Richard Jewell (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Paul Walter Hauser, Sam Rockwell en Olivia Wilde

'Richard Jewell' vertelt het waargebeurde verhaal van beveiligingsmedewerker Richard (Paul Walter Hauser) tijdens de Olympische Spelen in 1996. Tijdens deze spelen treft hij op het centrale plein van een park in Atlanta enkele pijpbommen in een rugtas aan en slaat alarm, maar de bommen gaan alsnog af. Later wordt Richard door de media bestempeld als een terrorist.

avatar van Redlop
De meerwaarde zit hem in de casting van Paul Walter Hauser. Alhoewel ik nooit van Richard Jewell gehoord had, geloof ik meteen dat hij zo geweest moest zijn. Daarnaast sterk acteerwerk van Jon Hamm, Kathy Bates, Olivia Wilde en vooral Sam Rockwell die altijd aanstekelijk naturel zijn personages neerzet.

Erg genoten.

De film is weinig bijzonder en behoorlijk clichématig in concept en uitwerking; de film gaat in wezen over de tunnelvisie bij een strafvervolging waarvan een integere maar ietwat overijverige beveiliger de dupe van is maar die hierdoor uiteindelijk wel leert om voor zichzelf op te komen. De film is echter wel heel fijn: de clichés werken goed en de film is van het begin tot het eind boeiend en ontroerend.

avatar van FlorisV
Prima film met goede vertolkingen. Genoeg humor relativeert het drama genoeg. Schokkend is hoe ver de FBI gegaan is met spelletjes die vooral bedacht lijken te zijn om de onnozele en goedgelovige Richard, die veel te veel meewerkt, een loer te draaien. De personages zijn bijna geen van allen eendimensionaal en krijgen genoeg introductie om ze interessant te vinden. Zeer vermakelijk met als bonus een korte maar aardige terugblik op de bijzondere Spelen van destijds, met de fantastische prestatie van de man met de gouden schoenen, Michael Johnson.

Amerikaans.

Subtiel is Eastwood weer eens niet. Hij heeft de cast redelijk op orde met een goede typ-casting van Walter Hauser. Maar verder blijft er weinig over van de film. Elk personage is zo eendimensionaal dat je wel weet dat Eastwood een punt wil maken. De bijrollen van Hamm en Wilde zijn erbarmelijk. Vooral Wilde is zo random in het verhaal geschreven. Telkens hoop je dat haar personage wat meer diepte krijgt maar Eastwood is standvastig dat niet te doen. Eastwood verzand daarna in goedkope huiltjes van de moeder en eindelijk de dikkerd die opkomt tegen de FBI op zo een vette Amerikaanse manier. Ik ken het nu wel opa Eastwood.

Kenny G concert was wel goud trouwens. Ik heb nog nooit zoveel ruimte tussen de mensen gezien op een concert.

Alleen Hauser en de altijd fijne Rockwell houden het kijkbaar.

2.5 sterren.

avatar van mjk87
Ik kan die recente films van Eastwood wel waarderen, vrij persoonlijke drama's met de gewone Amerikaan in een hoofd- en heldenrol. Vakkundig gemaakt en soms een voldoende en soms een ruime voldoende. Deze film is soms helaas net wat te slepend. De film duurt vrij lang en richt zich ook op minder interessante aspecten. Zeker die delen met de journalist hadden eruit gekund, want het centrale drama is boeiender, vooral door de geweldige Kathy Bates en ook wel Rockwell. Hauser zelf vond ik net iets minder. Eastwood toont mooi hoe de druk van media of zo'n gebeurtenis mensen kapot kan maken, maar de rest eromheen hoeft van mij dan niet. Niettemin een onderhoudende film die wel voldoende is. 3,0*.

Prima film, met uitstekende vertolkingen van Hauser en Rockwell. Film kijkt lekker weg, oogt nergens echt traag en je leeft mee met Richard Jewell. Bijrol van Wilde is daarentegen veel te dik en hysterisch aangezet. Daarom een punt eraf. En ach, al die vette knipogen naar de USA, ik hou er wel van.

avatar van IH88
“Where I come from, when the government says someone's guilty, that's how you know they're innocent.”

Knappe film weer van Eastwood. Richard Jewell is een man met een verhaal waar Eastwood van houdt. Eén man en zijn strijdt tegen de overheidsdiensten, een persoonlijke tragedie, een bitterzoet einde etc. Eastwood houdt de laatste jaren een rustig tempo aan in zijn films en laat het acteerwerk en het verhaal het werk doen. Eastwood dramatiseert het allemaal niet en acteurs als Hauser, Bates, Rockwell en Hamm weten het ook geloofwaardig te houden. Alleen het subplot rond Wilde en Hamm komt wat onrealistisch over en lijkt wel uit een andere film te komen.

Macmanus schreef:

Kenny G? Kenny Rogers bedoel je.

Verder wel redelijk met je eens. Met de kanttekening dat de cast wel prima was en t voor een Clint film niet eens overdreven was.
Al was het bij vlagen wel slecht geschreven.

-edit- bij nader inzien toch maar een halfje er af. Het wordt echt ongeloofwaardig gebracht allemaal.

avatar van Macmanus
Natuurlijk Kenny Rogers! My bad.

avatar van Alathir
Clint kan toch als geen ander films maken. Ook deze is weer in zijn typische stijl. Ik kan dit soort heldenfilms wel apprecieren. Het is niet te dik aangezet op het vlak van drama. Ik kan ook slecht tegen onrecht. Als je een bom hebt gelegd ga je toch niet de mensen evacueren. Maar de FBI lijkt te denken van wel. Het is dan ook straf dat ze na 6 jaar de echte bomber hebben gevat. De FBI wordt wat neergezet als een stelletje imbecielen. Ook de rol van de journaliste (Olivia Wilde) is misschien klein maar wel veelzeggend. Ondanks haar kleine rol krijg je een heel goed idee van haar persoonlijkheid. Ik zou zelfs zeggen dat ze een serieuze evolutie doormaakt aan het einde van de film. Ze beseft dat ze fout was en dat het haar schuld ook is dat Richard Jewell en haar moeder onrechtvaardig worden behandeld. Ook de andere personages hebben wel een behoorlijke diepgang meegekregen.

Kathy Bates had ook een ondersteunende bijrol maar haar speech was fantastisch geacteerd. Ik kon het niet droog houden. Ik ga 4.5* geven maar dat is enkel door Bates haar speech. Anders was het weer een 4* voor deze nieuwe van Eastwood.

avatar van Yetico
Fraaie film die makkelijk wegkijkt en toch wel een beetje blijft hangen(?)

Ik moest direct denken aan de Netflix-serie Mindhunters. Dit gaat eigenlijk over het begin van het profileren van seriemoordenaars bij de FBI. Op deze wijze zijn extreem lastig te vinden seriemoordenaars gevonden en tegelijkertijd kleven er ook veel kanttekeningen aan dit beleid. Deze film laat dat eigenlijk goed zien.

Fraai acteerwerk van eigenlijk iedereen, Olivia Wilde speelt op enorm geloofwaardige wijze een ambitieuze 'bitch' van een journalist die letterlijk over lijken gaat. Eigenlijk vind ik het jammer dat de tweede helft van de film eigenlijk niks met haar personage doet.

Jon Hamm werkt als bad guy, Rockwell en Bates subliem als altijd en Paul Walter Hauser steelt als Richard Jewell de show. Een man die autoriteit respecteert, maar tegelijkertijd autoriteit enorm ambieert. Hij is sympathiek, maar vaak ook onbegrepen en zelfs irritant voor zijn omgeving.

Een leuke film om te kijken tijdens de quarantaine. (Volgens mij 4,- op Pathé Thuis)

3,0* (neig naar 3,5)

Uitstekende film over een beveiliger die tijdens de Olympische Spelen van 1996 een verdacht pakketje vindt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, levert dit hier een meeslepende film op. Voornamelijk doordat het in alle rust en gefocust is geregisseerd door Clint Eastwood. De personages komen goed uit de verf en je begrijpt waarom het zo heeft kunnen lopen. Het sterke acteerwerk van de gehele cast draagt hier zeker aan bij.

avatar van pampelonne
Puike film, laat dat maar aan Eastwood over!
spannend en goed geacteerd.
do not trust the government and the media.

vooral die journaliste die informatie losweekt bij de fbi, wat een loeder.

avatar van Macmanus
Tweede seizoen Manhunt Deadly Ground gaat ook over deze zaak en de ware dader. Eastwood heeft het 60 minutes interview opvallend buiten deze film gehouden. Dat interview heeft hem juist wel goed gedaan. Maar paste duidelijk niet in het narratief Fake News wat Eastwood graag wil vertellen.