Tipping the Velvet (2002)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek
177 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Geoffrey Sax
met Rachael Stirling, Keeley Hawes en Jodhi May

Engeland 1890. De film vertelt het verhaal van het jonge oestermeisje Nan Ashley, dat hartstochtelijk verliefd wordt op de populaire musichall artieste Kitty. Ze trekken samen naar Londen, waar Nan al snel verzeild raakt in het straatleven en de prostitutie, tot ze uiteindelijk ware liefde vindt.

Meeslepende film en mooi in beeld gebracht.
Sterk beginuur, maar in het tweede uur zit de film wel in een dip naar mijn mening.

avatar van mdj
mdj
Eigenlijk geen film maar een serie die in drie delen door de BBC is uitgezonden. Inmiddels volop op dvd verkrijgbaar. Niet onaardig, vond vooral het tweede deel de moeite waard. Het eerste en laatste vervallen nogal in romantische cliché's maar als ik het interview lees was dit ook een beetje de bedoeling. Een zwijmel negentiende eeuws verhaal met nu eens lesbische hoofdpersonages. Veel muziek, dans, heftige emoties e.d. Het tweede deel geeft een grappig beeld (geen idee of het waarheidsgetrouw is) van de lesbische scene in de hogere kringen in 19e eeuws Engeland. Ik vond veel personages komisch en de verhouding die in dat deel beschreven wordt voor een film erg origineel. Duidelijk met veel plezier gemaakt deze film, geen hoogstaande intellectuele film maar beslist iets meer dan een doorsneefilm. Al is dat laatste eerlijk gezegd vooral te wijten aan de sekse van de hoofdpersoon.

avatar van Asmahan
Deze serie heeft de sfeer van het boek van Sarah Waters helemaal te pakken. Een avonturenroman in Victoriaanse stijl, maar dan met een ongebruikelijk extraatje: de damesliefde. Deze serie kwam precies op het goede moment, zo vlak voor de Kerst. Heb er met veel plezier naar gekeken.

Had het boek eerst gelezen en wist niet wat te verwachten. Ondanks de drie uur, raast het alsnog door het verhaal heen. Maar het is wel goed gedaan, zelfs voor de mensen die het boek gelezen hebben. Ze hebben de goede stukken eruit gehaald, zodat het niet opvalt dat er delen zijn weggelaten. Ik hou van Sarah Waters, ik hou van Tipping The Velvet. 4

sel
mooi meesleepend verhaal. met goed acteerwerk. een lange film die geen moment saai word en een goed beeld schets van de liefde tussen twee vrouwen.

Heerlijk hoe deze mini-reeks geen flauw afkooksel is van het boek. Terwijl de novel alles dramatisch benadert en je op momenten tranen in de ogen laat krijgen, wordt hier alles wat luchtiger en humoristisch in de verf gezet,
zodat je eigenlijk twee compleet verschillende dingen krijgt, en het boek niet voor de film moet onderdoen en vice versa. Ik heb genoten van de acteerprestaties en ben vooral onder de indruk van Rachel Stirling die een geweldige Nan Astley vertolkt. Ook is het geweldig dat voor één keer de nieuwe liefde het wint van de oude, zodat het geheel best onvoorspelbaar wordt.

Was lesbisch zijn nu ook maar zo spannend

Prachtige serie: goed geacteerd, mooie beelden, interessante ontwikkeling van de personages. Veel beter heb ik ze nog niet gezien.

Wat een mooie serie/ film in 3 delen. Acteerprestaties van Keeley Hawes en Rachael Stirling zijn geweldig en trekken je helemaal het verhaal in. Victoriaans drama, sensatie en lesbiennes in een verhaal over ware liefde.

lowhusky
komt deze 3-delig op tv op 2-delig? en vanavond toch deel 1?

avatar van RolfWolf
lowhusky schreef:
komt deze 3-delig op tv op 2-delig? en vanavond toch deel 1?

Vanavond in ieder geval deel 1, volgens tvgids.nl. De eerste 80 minuten.

tvgids

lowhusky
thanks, rolf

Ik heb nu het eerst deel van tipping the velvet gezien en ik vind het heel erg mooi!! ik heb me helemaal niet verveeld..
Net zoals Fingersmith is dit ook weer een superserie..
Diegene die Nan speelt doet dat heel erg goed, ze kan zich prachtig uitten qua gevoelens enzow geweldig..
tot nu toe nog 4 sterren..

Ik vind het ook een erg mooie film. Ik vind Kitty echt een hele mooie actrice. Ben heel erg benieuwd naar deel 2.

avatar van villasappho
Tipping the velvet is echt ene uitzonderlijk goede film in zijn soort! De momenten dat beide vrouwen op toneel staan, het stuk van de roos en in het latere deel in de rijkere kringen zijn echt mooi neergezet. Ik vind dat deze miniserie of film prachtig wordt neergezet en een goed beeld geeft van hoe alles er toendertijd aan toe ging. 5

P.S. Bij Kruidvat verkopen ze de box samen met Fingersmith voor €7,99!

avatar van A-neet
prachtig! weer een van de juweeltjes van bbc.

avatar van FreakyGurrl
Een geweldige heerlijke film/serie.
Van schrijfster Sarah Waters.
Ook Fingersmith is om te smullen en ben heel erg benieuwd naar Affinity!!

Zeker een aanrader voor kostuum liefhebbers

avatar van lottetje
Prachtige film. Echt buitengewoon mooi.
heel mooi verhaal over liefde. Het tempo is geweldig.
Al vond ik het eerste en tweede deel beter dan de laatste.

avatar van Mads Smikkelsen
Genoten van deze prachtige film, waar de Engelsen zeker patent op hebben, maar wel heel mooi geregisseerd en vormgegeven.

mooie film. ik heb het boek nog niet gelezen, maar ik kan me wel inbeelden dat het beter geschreven is dan in scène gezet. het middenste deel van de film had echt niets meer te maken met het begin of einde ervan, en had dus makkelijk eruit kunnen gebleven worden zonder iets van de kracht van de film af te doen.

Goed verfilmd. Ze hebben goed de hoogtepunten uit het boek gepikt en vloeiend in elkaar laten overlopen, zodat ik niet het idee had dat er iets miste, al ging het in sneltreinvaart.
Ook goed gecaste rol van Nan, knap hoe ze even overtuigend eerst het onschuldige, wat naïeve meisje speelt dat van de liefde nog alles moet ontdekken, tot de brutale en vrijgevochten mannenimitator later.
Mijn minst favoriete deel was het tweede, dat heb ik met ongeduld uitgezeten, net als in het boek eigenlijk. Op zich wel boeiend hoe ze in die weelderige maar ook lege aristocratische wereld terecht komt, (waren die echt zo oversekst?) maar voor mijn gevoel houdt het het geheel allemaal een beetje op. Ik wil weten hoe het verder gaat.
Ook een beetje jammer dat ze het einde anders hebben gemaakt, al is het idee hetzelfde, ik vond het een beetje te overdreven symbolisch dat de rollen nu omgedraaid zijn en dat zij nu op de planken staat en moet kiezen naar wie ze de roos gooit.
Toch liet de film me meer achter met een feel-good-gevoel dan het boek en is het zeker de moeite waard om te kijken als je het boek leuk vond.

avatar van silent_force89
Mooie film, meeslepende drama.

Erg goed gedaan hoe ze laten zien hoe Nan veranderd en zich ontwikkelt in de loop van de film. Vond het alleen jammer, dat het al zo snel voorbij was met Kitty...

Heb het boek nog niet gelezen, maar zal dat over een tijdje zeker doen.

avatar van Leo1954
Prachtige mini serie. Rachael Stirling speelt geweldig, dat doen er wel meer overigens. Vooral deel 1 en 2 zijn spannend en vol smaakvolle erotiek en dramatiek. Deel 3 is echt de afsluiter en hoort er als zodanig wel bij. Het is wel een echte TV serie, erg knap gemaakt, maar het niveau van een speelfilm haalt het toch niet.

avatar van margo1
Prachtige film met sterke acteerprestaties (zoals je mag verwachten van BBC producties). De (sex)moraal uit de Victoriaanse tijd is geloofwaardig neergezet en Rachael Stirling speelt haar rol als lesbiënne overtuigend. Ik heb er echt van genoten.

zerodopa
gru-we-lijk

avatar van labbie01
Ik heb echt genoten van deze mini serie. 5 ******

avatar van flyer
Mooie serie maar ja dat kun je de Engelse wel toevertrouwen

Soms loont het de moeite om zaken op te ruimen, want ik ben de videobanden met deze miniserie weer tegengekomen. Erg mooi, onverslijtbaar verhaal met een passende titel (even Googlen !) en een bijzonder sterke rol van Rachael Stirling, als mist zij de sex appeal van haar moeder (Diana “Emma Peel” Rigg). Ook het weerzien met Jodhi May deed me goed.
Lijkt thematisch wel een beetje op The Secret Diaries Of Miss Anne Lister (2010).

avatar van alexspyforever
Het verhaal in deze Sarah Waters' verfilmde versie van het gelijknamige boek is veel eenvoudiger in tegenstelling tot "Fingersmith". Een andere overeenkomst met Fingersmith is de lesbische liefde. Daar waar de liefde tussen 2 vrouwen je in Fingersmith je enigszins overvalt, is het bij Tipping the Velvet al van bij het begin duidelijk dat hoofdpersonage Nan zoekt naar een vrouwelijke levenspartner. Dit levert soms nogal wat schokkend materiaal op, vooral dan in het middengedeelte. Maar ook hier weer, eind goed al goed

Leuke serie. Het tweede deel had men gewoon weg kunnen laten. Jammer, want deel 1 en 3 zijn erg leuk om naar te kijken.