Westfront 1918: Vier von der Infanterie (1930)

Alternatieve titels: Westfront 1918 | Comrades of 1918 | Vier von der Infanterie

Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Fritz Kampers, Gustav Diessl en Claus Clausen

Een groep Duitse soldaten krijgt tijdens de Eerste Wereldoorlog verlof. Ze proberen hun ellende te vergeten door uit te gaan in een klein Frans dorp vlakbij het front. Helaas wordt ook hun verlof overschaduwd door oorlogsperikelen.

klute89
Is deze film ooit wel eens op dvd uitgebracht?

avatar van Henry Spencer
klute89 schreef:
Is deze film ooit wel eens op dvd uitgebracht?

Alleen in Duitsland en Engeland, vermoed ik.
Zonde: is, denk ik, één van de indrukwekkendste films over het onderwerp.
Hij staat wel integraal op YouTube (met Engelse ondertiteling).

avatar van Henry Spencer
Heb hem nu nog eens bekeken op youtube en hij is echt de moeite waard, vooral nu ik deze week ook All quiet on the western front van Lew Milestone gezien heb. Hoewel All quiet.. op een erg goed boek gebaseerd is, haalt de film het totaal niet bij dit meesterwerk. Ook gebaseerd op een boek, maar nauwelijks bekend (Vier von der infanterie van Ernst Johanson). Westfront 1918 heeft betere dialogen, is gewoon erg sterk gefilmd en stukken beter geacteerd. En het laatste kwartier van de film is erg aangrijpend.
Gewoon de hand van de beste regisseur van zijn tijd. Spijtig dat Westfront 1918 zo in de vergeethoek is geraakt, waarschijnlijk historisch bepaald, omdat enkele jaren later het nazisme zijn opmars maakte in Duitsland en Oostenrijk.