Black Hawk Down (2001)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama
144 minuten / 152 minuten (extended cut)

geregisseerd door Ridley Scott
met Josh Hartnett, Ewan McGregor en Tom Sizemore

Het waargebeurde verhaal van de slag om Mogadishu, de langste grondstrijd met Amerikaanse troepen sinds Vietnam. Een elite-team van 120 Amerikaanse militairen werd op 3 oktober 1993 in Mogadishu gedropt om 2 Somalische luitenanten te ontvoeren. In plaats hiervan werden echter 2 Amerikaanse helikopters neergeschoten. Wat bedoeld was als een operatie van een uur, duurde 15 uur, met 18 Amerikaanse doden, 73 Amerikaanse gewonden, en meer dan honderd dode Somaliërs tot gevolg.

avatar van tbouwh
Schitterende film. Black Hawk Down stond al voor lange tijd op mijn kijklijst, en gisteren kwam het er dan eindelijk van. Teleurstellen deed deze film niet; na een middellange aanloop, die een ruim halfuurtje in beslag neemt, wordt je als kijker geconfronteerd met een indrukwekkende slag tussen Amerikaanse soldaten en Somaliërs, midden in het prachtig geënsceneerde Mogadishu. De slag is zodanig goed gefilmd en zodanig spannend, dat je er constant bovenop zit en je aandacht geen moment verliest. Gruwelijke beelden worden niet geschuwd; bij vlagen was ik toch flink onder de indruk van het realistische voorkomen van deze oorlogsfilm (los van het feit dat BHD al waargebeurd is). Als kijker heb je vaak het gevoel er middenin te zitten. Het acteerwerk is goed; er zijn een aantal zeer bekende acteurs te zien in deze film, zoals Orlando Bloom, Eric Bana (in hun jonge jaren) en William Fitchner. Tot slot wil ik niet nalaten de soundtrack te vermelden, die de spanning en het emotionele gehalte in deze film tot het hoogtepunt opvoert. Dit is een oorlogsfilm zoals ie moet zijn. Gelukkig heeft Scott de valkuil vermeden al te patriottistisch te werk te gaan; het is goed zichtbaar hoe deze oorlog ook op heldhaftige Amerikanen een vernietigende uitwerking heeft.
Het vertelperspectief trekt de sympathie van de kijker wel richting de Amerikanen, maar dit is door het realistische plotverloop geen storende factor.

avatar van schram101
Weergaloze oorlogsfilm van Ridley Scott. Na Gladiator is dit toch wel zijn beste werk. De klasse cinematografie, de chaos, het sterke acteerwerk van onder andere Sizemore en McGregor, de claustrofobische setting van Mogadishu (de film is overigens opgenomen in Marokko); vrijwel alles lijkt te kloppen in Black Hawk Down. Waar ik in eedere kijkbeurten de speelduur nog wel eens aan de lange kant vond, had ik daar deze keer geen last van. Sterker, de lange almaar aanhoudende chaos zuigt je alsmaar dieper in de film.

avatar van chevy93
chevy93 schreef:
Ik heb me zeker vermaakt en deze film had iets meer te bieden dan de doorsnee oorlogsfilm.
Normaal zou ik een 3,5 hebben gegeven, aangezien het af en toe iets te werd en het een beetje onrealistisch werd. Maar ja.. dit is echt gebeurd, dus dat zou niet kloppen. Het had zo gemoeten.
Vandaag opnieuw bekeken en eigenlijk heeft deze film niet heel veel om handen. Eendimensionale Somaliërs en wat lijkt als een anti-oorlogsfilm voelt als een pro-Amerikaanse film.

Spannend is hij nog altijd, maar ik had gedacht dat ik mijn cijfer eerder iets zou verhogen dan verlagen.

avatar van Argyle
Een van de beste oorlogsfilms die ik ooit heb gezien. Zeer goede acteurs. Natuurlijk met Tom sizmore.
Goede actie scenes en heel realistisch gemaakt.
Dikke 5.0 voor mij.

Als liefhebber van het oorlogsgenre deze film vanavond eens opgezet. De filmde stelde me toch teleur moet ik bekennen. Het plot sprak me wel aan, en ik verwachtte een vrij realistische oorlogsfilm te zien te krijgen. Helaas voor mij was de film te pro-Amerikaans of 'Hollywood-achtig'. Ik stoorde me aan de humor in de film, de neppe geluiden en de typisch Amerikaanse muziekjes die er onder werden gemonteerd. Ik werd niet echt in de film gezogen en meegesleept in het verhaal. Ik voelde vrij weinig emotie bij de toch wel heftige burgeroorlog daar in die tijd.
Ik heb de film dan ook halverwege afgezet (zeldzaam wanneer ik een oorlogsfilm op zet). 2,5 sterren voor enkele actie scene's, acteurs en beelden.

avatar van Argyle
Pollypeachum1 schreef:
Ik heb meer dan 2 uur naar schietende mannen en bloed gekeken. Jippie...

Wat verwacht je anders van een oorlogsfilm?...Ik neem aan dat waneer je een film koopt of huurt je weet wat voor genre je gaat kopen...

avatar van Insignificance
Je kan er wel lullig over doen, maar het gros van de oorlogsfilms zeult een karrenvracht aan drama met zich mee. Zo gek is haar reactie niet.

Dat geleuter over pro Amerikaans daarentegen..

avatar van david bohm
Mooi in beeld gebracht deze film en het verhaal is boeiend.
Van mij had er eigenlijk juist wel wat meer drama in de film mogen zitten. Er lijkt gekozen voor een vrij afstandelijke registratie van de slag.
Waarbij dan wel op een aantal personages wordt ingezoomd maar dit blijft redelijk op afstand.

Zeker wel een sterke aanklacht ook tegen oorlogsgeweld.

avatar van Bacchero
Nu pas gezien, heb lang getwijfeld, maar ik moet zeggen een zeer onderhoudende film. Vooral de actiescènes zijn af en zeer realistisch. Ook de chaos wordt weergaloos weergegeven als kijker wordt je meegezogen in de film. De cinematografie is af. Het (waar gebeurde) verhaal is goed gebracht maar het zou geen Amerikaanse film zijn als er geen patriottisch sausje werd overgegoten. Nu, het is niet echt storend. Zeker eens de moeite om te bekijken. De muziek op de achtergrond vond ik niet echt passen in de film maar het was wel leuk om te horen gezien er ook een aantal liedjes bij waren uit mijn 'jongere' periode.

avatar van DVD-T
Uit de latere werken van Ridley Scott is dit toch wel een van zijn beste films. Geweldig staaltje filmmaken.

De film is prachtig geschoten. De fotografie is schitterend. De geluidseffecten transporteren je midden in de actie met alle soldaten. Het verhaal is hartverscheurend op sommige punten. Wat een routine klus had moeten worden loopt uit op een heftige strijd die langer duurt dan veracht. Dit zorgt voor vele doden die niet nodig waren geweest. Hun verhaal wordt hier op een erg goede en realistische manier door Scott verteld. Acteerwerk is uitstekend. Vele bekende namen komen hier voorbij. Van Ewan McGregor tot William Fichtner. Een absolute sterrencast. Ook de actie is fantastisch in beeld gebracht. Ook weer op een manier die je echt het gevoel geeft alsof je er bij bent.

avatar van Nickon
Dit is een buitengewone film. Actie; humor, realistische weergave. Een fantastische verfilming van acties en chaos zoals ze zich afspeelden toen. Spanning van begin tot einde. En zelfs humor!
Kleine opmerkingen: Amerkanen zijn de goei, de UN de bangerikken (het is wel iets genuanceerder natuurlijk). De regiseur heeft voor bepaalde scenes zijn mosterd gehaald bij Francis Ford Coppola en zijn Apocalypse Now. Maar dat vind ik helemaal niet erg!!

avatar van Uier
Best film in zijn soort imo. Alles klopt!

avatar van jippie2010
senzje schreef:

Ging mij net zo! Ik kom niet verder als een voldoende: *3,0

avatar van Pazmaster
Een heerlijke rauwe oorlogsfilm die er zeer realistisch uitziet en ook nog eens berust op waargebeurde feiten. Na een hele lange aanloop van maar liefst 40 minuten komt eindelijk de actie, en die is niet mis! Spectaculaire gevechten en ook nog eens heel mooi gefilmd, zelfs 15 jaar later ziet het er nog steeds uitstekend uit! Het enige wat me een klein beetje stoorde was de overvloed aan muziek maar verder gewoon een prima film!

TMP
Aardige oorlogsfilm, die vooral bestaat uit veel actie. De strijd in Somalië is prima in beeld gebracht. Er had wel wat meer verhaal en karakterontwikkeling in gemogen, maar als actiefilm is het op zich prima. Veel bekende gezichten en degelijk acteerwerk.

avatar van Capablanca
MarcusViridis schreef:
Enorme tegenvaller.

Hoe vaak trap ik er nog in om een ordinair Amerikaans propagandafilmpje te gaan kijken?

Ik raad iedereen die lid is van de Linkse Kerk dan ook af om dit soort films te kijken.

avatar van VforVictor
Goeie film, met non stop actie. alleen het was wel veel vant zelfde gedurende 2 en een half uur vandaar dat ik em geen 3,5 steren toe ken.

avatar van Panta Rei
Capablanca schreef:

Hoezo? Het gegeven dat deze film geschikt wordt geacht voor alle leeftijden, zegt eigenlijk toch alles?

avatar van horizons
Panta Rei schreef:

?
Of ik mis iets maar er staat toch 16+.

avatar van Panta Rei
Ik had het over de trailer.
Zal dan waarschijnlijk een andere leeftijdsgrens voor gelden als voor de film zelf.

avatar van Antonev
Een van de beste moderne oorlogsfilms! Prima mix van harde actie, spanning en drama. Daarnaast ook nog eens mooi geschoten. Ongelofelijk eigenlijk dat de Amerikanen zo roekeloos veel risico namen. Het is een wonder dat het aantal gesneuvelden niet véél hoger lag.

avatar van IH88
“No one gets left behind, you know that.”

Waanzinnig sterke oorlogsfilm. De manier waarop Ridley Scott de oorlogsscènes heeft gefilmd is weergaloos en het lijkt er soms op alsof je er zelf bij bent. Die ijzingwekkende spanning is echt voelbaar en de cinematografie is prachtig. Mogadishu komt op geweldige wijze tot leven en zelfs als kijker breekt het zweet je soms uit door de penibele situaties waarin de militairen zich bevinden.

Het begin is goed en gelukkig wordt er niet te veel tijd gestoken in het uitdiepen van de personages. Er zitten ook zoveel bekende koppen in de film dat je bijna een drinking game kan starten iedere keer dat een bekende acteur in beeld verschijnt. Er is een wat lange aanloop nodig, maar zodra de militairen aan hun missie gaan beginnen is het genieten geblazen. Je komt ogen tekort om alles te registreren. Geen vals sentiment en overdreven patriottisme maar gewoon oorlog in al zijn gruwelijkheid en zonder winnaars. Ridley Scott in topvorm.

avatar van Alathir
Black Hawk Down kwam op mij redelijk chaotisch over wat natuurlijk goed weergeeft hoe chaotisch het strijdgewoel daarginds in Mogadishu was. Oorlog is pure chaos. Er waren enorm veel personages (wat logisch is in een oorlogsfilm) die vertolkt werden door heel wat bekende acteurs, ik heb zelden zo'n bekende cast gezien. Karakterontwikkeling is natuurlijk altijd wat lastig met zoveel acteurs. De film komt redelijk moeizaam op gang, pas na een goed uurtje zat ik daadwerkelijk in de film. Dat is dus best lang.

Het is allemaal realistisch in beeld gebracht, ook bloed wordt niet vermeden.
In het begin dacht ik Amerika gaat er weer goed uitkomen. Weinig Amerikaanse doden had ik de indruk in de beginfase. Maar dan vallen de helikopters als vliegen neer op de grond en zitten de Amerikaanse soldaten in het nauw gedreven. Zeker niet mijn lievelingsoorlogsfilm, wel eentje met erg veel actie.

avatar van dvdfreak123
Zeker en vast niet slecht deze black hawk down die het gewoon moet hebben van de vette actie. Maar spijtig genoeg wist de film me nergens te raken of mee te trekken in het verhaal wat ik wel spijtig vond. Was beter geweest als de personages en het verhaal meer diepgang had. Al bij al een film die nergens gaat vervelen en van de 1ne actiescene naar de andere wisselt.waar door het wel zeer vermakelijk is maar voor mij geen topper er zijn veel betere oorlogfilms dan dit vind ik. 7/10

avatar van dvdcrusher
Misschien zijn er al betere oorlogsfilms gemaakt dan deze magistrale film maar ik ben ze nog niet tegenkomen. Prachtige actiescenes en schitterend camerawerk. Dit is zo een van die films die eigenlijk ook een plaatsje verdient in mijn persoonlijke top 10 allertijden maar ik heb er zo een vijftigtal waarvan ik dat kan zeggen. Natuurlijk 5 sterren

Goeie film voor mensen die houden van het genre toer of jutie airwolf A team

voor de rest als verhaal ben je na 5 minuten klaar beetje actie boem boem

weer het westen is goed met zijn leger film gereed en

klaar voor de massa

weet je wat mooi is we noemen het
gebaseerd op waargebeurde feiten <>? wat dat ook mag betekenen.

Ossenkar schreef:

dude...

Begrijp jij het?

avatar van JacoBaco
Vast wel. Maar dan nog.. Tour Of Duty

In een tijd dat ik een beetje uitgekeken was op de melodramatische oorlogsfilms, ook in het jaar van de grootste terreuraanslag aller tijden 911, kwam deze Black Hawk Down uit. Moet zeggen dat ik met enig cynisme deze film toen ben gaan zien. Had het wel gezien met de geweersalvo's en marsmuziek, een terugkerend ritueel op TV rond Mei/Juni. De perfect passende openingsquote van Plato 'alleen doden hebben het einde van oorlog gezien' zet direct de toon voor de sfeer van de film die mij 2,5 uur kon boeien, zeker de eerste keer in de bios toen deze film me tot het einde aan mijn stoel hield.

Deze rauwe, waargebeurde film gaat over de aanwezigheid van Amerikaanse elitesoldaten, Rangers en Delta Force, in Somalie begin jaren '90, toen de Amerikanen zich bemoeiden met binnenlandse aangelegenheden zoals Bosnie en ook Somalie. Kortom, burgeroorlogen waar ze niets te zoeken hadden. Gevolgd worden een aantal plattelandsjongens die als lid van een Rangers bataljon en Delta Forces elite een aktie op touw zetten om een paar hoge officieren van lokale warlord Aidid op te pakken, om zo uiteindelijk Aidid af te kunnen zetten. Dit onder leiding van generaal Garrison.

De aktie mislukt volledig als 2 blackhawk helicopters uit de lucht worden geschoten en de operatie van een precisie operatie verandert in een massale reddingsoperatie. Dit tegen een bewapende guerillagroep van meer dan 1000 man inclusief talloze burger symphatisanten met een handwapen. Een operatie die uitmondt in de grootste slachting onder Amerikaanse militairen en burgers sinds de Vietnamoorlog. Overigens staat dit in een schril contrast met de meer dan 4000 Amerikaanse militairen die later in Irak omkwamen.

BHD is voor mij de beste en meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb met een voor mij indrukwekkende verhaallijn en ook einde. De opbouw tot de actiefase is prima uitgebalanceerd met voldoende diepgang die je in een film als dit kan verwachten. Ook een film met veel bekende namen, veel toen nog wat minder bekend: Orlando Bloom, Erik Bana, Ewan McGregor, Tom Hardy, Josh Hartnett en Tom Sizemore.

Een van Ridley Scott's betere, zo niet beste, films !

Topscore in zijn genre.

avatar van jeanleeke
Spanned tot het eind....

avatar van knusse stoel
Een van de beste oorlogsfilms van de afgelopen decennia en behoorlijk heftig na verloop van tijd. Oorlog is hard en angstig om te beleven, hier kan je met genoeg fantasie erbij een beetje van de ellende proeven die beide zijden meemaken. Men kent in oorlog geen helden en geen goede kant.
Mensen worden beesten en dat zie je ook goed terug in deze film! Een 8 als waardering!

Met afstand de beste oorlogsfilm ooit gemaakt. Deze film zou over de hele wereld verplicht lesmateriaal moeten zijn op scholen zodat ieder mens op deze planeet tot in het diepst van haar wezen beseft hoe gruwelijk en zinloos oorlog is.