The Big Heat (1953)

Alternatieve titel: Tot het Bittere Einde

Film noir / Thriller

geregisseerd door Fritz Lang
met Glenn Ford, Gloria Grahame en Lee Marvin

Een gerespecteerd politieman pleegt zelfmoord. Er wordt geen enkele aanwijzing gevonden voor het waarom van zijn zelfmoord, maar er lijkt meer achter te zitten. De onverschrokken politierechercheur Dave Bannion verdiept zich vervolgens in de zaak, wat voor hem en zijn gezin het leven er niet makkelijker op maakt...

avatar van JJ_D
Ben het in feite wel eens met kappeuter. Wie van Fritz Lang slechts de beklemmende stille films kent (zoals 'Metropolis', uit zijn Duitse periode dus), zal zich verbazen over hoe Amerikaans deze film-noir aanvoelt - en dat bedoel ik louter positief. 'Gilda' is nooit veraf, maar de straffe rol van Glenn Ford deed me in feite ook aan Bogart's personage uit 'Casablanca' denken. Enfin, veel "noir"-films heb ik nog niet achter de kiezen, het zal daar wel aan liggen...

'The Big Heat' heeft een uitstekend verhaal, een vlot tempo, een passende soundtrack en goede acteurs. Het kon dus moeilijk nog fout gaan, maar helemaal meeslepen deed de film nou ook weer niet.

avatar van 606
prima spannende film en goed acteerwerk.

4 sterren

avatar van Criticism
Ik heb deze via de pakketservice kunnen bekijken en daar heb ik geen spijt van gehad. Allereerst alle lof voor het acteerwerk, en dan vooral Gloria Graham ze zet echt een hele goede rol neer. De film kenmerkt zich ook door enkele harde scénes, vooral de hete koffie in het gezicht van Graham. De film heeft een vlot tempo, een prima soundtrack en goede acteurs. Maar de film had wat mij betreft iets spannender, verassender en sfeervoller mogen zijn. Hierdoor wist de film me niet echt te pakken, maar toch is het een uitstekende noir de smaakt naar meer.

avatar van DVD-T
Mijn eerste kennismaking met het werk van Fritz Lang, dankzij de pakketservice en het smaakt zeker naar meer.

The Big Heat bevat een pakkende grimmige sfeer, al ben ik het wel met Criticism eens dat het nog wel iets sfeervoller had gemogen.Ford en Marvin zetten een erg goede prestatie neer, maar van sommige acteurs vond ik dat het wel wat over acting was, maar voor de rest was het acteerwerk dik in orde.Ik vond de film ook wat aan de korte kant en zo komen een aantal scènes wel wat gehaast over, en daar verliest de film wel wat kracht mee.Vooral de slot scène was te snel over en daarom verder ook niet echt super spannend.En het hete koffie moment is inderdaad erg memorabel.

Niet echt het kleine meesterwerk wat ik verwacht had, maar toch erg goed en vooral heel vermakelijk.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Geen onaardige film-noir maar toch zeker geen echte uitblinker. Vergeleken met mijn persoonlijke favorieten onder de klassiekers uit het genre The Third Man en The Killing vind ik The Big Heat vrij gewoontjes en zelfs wat saaiig. Het eerste half uur had ik zelfs het idee naar een gemiddelde Baantjer-episode te zitten kijken... En dan die kleffe jaren '50 gezinsmoraal. Gelukkig slaat de film gaandeweg wel een andere richting in en krijg je alsnog het portie femme-fatales, moord en doodslag en list en bedrog.

Moet zeggen dat ik na het zien van Metropolis eigenlijk meer verwacht had, gewoon meer een eigen smoel en wat meer buiten de gebaande wegen. Ik had ook op cinematografisch gebied echt veel meer verwacht. The Big Heat is een overduidelijke studiofilm met verder weinig spectaculaire scènes of originele cameravoering. Het ontbreken van goede locatie-opnames is voor mij (bijna) altijd een groot gemis in een film.

Nu klinkt dit misschien wat erg negatief allemaal maar uiteindelijk is de film best vermakelijk en is daarom zeker de moeite om eens gezien te hebben. Binnenkort M van Lang eens gaan opsnuffelen, kijken of die meer de verwachtingen kan inlossen.

avatar van DeCol
Dankzij de pakketservice mijn eerste Lang en volgens mij ook mijn eerste film-noir. Het is me niet tegengevallen. De film komt wat traag op gang maar naarmate de film verloopt gebeuren er toch veel dingen en zijn er hele goede scènes!

Ik vind het altijd lastig om de acteerprestaties te beoordelen in wat oudere films. Het acteren van sommige personen in deze film vind ik soms nogal nep. Ik ga wel wat meer oudere films bekijken dus misschien dat ik hier dan een ander beeld van krijg. Gloria Grahame krijgt wel een pluim van mij want die deed het zeer goed.

De sfeer was goed alleen kon er wel wat meer spanning bij. Vooral naar de climax toe is er weinig spanning.

avatar van wwelover
Uitstekende Film-Noir, met een erg boeiend en spannend verhaal. Had dit eigenlijk niet verwacht na Metropolis en M, van Lang. Maar ik vond het een zeer geslaagde film. Het voelt als een typische Amerikaanse Film-noir, en de sfeer is altijd geweldig in zulke films. Ook de muziek is uitstekend. Sterke casting ook, mag zeker niet vergeten. Verbaasd me eigenlijk wel dat deze film zo 'onbekend' is hier, dacht juist dat dit een bekende film was bij velen, en hij heeft nou niet bepaald de prijzen gewonnen die ik wel verwacht had dat die zou hebben gewonnen.

Vergeet voor je deze film ziet even alles wat Lang in DE heeft gemaakt en besef dat de man in Hollywood slechts films maakte op bestelling voor de grote studio's,q.q. standaardproducten dus.Neemt niet weg dat dit een uistekende noir kan worden genoemd(staat in de top 500 van TSPDT) met als origineelste trekje een held die geen cynische loner à la Bogart is ,maar een brave gezinsvader,uitstekend vertolkt door Glenn Ford.Ook Gloria Grahame doet het prima als Scarlett Johansson look-a-like die van blonde bimbo verandert in...something completely different.
De scène bij het koffiezetapparaat is nog altijd indrukwekkend.En wat een walgelijke boeventronie had Lee Marvin al als 20-er!

avatar van chevy93
Film-Noir begint zich te ontpoppen als één van mijn favoriete genres. Ook The Big Heat is een geweldige film met genoeg suspense. Hij komt wat traag op gang, maar na ruim een half uur kan het feest beginnen.
Het ene moment zit papa nog leuk een versje op te zeggen en het andere moment is mama dood door een ontplofte auto. Een erg schril contrast, zoals je die vaak ziet in dit soort films. I like it!

Er ontpopt zich een ware thriller waarin moord, bedrog en gevaar zeker niet afwezig zijn. Het mist net de scherpe randjes om echt een superfilm te zijn, maar toch zeker een meer dan alleen goede film.

avatar van MNV2
Vince Stone: Hey, that's nice perfume.
Debby Marsh: Something new. It attracts mosquitoes and repels men.

Toch weer een sterke Film Noir van Fritz Lang, eentje die samen met Clash by Night en Scarlet Street tot de beste films behoort uit zijn Amerikaanse periode. De kracht van The Big Heat zit 'm vooral in het vlotte tempo doorheen de film en het sterke acteerwerk van de voltallige cast. Het plot verveelt dan ook werkelijk geen seconde, het wraakverhaal raast voorbij. Het wraakplot heb ik overigens al veel vaker zien terugkomen in latere films, ook in die films werden familieleden (echtgenote, kinderen, ...) van het hoofdpersonage in kwestie vermoord. Het plot zorgde er ook voor dat er opvallend veel geweld te bespeuren was met de 'hete koffie'-scène als hoogtepunt. Zoals al eerder aangehaald was het acteerwerk zeer sterk, niet alleen Glenn Ford zette een uitstekende prestatie neer als 'homicide dedective' die uit dienst treed om wraak te kunnen nemen, ook Gloria Grahame (die ik o.a. ken van In a Lonely Place en Crossfire) zette weeral een memorabele rol neer. Visueel stelde de film misschien een beetje teleur (naar de normen van een Fritz Lang-film), hoewel het schaduwspel ook hier weer (weliswaar minder nadrukkelijk) aanwezig was.

4.0 sterren

avatar van simonvinkie
Eindelijk een film van Fritz Lang die me echt goed bevalt, want dit is namelijk een zeer sterke film. Lang maakte hier een typische amerikaanse Film-Noir, die me dus erg goed beviel. The Big Heat is mede zo goed door het gigantisch vlotte tempo. De 89 minuten vliegen om. Ik snap ook de kritiek op Glenn Ford niet zo. Hij doet het uitstekend, evenals Gloria Grahame (die het ook al fantastisch deed in In a Lonely Place) Maar verder valt deze film dus erg makkelijk te waarderen. Als je een beetje een fan bent van het genre, kan ik nu al verklappen dat je dit erg goed vindt (voor de mensen die dit lezen en de film nog niet gezien hebben). De film kent een supervlot tempo, uitstekende acteerprestaties en een aantal lekker geweldadige scenes. De sfeer was ook erg sterk.

Uitstékend noirtje dus. 3,5*

avatar van Mescaline
Zeer aardige Film-Noir die de tand des tijds nog goed heeft weten te doorstaan.
The Big Heat heeft genoeg spanning en het volgt elkaar in een vrij vlot tempo op.
Toch heeft The Big Heat een paar kleine min puntjes, zo vond ik bijvoorbeeld dat de band met zijn vrouw erg zoetsappig in beeld werd gebracht, je voelde bijna al aankomen dat er iets met haar ging gebeuren
Ook vond ik het een min puntje dat je vrij weinig emotie ziet als zijn vrouw net is overleden
Toch heb ik erg kunnen genieten van The Big Heat, zeker een boven gemiddelde klassieker met overtuigende bad-guys.

Spannende en goed opgebouwde film die Glenn Ford weer in een rol van één tegen allen brengt (Remember "Blackbord Jungle"), naast andere ster "Gloria Grahame" maar ook met een nog jongere, maar uitstekend acterende Lee Marvin.
Het hoofdthema van de film is de corruptheid van het politieapparaat, een onderwerp dat nog vele keren zal worden gebracht.
Ergens vernam ik dat de film werd opgenomen in amper 29 dagen.

avatar van otherfool
Weer een behoorlijk goede Noir, gesterkt door het simpele maar aangrijpende verhaal van de detective op zoek naar de waarheid, maar vooral ook naar wraak en genoegdoening. De ontwikkeling waarin zijn vrouw het leven laat verraste me hevig, en voegt behoorlijk wat drama en intensiteit toe. Het sfeertje rond lowlifes, hoodlums en dames van discutabele reputatie is weer pakkend in beeld gebracht. In mijn ogen geen klassieker in het genre, wel ruim voldoende.

3,5*.

avatar van Dogie_Hogan
Review Blu-ray release: 'Highly recommended'.

avatar van Rosicky
Fijne film-noir die net iets te traag op gang komt. Het acteerwerk is uitstekend en de gewelddadige scènes zijn memorabel. Toch vind ik het als geheel iets te weinig om het lijf hebben. Ook vond ik het einde niet zo spectaculair als gehoopt.

Lekkere, ouderwetse, rechttoe-rechtaan politiefilm. Heerlijke rollen van Gloria Grahame en Lee Marvin. Film is vooral bekend om zijn fameuze scène waarin Marvin een pot gloeiend hete koffie in het gezicht van Grahame gooit. Aan de hand van Fritz Lang stijgt zelfs Glenn Ford boven zichzelf uit.

Film doet niet moeilijk en kijkt daarom lekker weg. Hij bewijst ook dat het helemaal niet nodig is voor producenten en regisseurs om zichzelf voorbij hollen in een poging om het allemaal zo ingewikkeld mogelijk te maken, zoals het tegenwoordig mode schijnt te zijn.

Zeventig jaar oud en nog prima genietbaar.

avatar van Dogie_Hogan
Interview met Genn Fords zoon Peter over zijn vader en The Big Heat in het byzonder: Youtube.

avatar van Flavio
Redelijke noir mist duistere cameravoering, echte spanning en een charismatische held tegen wil en dank maar daar tegenover staan een prima femme fatale en een paar grimmige scenes. Vond het complot maar matig uitgewerk, ik verwachtte toch wel iets meer na de eerste scene met de zelfmoord.

avatar van bunkerboy
film bevat veel harde scenes zoals de koffie die marvin in haar gezicht gooit , of haar pink breekt , we zijn spijtig veel meer gewoon tegenwoordig maar de dreiging en het geweld druipen van het scherm bij deze film
Zoals altijd speelt Glenn Ford geweldig en tesamen met Lee Marvin as bad guy nr 1
dit soort films maken ze gewoon niet meer (maar ja we hebben geen Glenn Ford of Lee Marvin gehalte akteurs tegenwoordig) spijtig
een aan te raden film voor wie hem nog niet gezien heeft

avatar van Insignificance
Noir van uitersten die zich gaandeweg bewijst, om daarna z'n eigen glazen in te gooien. Niet allemaal, maar wel genoeg om ergens in een grijze middenmoot weg te zakken. Het verhaaltje van een cleane cop die zich verzet tegen de corruptie in zijn stad is op zich niet al te opzienbarend, maar de verpakking biedt iets meer.

Enerzijds een onaantastbare kracht die alles in zijn macht heeft en anderzijds een ydillisch gezinnetje, waar het eenvoudige geluk van afdruipt. Dat laatste is veel te zoetsappig, maar Lang rekent er op onverbiddelijke wijze mee af. Het is zowaar schrikken wanneer de auto ontploft. In alles duidelijk een keerpunt in de film.

In eerste instantie opvallend weinig aandacht voor de directe gevolgen daarvan. Film schakelt meteen naar Bannions kruistocht en pakt daar vrij hard meedogenloos uit. Zo wordt het met recht een zwarte film, maar rondom de ontknoping gaat daar ook weer veel van verloren. Vooral als Debby nog iets te melden heeft.

En Grahame begon nog wel zo aardig. Een markant rolletje, maar wanneer ze gaat huilen wordt het minder overtuigend. Ford is dat wel, zeker in het tweede gedeelte, vinnige vent. Marvin zal me samen met de koffie het langst bijblijven. Blijkbaar had hij op jonge leeftijd ook al een forse, robuuste uitstraling. Sterke acteur.

avatar van Vinokourov
Hmm, toch een lichte teleurstelling, deze noir van Fritz Lang. Nergens zag ik iets verbluffends van deze grote regisseur, terwijl ik wel op een topper gehoopt had. The Big Heat handelt over een cop die met al zijn beste bedoelingen de corruptie en misdaad te lijf gaat. Anyway, film is nog niet eens zo onaardig, maar erg gemiddeld. Een kan koffie zorgt voor het enige opzienbarende wapenfeit.

avatar van John Milton
Vinokourov schreef:

Ik kan me daar eigenlijk wel bij scharen, al vond ik dat Ebert in zijn review ook wel een aantal mooie kwaliteiten van deze film aanstipte. Wellicht bij herziening hoger, maar nu 3,5*

avatar van HarmJanStegenga
Fantastisch. Tot nu toe wordt Fritz Lang steeds beter. Wat een machtige film deze 'The Big Heat'. Onze Oostenrijkse vriend weet op een prachtig sfeervolle manier de corruptie binnen o.a. de politie op het scherm te toveren. Visueel imponerend en de ene na de andere sfeervolle locatie komt voorbij. Grooste cast, prachtige rol ook van Ford die blind is door wraakgevoelens. De film is erg bruut (de hete koffie in het gezicht, de ontploffende auto met Ford z'n vrouw erin) en het sterke script staat vol geschreven met uitstekende dialogen en scenes. Heb genoten van deze film-noir. Lekkere speelduur ook.

avatar van Inland Rabbit
Harde noir. Vergelijkingen met Baantjer zijn hier al gemaakt met betrekking tot het eerste gedeelte van de film en het is treffend, maar ik hou van Baantjer dus zo erg is dat niet: De lijkschouwer, de hoed op en af van Bannion en ongeloofwaardig rouwende weduwes. (detective tropes) Want ongeloofwaardig is ze vanaf het begin, Ms. Duncan. Bovendien trakteert Lange ons op een gezinsmoraaltje dat zo over-the-top is dat het al haast een sarcastische sneer naar het publiek betreft, alsof hij wil zeggen "Gadverdamme, kijk dit gezin eens gelukkig zijn, hier gaan we wat aan doen. Kijk uit!" Stilte voor de storm? Jazeker!

En wat voor storm is het! Bannion verbitterd, vastberaden en zakelijk. De bad guys echte eikels, die vrouwen slaan, praten over moord alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en meer... Qua cynisme, wereldvisie, vrouwonvriendelijkheid en hard geweld sluit dit verhaal meer aan bij een Micky Spillane boek dan een Raymond Chandler (veel poëtischer) en in dit geval is dat iets positiefs. Het is ook allemaal niet zo complex, romantisch of melodramatisch en dat kan ik enkel toejuichen. Juist die zakelijkheid en verbittering van Bannion is ook zo mooi: hij is het helemaal zat en dat mag de hele wereld weten.

Dan blijft de film vooral visueel een beetje achter, op een aantal shots na is het geen film die uitblinkt in mooifilmerij. Maar het doet wat het moet doen, gekoppeld aan de kille sfeer past het er ook wel bij. Ja, tof!