Pearl Harbor (2001)

Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Michael Bay
met Ben Affleck, Josh Hartnett en Kate Beckinsale

Rafe McCawley en Danny Walker kennen elkaar al sinds hun jeugd en hebben allebei de droom piloot bij de Amerikaanse luchtmacht te worden. Wanneer ze zich uiteindelijk kunnen aanmelden en goedgekeurd worden, wordt Danny ingedeeld bij een vliegsquadron bij Pearl Harbor, Hawaï. Rafe meldt zich vrijwillig aan bij een vliegsquadron in Engeland om te strijden tegen de nazi's. Hij laat naast Danny ook zijn vriendin Evelyn Johnson, die hij tijdens de medische keuring heeft leren kennen, in de V.S achter. Rafe wordt boven Het Kanaal neergeschoten en wanneer hij hersteld is van zijn verwondingen keert hij terug naar Evelyn in Pearl Harbor. Evelyn blijkt echter ondertussen een verhouding te hebben met zijn beste vriend. Het idyllische leventje op Hawaï wordt ruw verstoord, wanneer de Japanners de militaire vloot in de haven van Pearl Harbor en de militaire vliegvelden op het eiland onder vuur nemen door middel van een verrassingsaanval.

avatar van HNCX700
Maar natuurlijk wel, super cool vet, niet bepaald een uit 1941 uitdrukking, maar wel zo 20**
dat er maar twéé P-40's opstijgen, uiteraard die van de hoofdrol spelers, tegen een hele ruime meerderheid Zero's niet neergeschoten worden maar daarin tegen zelfs een aantal Zero's neerhalen...kan het nog stoerder...flyboy's

avatar van Richard_Voorhees
Nu zijn films als deze wel vaker geromantiseerd, maar hier gaat Bay wel erg ver met een twist om een schone vrouwe en nog meer 'stoere vliegeniers' en giechelende zusters in de bijrollen. Omdat hier dusdanig veel aandacht aan word besteed, verliezen sommige subplotjes hun effectiviteit. Zo word er wel erg weinig aandacht besteed aan het subplot met Cuba Gooding Jr. en het stukje rascisme dat hierbij de hoek om komt kijken. Hier en daar slaagt Bay er wel redelijk in om de gruwelijkheid van de oorlog in beeld te brengen, zoals in de scenes in het ziekenhuis tijdens het begin van de aanval. Verder is dit een behoorlijk patriotistische film die gewoon net wat te lang duurt. De film heeft wel een mooie soundtrack, maar verder heeft het te weinig om echt een boeiend epos te worden. Vermakelijk, maar soms wat te lang en zoetsappig.

avatar van Queno
Waanzinnige oorlogsactie van kamikaze vliegtuigen waarbij je de dood in de ogen ziet. Ontelbare (verdronken) lijken, eenval vol explosies die het wel ruim een uur volhoudt en dan is er nog de klefheid van die twee onafscheidelijke vrienden (patriottisisch moet Amerika wel winnen). Fantastisch computerwerk en een film waarvoor je de home surround op vol volume moet zetten voor langssuizende vliegtuigen.

avatar van des1
Vet melodrama, mooie CGI, romantiek en eye candy voor de vrouwelijke kijkers... en Kate Beckinsale afgewisseld met wat fancy flying voor de heren. Je mot van h'r houden. Doe ik. Daarom is Serendipity ook zo top. Britse actrices zijn vaak zoveel sexier dan al die Amerikaanse actrices. "Oeps, foutje (wel neergeschoten, niet dood), bedankt." Dat Cuba Gooding tussendoortje is inderdaad een raar ding. Wat mot je meer kwijt over deze film? Niet zoveel.

TOP!, super leuk, veel traantjes gelaten als t zielig werd. ZO leuk dat ik er verlieft op ben.

Ik zeg: Kijk de film!!!!

avatar van DVD-T
Ik hou van Michael Bay films. En Pearl Harbor is geen uitzondering.

Een film die zeer slechte kritieken kreeg. Aan een kant zeer terecht. Het liefdesverhaal is tenenkrommend slecht. Eigenlijk laten de drie leads zeker niet hun beste werk zien. En doen de bijrol acteurs het best goed (Bremner, Shannon, Sizemore). Verder komen er redelijk veel stupide momenten voorbij die vanwege hun knulligheid toch behoorlijk grappig kunnen zijn.

Aan de andere kant is er dan nog het oorlog gedeelte. En dat is fantastisch in beeld gebracht met enkele mooie effecten. De aanval op Pearl Harbor is natuurlijk het hoogtepunt van de film. En in de actie stelt Bay ons zoals altijd zeker niet teleur. De geschiedenis achter de aanval had net even wat uitgebreider gemogen wat mij betreft. Zeker een interessant onderwerp.

Pearl Harbor is een film die ik zo af en toe erg graag even opzet. Het heeft zeker zijn gebreken, maar ook veel goede elementen die voor mij voor een ruime voldoende zorgen.

top film

(verwijderd)
Geromantiseerd, vol clichés, bij vlagen voorspelbaar, waarschijnlijk zo onrealistisch als vliegende apen maar God wat interesseert me dat weinig als de rest zo gruwelijk is, wat een zieke film.

Oorlogfilms zij in eerste instantie niet mijn eerste keuze, maar als ze zo compleet zijn durf ik dat wel te zeggen. De oorlog wordt heel goed en overzichtelijk weergegeven. De aanval op Pearl Harbor en Tokio, de vliegtuigachtervolgingen en andere actiemomenten zijn briljant. Als geheel kreeg de film me gewoonweg te pakken.

Ben Affleck, Josh Hartnett en Kate Beckinsale, geweldig gespeeld, leuke chemie tussen alle drie. Veel andere grote namen met een mooie bijdrage. Zag mijn vroege-jeugdheld Sean Faris (Never Back Down) zelfs voorbijkomen als jonge knaap.

Prachtige beelden en een prachtige soundtrack, spannend wanneer het moet en ook dramatisch wanneer het moet.

Vaak vind ik Michael Bay wat flauwtjes, maar wat een enorme uitzondering is dit. Ongelooflijke 3,07 waardering, het wordt tijd dat men zulke films eens meer gaat waarderen en Spring Breakers achtige flauwekul wat minder. Nu weet ik dat ik word neergezet als niet-kenner maar het dat zal wel, we kijken films nog steeds voor ons vermaak neem ik aan.

avatar van blurp194
Een van de weinige films waarin Ben Affleck niet enorm irriteert.

Ok, nog steeds wel een beetje, maar dat hoort ook wel bij de rol die hij speelt, en dat staat ook aardig in contrast met de sympathiekere Hartnett. Dat kan toch haast alleen de regie van Bay zijn - of anders op z'n minst dat hij een goeie casting director aan het werk gezet had. Knap werk. Maar daar blijft het ook nog niet bij, want er zijn meer mooie rollen - de dames Beckinsale en Garner, waarvan ik ook zo even niet weet of ik ze ooit beter heb zien spelen. Klein schoonheidsfoutje met Baldwin misschien, die had die rol niet moeten hebben. Dan bij de andere partij Mako toch van een heel ander kaliber, wat een sterke rol zet die neer.

Dan de cinematografie. Geen speld tussen te krijgen wat mij betreft, super spectaculair en de effecten en de actiescenes zien er vijftien jaar later nog steeds fris en goed uit. Kosten noch moeite gespaard, dat ligt er wel in alles bovenop. Ook dat heeft Bay perfect op orde.

Waar ik dan wat minder enthousiast over ben... alles na de aanval op Pearl Harbor komt een beetje gezocht en aan de haren bijgesleept op me over - en waar er op de film tot dat moment al genoeg kritiek was op het vlak van de historische nauwkeurigheid, daar vliegt het ook een beetje te erg uit de bocht. Het had me beter gelegen als de film na de aanval gewoon opgehouden was. Wellicht was dan ook de toch wat moordende speelduur beter in de hand gehouden. Daar verliest Bay zich dan toch weer wat in de te grootse en te overdreven aanpak. Wel een beetje zijn stijl, denk ik.

avatar van John Milton
blurp194 schreef:
Een van de weinige films waarin Ben Affleck niet enorm irriteert.
Really? Ik zou dan eerder aan Argo, Good Will Hunting, Dazed and Confused of The Town denken dan deze. Vind zelf dit juist een van zijn mindere rollen, maar dat zal ook wat met de film te maken hebben

Chasing Amy en Hollywoodland heb ik nog niet gezien, ik ben altijd meer fan van zijn regie geweest dan zijn acteerwerk, om het zacht uit te drukken. Maar in bovengenoemde kon ik hem zowaar waarderen en in deze twee schijnt hij best goed te zijn. Golden Globe nomi voor Hollywoodland, waarin hij George 'Superman' Reeves speelt.

Indiana007
Wat is het verschil tussen de bioscoop en de ditlrectors cut ? Duren allebei even lang.

avatar van blurp194
John Milton schreef:

Chasing Amy en Hollywoodland heb ik nog niet gezien

Wat me vooral aan 'm dwarszit is dat hij eigenlijk altijd dezelfde trekjes en maniertjes laat zien (en dat heeft ook altijd iets onaangenaams en overdreven arrogants over zich). In GWH, denk ik de eerste film waarin ik 'm zag, viel me dat indertijd niet zo op, maar later wel - tot en met dat dat me stoort in de film, ondanks dat hij maar een relatief klein bijrolletje heeft. Nogal een beperkte acteur eigenlijk, hoewel een goede regisseur daar nog wel wat aan kan verdoezelen. Tenminste, ik neem maar even aan dat het daaraan te danken is. In Gone Girl vond ik 'm op z'n sterkst, overigens, maar die rol past dan ook precies bij het onaangename en arrogante dat hij op me uitstraalt. Als je die nog niet gezien hebt?

In tegenstelling daarmee, Chasing Amy, ik zou er geen haast mee maken - geen beste film vind ik, hoewel dat misschien meer aan de regisseur ligt dan aan Affleck. Hollywoodland heb ik ook niet gezien, The Town ook niet, en D&C ben ik na een kwartier afgehaakt (maar dat was door een overdosis Linklater).

Weet niet of ik hier al eens op gereageerd heb maar een mooie film. Ik heb hier 2 verschillende versies van een dvd 4 disc met leeftijd grens 16 jaar en blu Ray een leeftijd grens van 12 jaar. Verschil zit hem in de aanval op pearl Harbor die is vel heftiger.

avatar van IH88
Ha, Pearl Harbor op Netflix. Ik heb altijd een ontzettende zwak voor deze film gehad.

avatar van IH88
“A brilliant man would find a way not to fight a war.”

Ik heb altijd wel een zwak voor deze film gehad. De film is veel te lang, er wordt te veel tijd gestoken in een driehoeksverhouding en de dialogen zijn soms verschrikkelijk corny. Toch heeft Pearl Harbor wel zijn charme door de mooie sfeer die door Bay wordt gecreëerd (Hawaï, hallo), de humor en drama die elkaar moeiteloos afwisselen en natuurlijk de actiescènes met het bombardement op Pearl Harbor als indrukwekkende climax.

De bijpersonages vond ik eigenlijk nog leuker dan de drie hoofdpersonages. Dat ligt niet aan Affleck, Hartnett en Beckinsale (zij zijn uitstekend) maar aan hun wat eendimensionale personages. Affleck en Beckinsale hebben best chemie maar waarom de makers er daarna voor kiezen om Hartnett en Beckinsale bij elkaar te brengen, snap ik na al die jaren nog steeds niet. Na het bombardement op Pearl Harbor komt er ook nog een heel lang stuk met de tegenaanval van de Amerikanen en ook dit gedeelte is spannend en erg vermakelijk. Vooral Alec Baldwin is hier echt geniaal bezig. Ondanks de vele minpunten blijft Pearl Harbor een meer dan vermakelijk geheel.

avatar van des1
Beetje wat erg The Bold & The Beautiful vanwege perikelen rondom a love triangle, wat denk ik leuk is voor de vrouwelijke kijkers van de film. De kerels hebben "duizend bommen en granaten" en natuurlijk... Kate Beckinsale. Britse actrices zijn sexy op een manier die Amerikaanse actrices nooit zouden kunnen.

Mindere Bay.

Duurde me toch iets te lang. Eigenlijk had de film wel mogen stoppen na de aanval op Pearl Harbor, maar uiteraard moet het bioscooppubliek z'n revange nog even hebben. Jammer genoeg heeft Bay daar dan wel nog 45 minuten film voor nodig. Hij maakt daar dan maar dankbaar gebruik om de romance nog even een angstig zetje in de goeie richting te geven, beetje laf.

Wat me verraste was dat de film de Japanse macht met enige nuance in beeld bracht. Normaal worden ze neergezet als de laffe kamikazes, Bay maakt tijd om een wat eervoller personage in beeld te laten komen. Gek in een film die verder toch vooral als Amerikaanse patriotisme.

De oorlogsscenes zijn diegene waar Bay zich duidelijk het meest kan uitleven. De romance is melig en sleept oneindig lang aan. Volgens mij heb ik ook al eens een exacte kopie in een andere film gezien, al kan ik me niet meteen meer voor de geest halen welke dat dan zou geweest zijn.

180 minuten is gewoon teveel, zeker omdat de helft van de film eigenlijk niet werkt. Veel visuele bravoure, dat wel, maar wanneer het niet gepaard gaat met de nodige actie oogt Bay niet al te scherp. Hij kan zich maar beter richten op de zaken waarin hoe goed is, iets wat hij later gelukkig wel zou beseffen.

Achteraf gezien blijft het een leuke film , hoewel ongeveer de helft doe moeite niet waard is. De aanloop naar de aanval (en vooral de romance) duurt veel te lang, terwijl de aanval net het beste stuk is van de gehele film. Verder is de film veel knallen en weinig inhoud (en meestal is die dan nog wat melig). Desalniettemin geniet ik toch wel steeds van deze guilty pleasure.

avatar van misterdhdh
Viel zeker beter mee dan ik had verwacht. Het verhaal is natuurlijk duidelijk en af en toe hou ik er wel eens van om een oorlogfilmpje te zien. Deze Pearl Harbor is zeker meer dan een oorlogsfilm, het gaat tenminste evenveel over romantiek. Vele mensen zullen dit storend vinden, maar ik heb er wel nog van genoten. Het romantische gedeelte vond ik ook wel interessant om te volgen. De aanval zelf was wel het beste gedeelte en zag er wel goed uit. De film is natuurlijk niet altijd realistisch (bv. op je eentje al de andere vliegtuigjes afhouden,..) maar dat heb je vaak bij dit soort films. De personages doen het goed genoeg en worden ruim voldoende voorgesteld, wat zeker een pluspunt is. Het einde was ook wel goed, maar niet echt verrassend natuurlijk. Leuk extraatje bij dit soort films is toch dat je weer wat te weten komt over de oorlog en zijn wrede geschiedenis, waar ik al bij al niet zo veel van af weet. Ik heb zeker genoten van deze film, hou ook wel van het liefdesverhaaltje, wat wel moet om dit een goede film te vinden. Sfeervol en bleef me boeien ondanks dat het tempo met momenten bijzonder laag lag.
4/5 ****

avatar van Fisico
Alvast niet mijn favoriete WOII-film. Een duidelijk voorbeeld van een WOII-film die zich etaleert binnen het genre van Blockbuster. De film kent een lang uitgesponnen eerste gedeelte waar de focus voornamelijk ligt op het romantische luik. Clichés worden niet geschuwd en het oogt allemaal nogal melig en flets. Beetje dezelfde opbouw als Titanic en co: Romantisch gezwets met een lange aanloop naar de actierollercoaster.
De aanval zelf en de vliegtuigscènes waren visueel wel mooi uitgewerkt en een streling voor het oog. Het liefdesverhaaltje op zich stoorde me niet, maar werd net té veel onder de aandacht geplaatst. Laat staan dat men er nog eens een schepje bovenop doet door de beste vriend in het verhaal te betrekken, vader te laten worden, uiteraard bij de laatste missie te doen sneuvelen, ruzietje te hebben tussen de BFF om dan uiteindelijk diene kleine Danny te noemen. Tja, daar zakt dan mijn spreekwoordelijke broek van af... Dan vond ik de relatie van die rosse stotteraar interessanter en vooral aandoenlijker.

De voldoende quotering is geheel bepaald door de knappe visuele effecten, goede surround en actie. Beckinsale perfect gecast, enorm knappe vrouw! Ook Affleck viel mee en eveneens een erg knappe rol van Baldwin! Hartnett ligt me niet en het heroïsch gedoe van Cuba GJr. stoorde me eigenlijk ook (maar ik ga er niet te veel over uitweiden of ik devalueer de film nog meer).

avatar van TheManInBlack
Na lang uitstellen om de speeltijd toch maar besloten om de film maar eens te gaan kijken, aangezien ik hem tegen kwam op Netflix. De film stelde absoluut niet teleur, heb mij geen minuut verveelt. De film bleef boeien tot het einde. Deze film bevat veel actie, een groot spektakel! Het verhaal was ook prima met een mooi stuk romantiek. Cast is ook erg goed, valt niks over te klagen. De film wist mij ook te raken met de emotionele scènes. Had al wel een voorgevoel dat één van de jongens het niet zal overleven in deze film. Prima vermaakt!

prachtige film.al vaker gezien maar hij blijft boeien vind ik.idd veel romantiek maar stoorde mij daar helemaal niet aan.er zit een erg goed verhaal in.en met een goeie cast.gewoon een fantastische film in mijn ogen.

avatar van Shadowed
Ok.

Bay weet me altijd wel te vermaken. Veel actie en explosies, en daar kennen de meeste mensen hem ook van. Pearl Harbor is daar zeker geen uitzondering op. Alleen pas in het tweede deel, waar we Bay ook echt kennen waarvan we hem kennen.

Het eerste romantiek gedeelte wist me totaal niet te boeien. Het duurde echt veel te lang, ten koste van de speelduur. De cast acteert ook niet bijzonder goed, en wisten me ook eigenlijk niet echt te raken. Daarna, bij de aanval op Pearl Harbor, is de film het leukst. Het zag er zeker spectaculair uit, vooral de zinkende en kerende schepen, en de grote rookwolken in de achtergrond.

Daarna vond ik het alweer wat minder boeiend. Maar door de lekker lange aanval op Pearl Harbor vond ik de film soms zeer vermakelijk, en daarom krijgt het een voldoende van mij.