• 8.352.733 stemmen

Alternatieve titel: Tot het Bittere Einde

Geregisseerd door: Fritz Lang

Met onder meer: Glenn Ford, Gloria Grahame en Lee Marvin

Plot The Big Heat

"A hard cop and a soft dame."

Een gerespecteerd politieman pleegt zelfmoord. Er wordt geen enkele aanwijzing gevonden voor het waarom van zijn zelfmoord, maar er lijkt meer achter te zitten. De onverschrokken politierechercheur Dave Bannion verdiept zich vervolgens in de zaak, wat voor hem en zijn gezin het leven er niet makkelijker op maakt...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Det. Gus Burke

Larry Gordon

avatar van TMP

TMP

Een zeer behoorlijke film-noir. Het plot is redelijk standaard en zorgt er nou niet meteen voor dat je op het puntje van je stoel zit, maar het weet de aandacht goed vast te houden. Het acteerwerk is zeer behoorlijk en de dialogen zijn sterk. Geen topper, maar wel de moeite waard.

avatar van IH88

IH88

“This is my home, and I don't like dirt tracked into it.”

Opvallend gewelddadige film van Fritz Lang. Opvallend voor een film uit 1953, en zeker na het rustige begin verandert The Big Heat door een bepaalde scene in een explosief en wraakzuchtig tweede gedeelte. Geweldig geacteerd door Glenn Ford, en ook Gloria Grahame, Lee Marvin, Alexander Scourby en Jocelyn Brando hebben fantastische rollen. Lang lijkt even op een soort van happy end aan te sturen, maar gelukkig kiest hij uiteindelijk voor een bitterzoet en donker einde. Moord, geweld, romantiek, corruptie, een door wraak gedreven agent… Heerlijk.

avatar van IH88

IH88

Luchtig filmpje, in meer dan een opzicht.
Het acteerwerk houdt niet echt over.

Bardot playbackt een paar liedjes, maar de zangstem die men daarvoor gebruikte past totaal niet bij haar eigen stem.
Dan liever de pittige donkere zangeres, Espanita Cortez, die eerder in de film voor wat vocaal vuurwerk zorgt en er ook goed uitziet..
BB, hier nog met donker haar, dat haar overigens niet misstaat, ziet er wel leuk uit.
Al met al is ze hier voor mij door haar onbevangenheid in ieder geval wat beter te verteren dan in veel van haar latere films.
Voor de fans (waar ik niet bij hoor) wel een filmpje dat ze gezien moeten hebben lijkt mij.

Met de "opwindende", en vooral luide, muziek probeerde men nog wat spanning in het geheel te krijgen.
Bij mij zorgde die er in ieder geval wel voor dat ik niet helemaal wegdommelde op sommige momenten.

De scène met de zinkende boot is belachelijk knullig. Het daarvoor gebruikte speelgoedbootje lijkt niet eens op het echte schip waar het om gaat.

Staat deze recensie wel bij de goede film? Ik heb geen BB of Cortez gezien

avatar van Brix

Brix

IH88Haha, komt ervan als je met teveel tegelijk bezig bent, ga het meteen verplaatsen.

Dank voor de waarschuwing !

avatar van clubsport

clubsport

Goeie film noir van Lang waarin Ford ook weer mooi tot zijn recht komt als agent die wraak zoekt nadat zijn vrouw is vermoord .

de rest van de cast doet het ook meer dan behoorlijk en het verhaal is verder degelijk , onderhoudend en niet te

complex .

avatar van Spacey026

Spacey026

Erg onderhoudende detective film die veel klassieke film noir aspecten bevat. Toch wijkt het ook wel af van de gemiddelde film noir. Zo maakt deze best wel gewelddadige film ook plaats voor romantiek wat leidt tot een paar gevoelige scenes die best meeslepend waren, mede door het goede acteerwerk. The Big Heat is verder niet heel spannend maar blijft toch wel interessant tot het einde. Het enige wat ik jammer vond is dat je als kijker best snel weet wie er achter de misdrijven zit, dit komt het mysterieuze sfeertje van het begin van de film niet ten goede. De personages en het verhaal zijn gelukkig interessant genoeg om het boeiend te houden, waardoor ik de gehele duur genoten heb.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Erg coole, brute film noir met prima rollen van Ford en Marvin.

Ik begin me meer en meer te verdiepen in dit soort films uit de jaren 40 en 50 dus als iemand tips heeft van soortgelijke films...

avatar van mister blonde

The Maltese Falcon

Kiss me deadly

Touch of Evil

Out of the Past

Zijn mijn favoriete noirs (maar ook erg bekend).

Tips die minder bekend zijn;

Detour

D.O.A.