913 las ik lang geleden. Een geromantiseerd boek over de Ripper-zaak, dat verhaalt over een geheimzinnige huurder die wel eens Jack the Ripper zou kunnen zijn. Hitchcock baseerde zijn silent film op dit boek, maar veranderde er wel het een en ander aan; de moordenaar hier is niet Jack the Ripper maar iemand die men De Wreker noemt. De Wreker? Op wie wreekt hij zich, vraag ik mij af? Op zijn eigen moeder? Freud heeft in elk geval vastgesteld dat het diepste motief bij dit soort moordenaars ergens schuilt in een verstoorde relatie met de eigen moeder: de Freudiaanse moedermoord. De vreemdeling die de kamer huurt eist dat alle ingelijste foto's van blondines aan de muur worden omgedraaid. Haha, wat een giller! Wie hangt er trouwens foto's van blondines aan de muur? Dan moet je wel een of andere perverseling zijn. Wat ik ook goed vond is dat einde met die woedende menigte. Je ziet het wel vaker bij dit soort zaken; het volk is zo door het dolle heen dat het nog liever een onschuldige in de gevangenis ziet belanden, dan hélemaal geen dader.