Sibiriada (1979)

Alternatieve titels: Siberiade | Сибириада

Sovjet-Unie

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Natalya Andrejchenko, Sergei Shakurov en Vitali Solomin

Een ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Sovjet-film gemaakte epische geschiedenis van het land vanaf 1900, aan de hand van twee elkaar beconcurrerende families in een dorpje in Siberië. De ontwikkelingen vanaf het tsaristische regime tot aan de grote olievondsten zijn aan het dorp niet voorbijgegaan.

avatar van McSavah
Mochizuki Rokuro schreef:
Waarom heb je 'm zelf eigenlijk dan nog niet gezien??

Toch de lengte denk ik. Geldt in mindere mate ook voor Agoniya (1981) (laag gemiddelde hier trouwens).

avatar van Mochizuki Rokuro
Niet 100% overtuigd, omdat alle episoden in feite een herhaling van zetten is met ietwat andere karakters en wisselende politieke-sociaal-economische achtergrond. Konchalovskiy wisselt prachtige Russische lyriek af met drukte, waar soms geen einde aan komt. Einde kwam toch wel binnen - en na een nachtje slapen (en ook wakker zijn) al wel een halfje verhoogd.

Nog even over de muziek van Artemyev. Naast dat het doet denken aan de eerste tonen van Shine On You Crazy Diamond zijn het vooral Tangerine Dream/Klaus Schulze invloeden die ik hoorde. Niet zomaar een synth-koekenbakker wat mij betreft. Misschien niet overal passend, maar behoorlijk uniek.

Op de Kino DVD, die ik eerder aanhaalde, zijn de delen I t/m IV allemaal ongeveer even lang. Sommige zijn wel weer opgedeeld in twee stukken. Verder prima te volgen.

avatar van wibro
Deze film die maar liefst vier uur en twintig minuten duurde met moeite afgekeken. Ik heb elke dag een deel bekeken, want langer kon ik gewoonweg niet opbrengen. Het leek wel dat elk deel wel meer dan vier uur duurde, zo slaapverwekkend vond ik het allemaal. De personages vond ik totaal oninteressant, van dat Siberische gehucht met zijn bewoners kreeg ik onderhand schoon genoeg. Ook de apparatsjiks die we in het vierde deel te zien kregen konden mij trouwens niet bekoren.
Dat deze film zo’n hoog gemiddelde heeft kan volgens mij aan niets anders gelegen hebben dan aan het feit dat veel kijkers die voortijdig zijn afgehaakt juist daarom niet gestemd hebben. Iets waar ik helemaal in kan komen. Ik had zelfs moeite het laatste deel af te kijken. Saaiheid troef. Ik was daarom ook blij dat op een gegeven moment de olie uit de grond spoot. Vanaf dat moment werd het gelukkig toch nog even interessant.

avatar van McSavah
En nu had ik deze vandaag bijna bekeken. Hopelijk mag ik morgen een poging wagen.