Pearl Harbor (2001)

Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Michael Bay
met Ben Affleck, Josh Hartnett en Kate Beckinsale

Rafe McCawley en Danny Walker kennen elkaar al sinds hun jeugd en hebben allebei de droom piloot bij de Amerikaanse luchtmacht te worden. Wanneer ze zich uiteindelijk kunnen aanmelden en goedgekeurd worden, wordt Danny ingedeeld bij een vliegsquadron bij Pearl Harbor, Hawaï. Rafe meldt zich vrijwillig aan bij een vliegsquadron in Engeland om te strijden tegen de nazi's. Hij laat naast Danny ook zijn vriendin Evelyn Johnson, die hij tijdens de medische keuring heeft leren kennen, in de V.S achter. Rafe wordt boven Het Kanaal neergeschoten en wanneer hij hersteld is van zijn verwondingen keert hij terug naar Evelyn in Pearl Harbor. Evelyn blijkt echter ondertussen een verhouding te hebben met zijn beste vriend. Het idyllische leventje op Hawaï wordt ruw verstoord, wanneer de Japanners de militaire vloot in de haven van Pearl Harbor en de militaire vliegvelden op het eiland onder vuur nemen door middel van een verrassingsaanval.

avatar van Lovelyboy
Een film die net als Titanic een weergaloos epos had kunnen zijn over een iconische gebeurtenis, maar net als Titanic zelf verzand in randzaken. Bij deze film is het eveneens de vraag of het een oorlogsfilm betreft die volledig uit balans is, of romantische geneuzel dat zich toevallig op Pearl Harbour afspeelt. Ik kan me herinneren dat toen de film uitkwam er een artikel rond ging over veteranen van 7 december die een exclusieve voorstelling gekregen hadden, maar weinig positiefs over het nog al fantasierijke en romantisch gebeuren hadden te vertellen.

Een heel gek scenario is het op zich niet. Een beetje cachet doormiddel van een liefdesgeschiedenis en de vrij komische gebrachte keuring en opleiding is best wel prima, maar het slaat allemaal wel heel erg door naar het melodramatische en zoetsappig met de dood gewaande Rafe, de affaire met Danny, de terugkeer van Rafe en de daarop volgende problemen, en net als bij Titanic leidt het toch allemaal wel wat af van de iconische wereldomvattend gebeurtenis die op dat moment stond te gebeuren. Gelukkig komt dan toch weer een beetje de focus op de aanval te liggen en bijvoorbeeld ook even op de onzekerheid en twijfel van een zekere aanval, maar waar? Twijfel en een beeld overigens die de discussie weer aanwakkert of men het wél wist en het liét gebeuren om de publieke opinie achter de president te krijgen voor een oorlogsverklaring. De zelfde manier hoe het de Eerste wereldoorlog verging na de torpedering van de Lusitania.

Afijn terug naar de aanval die toch wel erg mooi in beeld wordt gebracht en gemaakt is met CGI. Van de ontploffing van de Arizona tot de bombardementen op Wheeler vliegveld, van de Oklahoma die op haar rug rolt, waar tot eind december nog klopsignalen uitgehoord werden, tot de vlucht B-17's die in het gedrang raken. Het is allemaal wonder mooi en overtuigend gebracht hoewel Bay er hier ook niet voor schuwt om de dingen met erg veel drama te brengen. Soms wel eens wat teveel zoals bij het hospitaal, waar eigenlijk ook weer een beetje de moraal zoek raakt en het verdriet ingevuld/opgedrongen wordt, want de dood van nurse Betty, het liefje van de stotterende Red, lijkt dramatischer dan al die kapotgescheurde, verbrandde en krijsende matrozen en militairen die voorbij komen.

De film verliest zichzelf daarna volledig qua lijn, verhaal en geloofwaardigheid als Rafe en Danny beide voor de zogenaamde Doolittle Raid geselecteerd worden. Iets waar overigens de aanval zelf andermaal onderbelicht blijft aan de sluimerende spanning en driehoeksverhouding van de twee met Beckingsale. Hoewel bepaalde aspecten wel leuk gebracht zijn zoals het 'afvallen' van de toestellen, de ontdekking en de aanval is het al met al, met Rafe's activiteiten in Engeland en de aanval op Pearl, een behoorlijk fantasierijk en niet heel reëel gebeuren. Maar goed.

Net als Titanic helaas een gevalletje van iets dat heel wat had kunnen zijn, maar zich erg verliest in randzaken en onnodig klef en zoetsappig is, en daarmee een behoorlijk gevalletjes gemiste kans is.

avatar van Lovelyboy
Queno schreef:
Waanzinnige oorlogsactie van kamikaze vliegtuigen waarbij je de dood in de ogen ziet. Ontelbare (verdronken) lijken, eenval vol explosies die het wel ruim een uur volhoudt en dan is er nog de klefheid van die twee onafscheidelijke vrienden (patriottisisch moet Amerika wel winnen). Fantastisch computerwerk en een film waarvoor je de home surround op vol volume moet zetten voor langssuizende vliegtuigen.

Uhm...van Kamikaze is hier echt nog geen sprake hoor. Behalve dat deze toestellen gewoon hun lading droppen en terugvliegen voor bevoorrading voor een 2de en 3de aanval zoals gepland, maar halverwege afgeblazen, werd de Kamikaze pas in 1944 als laatste redmiddel opgericht. Dus daar kan hier echt nog geen sprake van zijn...

Een echte hollywoodfilm , maar een echte topper met fantastische casting

avatar van Ajax&Litmanen1
Na recent Midway in de bioscoop te hebben gezien, waar de aanval op Pearl Harbor ook in voor kwam, heb ik maar eens de bijna 20 jaar oude film Pearl Harbor uit de kast gehaald. Midway had de focus maar een kwartiertje op de aanval om Pearl Harbor liggen, aangezien het daar om de Slag bij Midway ging. Het wekte ieder geval mijn verlangen om nog eens een uitgebreide versie van het bombardement op Pearl Harbor te zien. Het is een de belangrijkste momenten uit WO II, aangezien Amerika na deze slag ook betrokken raakte in de oorlog en zij waren erg gewenst om als bondgenoot erbij te hebben.

Eind jaren 90 kwam de kaskraker Titanic uit, een rampenfilm met een historisch waargebeurd verhaal als kapstok en met een groots opgezette love story. Pearl Harbor kwam 4 jaar later uit en heeft wel overduidelijk leentjebuur gespeeld. Ook hier duurt het 3 uur lang, krijg je eerst anderhalf uur een verhaal om de personages te leren kennen en de romantiek te voelen, waarna de hel los barst. Dit werkte voor mij bij Titanic geweldig, daar vliegen bij elke kijkbeurt de uren om, maar dat kan ik niet van Pearl Harbor zeggen. De eerste anderhalf uur zijn nauwelijks door te komen, zo langdradig, clichématig en saai is het allemaal. Affleck en Hartnett doen het helemaal niet slecht, maar het boeide me eigenlijk voor geen meter. Gelukkig wordt er wel een hoop goedgemaakt als de Japanners eenmaal op komen dagen met hun luchtmacht. Dan volgt toch een uurtje grootse en behoorlijk toffe actie. Michael Bay kan vrij weinig als regisseur, maar iets verwoesten en dat fraai in beeld brengen gaat hem goed af. Het is bombastisch, alles explodeert en uiteraard zit er heroïsme in, maar nog niet eens zo enorm dat het me echt irriteerde zoals in zijn latere films. Voor een film die richting de 20 jaar oud gaat ziet het er ook nog echt verdomd goed uit, met mooi camerawerk en diverse gave standpunten. Wel een beetje lafjes dat je 0,0 aan bloed en ledematen ziet, wat natuurlijk wel bij zo'n gruwelijke aanval hoorde. Ik begrijp dat het bij de filmrating zal horen, maar het voelt wel wat lame aan. Saving Private Ryan liet al 3 jaar voor deze film zien hoe je de gruwel van oorlog echt in beeld hoort te brengen. Maar niettemin was het wel een cool uurtje.

En dan eindigen we weer redelijk suf, zoals we zijn begonnen. De epiloog met wat strijd tussen onze vrienden en de Japanners vond ik ook niet al te interessant meer. Het leverde nog een paar Rambo-momentjes op die een beetje misplaatst waren bij een film als deze. Van mij had de film na de slag om Pearl Harbor en het terugvechten van Amerika mogen eindigen. Sowieso duurt deze film met 3 uur een uur te lang om echt te kunnen boeien. In het begin hadden ze 3 kwartier mogen skippen en op het einde ook minstens nog een kwartiertje. Dan had ik absoluut de film een hoger cijfer gegeven. Pearl Harbor is veel te langdradig en geforceerd aangedikt om nog eens af en toe op te willen zetten, wat ik met Titanic dus wel heb. De al genoemde film Midway had met de perspectieven vanuit de militaire kant van beide kampen een veel boeiender uitgangspunt. Het is net een voldoende waard, maar meer ook echt niet.

3* blijven staan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik bedacht me overigens tijdens het kijken ook dat ik de film eigenlijk gister had moeten kijken, aangezien 7 december natuurlijk de datum van de aanval op Pearl Harbor was

avatar van Roger Thornhill
Ajax&Litmanen1, maakt niet uit, met de overdadige lengte van deze film had je wel op 7 december kunnen beginnen maar was je toch pas op de 8ste geëindigd... Goed verhaal trouwens (jouw bericht, niet het script).

animerende oorlogsfilm