ad
  • 8.175.677 stemmen

The Lodger: A Story of the London Fog (1927)

Misdaad / Thriller | 74 minuten / 90 minuten (gerestaureerde versie)

Genre: Misdaad / Thriller

Speelduur: 74 minuten / 90 minuten (gerestaureerde versie)

Alternatieve titel: De Geheimzinnige Gast

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock

Met onder meer: Ivor Novello, Arthur Chesney en Ivor Novello

Over The Lodger: A Story of the London Fog

Aangedaan door het nieuws van een zevende moord door de mysterieuze 'wreker' is Daisy Bunting, een blond model, op weg naar het huis van haar vader en moeder en hun logé de detective Joe Betts. Joe is tevens de vriend van Daisy. Mrs. Bunting verhuurt een kamer aan een merkwaardige vreemdeling waartoe Daisy zich langzaam aangetrokken voelt. Voor Joe blijft dit alles niet onopgemerkt en het wakkert bij hem een gevoel van jaloezie aan.

imageimageimageimageimage

The Lodger Jonathan Drew

Mrs. Bunting the Landlady

Daisy Bunting

Joe Chandler

Dancer at Ball (onvermeld)

Showgirl Victim (onvermeld)

Man in Newspaper Office (onvermeld)

Woman Listening to Wireless (onvermeld)

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Anders citeer je me even 8 jaar geleden .

Inmiddels al een rectificatie geplaats voor mijn kort-door-de-bocht reactie jegens stomme films .

avatar van VincentL

VincentL

Naomi Watts schreef:

Anders citeer je me even 8 jaar geleden .

Alsof ik kijk naar data joh.

Ook al zou je de mening nog dragen zou ik je de film aanbevelen! Ik zag dat je er niet op gestemd had dus ik weet niet of je hem al gezien hebt?

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Visueel sterk en de film is een mooie mix van het (expres) robot achtig acteren van Novello en veel lage shots met hoge schaduwen (dat zolderkamertje!) en modernere (lees: Jaren 30) flair. Die Duitse elementen, Lang is nooit ver weg geweest bij Hitchcock - de onschuldige - maar het was bij Murnau's Der Letzte Mann dat Hitchcock 'stage' liep. Hitchcock voegt er eigen elementen aan toe en er is echte horror - die badscene!!!

Naast het visuele is het verhaal juist weer zwak uitgewerkt. De twist is leuk maar niet verrassend en de afwikkeling ineens gepakt buiten beeld - Hitchcock wilde het zo werkt gewoon niet zo. Gelukkig blijft Novello het aankijken waard. Was toen een grote ster Hitchcock vervlocht er grappige homoseksuele zinspelingen in.

De restauratie is trouwens prachtig.

Mochizuki Rokuro schreef:

Visueel sterk en de film is een mooie mix van het (expres) robot achtig acteren van Novello en veel lage shots met hoge schaduwen (dat zolderkamertje!) en moderne (lees: Jaren 30) flair. Die Duitse elementen, Lang is nooit ver weg geweest bij Hitchcock - de onschuldige - maar het was bij Murnau's Der Letzte Mann dat Hitchcock 'stage' liep. Hitchcock voegt er eigen elementen aan toe en er is echte horror - die badscene!!!

Naast het visuele is het verhaal juist weer zwak uitgewerkt. De twist is leuk maar niet verrassend en de afwikkeling ineens gepakt buiten beed - Hitchcock wilde het zo werkt gewoon niet zo. Gelukkig blijft Novello het aankijken waard. Was toen een grote ster Hitchcock vervlocht er grappige homoseksuele zinspelingen in.

De restauratie is trouwens prachtig.

Bios of dvd? Ben je in Eye geweest? nee, dat kan niet dat is pas in september. Ik heb vorig jaar de film in de bios gezien, maar vanaf dvd geprojecteerd.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Gisteren in EYE, live muziek van Ivo Verschoor.

Maandag naar Sabotage.

Mochizuki Rokuro schreef:

Gisteren in EYE, live muziek van Ivo Verschoor.

Maandag naar Sabotage.

Live muziek had ik ook, maar dan van Kevin Toma. Ik ga denk ik die Hitchcock cursus in Eye doen...

• 19280 berichten

Ik ben geen Hitchcock fan. Deze film heb ik gekeken omdat ik bezig ben aan een lijst van horror/suspense in zwart/wit van de jaren 20 tot de jaren 60 die ik vooral heb geselecteerd naar aanbevelingen en of de premise me aansprak, waaronder dus ook deze film. Aardige thriller en erg sfeervol, leuk verhaal. Ik vond het alleen wat aan de lange kant. Ik heb bij silent movies toch wat moeilijker om mijn aandacht erbij te houden. Denk dat het vooral komt omdat ik het niet gewoon ben. Moeilijk om een cijfer te geven ook.

John Barry

The Lodger: A Story of the London Fog vindt ik een sterke film.

Het verhaal is redelijk spannend en wist mij de hele speelduur te boeien. Een mysterieuze wreker vermoord een aantal blonde vrouwen. De politie slaagt er niet om de man te pakken. Intussen komt een vreemde man logeren bij Mrs. Bunting. De dochter van Bunting is tot de man aangetrokken….

De film weet op een goede manier een onderhuidse spanning te creëren. Vooral de driehoeksverhouding tussen the Lodger , Daisy en de detective kwam goed over en zorgde voor de nodige spanning.

Wat ik erg knap vond is hoe de film op een geweldige manier de kijker op het verkeerde been zet. Ik zelf zag het niet aankomen dat the Lodger niet de moordenaar was. Een erg sterke plottwist. Dit zorgt ook voor een erg goed eind waar the Lodger bijna gelyncht werd.

Het acteerwerk is bij een stomme film wel wat lastiger te beoordelen. Maar lettend op de gezichtsuitdrukkingen kan ik zeggen dat ik het acteerwerk best wel goed vind. The Lodger kwam over als een beetje een eng persoon. Tevens kwam vooral aan het eind ook goed de emoties van het personage over. Een erg goede rol van Ivor Novello. De ouders vond ik ook goed. Ze wisten hun angst goed uit te drukken. Ook Daisy kwam goed in de film over. Alleen die detective vond ik wat minder. Hij kwam soms over met zijn hoed als een kleine gangster. De detective kwam in de film een beetje gevoelloos over. Dat te wel de detective toch wel begaan is met het lot van Daisy. Malcolm Keen had wat meer emotie mogen leggen in de rol van de detective.

Maar ondanks de wat mindere rol van Malcolm Keen is vind ik dit best wel een goede film.

4 sterren voor deze film.

John Barry schreef:

The Lodger: A Story of the London Fog vindt ik een sterke film.

4 sterren voor deze film.

Hey John, knappe review waar ik me wel in kan vinden. Nu de detective of politie-inspecteur zou ik niet meteen gevoelloos noemen. Uiteindelijk heeft hij ervoor gezorgd dat de mensenmassa de lodger niet heeft gelyncht. Hij kon net zo goed zijn liefdesconcurrent laten elimineren maar hij was grootmoedig en gunde Daisy dan toch haar geluk ook al was dat met een andere man. Hij was ook wel begaan met het lot van the lodger want het tragische verhaal over zijn zus bleek wel te kloppen.

Als je van stomme film houdt zoals deze heb ik wel nog enkele leuke aanbevelingen voor jou als je wil? Dan stuur ik je wel even een pm...

John Barry

alexspyforever Bedankt voor het compliment. Ik kan mij wel vinden in wat je zegt over die detective. Zoals ik zelf ook aangaf is hij zeker begaan met het lot van Daisy. Ik vond alleen dat dit niet echt goed overkwam in het acteerwerk van Malcolm Keen. Ik vond dat hij onvoldoende gevoel in zijn rol bracht. Keen keek vooral vaak een beetje boos, maar wist bij mij niet echt de gevoelens van zijn personage over te brengen. Hierdoor kwam de detective bij mij een beetje gevoelloos over.

Ik heb nu twee stomme films gezien om te kijken of ik het wat vind. The Lodger wist ik te waarderen, maar Downhill ( 1927 ) die ik ook heb gezien vond ik niet veel aan. Of stomme films iets voor mij is kan ik nu nog moeilijk zeggen. Maar tips zijn welkom.

avatar van mister blonde

mister blonde

Downhill is dan ook een van de minste Hitchcocks. Als je the Lodger goed vindt durf ik best te zeggen dat stomme films je wel eens kunnen liggen. Kijk eens gerenommeerde films als Sunrise: A Song of Two Humans (1927) , Metropolis (1927) The General (1926) of La Passion de Jeanne d'Arc (1928) . Heel verschillend van elkaar (en van deze film), maar de creme de la creme van de stomme film. Vind je vast goed (?).

John Milton

uitstekende keuzes, vind ik. Al zijn er zeker nog wel slechtere Hitchcocks dan Downhill hoor, ook al is het inderdaad zeker niet zijn beste. Deze is zeker beter.

John Milton schreef:

Als niet Hitchcock-fan vond ik deze heel goed dus kan niet anders dan het met je eens zijn

avatar van mister blonde

mister blonde

Persoonlijk vond ik Downhill misschien wel zijn minste en deze een van de beste (top 10 misschien zelfs) van Hitchock. Bijna 50 gezien.

John Barry

mister blonde ik ben wel van plan om nog een aantal stomme films te proberen. Bedankt voor de tips !

John Barry schreef:

Hier wat tips.

Der müde tod' (1921) van Fritz lang.'Birth of a nation' (19150 en 'Intolerance': Love struggle througout the ages' (1916) beide van D.W. Griffith (1915). Een absolute must. De langere films van Chaplin.

John Milton

Het is absoluut filmgeschiedenis, maar niet direct een visitekaartje voor de beginnende silent kijker als je het mij vraagt. Ik heb wel ze allebei ook gekeken, maar dan waren de films die MR Blonde noemde toch wat toegankelijker denk ik.

John Barry

lezertje Bedankt voor de tips !

John Milton schreef:

Met alle respect, maar zowel 'Metropolis' als zeer zeker 'La passion de Jeanne d'Arc' vind ik voor een 'beginnend' stomme filmkijker niet echt toegankelijk. Begin dan met het werk van de slapstick komieken, met niet te vergeten het absolute meesterwerk van Harold LLoyd 'Safety last'(1923).

John Milton

Eens. Safety Last zou nog beter zijn. Maar dan nog zou ik die twee andere titels aanraden boven Griffiths films. Intolerance is nogal een zit, en met meerdere verhaallijnen

En slapstick is wel iets op zich. Niet iedereen kan het waarderen. En niet alle slapstick. Ik heb met Fields en Arbuckle ook nog wel wat moeite. Vandaar de keuze voor de niet comedy films.

John Milton schreef:

Ja, zo kan je wel aan de gang blijven. Jouw 'naamgenoot' John vroeg om een paar tips. Die hen ik hem gegeven. Het is aan hem de keus en als iemand anders daar dan commentaar op gaat geven wordt het voor John Barry alleen maar ingewikkelder.

John Milton

Dat zal wel meevallen, John Barry is prima in staat om die dingen af te wegen. Zolang mensen uitleggen waarom ze iets vinden zou ieder weldenkend mens toch moeten kunnen besluiten of dat wel of niet voor hen geldt?

Jij geeft jouw tips, ik de mijne ?. We hebben het beiden beargumenteerd. Prima toch? No Harm done.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

The Lodger van Marie Belloc Lowndes uit 1913 las ik lang geleden. Een geromantiseerd boek over de Ripper-zaak, dat verhaalt over een geheimzinnige huurder die wel eens Jack the Ripper zou kunnen zijn. Hitchcock baseerde zijn silent film op dit boek, maar veranderde er wel het een en ander aan; de moordenaar hier is niet Jack the Ripper maar iemand die men De Wreker noemt. De Wreker? Op wie wreekt hij zich, vraag ik mij af? Op zijn eigen moeder? Freud heeft in elk geval vastgesteld dat het diepste motief bij dit soort moordenaars ergens schuilt in een verstoorde relatie met de eigen moeder: de Freudiaanse moedermoord. De vreemdeling die de kamer huurt eist dat alle ingelijste foto's van blondines aan de muur worden omgedraaid. Haha, wat een giller! Wie hangt er trouwens foto's van blondines aan de muur? Dan moet je wel een of andere perverseling zijn. Wat ik ook goed vond is dat einde met die woedende menigte. Je ziet het wel vaker bij dit soort zaken; het volk is zo door het dolle heen dat het nog liever een onschuldige in de gevangenis ziet belanden, dan hélemaal geen dader.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Intrigerende vroege Hitchcock. Wat me opviel zijn de zeer verzorgde en goed verzonnen shots (die hand die de leuning afglijdt!), en een haast frivool spel met licht en schaduw, iets wat Hitch kennelijk al vroeg onder de knie had. Veel (beeld)aanwijzingen dat The Lodger de moordenaar was, maar ook wel de nodige die dat tegenspreken - zoals het schaduwkruis op het gezicht van the Lodger als hij het raam sluit zijn al een voorbode van de bijna-lynchpartij.

Opvallend genoeg speelt de echte moordenaar geen rol, hij was eigenlijk de McGuffin hier. Het nieuws dat de moordenaar gepakt was kwam wel een beetje als een anticlimax, maar de scene met de huurder hangend aan zijn handboeien (alweer zo'n Christus-symbool) was wel weer erg sterk.

Maakt nieuwsgierig naar ander zwijgend werk van Hitchcock.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Toen ik de uitdaging kreeg om een film uit de jaren '20 te kijken was de keus snel gemaakt. Niet door regisseur Hitchcock, want op dat moment had ik van hem nog geen film gezien (inmiddels is dit de 3e film van deze regisseur die ik heb gezien), het ging mij juist om het verhaal achter deze The Lodger. Zonder meer interessant en eerder zag ik ook de 2009 versie van The Lodger. Het was dan ook best een veilige keus om een silent te kijken (nauwelijks silents gezien).

Zoals al eerder gezegd, een goed verhaal wat mij betreft. Uitgewerkt met een hele sterke sfeer en een performance van niveau van de mysterieuze vreemdeling die er soms bijna griezelig uitziet. De muziek is goed hierin en zorgt voor een extra spannende sfeer, al moet gezegd worden dat ik de meer vrolijke muziek/geluidseffecten iets te veel vond storen.

Inmiddels ook wel erg benieuwd naar de 1944 versie van The Lodger. Zal die ook eens een keer gaan kijken.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

De allereerste stomme (no pun) van Hitchcock die ik bekeken heb.

De eerste helft van de film wordt de tijd genomen om de karakters van de diverse personages en hun onderlinge relaties op de kaart te zetten, met weinig of geen spannende momenten, voor zover dat een maatstaf moet zijn voor Hitchcock. Wel steeds heel mooi gefilmd, met merkbare invloed van het Duits expressionisme, wat door de meester zelf ook erkend geweest is in een interview. Zie ook wat daarover al geschreven is op het forum.

De tweede helft wordt het wat spannender, voelde ik me als kijker meer betrokken. Het was misschien wel nog een straffere film geworden als men zich meer gehouden had aan de novelle en in het ongewisse had gelaten of de huurder al dan niet schuldig is. Maar daar wilde men blijkbaar niet aan om commerciële redenen.

De acteurs waren goed op dreef vond ik, niets op aan te merken. Zijdelings vond ik het ook genieten van de scenes waarin de modellen defileren in jaren '20 outfits … stylish times for sure.

Fijn deze gezien te hebben. Ik vind het een goed gemaakte thriller, zonder een meesterwerk te zijn, wanneer ik het afweeg tegen de zwaarwegende concurrentie van de jaren '20.

avatar van Dievegge

Dievegge

De jonge Hitchcock liet meteen zien dat hij aanleg had voor visueel denken. Voor een liefdesverklaring liet hij de aanbidder hartjes snijden uit een plak deeg. Rook, stoom, regen, gaslantaarns en de Londense mist benutte hij volop. Er zijn bewegende schaduwen, en een raam doet een kruis vallen op het gezicht van de huurder. Hij gebruikte verschillende kleurfilters: blauw voor ‘s nachts in openlucht, geel of roze voor binnen.

De pensionhouders wonen in een souterrain, zodat je de onderste ledematen van voetgangers ziet passeren. In hun verbeelding zien ze hun commensaal door een glazen plafond. Daarna glijdt z’n hand langs de trapleuning naar beneden, als een geamputeerd lichaamsdeel. Hij blijft lang mysterieus doordat hij door andermans ogen getoond wordt. Kort voor de climax onthult een flashback z’n ware bedoeling.

Het boek was geïnspireerd door Jack the Ripper. De goed ogende Ivor Novello, ook populair als liedjesschrijver, mocht echter geen moordenaar spelen. De onschuld van de verdachte was een aanleiding om er de thematiek bij te halen van sensatieverslaggeving en massahysterie, wat tot een geweldige climax leidde.

Hitchcocks obsessie voor blondines was blijkbaar al begonnen. Hij heeft z’n allereerste cameo na vijf minuten, en dus niet op het einde - in tegenstelling tot wat Truffaut zei. Opmerkelijker is dat ook z’n vrouw Alma een cameo heeft, na zeven minuten als radioluisteraar. Het is het begin van een grandioze filmografie en een hoogtepunt van het Britse stomme tijdperk.