• 8.251.779 stemmen

Geregisseerd door: Ken Loach

Met onder meer: Martin Compston, William Ruane en Annmarie Fulton

Releasedatum: 8 mei 2003

Plot Sweet Sixteen

"Life... it's about to hit the fan!"

Liam is vastberaden om zijn moeder Jean te beletten dat zij opnieuw in haar vroegere leven terechtkomt, een leven dat gedomineerd werd door haar vriend Stan, een drugdealer, en door zijn verdorven grootvader. Liam's vurigste wens is om zijn familie weer samen te brengen, zijn moeder Jean, zijn halfzus Chantelle en haar zoon Calum.

image

avatar van darkjaap

darkjaap

goede film heeft me zeer weten te boeien

het verhaal was erg goed bedacht en kwam heel geloofwaardig over het houd je op sommige momenten echt in je greep en dat maakte de film zo speciaal voor mij , ook vond ik dat die kids niet eens zo heel slecht vond spelen

voor mij 4*

avatar van cales77

cales77

• 1975 stemmen

Mooi verhaal zo te zien, en nog engels ook.....helaas nachtdienst:(

avatar van markq1

markq1

Bijna perfect.. 4.5

avatar van ekoc

ekoc

Die film vond ik erg goed... Liam is een goeie jongen, maar hij vindt heel erg moeilijk van haar moeder los te laten. Tussen van begin en slot heeft hij leuke en peche dingen gedaan. Maar in de slot gaat weer mis ermee... :S

avatar van Demoniac

Demoniac

Het mooiste van deze film vind ik toch het schotse accentje. Van dat soort talen kan ik niet genoeg horen. Het verhaal deed me denken aan de film Knallhart die ik een tijdje terug zag. Die vond ik net iets overtuigender dan deze film, maar desondanks is ook deze de moeite waard. Goed geacteerd, wat in de meeste britse films die ik gezien heb eigenlijk zo is. Ook goed gecaste rollen en meestal kwam het realistisch over.

avatar van nightbreed

nightbreed

Goede film met erg goede acteerprestaties en een zeer goede regie.

Het enige minpuntje vond ik het script dat af en toe wat ongeloofwaardig is, want denk maar niet dat grote drugdealers zo'n blaagje die ze niet kennen meteen een huis gaan geven, nee die buiten dat soort kids juist uit, een brommer zou een stuk geloofwaardiger zijn.

Bovendien zou dat wel heel verdacht zijn, een snotneus zonder baan die een duur apartement kan huren, alleen hele domme drugdealers die gepakt willen worden zouden zoiets doen, en die drugdealer zag er redelijk succesvol uit, dus het lijkt me niet dat hij zo dom zou kunnen zijn.

Maar voor de rest een erg goede film die me wist te boeien.

avatar van Baggerman

Baggerman

A fòckin’ gu-reet fùlm, init? Geweldig, dat Schotse accent en het record aantal fuck’s!!! En dat de film uiteindelijk voor minderjarige kijkers ongeschikt werd bevonden vanwege tweemaal het woord: ‘cunt’!

In ieder geval een prima film om slang-scheldwoorden te leren. De acteurs komen authentiek over en overtuigen in hun rol (zelfs dat kleuterzoontje Callum van de zus acteert (?) goed!).

Mooi dramatisch einde ook!

avatar van Hankieh

Hankieh

Ik dacht al dat ik die Martin Compston, hij speelt ook in A Guide to Recognizing Your Saints. Wat natuurlijk een prima film is!

Als ik morgen thuis ben ga ik deze zeker kijken

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Prima film! Prachtig portret van de onderzijde van Glasgow.

avatar van fabbyke

fabbyke

Goede film die alleen op het laatste iets te langdradig werd en op sommige momenten wat ongeloofwaardig. De film keek gelukkig wel lekker weg. 3*

avatar van Banjo

Banjo

deze poster is zeer misleidend! ik had echt wat anders verwacht.

maar wel een prima film! waarvan het verhaal soms wat ongeloofwaardig lijkt.

avatar van Movsin

Movsin

Ken Loach daalt diep af op de ladder van de sociale klasse, maar dit is uiteraard geen beletsel voor hem om er een schitterende film van te maken, zonder zucht naar sensatie maar onthutsend en ook ontroerend.

Merkwaardig is ook - en dit is niet de eerste keer - dat Loach het doet zonder stars.

avatar van depri83

depri83

orbit schreef:

Prima film! Prachtig portret van de onderzijde van Glasgow.

De film draait in de plaats Greenock.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Weer een goed kitchen-sink-drama van Ken Loach, die zo'n beetje voortdurend dit soort films maakt. Doet ie zeker niet slecht, maar het maakt z'n films wel een beetje onderling inwisselbaar.

avatar van fivipat

fivipat

Prachtige film. Schitterende karakters gespeeld door wonderbaarlijke naturel acteurs. Ik vond er niks ongeloofwaardigs aan. Ontroerend, spannend, en realistisch. Niks meer aan doen!

avatar van powerman

powerman

Goede film, over puber in Engeland die in het criminele circuit terecht is gekomen. Zijn moeder zit in de gevangenis, maar hij probeert alles voor haar te doen zodat ze een goed leven kan leiden als ze er weer uit komt, maar het loopt niet helemaal zoals hij gedacht had. Aangrijpende film.

avatar van Nomak

Nomak

De regisseur schetst hier een realistisch beeld van Liam en zijn omgeving. De jongen heeft de beste bedoelingen en doet er alles aan om goed voor zijn moeder te kunnen zorgen als ze uit de gevangenis komt. Wat criminele activiteiten om aan geld te raken horen er natuurlijk ook bij. Maar wat maakt het uit, het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen. Maar wat een moeder is me dat zeg. Na één nacht in haar nieuwe thuis gaat ze weer terug naar haar oude leventje bij die dealer. Voor Liam is het erg triest dat het zo is moeten gaan, en ik heb dan ook alle begrip voor zijn actie op het einde.

Er wordt er goed geacteerd en zijn er nog een aantal sterke momenten, vooral de scène met de verbrande caravan springt eruit. Er gebeurt in elk geval genoeg om de film nooit saai te laten worden, en dat is het belangrijkste.

Sweet Sixteen is een goed en realistisch drama.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Zestien jaar is doorgaans een leuke leeftijd... behalve wanneer je tussen marginalen opgroeit zoals Liam. Zijn moeder zit in de gevangenis, zijn stiefvader dealt drugs en zijn grootvader is een gemene vent. Loach maakt het allemaal niet te zwaar, zonder de realiteit uit de ogen te verliezen. Liam heeft twee gezichten, het lieve gezicht van het kind in hem wanneer hij een luxueuze flat aan zijn moeder geeft en anderzijds de brutaliteit van de volwassen crimineel die hij op het einde is. Goede film met een interessant personage en die de sociale roots van criminaliteit exploreert, maar zonder echte hoogtepunten.

BBarbie

Loach is een meester in het maken van films over mensen, die tegen de stroom in er iets van proberen te maken en daar uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk in slagen. Deze film over de zelfkant van Glasgow past ook in dat rijtje. Als tegenhanger voor de sombere sfeer had wat mij betreft de relatie tussen Liam en Suzanne (de vriendin van zijn zus) wat meer uitgewerkt mogen worden.

avatar van jikamajoja

jikamajoja

Miserie troef !

Erg rauwe film waar je niet echt happy van wordt.

avatar van pindakaas2

pindakaas2

2.0

het ongeloofwaardige verhaal begon me te iriteren

staat haaks op realistische weergave

avatar van Askikker

Askikker

Prachtige en realistische feel bad movie van Ken Loach.

Geweldig acteerwerk, en een heerlijk rot gevoel na afloop.

Klasse!

avatar van Ste*

Ste*

Interessant thema, goed acteerwerk en een fijn Schots sfeertje. Hou wel van dit soort Mike Leigh-achtige films over Engelse of Schotse lagere milieu's. De uitzichtloosheid van Liam is erg goed neergezet. Je merkt dat het in de kern geen kwaaie jongen is, en dat hij ook alleen maar werkt met wat hem wordt aangereikt. Best een interessante rol.

Toch vind ik de film net geen topper, het is allemaal wel aangrijpend, maar toch blijf je het met enige afstand bekijken. Vond het plotje met Pinball en die Tony uiteindelijk ook niet helemaal uitgewerkt.

3,5* - 4*

avatar van cucciolo

cucciolo

Ken Loach staat dan misschien wel bekend om zijn affiniteit met de (a)sociaal lagere volksbuurtjes in Engeland, toch slaagt ie er keer op keer in om hun kleine eenvoudige hartjes tot leven te brengen. En daar zit voor mij de kracht van zijn films. Sweet Sixteen is daar geen uitzondering op. Je hebt gewoon geen keus dan zeer intens mee te leven met de personages. Respect!

gauke

Het ging de regisseur niet om schuld, noch om verontschuldiging in dit simpele, realistische, deprimerende, harde, grauwe en bijna uitputtende nabije portret van een bijna 16-jarige jongen uit Glasgow en zijn uitzichtloze bestaan. Er was geen zicht op verbetering of hoop, vooral omdat er voortdurend sprake was van misdaden om hem heen en een familie die het voortdurend verknalde.