Land and Freedom (1995)

Alternatieve titel: ¡Tierra y Libertad!

Verenigd Koninkrijk / Spanje / Duitsland / Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Ken Loach
met Ian Hart, Rosana Pastor en Icíar Bollaín

1936. David, een jonge werkloze Brit, trekt naar Spanje om er aan de zijde van de internationale brigades te vechten tegen de fascisten die de jonge Spaanse republiek bedreigen. Samen met de Fransman Bernard, de Amerikaan Lawrence en de voormalige IRA-strijder Coogan komt hij terecht bij de revolutionaire POUM-militie, geleid door Capitan Vidal. Maar het leven in de loopgraven is hard, en de wapens waarmee ze vechten zijn ontoereikend. Wanneer David gewond geraakt, belandt hij in een ziekenhuis in Barcelona. Beseffend dat de POUM-militie een hopeloze strijd voert, sluit David zich aan bij het professionele Communistische Volksleger, waarmee hij in de ogen van zijn vriendin Blanca verraad pleegt.

Geen topper, maar wel mooie film. Voor wie geinteresseerd is in dit stukje van de geschiedenis, zeker een aanrader.

avatar van herman78
Ik vond dit juist een fantastische film. Het is ook de enige film waarbij ik het aan het einde niet droog hield. Het verhaal sprak me aan en wel, de achtergronden ook. Mensen met linkse idealen moeten deze film zeker 's zien. Hij is te huur bij Moviecenter in A'dam.

damon
ZEER goede film, een echte aanrader! 5*

Dit is een pijnlijke film film voor mij - telkens opnieuw. Dit werk van Loach toont perfect de rivaliteit tussen de POUM/PSUC-milities en de daaraan gekoppelde gevolgen (de dood van de Spaanse democratie)

Op bepaalde momenten krijg je een idee hoe mooi die "maatschappij waarin niemand minder is dan de ander" (de gewone soldaat in een vriendschappelijke babbel met z'n "overste" (is eigenlijk geen overste)) zou kunnen zijn.

Bepaalde momenten is hij grappig:

wanneer ze allemaal rond een tafel discussiëren over het "collectiviseren" van de landbouwgrond - ze blijven maar aanmodderen - er kom géén einde aan

Maar wat het me meest bijblijft is het uitblijven van communicatie tussen de partijen (die nota bene eigenlijk allemaal aan één touw moeten trekken) ... hoe mooi zou het kunnen geweest zijn ...

avatar van Zelva
Ook in deze Loach-film zitten weer hele goede stukken, zoals die vergadering in het dorpje. Des te knapper aangezien slechts de tegenstander van collectivisatie en de militaristen acteurs zijn. De rest is allemaal inwoners van het dorpje.

Ook de eindscène is prachtig. Maar het zag mij er allemaal net iets te gelikt, te gemaakt uit. De kleding leek niet versleten, nauwelijks sporen van een oorlog te zien. Alles leek nog gloednieuw, en dat was het in feite natuurlijk ook.

Wat mij betreft had het flink wat grauwer gemogen.

Dustyfan
Wat een FILM! Ongelooflijk! Ik ben tot het diepst geraakt door dit briljante werk.

Welke regisseur heeft ooit eerder de Spaanse Burgeroorlog van de jaren '30 tot onderwerp gekozen en heeft dat op dergelijke, weergaloze manier op het doek gebracht? Een van de grote krachten is, dat hij de menselijke beleving als uitgangspunt heeft genomen. Voortreffelijk.

Binnenkort op tv, zie ik net. Gaat dit zien!

5 hele dikke sterren!

FisherKing
Fantastische film, inderdaad. 5* Woorden komen even tekort.

Ik zit te wachten maar er komt niks hoor.Er staat ook niet op teletekst. Jammer!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Toch echt bezig hoor.

Meen je niet

Hij zou afgelast worden vanwege tennis [insert aantal scheldwoorden].

jorn77 schreef:

Hij begon ruim twintig minuten te laat. En op teletekst stond ook niet dat die kwam. Gelukkig ben ik blijven wachten. Wat een prachtige film. De spaanse burgeroorlog heb ik altijd al interessant gevonden. En het wordt hier erg sterk uitgewerkt. De acteurs staan echt centraal en dat spreekt me erg aan in de film. En erg pijnlijk om te zien hoe de idealen langzaam toch weer veranderen in een maatschappij van rangen en standen. Zoals al eerder gezegd hoe mooi had het kunnen zijn. Ben na het zien van deze film ook erg benieuwd geraakt naar The Wind that Shakes the Barley.

4,5 ster

avatar van boerenpummel
Net de laatste seconden gemist, maar het belangrijkste heb ik meegekregen. Ben het wel eens met de bovenstaande enthousiaste reacties. Dit is absoluut een zeer goede historische situatieschets alsmede een aangrijpend oorlogsdrama. Er zouden meer van dit soort films gemaakt moeten worden!

Ik vind een goede film, maar stoor mij aan het belerende van de regisseur. Waarschijnlijk ben ik de enige. Vind de vergaderingen iets te nadrukkelijk in beeld gebracht. Heel veel stukken in film zijn geweldig, maar een aantal gedeeltes zwak. Te veel en langdurig inzoemen op standpunten en waanzin. Kan korter en daardoor krachtiger. Betrokkenheid van mijn kant neemt daardoor af. Wel heel realistisch. Een 3,5

Dustyfan
Dit begrijp ik niet. Wat is er belerend aan Ken Loach en aan zijn film? Waarom is die vergadering te nadrukkelijk in beeld? Hoe zou je dat anders kunnen doen volgens jou?
Want juist die vergadering geeft een hoop uitleg over het gedachtengoed en het waarom van het handelen van deze mensen.

neo (crew)
Loach laat maar weer eens zien hoe men iets eerst echt moet zien om het te kunnen begrijpen. David heeft die constante behoefte en ook daarom sluit hij zich bij beiden partijen, die beiden vechten tegen dezelfde vijand, maar daar niet in kunnen slagen. Het geeft een goed beeld van de gehele idiote gang van zaken in deze oorlog. 4 sterren

avatar van BenicioDelToro
Ik heb Loach pas kort geleden ontdekt, maar ik ben zwaar onder de indruk van het werk van deze man. Alleen al het feit dat hij 'onbekende' oorlogen - dus waar we maar weinig over zien en horen - durft uit te kiezen als thema (Ierse onafhankelijkheidsoorlog en Spaanse burgeroorlog). Het realisme spat er van af, 't is dat je weet dat het een film is, maar het komt zo realistisch over dat het net zo goed een docu had kunnen zijn.

avatar van sonics
Beb me vandaag aangemeld en ik moet deze film nu meteen met een 5 belonen.
Toen ik het voor het eerst zag heeft het me zo ontroerd!

avatar van brucecampbell
Kan iemand mij helpen aan deze film?
Ik weet dat hij in een box verkrijgbaar is, maar de andere films in die box heb ik al.

avatar van brucecampbell
Ik heb weer mijn geschiedenis een beetje bijgeschaafd door deze film te zien, want hiervoor wist ik niet zoveel van de politieke situatie in Spanje voor WOII.
Prachtige film weer van Ken Loach, die mij nog nooit heeft teleurgesteld.

avatar van Doctor X
Briljante film, die in een notedop weergeeft wat er mis ging in het republikeinse kamp. Zelfs de wat langdurige politieke discusses zijn niet vervelend, integendeel, zij geven juist extra cachet aan het hele verhaal. Al met al een mooi verhaal over mensen die hun idealen in rook zien opgaan, een echte aanrader.

avatar van jikamajoja
Niet de beste Ken Loach film uit z'n carrière, maar wel een mooie film. Ian Hart en vooral Rosana Pastor zijn super. Het einde is ontroerend en mooi.

Goede film. De verhoudingen binnen het republikeinse kamp worden redelijk duidelijk weergegeven. Ik krijg echter geen goede band met het hoofdpersonage. Dit blijft allemaal vrij oppervlakkig. Je snapt zijn keuze's wel, maar er is niet veel diepgang. Ik vind het ook jammer dat er niet kort op zijn leven na deze periode wordt ingegaan. Al met al een goede film die ik iedereen kan aanbevelen, maar geen abosolute topper.

Ken Loach heeft voor een goed realistisch raamwerk gezorgd met sterke en dramatische oorlogsopnames. Het meeste indruk maakt hij met de dialogen: feitelijk is er meer praatwerk dan actie, zoals lange discussies tussen de militanten en de landeigenaren, waarin de cast excelleert.

avatar van xgogax
FisherKing schreef:
Fantastische film, inderdaad. 5* Woorden komen even tekort.
Eens

Mijn lievelingsfilm van Ken Loach !

Zekerlijk geen avontuurlijke film over de Spaanse burgeroorloog - zouden we van Loach ook niet verwachten - maar een relaas dat getrouw op politiek-sociale geladen historische toestanden is gesteund.
Zijn de gevechtsscènes eenvoudig uitgewerkt, wars van spectaculaire effecten, een bijzondere kracht zit toch in de scènes waarbij de revolutionaire militie, met mensen van allerlei slag en afkomst, onderling tot een éénvormig standpunt trachten te komen.
Sterk is ook de manier waarop de de chaos wordt verduidelijkt, hoe de opstandige milities en de communisten, Stalin getrouw, wel uiteindelijk hetzelfde doel nastreven, maar niet volledig op dezelfde lijn zitten, wat het fascistisch front versterkt.
Goede film van Ken Loach die het wrede en de verwarde toestanden en onzekerheden van een burgeroorlog onderlijnt.