• 8.252.827 stemmen

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: Ed Skrein, Woody Harrelson en Patrick Wilson

Releasedatum: 7 november 2019

Plot Midway

"One battle turned the tide of war."

Gebaseerd op de slag bij Midway. Deze duurde van 4 juni 1942 tot 7 juni 1942, waarbij de Amerikanen tegen de Japanners vochten met veel minder piloten en soldaten, maar toch wisten te winnen en daarmee een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten. We volgen een aantal personen. Onder anderen admiraal Chester Nimitz die een commandant was van de vloot op de Grote Oceaan. Wade McClusky was een vliegtuigpiloot tijdens de slag en Edwin Layton was een admiraal die deel uitmaakte van een inlichtingsteam met als doel de posities van de Japanners te verraden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bruno Gaido

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Thorongil schreef:

Is de blu-ray versie van DFW echt zo slecht qua geluid? Vond hem best een goede film in de cinema en wil hem eens herzien.

Gisteren nergens last van gehad, of het moet gaan om een surround weergave, want op mijn meer dan goede apparatuur met twee luidsprekers klonk het allemaal prima.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1901 stemmen

"I don't envy the new commander... ...It's me, isn't it."

Midway is een ouderwetse love it or hate it film. En ik snap de haat wel. Het volgt het stramien van de moderne oorlogsfilm: stoere jongens, vierkante kaaklijnen, beetje rebels tegen superieuren. Uitgemolken tot en met. Godzijdank zien we de oorlog niet alleen vanuit het oogpunt van deze stereotypes. We krijgen ook een inkijkje in de strategie achter de oorlog, zij het een beetje oppervlakkig, maar daardoor goed te begrijpen. Het stukje Pearl Harbor mag niet ontbreken om een goed beeld te krijgen.

Patrick Wilson en Woody Harrelson (met haar!) hebben supermakkelijke rolletjes als respectievelijk inlichtingenman en bevelhebber Nimitz. Een haast onherkenbare Dennis Quaid mag schmieren als kapitein William Halsey.

Verder een dozijn jonge kerels die teveel op elkaar lijken om ook maar een reet om hun lot te geven.

Ook grappig: Luke Kleintank speelt piloot, en Brennan Brown speelt data-analist. Beiden speelden in de serie "The man in the high castle". Soms heb je echt het idee dat mensen vriendjes in films trekken als je acteurs elders weer samen ziet opduiken.

Op de vele actie met computerstunts heb ik weinig aan te merken. Het zag er gewoon goed uit. Ik weet niet hoe het met de meeste leunstoelrecensenten zit, maar ik heb nog nooit een brandend slagschip gezien. Dus als Emmerich denkt dat het ongeveer zo was als in deze film, dan ben ik geneigd dat te geloven.

Ik betrapte me er wel op dat ik sommige scènes een beetje aan het 'uitzitten' was. Een peptalk voor een piloot bij wie de moed in de schoenen is gezakt? Even de wijn bijschenken. Een scène waarbij de hotshot piloot aan het babbelen was met zijn vrouw? Even op mijn telefoon kijken hoe de aandelen erbij staan. Het was beter geweest als de 'jongelui' wat minder talrijk waren geweest. In die zin is Pearl Harbor beter omdat de focus op een kleinere groep piloten ligt.

Wat me vooral opvalt is dat een duikvlucht om een bom te werpen op een Japans vliegdekschip ofwel een zelfmoordmissie was, of de Japanse luchtafweer schutters waren stekeblind. De hoeveelheid flak en lichtkogels die de lucht in wordt geschoten is absurd. Het is, afgaande op deze film, amper aannemelijk dat piloten dit konden overleven laat staan dat ze hier zin in zouden hebben. Ik bedoel, de Japanners hadden patent op kamikaze maar dit was nauwelijks anders.

Al met al niet verveeld. Zeker geen topfilm maar de special effects wisten mij al snel te pleasen.

3,5 sterren

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Vermoeiende aaneenschakeling van monotone oorlogsscènes (overduidelijk CGI) in een epos zonder ziel of hart. In het beruchte 'Pearl Harbor' (2001) had je tenminste nog een liefdesverhaaltje om iets van binding te krijgen met de personages. Hier zwalkt het script alle kanten op en krijgt niemand meer screentijd dan bedrukt mogen kijken of chauvinistische grootspraak. Voor volk en vaderland op de automatische piloot, zelfs de vermenselijking van een Japanse tacticus voelt als een obligate terzijde om nog iets van nuance aan te brengen.

avatar van benni

benni

Film is in orde, leuk voor doordeweeks! Je kan ook doordraven in je kritiek. Goed dat ik me nix van de kritische berichten heb aangetrokken.