Tenacious D in the Pick of Destiny (2006)

Alternatieve titel: The Pick of Destiny

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Muziek

geregisseerd door Liam Lynch
met Jack Black, Kyle Gass en Jason Reed

In Venice Beach komt naïeveling JB samen met KG en ze vormen de rockband Tenacious D. Omdat ze de beste rockband aller tijden willen worden en dat niet zo gemakkelijk gaat, stelen ze wat ze denken dat hen kan helpen in hun tocht naar het sterrendom: een magisch plectrum van een rock-and-roll museum 300 mijlen verder.

avatar van Dee Al
Opvallend dat je zegt dat de effecten in deze film gemiddeld mogen zijn. Ik vind de Duivel namelijk wel op het niveau 'gemiddeld'. Ik snap op zich niet wat je er zo lelijk aan vindt. Natuurlijk zie je dat het nep is, maar wat had je dan verwacht? Het is nu ook weer niet zo'n duivel waarop je zit te wachten tot hij uit elkaar valt.

Dat jij de opzet van deze film als fantasy beschouwt, begrijp ik niet. Dat zie ik niet echt in deze film. Maar zo interpreteert iedereen de film op zijn eigen manier. Daar kan ik niks over zeggen.

De waarde van een acteur als Jack Black valt dan misschien nog in het niet, bij Tim Robbins. Maar Ben Stiller in toch een grootheid in het genre komedie. En ook Dave Grohl, frontman van The Foo Fighters, lijkt mij niet goedkoop om voor je film te arrangeren. Ik denk niet dat ze Tim Robbins echt alleen maar gekozen hebben om aandacht te trekken.

Maar uiteindelijk hebben we in deze discussie, zoals je terecht opmerkte, allebei wel gelijk. We hebben de film op verschillende manieren beleeft en dat is inderdaad de kern van onze discussie.

avatar van maxroelofs
Tja ik vind de duivel niet om aan te zien. die hadden ze beter weg kunnen laten. Maar goed daar verschillen we dus van mening. Ik vind hem onder de maat en jij vind hem wel gemiddeld.

De hele opzet is weliswaar geen fantasy die we van TLOTR kennen maar toch zeker wel in een softere vorm. Als we het over fantasy of niet fantasy gaan hebben moeten we het eerst over de definitie van fantasie gaan hebben en aangezien ik in die discussie gaan zin heb laat ik het hierbij.

Over Ben Stiller ben ik ook niet echt te spreken. Ik vind hem eerder een goedkope B-acteur alleen dat je hem een grootmeester binnen de komedie noemt vind ik opvallend. Misschien heeft hij veel films gemaakt die publiciteit trekken alleen hij is toch allesbehalve een grootmeester. Ik weet dat scores niet zo veel zeggen alleen bekijk deze lijst eens: http://www.moviemeter.nl/film/searchresults#results
Alle films waar hij in mee heeft gespeeld. Het zegt toch wel iets denk je niet. Tja eigenlijk doen ze allemaal sterk onder voor Tim Robbins. Als je deze lijst er bij pakt zeggen de statistieken toch echt heel wat anders....

Achja ik zie net dat mijn linkjes niet werken. Gewoon even op de ''zoeken'' keuze klikken hier links en dan de namen van de acteurs invullen.

avatar van Dee Al
Ik vind Ben Stiller ook niet echt een goede acteur. Met grootheid bedoelde ik eerder een grote naam, een bekend acteur in het genre komedie. Want ik denk dat iedereen Stiller wel een langs heeft zien komen in een komedie.

avatar van RuudC
Vraag een willekeurig persoon of diegene zijn of haar kennis over hardrock en heavy metal wil delen, en het datgene wat je het meest als antwoord krijgt is vaag gekrijs dat moet doorgaan voor grunts. Met een beetje mazzel voeren ze nog wat spastische bewegingen uit (en vinden ze hun eigen imitatie ronduit briljant). De muziek heeft, ondanks een behoorlijk aantal rotte appels, veel meer dan dat te bieden. Iedere comedy waarin metal betrokken wordt, is altijd even afwachten om wat voor soort comedy het wordt. Gaat men voor de makkelijke manier en worden alle clichés uit de kast getrokken of lachen de metalheads vooral om zichzelf?

Ongetwijfeld is Tenacious D (and the pick of destiny) leuker wanneer je bekend bent met de muziek, de artiesten en de levenstijl. Meatloaf had bijvoorbeeld een erg slechte jeugd (zijn artiestennaam komt als ik me niet vergis ook van zijn vader vandaan), waardoor de humor van de openingsscene bij mij beter aanslaat. Jammer trouwens dat Meatloaf en Ronnie James Dio (RIP, een fantastische zanger) geen grotere rol hebben. In elk geval. Zeker Meatloaf heeft absoluut potentie als acteur. Leuke toevoegingen! Ook die van Dave Grohl, al is hij volledig onherkenbaar.

Qua opbouw is de film vrij standaard. Vanwege de hoge clichématigheid zijn een aantal grappen weinig bijzonder. Toch wordt het hardrock/metalgenre met een liefdevolle knipoog op de hak genomen. De heilige drie-eenheid Seks, drugs en Rock-‘n-roll komt er keurig in voor. De muziek is in een aantal gevallen erg goed. Kickapoo is muzikaal aardig, maar vooral tekstueel erg leuk. Master Exploder is ronduit briljant. Heerlijk energiek en perfect ingezongen.

Normaal gesproken niet echt een liefhebber van Ben Stiller, maar toch is zijn cameo best leuk. Zelfde geldt voor Tim Robbins. De eerste helft is overigens beter dan de tweede. Jack Black is een absolute held in Tenacious D and the Pick of Destiny.

avatar van K. V.
Dit was weer zo'n typisch Jack Back filmpje. Hij kijkt wel vlot weg en heeft weer zo'n verstand op nul verhaaltje en weet toch zo'n anderhalf uur te entertainen.
De film begon erg muzikaal met veel gezang en 'k dacht eerst dat het een musical ging zijn, maar gelukkig hebben ze toch van dat idee afgestapt.
Er zaten ook nog enkele verwijzingen in naar andere films en muziek. Het was allemaal wel leuk gevonden.
Ook enkele cameo's passeerden de revue: Tim Robbins, Ben Stiller en John C. Reilly.
Leuk om eens mee te pikken als ze hem op tv tonen. Het was er natuurlijk wel goed over, maar het was wel vermakelijk.

avatar van MizKriz
Vrijwel hilarische film.
Goed sterk verhaal.
Goede muziek ook (die Jack Black ook gebruikt tijdens Tenacious D shows)
Sinds ik de film zag was ik direct een fanaat van Tenacious D.
Toch wel een goede aanrader voor Jack Black en muziek liefhebbers.

avatar van SnakeDoc
Het begon bombastisch, lekkere tunes en gitaar gejengel, maar eigenlijk werd het steeds flauwer en flauwer. Ook de liedjes werden er niet echt beter op.

Toch klinkt het allemaal wel vrij aardig. Vind Jack Black toch wel een geniale gast.

Deze is ook erg lekker:

YouTube - Tenacious D - Flash Live

Dit vind ik nou een leuke film. Jack Black acteert in ieder geval weer met veel enthousiasme. Sommige mensen houden van zijn theatrale gedoe maar ik stoor me er nooit echt aan. In deze film past het ook wel want de hele film is best wel over de top. Verder niet teveel nadenken en aanzien hoe KG en JB van de ene in de andere vreemde situatie terechtkomen. De muziek in de film is ook erg tof wat zeker bijdraagt aan mijn waardering. 4 ster omdat Tenacious D gewoon rockt!

avatar van Eminem8Milefreak
Vroeger als puber vond ik dit wel nog lachen en om wat vrienden van mij wat bij te leren over hardrock maar nu vind ik dit wel nog lachen maar in mindere mate, de soundtrack is wel een aanrader.

avatar van speliz
Vandaag herzien,

Geweldige komedie als je van rockmuziek en Jack Black houdt.
Daarnaast erg grappige bijrollen van ben stiller en tim robbens en de drummer van nirvana waarvan me de naam even ontschoten is en niet te vergeten Meat Loaf,

Slechts 1 minpuntje in het begin van de film wordt er een poster van Queen verscheurd....haha maar dat hoort erbij...

helemaal mijn ding heb m al zeker 5 keer gezien...

avatar van Ste*
Het is best slecht, en op zich maakt dat met een film als deze niet zoveel uit, maar hij komt wel echt te laat op gang. Het wordt pas een beetje interessant na 40 minuten, als Ben Stiller met zijn leuke rol de POD introduceert.

Voor de fans is het wel een aardige film, vooral dankzij de muziek (en de altijd leuke Jack Black), maar voor de rest is het allemaal toch te traag, flauw en amateuristisch. Hij was beter in m'n herinnering, halfje eraf.

Matige film waarin de twee leden van rockband Tenacious D een magisch plectrum willen stelen. Een rockmusical door Jack Black en Kyle Gass (aka Tenacious D) met een mager verhaaltje die dan ook op z'n best is tijdens de muzikale gedeeltes (vooral het begin is goed). Voor de rest is het eigenlijk een hoop onzin die meer flauw is dan grappig.

avatar van jumpstylemovie
De beste musical film ooit.

Tenacious, van mijn favorieten!

Ik had de cd al grijs gedraaid, en was zeer verbaasd toen dio zelf in beeld kwam, heeft hij de cd dan ook echt in gezongen?

Top film, niet zozeer vanwege het verhaal, maar ik ben groot fan van de muziek.

avatar van Kondoro0614
Tenacious D in the Pick of Destiny

Oh, wat een heerlijke film is dit zeg! Ik kan mijn muziek genre hier helemaal in terug vinden, want sinds WWE en UFC ben ik meer naar Metal en Rock gaan luisteren, ook heb ik een maat van me waar ik vroeger veel kwam die het dag in dag uit luistert en zich ook nog eens zo kleed, nou zo gek ben ik er dan niet van om zulke kleding aan te doen. Maar, ik zou het niet snel lelijke muziek noemen. Tenacious D is een erg leuke film en ik moest soms erg lachen om de klunzig heden van Jack Black. Vooral toen ze the Pick of Destiny wouden jatten. Ja, ik heb me vermaakt met de film.

Jack Black speelde zijn rol als JB erg goed. En ik vind hem best wel lekker zingen... Als hij het zelf is Debiel En Kyle Gass als KG. Erg originele namen ook Nee, alles acteurs deden het leuk, en de bewakers ook haha. Ook geinig dat Ben Stiller en Tim Robbins langs kwamen

Het verhaal was leuk in de film en ik vond hem geinig bedacht. Het concept was ook geniaal en nog niet eerder gezien. Leuk om echt eens te kijken als je van dit muziek houd, of dat je het misschien wel leuk vind. Want dat doe ik ook haha, en ik heb niks met het uiterlijk van dit soort types. De film begon leuk als kleine JB. En eindigde ook geinig. Goeie muziek en prima om na te kijken. Toen hij ging trippen op de paddenstoelen had ik wel even een "WTF" moment maar het was ook wel weer geinig ! Al om al leuk om eens te kijken! Alleen denk ik wel als je niks met het muziek hebt, dat het dan al een hele tegenslag is.

avatar van speliz
Net herzien, dit blijft gewoon een Top Film....Naar het maximale van 5*

avatar van Daan258
De film al zo vaak gezien en 2 dagen geleden weer is opnieuw bekeken en nog steeds verveeld het geen moment

Als muziekliefhebber ( vooral rock en metal ) en ook best fan van Tenecious d en Jack Black is dit natuurlijk één en al vermaak.

Simpel verhaal maar oh zo heerlijke muziek en vreselijk flauwe humor wat super is om naar te kijken.
Daarnaast ook erg leuke bijrollen van bijvoorbeeld Tim Robbins en helemaal Dave Grohl als Satan is natuurlijk geweldig

Tja, er valt gewoon niets meer over te zeggen dan dat dit een heerlijke muziek film is.
Ik hoop nog steeds dat ze nog meer van dit soort films zullen maken maar ik betwijfel het.

Al met al een dikke 3,5*
Zeker een aanrader.

Wat een verrassend goede film. Heel bijzonder hoe je een CD 'verfilmd' naar een film. Echt gaaf gedaan!!