Midway (2019)

Verenigde Staten / Hongkong / Canada / China
Historisch / Oorlog

geregisseerd door Roland Emmerich
met Ed Skrein, Woody Harrelson en Patrick Wilson

Gebaseerd op de slag bij Midway. Deze duurde van 4 juni 1942 tot 7 juni 1942, waarbij de Amerikanen tegen de Japanners vochten met veel minder piloten en soldaten, maar toch wisten te winnen en daarmee een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten. We volgen een aantal personen. Onder anderen admiraal Chester Nimitz die een commandant was van de vloot op de Grote Oceaan. Wade McClusky was een vliegtuigpiloot tijdens de slag en Edwin Layton was een admiraal die deel uitmaakte van een inlichtingsteam met als doel de posities van de Japanners te verraden.

brawljeff schreef:
Vraag mij echt af hoe Ed Skrein het tot leading man in Hollywood heeft weten te schoppen. Die man irriteert mij in in iedere film of serie waarin ik hem tegenkom. Iedereen heeft wel zo'n acteur, gok ik.

'we-kunnen-mattdamon-niet betalen-dan-maar-budget-acteur-edskrein' rollen zijn het.

avatar van KingJ
gewoon wel een redelijke oorlogsfilm

weinig subtiel en weinig diepgang, veel clichés maar ik vond hem toch wel boeiend

avatar van Bond,TeBond
American feel good filmpje! Computer animaties die Steven Spielberg in de begin jaren 90 al beter kon (Jurrassic Park). Acteer werk zéér beroerd! Paar zgn yanks die onverschrokken door duizenden bommen granaten duiken en nooit geraakt worden. Zelfs onze Woody lijkt er weinig zin in te hebben... die heeft liever een bad role

cmr46
Wat een blamage deze film. De actie scenes sloegen nergens op. Die waren zo slecht. En die acteurs waren ook ze slecht. Dus zonde van die 2 uur om te kijken. Die film uit de 70e jaren is beter.

avatar van Dennissssss
Heel jammer dit. Wat een ontzettend slechte special effects! Geen enkele actiescene ziet er echt uit, alles ziet er nep uit en komt daarom ook niet over. Rommelige film ook, je leeft totaal niet mee, geen enkel gevoel met de personages.

avatar van cor1946
Wat een baggerfilm met slechte actie scenes. Die acteurs waren ook niet aan aan te zien. Zonde het leek zo mooi als je het leest.

avatar van horizons
Kijken jullie wel de goede film? het enige goede zijn de vliegtuig actie scènes. En die zien we gewoon goed uit.

Ik heb nog nooit zulk slecht acteerwerk gezien. Het computerwerk was net zo waardeloos. The oude Battle of Midway was okay op Charlton Heston na. Midway is een wanproduct. Je kan geen min 5 geven

avatar van Diederik58
Vermakelijke film. Lekker voor een zaterdagavond op de bank.
Flink wat geleend van "Pearl Harbor". Film redt het bij lange na niet in vergelijking hiermee.
Vaak wat ongeloofwaardige vechtacties, waarin de helden het meestal overleven.
Om de film ook vanuit Japans oogpunt te beschouwen is mislukt. Een paar jankende Japanse officieren overtuigen mij niet.

Net gekeken...Onthutsend slechte film. Heel slecht geacteerd en cgi uit de beginjaren. Hadden ze eerst maar naar Pearl Harbor gekeken, ook niet echt een topper maar tien keer beter dan dit..Wat een gedrocht.

Hier stoorde ik me toch echt aan de special effect. Met als dieptepunt toen ze uit een vliegtuig sprongen en hoe de parachutes opengingen en het zigzaggen van de schepen om torpedo~s en te water gestorte vliegtuigen te ontwijken,zo onrealistisch. En de film sprong van de hak op de tak zo waren ze in de buurt van Japan even later waren ze weer op Hawai ,en vervolgens weer op het schip ergens anders en zo voorts. Nee had veel beter gekund.

avatar van RuudC
Dat commentaar hier....

Wat teveel over the top voor mijn smaak. Het had wel iets minder spectaculair gemogen, maar verder is het een heel mooie weergave van de slag om Midway (vandaag 78 jaar geleden), helder verteld en veelal mooi in beeld gebracht. Goed mee vermaakt.

avatar van frolunda
Denk wel de beste film van Roland Emmerich sinds the Day after tomorrow uit 2004.Weliswaar weer behoorlijk dik aangezet,maar goed dat weet je bijna op voorhand bij de Duitse regisseur.Historisch gezien lijkt het me allemaal wel behoorlijk accuraat deze keer,dat was in het verleden bij Emmerich wel eens anders.
Midway vertelt het verhaal over de slag om het gelijknamige eiland(en) in de Stille oceaan tussen Japan en de Verenigde Staten.Die vond plaats in 1942 en betekende min of meer een ommekeer (samen met de strijd in Rusland) wat betreft de uitkomst van de Tweede wereldoorlog.De film brengt de strijd en gebeurtenissen op een overzichtelijke manier in beeld,iets wat al direct een pluspunt is.Ook de vele bekende acteurs,met Patrick Wilson,Woody Harrelson,Etsushi Toyokawa en Luke Evans voorop,doen het over het algemeen aardig.Maar het meest in het oog springend aangaande Midway zijn toch wel de vaak spectaculaire beelden.Vooral de diverse duikvluchten van vliegtuigen zien er fraai uit.Jammer dat dat niet altijd gold voor de CGI,vooral bij de grote totaal shots.
Had voor mij allemaal wel wat genuanceerder gemogen maar voor het overige is Midway een onderhoudende en best aangename film/block buster.
Een dikke voldoende.

avatar van Elchapo
Afgelopen zaterdag gezien: geweldige vliegscènes en spectaculaire beelden,goed acteerwerk,lekkere film en beter dan PEARL HARBOUR.....4 stars.

frans123 schreef:
nee nee nee franske, PEARL HARBOUR kan hier niet aan tippen...

avatar van Elchapo
Oh wacht ff,die heb ik 4.5 stars gegeven....toch vind ik MIDWAY beter....

avatar van RuudC
johanneman schreef:

Je bent een rop-expert Op het gebied van parachutes en ontwijkmanouvres van oorlogsschepen?

Elchapo schreef:
nee nee nee franske, PEARL HARBOUR kan hier niet aan tippen...

Chapootje...de 0,5 en 1,5...2,0 vliegen bij deze film om de oren.
Jij met je 4...

Elchapo schreef:
Oh wacht ff,die heb ik 4.5 stars gegeven....toch vind ik MIDWAY
beter....

je lult dus maar wat....zoals zo vaak...

avatar van Uier
Vreemd, die berichten dat Midway onrealistisch zou zijn. Emmerich staat normaliter toch wel bekend om zijn realisme.

avatar van nadrin
Akkoord met Bond,TeBond

Ik heb me wel vermaakt. Op veel fronten is de film voor verbetering vatbaar maar desondanks was het heel aardig. Als je niet erg kritisch kijkt en net als ik geniet van wat geluidseffecten van ronkende vliegtuigmotoren en vIsueel spektakel hen je een leuke 2 uur. Geen meesterwerk maar toch leuk.

avatar van kalehein
Nee, nee, nee en nog eens nee, nee en nee!
Deze film is een schande,een pisvlek op het witte doek en komt op géén enkel vlak, ook maar een beetje in de buurt van het origineel.

Ik heb me zelden zooooooo erg aan een hoofdrolspeler geïrriteerd. Wat een lamlul eerste klas.

Gisteravond na de helft gekeken te hebben afgezet. Zojuist de andere helft gekeken.
Zum Kotsen wat een bagger.

Net niet.

Aanvankelijk had ik hier behoorlijk veel zin in, maar uiteindelijk toch best teleurgesteld. Het begint al tijdens de openingsscène, waar gebruik wordt gemaakt van werkelijk afzichtelijke CGI. Doordat het verder wel leuk in beeld is gebracht en er wat toffe momenten waren, stoorde ik me hier aan het begin niet aan. Helaas werd het vanaf toen alleen maar slechter.

Het verhaal is ontzettend rommelig en schiet van hak op de tak. Daardoor is het af en toe best lastig te volgen. Behoorlijk onrealistisch ook door bijvoorbeeld bizarre bootmanoeuvres om torpedo's te ontwijken en kerels die onverschrokken hun dood tegemoet vliegen.

Ook het acteerwerk maakt het geheel er niet beter op. Alles voelt enorm statisch aan en weet weinig te ontroeren. De CGI werd er ook niet beter op. Aangezien er steeds meer geleund wordt op die CGI, begint dit op een gegeven moment ontzettend te knagen.

Toen ik dacht dat de film onderhand wel afgelopen was, moest ik nog een uur! Het verhaal was wel interessant en dat zorgt ervoor dat dit geen verschrikkelijke zit was.

avatar van Boneka
Tja toch een half puntje eraf dit keer. Had de film eerder op de gratis Corona Pathe kanaal kunnen bekijken, maar nu dan mooi op een 4K transfer met Dolby Atmos. Dat is zeker een pluspunt want de karige Nederlandse versie moet het doen zonder 4K en zonder Dolby Atmos en een waardeloze dts hd master 5.1. Het probleem zit 'm niet alleen in de uitgave van Dutch Work, maar Lionsgate brengt haar blu rays nooit uit met Nederlandse ondertiteling. Dus wie deze uitgave in goed geluid en beeld wil bekijken, moet de buitenlandse versie voor lief nemen zonder de Nederlandse ondertiteling. Gekke is dat daar de gewone blu ray uitgave wel gewoon ook Dolby Atmos heeft. Dutch prutswork mag zich dit wel degelijk aantrekken.

Maar goed dan de film, want daar gaat het dan toch ook om. Ik kom maar moeilijk tot pluspunten. Ze zijn spaarzaam. Okay het beeld en geluid is okay. Japanners spreken Japans en het tweede deel van Midway is dan nog wel te behappen. Het is over het algemeen redelijk en soms toch nog wel natuurlijk weergeven. Daarnaast spelen de Japanners een puike rol. Wat gek is deze hoofdrollen worden niet op de prent gedrukt. Jammer!

De kritiekpunten heeft Midway 2019 in overhand. De film duurt overigens geen 138 minuten maar ruim 120 om vervolgens alle hoofdrolspelers nog eens voorbij zien komen. Gelukkig nu ook met de Japanners. Maar de film begint al fout om nogmaals zij het vluchtig Pearl Harbor onder de loep te nemen. Overbodig daar er al veel over gemaakt zijn. Had de film puur gericht op Midway dan had ie er een stuk evenwichtiger en overzichtelijker eruit gezien. We krijgen zo wel erg veel informatie in ons hoofd geprent, want alles wordt met data en getallen vermeld. Zo moet de film geloofswaardiger overkomen. Maar dat doet hij met de acties duidelijk niet. We zien veel te veel CGI in beeld en dan ook nog eens niet mooi gemaakt. Het is geen spelcomputer toch? Daarnaast gedragen veel Amerikaanse piloten zich als halve kamikaze die bijna tot de boot de plotselinge draai weer naar boven kunnen maken. Onmogelijk met deze snelheden. Alleen met CGI is alles mogelijk. Jammer!!! Gemiste kans! Daarnaast het geluid mag dan wel okay zijn met Dolby Atmos de muziek daarin tegen is een ware ramp. Deze is veel te bombastisch neergezet, terwijl je juist de motoren en beschietingen wil horen. Deze komen te veel op de achtergrond. Je krijgt zo te weinig binding met het echte gevecht. Daarnaast zijn de acteur prestaties niet overweldigend te noemen. Japanners top, Amerikanen flop. Zo van elke Amerikaan moet met een big smile lopen zucht pffff.

Nee overall kunnen we Midway anno 2019 geen voldoende geven. Het was het allemaal zoals hierboven beschreven net niet. Kans gemist.

Film 2.5
Beeld (4K) 4.5 (Engelse subs)
Geluid Dolby Atmos 4.5
Extra's 3.5

Blijkbaar een film “you love to hate” getuige de vele wat overdreven negatieve reacties hier. Niet dat ik wil verkondigen dat Midway een fantastische film is, want dat is het niet. Maar ik vind het ook niet het kansloze misbaksel dat sommige er blijkbaar wel in zien.

Het siert de casting director dat deze ogenschijnlijk niet heeft willen type-casten. Maar uiteindelijk pakt dit beleid niet al te best uit en zijn verschillende acteurs toch wat misplaatst. Daarbij acteren ze ook niet allemaal even sterk. Dus nee. Een fantastische film is Midway zeker niet.
Maar buiten het feit dat de CGI hier en daar te wensen overlaat, zit deze oorlogsfilm wel vol met prachtige gevechten. Op zijn Amerikaans geromantiseerd, dat wel. Maar de scenes waarin vliegtuigen, kogels, bommen en boten de dienst uitmaken zijn spectaculair.
Misschien scheelt het dat ik mijn hart vast hield bij het opzetten van deze film, gezien de verwoestende kritieken. Maar omdat Midway lang niet zo slecht is en het belangrijkste onderdeel van de vrtelling prachtig heeft weten in te blikken, scoort 'ie voor mij gewoon een voldoende.