Ladybird, Ladybird (1994)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ken Loach
met Crissy Rock, Vladimir Vega en Ray Winstone

Maggie heeft vier kinderen, alle vier verwekt door verschillende mannen die ze stuk voor stuk verliet omdat ze haar mishandelden. Tijdens een brand raken Maggie's kinderen verwond. Tot haar verdriet verliest ze haar ouderlijke macht, de kinderbescherming vindt haar geen geschikte moeder. Wanneer ze de zachtaardige en liefdevolle Jorge ontmoet krijgen ze samen een kind. Maar de kinderbescherming behoudt zich het recht voor zelfs deze pasgeboren baby bij Maggie en haar man weg te houden.

avatar van Purmerend
Ladybird, Ladybird - de titel is ontleend aan Engels kinderliedje - richt de aandacht op het lot van een sterke, jonge moeder, die tussen een aantal destructieve relaties door haar talrijke kroost uit handen van de kinderbescherming probeert te houden. Geen beste beurt voor de kinderbescherming, lijkt het. Loach: 'Ik heb respect voor het zware werk dat zij doen. En in de film komt duidelijk aan de orde dat ze te maken krijgen met een kwade, beschadigde vrouw.´ Loachs documentaireachtige film won bij de première op het filmfestival van Berlijn de Prijs van de Internationale Filmkritiek. Crissy Rock, een Liverpoolse stand-up comedian die de moederrol speelt, werd onderscheiden met een Zilveren Beer.

Van cinema.nl

avatar van cinesue
ontzettend aangrijpend kan ik me nog herinneren

sydney
Hele aangrijpende film! Belachelijk hoe de (a)sociale dienst in GB met probleemfamilies omgaat. 4,0*

Ik kreeg overigens ontzettend medelijden met die zachtmoedige Jorge. Hoeveel tegenslagen kan een mens aan zeg zonder door het lint te gaan...

avatar van Intruder
Sterke film. De manier waarop de mensen in de film behandeld worden en wat ze meemaken is pure Kafka. De film toont duidelijk het absurde aan van te veel bureaucratie, regels en wetten waarbinnen totaal geen plaats is voor menselijkheid. Maggie wordt achtervolgd door haar verleden en door haar eigen natuur: in psychologisch opzicht zet Loach een indringend portret mee van een vrouw die zodanig getekend is door het leven dat ze niemand meer durft vertrouwen. De stijl van filmen sluit perfect aan bij de inhoud: de camera observeert enkel. Loach neemt niet echt expliciet in standpunt in maar laat dat over aan de kijker, die sowieso wel geraakt zal worden door deze prent. Ook vermijdt hij het te pathetische, wat van deze film een rauwe maar intense ervaring maakt.

avatar van narva77
Waarom ik deze op 3,5* had staan is me een raadsel. Verhoogd naar 4*.

Deze film hakte er behoorlijk in. Loach pakt het aan op zijn kenmerkende wijze: eerlijkheid. Daarbij denk ik vooral aan de scène waarin Maggie en Juan elkaar genegenheid tonen, je hoort panfluit muziek in de soundtrack.

Dat is geen ironische knipoog naar mijn gevoel, nee het onderstreept net de illusie van die "gestolen" genegenheid in de verknipte wereld van Maggie

Grappig ook

de tot drie maal terugkerende vraag van Maggie aan de maatschappelijk assistenten: "Koekje"?

Mooie film, beste mensen

Zachery Glass schreef:

Mooi film, beste mensen

kom op, wat een afradende uitdrukking ineens

meest foute woord in de Nederlandse taal. Dat Mies Bouman- achtige woord: beste mensen.

[quote]FisherKing schreef:

Als je Mies Bouman zegt, denk ik automatisch Johan Anthierens

Of Jan Theys en Willy Dobbe

Zevensprong

FisherKing schreef:
Of Jan Theys

Zeg, FK, mijn gezondheid was in orde, maar nu je het over dat pratende wandtapijt hebt ... voel ik die gesellullige televisiebeelden oprispen: "De juiste prijs": de Belgische versie van het Ted de Braak-vehikel

Ik kan geen glittergordijn meer zien ... ik vermoed er altijd een wasmachine achter

avatar van 93.9
Ik was eerlijk vergeten dat ik 'm al eens eerder gezien had.
Alhoewel het einde weer niet bekend voor kwam.
Heb 'm iedergeval weer helemaal gekeken en ik ging volledig mee in de film.
Iemand vroeg mij waarom ze dat laatste kind ineens wel mocht houden.Ik denk omdat er een wisseling van premier plaats vond in Engeland.
Ook aan de sfeer en beelden te zien kwam de film uit de Tatcher-jaren.

Mooie film. In tegenstelling tot anderen hier, kon ik me de houding van de sociale dienst heel goed voorstellen. De communicatie met Maggie was alleen onhandig, en natuurlijk ook hoe ze onaangekondigd binnen komen stormen en een baby direct na de geboorte wegnemen. Dat zoiets ooit kan gebeuren!

Ik kon alleen toch niet helemaal meegaan in de film, hij greep me niet zo aan als ik had verwacht. Bijv. wat Jorge in Maggie zag was me niet duidelijk.

Tom Barman zei net in Zomergasten over deze film: het gaat maar door, weer een kind afgepakt, overkill. Daar kan ik me wel in vinden.

avatar van Yak
Yak
Ik denk dat ik zo'n beetje hetzelfde gevoel heb over euh... nare dingen in een film als hoe Tom Barman het verwoordde.

lngrid schreef:

Ik denk dat Tom Barman en ik hetzelfde erover denken

lngrid schreef:

Naar mijn gevoel viel hij voor haar, omdat ze alles gaf wat in haar zat tijdens haar karaoke-act. Ze hanteerde geen reserves, het was alsof ze zong als een blootliggende zenuw. En ze gaf me van de wederomstuit de indruk een mooi persoon te wezen

Ja, en wat betreft Barman en z'n commentaar wat betreft de overkill - daar kan ik niet akkoord met gaan: soms gaat het zo. Moet je dan de handel gaan verbloemen? Je weet dat Ken Loach sociaal-realistische films draait, met alle gevolgen vandien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Eigenlijk heeft Zachary zo'n beetje gezegd wat ik wou zeggen. Ik zit alleen een halfje lager qua waardering.

avatar van Badalamenti
Heb de film toegevoegd aan "Mijn Updates" voor het geval er nog een vervolg komt aan de conversatie tussen Zachery Glass en FisherKing.........

Wow, ongelooflijk intense film. Houd je bij de keel tot aan het bittere einde (en Loach kennende is dat geen happy end).
Een enorme aanklacht weer, maar ik heb ook dikwijls gedacht: "Stop nu met roepen, want zo krijg je ze niet terug". Zelf vader van twee kindjes zijnde kan je dit niet onaangeraakt laten; je kinderen verliezen is het ergste wat er bestaat.
Je weet bij Loach dat hij erop inhakt en niets verbloemd, en hij verdient daar een dikke pluim mee. Sometimes life is what it is...

FisherKing
idd Loach is een filmmaker met een visie. Hij schenkt je pijn, maar na deze film zijn de wetten wel veranderd in Engeland.

Zo'n Man verdient een Standbeeld !

avatar van brucecampbell
Keiharde film over hoe de kinderbescherming werkt(e) in Engeland.
Loach is de meester in het maken van realistische films met zéér naturel gespeelde rollen.
Een 4,5

avatar van Leo1954
Sociaal drama met veel geschreeuw van begin tot einde. Deprimerend verhaaltje en ik was blij dat het was afgelopen, vond het als film niet bepaald een verrijking.

AddictedToMovies
Indrukwekkende film van Ken Loach. De onrechtvaardigheid druipt ervan af, en de situatie wordt moedelozer en moedelozer. Als film niet heel vernieuwend oid, en in het begin was het een beetje moeilijk om verleden en heden uit elkaar te houden, maar het ontzettend indrukwekkende verhaal en een enorm sterke hoofdrol van Crissy Rock zorgen voor een ijzersterk verhaal. De problemen stapelen zich op tot de onverwachte eindtekst. Op internet kon ik niks vinden over het verhaal, ik ben erg benieuwd hoe de vork nou in de steel zit. Maar ook al is het niet 100% realiteit, de boodschap en de problemen zijn glashelder en blijft het enorm krachtig.

3,5*-4,0*

Een echte Ken Loach. Hardverscheurend, met een indrukwekkende hoofdrol van Crissy Rock. Het lekker vette dialect maakt de film zeer authentiek. Zo veel onrecht maakt je benieuwd naar de keerzijde van het verhaal en dat ik miste ik een beetje.

avatar van Marvinleeaday
Fantastisch drama, welliswaar schreeuwt Maggie wel iets te veel maar aan de andere kant als je kinders van je worden afgenomen, en als dan eindelijk je leven op de rails staat en je nieuwe kindje word ook weggehaald dan ga je denk ik ook wel flink door het lint .
Eens te meer een voorbeeld van de betutteling door de regering (ook hier). De wijze mensen bepalen wel hoe je je eigen leven moet leiden en zelf heb je niets te vertellen.

Een film die ik vele jaren geleden al eens gezien heb en die toen ook al veel indruk op me gemaakt had. Daarin is niets veranderd. Het is nog steeds een intens droevig sociaal drama over een moeder (en vader) die keer op keer haar kinderen kwijt raakt omdat er in het verleden fouten zijn gemaakt.
Verder wil ik nog vermelden dat hier een fantastische acteerprestatie neer gezet wordt door Crissy Rock.
Heb toevallig van de week ook de film The Kid (2010) gezien. Een vergelijkbaar sociaal drama, maar dan vanuit een ander oogpunt. En opvallend is dat ook die film geen al te best beeld geeft van de kinderbescherming in Engeland. Aan de andere kant zijn het natuurlijk ook die dwalingen van het rechtssysteem en de willekeur van mensen die het voor het zeggen hebben, die dit alles een interessant gegeven voor een film maken. Als alles gewoon goed verloopt, zoals het waarschijnlijk vaker voorkomt bij de kinderbescherming, heb je hooguit een saaie documentaire.

avatar van J. Clouseau
Een andere aanpak had deze film goed gedaan, want het onderwerp is best interessant (ik moest 'm dan ook zien in het kader van mijn opleiding pedagogie). De uitwerking is echter die van een soap, met een hoofdrol voor het gejammer en het hysterische gekrijs van moeder Maggie, en de beeldvoering is die van een gemiddelde Het leven zoals het is-reeks. Stof tot nadenken, maar daarom nog geen goede film.

Je hebt mensen die het noodlot, ongeluk en problematiek als vanzelf naar zich toe lijken te trekken. Een voorbeeld hiervan was de hoofdpersoon uit dit keiharde, indringende, deprimerende, tragische sociale drama, dat gebaseerd was op ware gebeurtenissen. Het betrof een schreeuwlelijke, beschadigde, bezeerde vrouw, met een groot hart, waarschijnlijk met een laag IQ, afkomstig uit de lagere klasse, die zich gedroeg als een ongeleid projectiel en door vier verschillende echtgenoten mishandeld was.

Uitstekende film over een vrouw die haar kinderen niet meer mag zien vanwege de sociale dienst. Een schrijnend sociaal drama zoals alleen Ken Loach ze kan maken. Zonder poespas in beeld gebracht en een sterke rol van Crissy Rock in een toch wel wat onsympathieke rol. Vermoeiend om te zien hoe de instanties de vrouw proberen te helpen.