The Big Heat (1953)

Alternatieve titel: Tot het Bittere Einde

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Glenn Ford, Gloria Grahame en Lee Marvin

Een gerespecteerd politieman pleegt zelfmoord. Er wordt geen enkele aanwijzing gevonden voor het waarom van zijn zelfmoord, maar er lijkt meer achter te zitten. De onverschrokken politierechercheur Dave Bannion verdiept zich vervolgens in de zaak, wat voor hem en zijn gezin het leven er niet makkelijker op maakt...

TMP
Een zeer behoorlijke film-noir. Het plot is redelijk standaard en zorgt er nou niet meteen voor dat je op het puntje van je stoel zit, maar het weet de aandacht goed vast te houden. Het acteerwerk is zeer behoorlijk en de dialogen zijn sterk. Geen topper, maar wel de moeite waard.

avatar van IH88
“This is my home, and I don't like dirt tracked into it.”

Opvallend gewelddadige film van Fritz Lang. Opvallend voor een film uit 1953, en zeker na het rustige begin verandert The Big Heat door een bepaalde scene in een explosief en wraakzuchtig tweede gedeelte. Geweldig geacteerd door Glenn Ford, en ook Gloria Grahame, Lee Marvin, Alexander Scourby en Jocelyn Brando hebben fantastische rollen. Lang lijkt even op een soort van happy end aan te sturen, maar gelukkig kiest hij uiteindelijk voor een bitterzoet en donker einde. Moord, geweld, romantiek, corruptie, een door wraak gedreven agent… Heerlijk.

avatar van IH88
Luchtig filmpje, in meer dan een opzicht.
Het acteerwerk houdt niet echt over.

Bardot playbackt een paar liedjes, maar de zangstem die men daarvoor gebruikte past totaal niet bij haar eigen stem.
Dan liever de pittige donkere zangeres, Espanita Cortez, die eerder in de film voor wat vocaal vuurwerk zorgt en er ook goed uitziet..
BB, hier nog met donker haar, dat haar overigens niet misstaat, ziet er wel leuk uit.
Al met al is ze hier voor mij door haar onbevangenheid in ieder geval wat beter te verteren dan in veel van haar latere films.
Voor de fans (waar ik niet bij hoor) wel een filmpje dat ze gezien moeten hebben lijkt mij.

Met de "opwindende", en vooral luide, muziek probeerde men nog wat spanning in het geheel te krijgen.
Bij mij zorgde die er in ieder geval wel voor dat ik niet helemaal wegdommelde op sommige momenten.

De scène met de zinkende boot is belachelijk knullig. Het daarvoor gebruikte speelgoedbootje lijkt niet eens op het echte schip waar het om gaat.

Staat deze recensie wel bij de goede film? Ik heb geen BB of Cortez gezien

avatar van Brix
IH88Haha, komt ervan als je met teveel tegelijk bezig bent, ga het meteen verplaatsen.
Dank voor de waarschuwing !