Midway (2019)

China / Verenigde Staten
Historisch / Oorlog

geregisseerd door Roland Emmerich
met Ed Skrein, Woody Harrelson en Patrick Wilson

Gebaseerd op de slag bij Midway. Deze duurde van 4 juni 1942 tot 7 juni 1942, waarbij de Amerikanen tegen de Japanners vochten met veel minder piloten en soldaten, maar toch wisten te winnen en daarmee een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten. We volgen een aantal personen. Onder anderen admiraal Chester Nimitz die een commandant was van de vloot op de Grote Oceaan. Wade McClusky was een vliegtuigpiloot tijdens de slag en Edwin Layton was een admiraal die deel uitmaakte van een inlichtingsteam met als doel de posities van de Japanners te verraden.

• vanaf 6 maart 2020 te koop op dvd en blu-ray

Ajax&Litmanen1 schreef:
Nogmaals, de criteria zijn niet direct aantal doden of duur van de slag. Het ging om de heftigheid en wat er meegemaakt werd door de troepen. En dan is een strand op rennen uit je bootje of bij -10 stand houden in een gat in de grond net zo krankzinnig. Zet voor dat laatste Band of Brothers nog eens op zou ik zeggen.

Dan ook nogmaals, de Slag om Stalingrad was erger. "Lovelyboy" heeft al het nodige aangegeven en bovendien staken de russen ook met bootjes de rivier Wolga over en werden ze daarbij regelmatig aan flarden geschoten door de Duitsers. Vielen de russen aan (de meesten had niet eens een wapen bij zich) en wilden die zich terugtrekken, dan werden ze alsnog doodgeschoten door eigen troepen. Want de Russen mochten alleen maar aanvallen en niet terugtrekken.

Toen de Duitsers omsingeld werden tijdens winterse omstandigheden (de ontzettend koude Russische winter is wel wat anders dan de winters die we Nederland en België gewend zijn en bovendien hadden de Duitsers geen winterse kleding, omdat ze dachten het klusje wel voor de winter te kunnen klaren), kregen ze ook geen aanvoer meer van munitie en eten en moesten ze o.a. paarden, honden, katten, ratten, muizen en zelfs mensen eten om te overleven. Men kon zich ook niet wassen, waardoor er een enorm luizenprobleem ontstond.

De Slag om Stalingrad was een prestigestrijd tussen Hitler en Stalin (o.a. vanwege de naam van de stad) en voor hun telden mensenlevens niet. Hitler wilde met alle middelen Stalingrad innemen en Stalin wilde het met alle middelen behouden. En dat waren dus zeer extreme middelen (zo mochten de Duisters in Stalingrad ook niet uitbreken van Hitler nadat ze waren ingesloten en moesten ze stand houden en wachten op hulp, die dus nooit is gekomen. Dat moet een hel zijn geweest voor de overgebleven Duisters in Stalingrad) met dus ook bootjes en zelfs nog lagere temperaturen.

Band of Brothers heb ik vorig jaar nog eens gezien (o.a. toen ik ik op vakantie was) en is zeker een zeer goede serie, maar is voor mij alsnog te Hollywood-achtig. Ik wilde je nog de film "Stalingrad (1993)" aanbevelen, maar die heb je al gezien en ook het commerciële "Enemy at the Gates (2001)".

Zelf heb ik circa 5 jaren geleden nog "Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben (1959)" gezien en die vond ik zelfs nog iets indrukwekkender dan "Stalingrad (1993)" en die film kwam al 16 jaar na de Slag om Stalingrad uit en toen lag het nog gevoelig (de laatste gevangenen genomen Duitsers waren toen ook pas een paar jaar daarvoor vrijgelaten).

avatar van predator
Prima oorlogsfilm, die zo af en toe meer docu dan film is. Hierdoor soms wat rommelig, doordat wel heel veel informatie in de film gestopt is.

De vliegtuigaanvallen zien er geweldig uit op een groot scherm. Ook aandacht voor de Japanse kant van het verhaal.

avatar van Fisico
Intussen ook Midway gezien en waarbij ik eerlijkheidshalve moet bekennen dat ik hier eigenlijk niet te veel zin in had. Maar een spektakelfilm in de bioscoop is op dat vlak meestal wel een meerwaarde. En dat eigenlijk ook het grootste pluspunt van de film. Eigen aan Emmerich is het mooie computergestuurde georchestreerde visuele spektakel dat je aangeboden krijgt. De film zit vol actie van vechtende en neerstortende vliegtuigen enerzijds en gebombardeerde en zinkende slagschepen anderzijds. Dit massaspektakel echter laat andere filmaspecten zoals verwacht links liggen.

Hoewel ik me liet wijsmaken dat al bij al de zeeslagen sinds Pearl Harbor redelijk gevolgd worden, blijft de film inhoudelijk net tekort komen. De film kwam me iets te fragmentarisch over en jumpte van de ene vechtscène naar de andere met een aftiteling van het waar en wanneer van de situatie. Maar echt samenhangend vond ik het niet. Neem nu die Doolittle: op zich een mooie scène in China, maar hij verdween even snel van de radar dan dat hij erop kwam. De rustige scènes sloegen onvoldoende aan omwille van de beperkte uitdieping van de karakters en minimale dialogen van de acteurs. Alleen Woody Harrelson kon ik wel smaken en ook Patrick Wilson was de enige op niveau.

Worden de Japanners betrokken in de film? Goh, niet echt vind ik. Behoudens de generaals of admiraals zag ik weinig gewone lui. Hun gruwel ten aanzien van de Chinezen en andere praktijken kwamen even aan bod - en terecht ook - maar ik zag weinig nuancering met de Amerikanen. Ik zag al grotere contrasten, maar ik hoopte toch op meer. Tussen al het afstandelijke geweld door toch hier en daar een aangrijpende scène met de krijgsgevangene, het geplette vliegtuigje door het vliegdekschip of de scènes in China. Al bij al een degelijke film, een nipte 3,0*.

avatar van ROOSKY
Toffe film, blij dat ik hem in de bioscoop heb kunnen meepakken, dat geeft hier een absolute meerwaarde. De film was visueel ook dik in orde! Ook weer een stukje geschiedenis die ik niet kende, de gebeurtenissen na Pearl Harbor, altijd leuk om iets te leren. Maar zoals zo vaak tegenwoordig, weer te lang, dat gaat bij mij toch echt ten koste van het plezier... Er waren redelijk wat rollen weggelegd voor acteurs waar ik het nooit zo heel erg op heb: Ed Skrein, Patrick Wilson en Aaron Eckhart, maar... ze vielen me dit keer niet tegen!

avatar van Terminator05
Aardige film, een beetje zo de klassieke heldhaftige oorlogsfilm. Het was zeker niet slecht, het zag er goed uit, maar er had wel wat meer humor en inleving van de personages in gemogen ...

avatar van Mikemans
Jemig, wat slecht. Waar zal ik beginnen?
Slechte CGI is wat mij het meest stoorde. Dunkirk van Nolan is top kwaliteit, maar dit was echt slecht. Daarnaast was het acteerwerk van zeer matige kwaliteit (tenenkrommend soms), shots ingekort of totaal onlogisch, verhaallijnen die niet worden afgerond en veeeeeeel te Amerikaans.
Deze film ben ik vergeten in.... 2 sec.

avatar van Phil Leotardo
Prima oorlogsfilm, pluspunt dat de Japanners gewoon Japans spreken met elkaar. Een aantal bekende namen die het redelijk doen, nergens schiet er iemand echt uit maar er is genoeg spektakel eromheen die het een meer dan vermakelijke film maakt.

Wel een tikkeltje Amerikaans (patriottisch) maar dat mocht de pret niet drukken, het bleef voor mij nog acceptabel.

Mooi bij de credits dat de film is opgedragen niet alleen aan de gesneuvelde Amerikanen, maar ook aan de gesneuvelde Japanners.

Ik geef de film 3,5 steren.